• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische auto’s zijn niets zonder subsidie?

Auteur: RubenPriest, gepost 30 april 2018 om 07:42 – 55 Reacties

Model X


In Denemarken zit de overheid met een probleempje.

Zonder enige vorm van stimulatie lijkt de elektrische auto nog niet aan te slaan. In plaats van het milieu kiest men puur uit financiële overweging om een emissievrije auto te kopen. Geen verrassende uitkomst, maar de vraag is of je dit soort auto’s moet blijven stimuleren door middel van subsidie.

In Nederland heb je nu nog vier procent bijtelling op elektrische auto’s. Volgend jaar is die bijtelling alleen van kracht op elektrische auto’s tot 50.000 euro. De Tesla Model S en Model X zullen het dus moeilijk gaan krijgen vanaf 2019 in ons land. Met het huidige systeem is het in 2021 voorbij. Het financiële voordeel voor elektrische auto’s gaat verdwijnen en alle voertuigen krijgen 22 procent bijtelling. Tegen die tijd zullen diverse merken goedkopere elektrische modellen in het gamma hebben, maar je kunt niet uitsluiten dat de markt van de elektrische auto vanaf 2021 (tijdelijk) gaat inkakken.

Dat subsidie nog steeds ontzettend belangrijk is zien we nu in Denemarken. Het centrum-rechtse kabinet dat het land nu heeft, koos ervoor om het financiële voordeel bij elektrische auto’s weg te halen. Sindsdien is de markt ingestort. In 2015 werden bijna 5.000 elektrische auto’s verkocht in het land. In 2017 waren dit nog maar zo’n 700 stuks.

Lars Løkke Rasmussen, de huidige premier van Denemarken, heeft in een interview met Copenhagen gezegd dat subsidie mogelijk gaat terugkeren om de markt weer te redden. Deze zomer presenteert het Deense kabinet een milieu-plan en subsidie voor elektrische auto’s lijkt zo weer op de agenda te staan. In de huidige industrie hangt de markt van de elektrische auto’s aan het zuurstof. Zonder slangetje in de vorm van de overheid lijken de auto’s alles behalve aan te slaan. (via Autonews)

Foto: Model X aan de stekker via @djuized op Autojunk

Ook interessant!

  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

denemarken, Elektrisch, subsidies

Vorig bericht: « Special: Brabus
Volgend bericht: Brandende BMW in garage verwoest huis »

Lees Interacties

Reacties

  1. postzegel zegt

    30 april 2018 om 07:52

    Ja, subsidies zijn goed voor het stimuleren van nieuwe of extra wenselijke ontwikkelingen. Maar subsidie kent ook een einde. Niet altijd (Kunst blijft spitskool om te verkopen), maar bij een gebruiksvoorwerp als een auto toch wel. Roken wordt verboden en een gordel is verplicht. Elektrische auto’s worden de standaard en zonder subsidie verkocht omdat de verbrandingsmotor verbannen wordt. Uiteindelijk. Maar laten we ook eens een manier verzinnen waarmee we de particuliere koper in een EV jagen,.. Één manier die echt werkt. Anders vliegen de gesubsidieerde Tesla’s alsnog de grens over.

    Login om te reageren
  2. stfu zegt

    30 april 2018 om 07:58

    Nederland kapt het ook veel te snel af. Tesla verkoopt als een malle in NL en in Noorwegen zijn ze allang om. Maar nee, nu komen concurrenten eindelijk met iets, zijn ze volgend jaar alweer een stuk minder interessant…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      30 april 2018 om 08:52

      @stfu: Verkoopt Tesla daadwerkelijk als een malle of worden ze massaal geleased vanwege de financiële voordelen?

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        30 april 2018 om 09:45

        @berlinetta: de absurde prestaties en falconwingdoors trekken ook veel kopers over de streep hoor.

        Als het enkel financieel was reed iedereen een Leaf of Zoë.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          30 april 2018 om 10:24

          @flutterby: Ik geloof het allemaal graag hoor, maar ik wil het eens onderbouwd zien met cijfers. Ben er namelijk benieuwd naar hoe het nu echt zit. En ik gun het Tesla overigens hoor, ze maken toch wel coole auto’s.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            30 april 2018 om 13:38

            @berlinetta: welkom op het internet, zoek en gij zult vinden.

            Login om te reageren
        • detroitv8 zegt

          30 april 2018 om 10:59

          @flutterby: natuurlijk wordt zo’n bolide voor een heel groot deel om financiële redenen gekozen. Een goed aangeklede 530d is in de netto bijtelling vele(!) malen duurder.

          Login om te reageren
        • bitd zegt

          30 april 2018 om 13:35

          @flutterby: de voordelen voor een ondernemer zijn groot bij een dure auto, niet bij zo’n kleintje

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            30 april 2018 om 18:25

            @bitd: de besparing is procentueel gelijk.. Beetje stom om meer uit te geven om meer te besparen ?

            Login om te reageren
            • bitd zegt

              30 april 2018 om 19:43

              @flutterby: dan wordt het toch de benenwagen ?

              Login om te reageren
      • stfu zegt

        30 april 2018 om 20:46

        @berlinetta: leasen is ook een manier van kopen he. Sterker nog, uiteindelijk betalen ze dan meer voor de auto, dan zonder leasen/financieren. Ik heb ‘m ook gefinancierd, omdat de rente bij Tesla heel laag was/is. Hierdoor kan ik mijn welverdiende geld ook in andere projecten/investeringen stoppen. Gewoon een rekenmachine pakken en dan merk je pas hoe betaalbaar het is. Met of zonder bijtelling.

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          30 april 2018 om 21:45

          @stfu: daar gaat dit artikel dus over. Zou je 100 K neertellen voor dezelfde auto als je die voordelen niet had?

          Login om te reageren
  3. Elja zegt

    30 april 2018 om 08:08

    Nu is een subsidie zeker nog nodig. De meeste mensen kiezen immers voornamelijk op financiele basis. Over circa 5 jaar zullen elektrische auto’s goedkoper zijn dan vergelijkbare benzine of diesels en is subsidie sowieso niet meer nodig.

    Login om te reageren
  4. hijman85 zegt

    30 april 2018 om 08:11

    Een EV is natuurlijk niets meer dan een manier om belasting te ontwijken, op een manier die door de overheid zelf wordt aangemoedigd. Dat we half Congo afgraven om vervuilende en niet-afbreekbare accu’s te maken die we elke nacht vol laden met kolenstroom is voor de koper van een product als een Tesla niet relevant: Hij betaalt minder belasting, en dat geeft hem een goed gevoel. En daarmee doet het product precies wat de producent beloofde. Maar laten we stoppen met het sprookje dat de EV rijder zo begaan is met het lot van de wereld en van zijn kleinkinderen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      30 april 2018 om 09:26

      @hijman85: waarom moet een accu met een levensduur van meer dan 30 jaar afbreekbaar zijn? Wat voor product ken jij met z’n lange gebruiksduur?

      Login om te reageren
      • bastikaal zegt

        30 april 2018 om 09:43

        Gebruiksduur van 30 jaar is helemaal niet lang. Zeker wanneer je meeneemt dat het product na die 30 jaar bijna niet op te ruimen is. Een gemiddeld vliegtuig of containerschip gaat ook 30 jaar mee waarna ze bijna geheel recycled worden. Voor de belasting van een product op het milieu moet gekeken worden naar de gehele levenscyclus en niet alleen de fase waarin je het product gebruikt. Kernenergie is ook heel milieu bewust wanneer je even vergeet dat het afval wat erbij vrijkomt niet op te ruimen is. Gelukkig gaat zo centrale langer dan 30 jaar mee..@flutterby:

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          30 april 2018 om 09:51

          @bastikaal: een accu kan grotendeels ook gerecycled worden hoor en het is extreem om het vergelijken met kernafval. Vergeet niet dan in alle mobiele apparaten diezelfde accu’s zitten en na 3 jaar afgeschreven zijn..

          Daarnaast is een Tesla batterij na 30 jaar op 50% (cijfers zijn positiever) capaciteit nog steeds te gebruiken, echter niet in een auto.

          Login om te reageren
      • hijman85 zegt

        30 april 2018 om 09:56

        @flutterby: Antwoord op vraag 1: Om hem na 30 jaar af te kunnen breken.
        Antwoord op vraag 2 (snap de relevantie van de vraag trouwens niet helemaal): Bakstenen, WC pot, hardhout, een spiegel, tegels, kunststof, een vliegtuig, een degelijke fiets…

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          30 april 2018 om 13:42

          @hijman85: leuke voorbeelden, maar een batterij is een actief product en geen passief product. In andere woorden, het doet wat. Alle actieve onderdelen van een vliegtuig of fiets gaan echt geen 30 jaar mee..

          Login om te reageren
      • numpty zegt

        30 april 2018 om 15:53

        @flutterby: Als die accu’s 30 jaar mee gaan…. Waarom heeft mijn maatje, chef-monteur bij de lokale Toyota garage, nu al heel veel ervaring met het vervangen van de accu-packs van een Prius’en, Auris’ etc.?
        That shit don’t fly brother. Ervaring wijst andere resultaten dan theorie.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          30 april 2018 om 18:26

          @numpty: verdiep je is in Tesla batterijen. Die snappen BMS. Toyota en Nissan/Renault niet. Numbers dont lie.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 april 2018 om 09:53

      @hijman85: met zulk negativsime komen we natuurlijk ook nergens. We kunnen van de ene op de andere dag van kolenstroom naar duurzame stroom omwisselen. En die grondstoffen voor die accu’s kunnen we ook uit China betrekken als je dat beter is.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      30 april 2018 om 11:32

      @hijman85: Blijven we bezig zo he? Accu is juist grotendeels te recyclen en het wordt alleen maar beter.

      Lekker positief weer jongen. Nog een nieuwtje: Accu’s worden steeds goedkoper.
      Straks heb je een elektrische auto voor minder dan een brandstofauto.

      En tot die tijd worden de longen van m’n kinderen nog vervuild, omdat er nog genoeg diesels door de straat rijden. (ook die nieuwe diesels stinken meer dan genoeg als ze koud wegrijden)

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      30 april 2018 om 11:44

      @hijman85: “Dat we half Congo afgraven om vervuilende en niet-afbreekbare accu’s te maken”

      Het is niet dat ze niet afbreekbaar zijn. Maar Congo afgraven is zoveel efficienter en goedkoper.

      Login om te reageren
  5. jorden zegt

    30 april 2018 om 08:13

    Zonder subsidie zou de bovenstaande Model X moeten concurreren met goed aangeklede Cayenne bijvoorbeeld. Dan ga je toch anders naar zo’n model x kijken.

    Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      30 april 2018 om 13:44

      @jorden: een aangeklede X met zeg 400-500 pk heb je voor €130.000 ongeveer. Een goed aangeklede cayenne turbo moet je nog wel wat extra bijleggen. In ruil daarvoor heb je wel betere afwerking.

      Login om te reageren
  6. ilpoto zegt

    30 april 2018 om 08:18

    Ik vraag me ook nog steeds af hoe de huidige generatie accu’s eraan toe is na 5-10 jaar. Een tweedehands EV zou dan wel eens economisch Total loss kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 april 2018 om 08:26

      @ilpoto: Ik denk dat je 20 jaar achter loopt met deze vraag. Eerste generatie Priussen doen het nog altijd.

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      30 april 2018 om 09:05

      @ilpoto: mijn Tesla heeft na 285000 km nog een range van 92%. Is 3,5 jaar oud. Er zit 8 jaar volledige garantie op de batterij en de motor, ongeacht aantal km’s. Degradatie valt er buiten.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      30 april 2018 om 09:28

      @ilpoto: Leaf batterij is kut en Tesla batterij gaat rustig 30(!) jaar mee. De eerste helft in de auto en daarna als grid/thuis opslag.

      Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    30 april 2018 om 08:25

    @RubenPriest: je verhaal klopt niet helemaal. De 4% bijtelling blijft gelden op de eerste 50.000 euro, ook bij een Tesla of aanverwanten…

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      30 april 2018 om 08:55

      @svenska_aeroplan_ab: maar alleen de eerste 5 jaar, als je na 5 jaar door wil met je Model X gaat de korting eraf en betaal je ineens 22% over de volle mep.
      Het is namelijk een korting op de normale bijtelling.
      Daar lopen de eigenaren van een PHEV nu tegenaan, de auto is nog goed maar gaat toch weg en meestal voor export.

      Login om te reageren
      • porsche928 zegt

        30 april 2018 om 09:07

        @kobus1967: dat geld met name voor hybride diesels, hybride benzines worden in NL goed verkocht. Dat heeft puur te maken met de MRB.

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          30 april 2018 om 10:49

          @porsche928: Welke ‘normale’ auto zit er na 5 jaar nog in de lease? Ik ken er (bijna) geen. Het is de normaalste zaak van de wereld dat Lease = Nieuw tot 3 a 4 jaar oud. Ouder is (bij full operational) niet interessant.

          Er zijn natuurlijk altijd uitwassen, maar het gros ( ik schat zo met m’n dikke duim, 85+%) van de Lease auto’s is 4 jaar of jonger. PHEV’s worden nog net tot het 5e jaar geleased, omdat ’t fiscale voordeel er is,..

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        30 april 2018 om 09:52

        @kobus1967: mijn glazen bol is stuk. Kan je ons meer vertellen over het overheidsbeleid in 2023?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          30 april 2018 om 09:58

          @flutterby: je kunt met grote zekerheid voorspellen dat het voor de burger duurder en duurder wordt.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            30 april 2018 om 13:46

            @mashell: historie toont anders aan dat het altijd alleen naar goedkoper wordt, echter willen we steeds meer. Ik herinner mij een tijd waar één computer (CPU) per huishouden veel was. Tegenwoordig heeft witgoed zelfs rekenkracht.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              30 april 2018 om 16:30

              @flutterby: Haha, true. Toen vader destijds een pc kocht, met dat fantastisch geavanceerde DOS op, kwam heel de straat kijken. Kostte een auto. Nu is een gsm van 80 euro krachtiger, sneller en slimmer dan dat ding van toen…

              Login om te reageren
        • smokin zegt

          1 mei 2018 om 17:32

          @flutterby: Als jouw glazen bol stuk is, hoe kun je dan beweren dat een Tesla accu 30 jaar mee zal gaan?

          Login om te reageren
  8. ikweethet zegt

    30 april 2018 om 08:31

    Het probleem is dat er te veel export is van deze gesubsidieerde auto’s. Hebben allemaal voordelen gehad en dan niet terecht komen in de Nederlands occasionmarkt.

    Auto’s die geëxporteerd worden moeten het verschil van de de bijtelling, dus de 22% voor elektrische auto, gewoon als nieuwwaarde erbij doen. Op deze manier hou je de auto’s in je thuismarkt en verlies je er geen geld op. Op deze manier kun je gewoon langer doorgaan met subsidies geven. Hetzelfde geldt voor de 4 en 14 procent auto’s.

    Login om te reageren
  9. alfapeter zegt

    30 april 2018 om 08:44

    Zowat alle auto van +100.000 euro staan op naam van de zaak en worden dus daarop afgeschreven. Als dit niet kon, zou je er heel wat minder zien rijden. Het is niet hetzelfde maar met een beetje fantasie zou je dus kunnen stellen dat deze door de belasting betalende burger worden betaald.

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      30 april 2018 om 09:25

      @alfapeter: Met wat minder fantasie kun je stellen dat diegene (ook een ‘arme’ belasting betalende burger) die een auto van €100.000+ koopt al genoeg belasting betaalt, alleen door deze subsidie nu iets minder.

      Login om te reageren
  10. bartsss zegt

    30 april 2018 om 08:44

    Subsidie hier subsidie daar op ev’s? Gewoon een modaal iemand die de auto’s zelf moet kopen en waarbij een nieuwe auto veel te duur is, laat staan een elektrische heeft nergens recht op. De graaiers worden er iig niet voor gepakt.

    Login om te reageren
  11. ukbob zegt

    30 april 2018 om 08:53

    Dat hebben we in NL wel gezien idd..
    Tegen 2020 komen alle 7% auto’s uit de lease (toch?), als het voor privé rijders niet interessant om deze te rijden/bezitten, dan verdwijnen deze ook weer allemaal over de grens, hele milieu-verhaal teniet gedaan.
    Als Den Haag op tijd is kunnen we misschien de regelgeving zodanig aanpassen dat het interessanter om een tweedehands GTE (e.d.) te gaan rijden.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      30 april 2018 om 09:33

      @ukbob: enige manier is accijnzen op brandstof verhogen, maar dan zit je weer met de grensregio’s…

      Overigens wordt vaak vergeten dat een EV veel minder onderhoud heeft als een ICE. Dat scheelt toch een 500-1000 euro per jaar.

      Even los van de MRB aangezien dat ook een subsidie is.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 april 2018 om 10:00

      @ukbob: hoezo is het milieu verhaal teniet gedaan als die wagens over de grens gaan? Die wagens worden vervangen door nieuwere, modernere schonere wagens. En het milieu betreft de hele planet dus als et buitenland energiezuinige wagens rijdt stijgt onze zeespiegel minder snel. Hebben we wel wat aan.

      Login om te reageren
  12. robert110 zegt

    30 april 2018 om 09:21

    Ik denk dat de opstart periode voor elektrische auto’s nu wel zo’n beetje voorbij is. Er zijn een fatsoenlijk aantal (semi) elektrische auto’s te koop en er zijn er flink wat op komst. Het is nu gewoon tijd om de markt zijn werk te laten doen. Als de elektrische auto echt zo’n goed alternatief is dan zullen de verkopen wel weer stijgen. Gebeurt dat niet dan is het jammer maar dan is elektrisch rijden dus niet de toekomst.

    Ik blijf het trouwens debiel vinden dat er door overheden 100% ingezet wordt op één alternatief. Het is weliswaar op dit moment het meest doorontwikkelde alternatief maar toch. Er zijn voldoende andere middelen om een auto minder milieu belastend te laten rijden (waterstof, methaan) en ik denk dat we die niet volledig buiten moeten sluiten. Het is naar mijn mening belangrijk om meerdere opties te hebben.

    Login om te reageren
  13. roberto zegt

    30 april 2018 om 09:37

    Is er nou ook iets waar de prive rijder voordeel bij heeft om een hybride te rijden? Dit zal de overheid moeten stimuleren in de vorm van wegenbelasting of al is het een 10/20% korting op de verzekering..

    Ik rij zelf een GTE, en ben deze gaan rijden wegens de bijtelling, anders had ik nooit uit mijzelf een hybride overwogen. Nu denk ik er toch sterk aan om hem na 2020 toch naar prive te halen, wat een fijne auto! Mijn meisje rijdt bijna geen kilometers, dus thuis even aan de stekker en ze tankt hooguit 1 keer in de 4/6 weken!

    Maar mocht ik de financiële middelen hebben om een nieuwe auto te kopen kom ik nooit uit bij een GTE, 46K is mij dan toch te gortig voor een 1.4! Dat is hetzelfde voor een GTI of een dikke A-klasse of een dikke Cupra!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      30 april 2018 om 09:55

      @roberto: een hybride is altijd een tussenstop geweest. Tenslotte kan je niet profiteren van het lage onderhoud van een EV, helemaal niet als de koude brandstofmotor opeens 100% vermogen moet leveren.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      30 april 2018 om 11:37

      @roberto: Hybride met accupakket is ook het duurste om te maken. Een Model 3 is goedkoper dan je Golf GTE. En de Model 3, of je er van houdt of niet, zal meer bieden op heel veel vlakken (sneller/stiller) en minder onderhoudskosten.

      Login om te reageren
  14. xjs678qr zegt

    30 april 2018 om 09:47

    Subsidies is het niet, maar je kan EV nog niet zo hard uitzuigen als plofrijders. Maak de bevolking er eerst nog wat afhankelijker van en sla dan pas toe!

    Login om te reageren
  15. RiKe zegt

    30 april 2018 om 11:32

    Een EV zou qua gebruik een doorn in het oog zijn vamnde belastingdienst, omdat ze het gebruik van de auto (op stroom rijden) minder kunnen belasten. Brandstof wordt helemaal kapot belast door onze Roverheid met accijnzen. Als de auto zelf dan ook nog eens gemiddeld €50.000 kost is het voor de massa niet haalbaar.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      30 april 2018 om 13:48

      @rike: belasting op elektra (~75%) is hoger als op brandstof (~60%)..

      Login om te reageren
  16. basr32 zegt

    3 mei 2018 om 11:48

    Er is totaal geen goede reden om EV’s te subsidiëren, is gewoon verspild belastinggeld dat beter naar belangrijkere dingen kan of verlaging van bpm en accijns.

    Login om te reageren
  17. drommedaris zegt

    3 mei 2018 om 22:36

    Idd alle kranen dicht met subsidie! Weg met die hokken uit het straatbeeld

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North