Complexe elektrische auto’s zorgden voor langere files op de A1 vanmorgen.
Verkeersongelukken gebeuren elke dag. Maar een ongeluk op de A1 vanmorgen nam net even wat meer tijd in beslag dan gebruikelijk. De oorzaak? Elektrische auto’s. Of Electrische auto’s zoals Rijkswaterstaat ze omschrijft. Het is ook heel exotisch allemaal.
Elektrische auto’s kapot op de A1 na ongeval
Op het stuk snelweg in de richting van Amsterdam voor Naarden-Vesting vond een groot ongeval plaats met acht voertuigen. De vertraging was in eerste instantie een uur. Er werden twee rijstroken afgesloten.
Rijkswaterstaat communiceerde dat de twee rijstroken naar verwachting rond 09:00 zouden worden vrijgegeven. Het bergen van de betrokken elektrische auto’s duurde echter veel langer dan gedacht. Blijkbaar waren de EV’s dusdanig beschadigd dat ze de berger opkrijgen helemaal niet zo makkelijk ging.
Op X omschrijft Rijkswaterstaat het bergen van de elektrische voertuigen als complex. Pas rond 10:30, anderhalf uur later dus, konden de rijstroken worden vrijgegeven. De nasleep van het ongeval had een flinke file tot gevolg.
Ondanks dat elektrische auto’s inmiddels gemeengoed zijn zie je bij dit soort situaties dat er toch nog vraagtekens zijn voor een snelle afhandeling. Bijvoorbeeld als een elektrische auto op de weg stilstaan en er geen zin meer in heeft. Wat ga je dan doen. Het zijn niet bepaald lichtgewicht voertuigen die je even veilig met een paar man naar de vluchtstrook duwt.
In dit geval gaat het om het bergen van een beschadigde elektrische auto na een ongeluk. De brandweer heeft ook zo zijn uitdagingen met een brandende EV’s, het is helemaal een complexe zaak als zo’n voertuig in slecht bereikbare plek staat. Bijvoorbeeld een parkeergarage.
Het laat zien dat hulpdiensten -of het nu bij een brand, een ongeval of een pechgeval is- hun handen vol hebben aan het oplossen van de situatie. De problemen zijn nieuw en dan is er geen handboek om te raadplegen. Uiteindelijk komt het altijd weer goed schatje.
TheMaster zegt
Zal het ook niet onwetendheid zijn over alle technieken van alle verschillende EV’s? Ongetwijfeld dat hier ook vrijwilligers van brandweer b.v. zitten, dan zijn dit wel handige hulpmiddelen denk ik; https://www.tesla.com/nl_NL/firstresponders
potver7 zegt
En jij denkt dat ze dat niet hebben, of niet even met de centrale overleggen voor info? Als de info voorhanden is dan kost dat heus geen anderhalf uur, dus voor een Tesla geen probleem. Maar wat nou als ’t een Hongqi is, of een Voyah, Zeekr of noem ze maar op.
Dit lijkt me bovendien niet iets wat je individuele brandweerlieden kunt aanwrijven. Het ‘neutraliseren’ van het elektrische systeem van een EV of PHEV zou op de één of andere manier gestandaardiseerd moeten worden, waardoor het voor hulpdiensten makkelijker wordt om snel hulp te kunnen bieden aan inzittenden of het wrak op te ruimen.
fanboy zegt
@potver7: Eh ja ik denk zeker dat de kennis niet genoeg verspreid is, daar lees je soms letterlijk nieuwsartikelen van, ook op deze site.
Het moet altijd eerst een paar keer fout gaan voordat het goed geregeld is.
Verder je vraag om het neutraliseren is eigenlijk wat onzinnig. Als de auto’s uitstaan of gecrasht zijn, geeft de hoog voltage accu geen spanning meer. O.a. dankzij de pyro fuses.
Je kan een dusdanig zware crash hebben dat de accu gebroken is, maar dan heb je het toch over zware crashes met verwrongen auto’s die lang gaan duren om te bergen.
En tja een benzine tank is ook niet fijn in dit soort situaties, waarbij er ook geen universele neutraliseer knop op zit. Ligt gewoon overal brandbare benzine dan.
Ik denk serieus dat een EV tot middelmatige crashes echt veiliger is, en dat men alleen vastloopt in het gebrek aan kennis.
Ik heb ook een accu pack van een grote BMW gekocht die rechtsvoor helemaal aan puin lag. Accu is helemaal in orde, ondanks dat dat een enorme klap moet zijn geweest. Pyrofuses hebben de boel spanningloos gemaakt.
Pas bij echt zware crashes waarbij auto’s in tweeën liggen, is het denk ik in het nadeel van EVs.
JagID3Merc zegt
Het is gestandaardiseerd. Iedere BEV/PHEV/HEV heeft een elektrische ring. Dikke oranje draden die door de hele auto lopen en door de brandweer doorgeknipt kunnen worden. Dan is de auto spanningsloos, als de auto zichzelf al niet spanningsloos heeft gemaakt…
melcon zegt
Die hebben daar gewoon diverse apps voor, o.a. eurorescue waar al dat soort data van alle auto’s in staat en makkelijk inzichtelijk is in plaats van een site die er gelikt uitziet maar voor ter plaatse gebruik op een mobiel apparaat totaal onbruikbaar is.
reactief zegt
Klinkt meer als onkunde van de berger. Want hoeveel moeilijker is het nou om een EV op een wagen te trekken?
Laatst bij mijn werk moest er een (zware) EV opgehaald worden die niets meer deed. Die stond binnen 10min. op de wagen.
THSD zegt
Er zit een groot verschil tussen een ev die het niet meer doet en die betrokken is bij een ongeval 😉
potver7 zegt
Ligt er maar net aan wat de schade is na het ongeval. Ik denk dat die berger toch eerst even zeker wil weten dat er niks onder stroom staat voordat-ie ergens aan gaat staan te trekken of duwen. Natuurlijk helpt het daarbij dat alle EV-bouwers dat soort veiligheidsmaatregelen hebben gestanda… Oh wacht…
Maar goed, jij met je N=1 – ervaring kan dat beter beoordelen dan ik met m’n N=0.
mashell zegt
Maar er is een standaard procedure om de hoogspanningsbatterij af te koppelen. Als bergers niet bang zijn voor explosieve brandstof in een plastic tank dan leren ze de omgang met beschadigde EV’s ook wel.
ra-smit zegt
De brandweer weet door een digitaal voertuiginformatiesysteem (Crash Recovery) presies waar in een auto de accu, accupakket, hoogspanningskabels, airbags, brandstof en verstevigingen zitten.
MarcoM zegt
Zo een gele 4×4 moet toch makkelijk een EV kunnen slepen met de geblokkeerde wielen?
kas_par zegt
Dat kan niet. Naast onherstelbare schade aan de auto is dat een risico op brand. Dus de EV miet of op de wagen, of er moet een hondje onder de achterwielen (gewoon een karretje met wieltjes, maar dan ietsjes robuuster dan degene die je bij het verhuizen gebruikt). Maar zou allemaal niet moeilijk moeten zijn. Eén keer de EV moeten laten wegslepen. Kostte een paar minuten.
sizedoesmatter zegt
De moeilijkheid is dat het om ev’s met schade gaat. Dan kan het accupakket beschadigd (en dus instabiel) zijn geraakt.
Het risico op (extreem felle accu)brand is dan aanwezig en moet worden uitgesloten voor opgeladen kan worden.
Destijds was de introductie van airbags al een probleem voor de brandweer bij het bevrijden van beklemde mensen uit autowrakken; die dingen mogen niet getriggerd worden tijdens het reddingswerk…..blijkbaar is dit dus de vooruitgang, zei een wijze oude man ooit.
topcom zegt
Op rolletjes zetten
topcom zegt
Goed idee! 👍🏻
kas_par zegt
Tenzij er serieuze schade aan de accu’s is is dit onzin. Wel weer lekker sfeermakerij, zo’n artikel.
mashell zegt
Precies. Gewoon ouderwetse angst voor het onbekende. Gaat vanzelf over.
zjos zegt
Kan me voorstellen dat je na een EV aanrijding als berger zo’n potentiële oncontroleerbare brandbom niet zo snel achter op je vrachtwagen wil hebben. Het zijn en blijven ondingen in alle opzichten.
fanboy zegt
@zjos: Ja dan maar lekker die gecrashte benzine wagen opladen, waar de benzine over hete uitlaattrajecten loopt omdat er bij de crash van alles is losgeschoten.
Ik heb zelf nog een oldtimer met middenmotor, en ik had pech. Hop, ging zo op de berg wagen. Dat er dan een benzine slang de boel nat maakt op centimeter afstand van de uitlaten, Tja dat boeit ze dan weinig. Daar kom je dan later weer achter in garage.
Maar een EV kennen ze niet, dus is het een moeilijk verhaal. Ook al heeft die EV zich allang spanningsloos gemaakt.
Om nog maar niet te spreken over nieuwe generatie EVs die je prima kunt blussen, en al die vooroordelen onterecht worden.
JagID3Merc zegt
Dan komt de brandweer erbij om de wagen te controleren. Met een warmtebeeld camera heb je heel snel zicht op of de auto nog te vervoeren is of in een waterbak vervoerd moet worden…