Complexe elektrische auto’s zorgden voor langere files op de A1 vanmorgen.
Verkeersongelukken gebeuren elke dag. Maar een ongeluk op de A1 vanmorgen nam net even wat meer tijd in beslag dan gebruikelijk. De oorzaak? Elektrische auto’s. Of Electrische auto’s zoals Rijkswaterstaat ze omschrijft. Het is ook heel exotisch allemaal.
Elektrische auto’s kapot op de A1 na ongeval
Op het stuk snelweg in de richting van Amsterdam voor Naarden-Vesting vond een groot ongeval plaats met acht voertuigen. De vertraging was in eerste instantie een uur. Er werden twee rijstroken afgesloten.
Rijkswaterstaat communiceerde dat de twee rijstroken naar verwachting rond 09:00 zouden worden vrijgegeven. Het bergen van de betrokken elektrische auto’s duurde echter veel langer dan gedacht. Blijkbaar waren de EV’s dusdanig beschadigd dat ze de berger opkrijgen helemaal niet zo makkelijk ging.
Op X omschrijft Rijkswaterstaat het bergen van de elektrische voertuigen als complex. Pas rond 10:30, anderhalf uur later dus, konden de rijstroken worden vrijgegeven. De nasleep van het ongeval had een flinke file tot gevolg.
Ondanks dat elektrische auto’s inmiddels gemeengoed zijn zie je bij dit soort situaties dat er toch nog vraagtekens zijn voor een snelle afhandeling. Bijvoorbeeld als een elektrische auto op de weg stilstaan en er geen zin meer in heeft. Wat ga je dan doen. Het zijn niet bepaald lichtgewicht voertuigen die je even veilig met een paar man naar de vluchtstrook duwt.
In dit geval gaat het om het bergen van een beschadigde elektrische auto na een ongeluk. De brandweer heeft ook zo zijn uitdagingen met een brandende EV’s, het is helemaal een complexe zaak als zo’n voertuig in slecht bereikbare plek staat. Bijvoorbeeld een parkeergarage.
Het laat zien dat hulpdiensten -of het nu bij een brand, een ongeval of een pechgeval is- hun handen vol hebben aan het oplossen van de situatie. De problemen zijn nieuw en dan is er geen handboek om te raadplegen. Uiteindelijk komt het altijd weer goed schatje.
TheMaster zegt
Zal het ook niet onwetendheid zijn over alle technieken van alle verschillende EV’s? Ongetwijfeld dat hier ook vrijwilligers van brandweer b.v. zitten, dan zijn dit wel handige hulpmiddelen denk ik; https://www.tesla.com/nl_NL/firstresponders
reactief zegt
Klinkt meer als onkunde van de berger. Want hoeveel moeilijker is het nou om een EV op een wagen te trekken?
Laatst bij mijn werk moest er een (zware) EV opgehaald worden die niets meer deed. Die stond binnen 10min. op de wagen.
THSD zegt
Er zit een groot verschil tussen een ev die het niet meer doet en die betrokken is bij een ongeval 😉
potver7 zegt
Ligt er maar net aan wat de schade is na het ongeval. Ik denk dat die berger toch eerst even zeker wil weten dat er niks onder stroom staat voordat-ie ergens aan gaat staan te trekken of duwen. Natuurlijk helpt het daarbij dat alle EV-bouwers dat soort veiligheidsmaatregelen hebben gestanda… Oh wacht…
Maar goed, jij met je N=1 – ervaring kan dat beter beoordelen dan ik met m’n N=0.
ra-smit zegt
De brandweer weet door een digitaal voertuiginformatiesysteem (Crash Recovery) presies waar in een auto de accu, accupakket, hoogspanningskabels, airbags, brandstof en verstevigingen zitten.
marcomanta zegt
Zo een gele 4×4 moet toch makkelijk een EV kunnen slepen met de geblokkeerde wielen?
sizedoesmatter zegt
De moeilijkheid is dat het om ev’s met schade gaat. Dan kan het accupakket beschadigd (en dus instabiel) zijn geraakt.
Het risico op (extreem felle accu)brand is dan aanwezig en moet worden uitgesloten voor opgeladen kan worden.
Destijds was de introductie van airbags al een probleem voor de brandweer bij het bevrijden van beklemde mensen uit autowrakken; die dingen mogen niet getriggerd worden tijdens het reddingswerk…..blijkbaar is dit dus de vooruitgang, zei een wijze oude man ooit.