In Denemarken zit de overheid met een probleempje.
Zonder enige vorm van stimulatie lijkt de elektrische auto nog niet aan te slaan. In plaats van het milieu kiest men puur uit financiële overweging om een emissievrije auto te kopen. Geen verrassende uitkomst, maar de vraag is of je dit soort auto’s moet blijven stimuleren door middel van subsidie.
In Nederland heb je nu nog vier procent bijtelling op elektrische auto’s. Volgend jaar is die bijtelling alleen van kracht op elektrische auto’s tot 50.000 euro. De Tesla Model S en Model X zullen het dus moeilijk gaan krijgen vanaf 2019 in ons land. Met het huidige systeem is het in 2021 voorbij. Het financiële voordeel voor elektrische auto’s gaat verdwijnen en alle voertuigen krijgen 22 procent bijtelling. Tegen die tijd zullen diverse merken goedkopere elektrische modellen in het gamma hebben, maar je kunt niet uitsluiten dat de markt van de elektrische auto vanaf 2021 (tijdelijk) gaat inkakken.
Dat subsidie nog steeds ontzettend belangrijk is zien we nu in Denemarken. Het centrum-rechtse kabinet dat het land nu heeft, koos ervoor om het financiële voordeel bij elektrische auto’s weg te halen. Sindsdien is de markt ingestort. In 2015 werden bijna 5.000 elektrische auto’s verkocht in het land. In 2017 waren dit nog maar zo’n 700 stuks.
Lars Løkke Rasmussen, de huidige premier van Denemarken, heeft in een interview met Copenhagen gezegd dat subsidie mogelijk gaat terugkeren om de markt weer te redden. Deze zomer presenteert het Deense kabinet een milieu-plan en subsidie voor elektrische auto’s lijkt zo weer op de agenda te staan. In de huidige industrie hangt de markt van de elektrische auto’s aan het zuurstof. Zonder slangetje in de vorm van de overheid lijken de auto’s alles behalve aan te slaan. (via Autonews)
Foto: Model X aan de stekker via @djuized op Autojunk
postzegel zegt
Ja, subsidies zijn goed voor het stimuleren van nieuwe of extra wenselijke ontwikkelingen. Maar subsidie kent ook een einde. Niet altijd (Kunst blijft spitskool om te verkopen), maar bij een gebruiksvoorwerp als een auto toch wel. Roken wordt verboden en een gordel is verplicht. Elektrische auto’s worden de standaard en zonder subsidie verkocht omdat de verbrandingsmotor verbannen wordt. Uiteindelijk. Maar laten we ook eens een manier verzinnen waarmee we de particuliere koper in een EV jagen,.. Één manier die echt werkt. Anders vliegen de gesubsidieerde Tesla’s alsnog de grens over.
stfu zegt
Nederland kapt het ook veel te snel af. Tesla verkoopt als een malle in NL en in Noorwegen zijn ze allang om. Maar nee, nu komen concurrenten eindelijk met iets, zijn ze volgend jaar alweer een stuk minder interessant…
berlinetta zegt
@stfu: Verkoopt Tesla daadwerkelijk als een malle of worden ze massaal geleased vanwege de financiële voordelen?
flutterby zegt
@berlinetta: de absurde prestaties en falconwingdoors trekken ook veel kopers over de streep hoor.
Als het enkel financieel was reed iedereen een Leaf of Zoë.
berlinetta zegt
@flutterby: Ik geloof het allemaal graag hoor, maar ik wil het eens onderbouwd zien met cijfers. Ben er namelijk benieuwd naar hoe het nu echt zit. En ik gun het Tesla overigens hoor, ze maken toch wel coole auto’s.
flutterby zegt
@berlinetta: welkom op het internet, zoek en gij zult vinden.
detroitv8 zegt
@flutterby: natuurlijk wordt zo’n bolide voor een heel groot deel om financiële redenen gekozen. Een goed aangeklede 530d is in de netto bijtelling vele(!) malen duurder.
bitd zegt
@flutterby: de voordelen voor een ondernemer zijn groot bij een dure auto, niet bij zo’n kleintje
flutterby zegt
@bitd: de besparing is procentueel gelijk.. Beetje stom om meer uit te geven om meer te besparen ?
bitd zegt
@flutterby: dan wordt het toch de benenwagen ?
stfu zegt
@berlinetta: leasen is ook een manier van kopen he. Sterker nog, uiteindelijk betalen ze dan meer voor de auto, dan zonder leasen/financieren. Ik heb ‘m ook gefinancierd, omdat de rente bij Tesla heel laag was/is. Hierdoor kan ik mijn welverdiende geld ook in andere projecten/investeringen stoppen. Gewoon een rekenmachine pakken en dan merk je pas hoe betaalbaar het is. Met of zonder bijtelling.
rhellema zegt
@stfu: daar gaat dit artikel dus over. Zou je 100 K neertellen voor dezelfde auto als je die voordelen niet had?
Elja zegt
Nu is een subsidie zeker nog nodig. De meeste mensen kiezen immers voornamelijk op financiele basis. Over circa 5 jaar zullen elektrische auto’s goedkoper zijn dan vergelijkbare benzine of diesels en is subsidie sowieso niet meer nodig.
hijman85 zegt
Een EV is natuurlijk niets meer dan een manier om belasting te ontwijken, op een manier die door de overheid zelf wordt aangemoedigd. Dat we half Congo afgraven om vervuilende en niet-afbreekbare accu’s te maken die we elke nacht vol laden met kolenstroom is voor de koper van een product als een Tesla niet relevant: Hij betaalt minder belasting, en dat geeft hem een goed gevoel. En daarmee doet het product precies wat de producent beloofde. Maar laten we stoppen met het sprookje dat de EV rijder zo begaan is met het lot van de wereld en van zijn kleinkinderen.
flutterby zegt
@hijman85: waarom moet een accu met een levensduur van meer dan 30 jaar afbreekbaar zijn? Wat voor product ken jij met z’n lange gebruiksduur?
bastikaal zegt
Gebruiksduur van 30 jaar is helemaal niet lang. Zeker wanneer je meeneemt dat het product na die 30 jaar bijna niet op te ruimen is. Een gemiddeld vliegtuig of containerschip gaat ook 30 jaar mee waarna ze bijna geheel recycled worden. Voor de belasting van een product op het milieu moet gekeken worden naar de gehele levenscyclus en niet alleen de fase waarin je het product gebruikt. Kernenergie is ook heel milieu bewust wanneer je even vergeet dat het afval wat erbij vrijkomt niet op te ruimen is. Gelukkig gaat zo centrale langer dan 30 jaar mee..@flutterby:
flutterby zegt
@bastikaal: een accu kan grotendeels ook gerecycled worden hoor en het is extreem om het vergelijken met kernafval. Vergeet niet dan in alle mobiele apparaten diezelfde accu’s zitten en na 3 jaar afgeschreven zijn..
Daarnaast is een Tesla batterij na 30 jaar op 50% (cijfers zijn positiever) capaciteit nog steeds te gebruiken, echter niet in een auto.
hijman85 zegt
@flutterby: Antwoord op vraag 1: Om hem na 30 jaar af te kunnen breken.
Antwoord op vraag 2 (snap de relevantie van de vraag trouwens niet helemaal): Bakstenen, WC pot, hardhout, een spiegel, tegels, kunststof, een vliegtuig, een degelijke fiets…
flutterby zegt
@hijman85: leuke voorbeelden, maar een batterij is een actief product en geen passief product. In andere woorden, het doet wat. Alle actieve onderdelen van een vliegtuig of fiets gaan echt geen 30 jaar mee..
numpty zegt
@flutterby: Als die accu’s 30 jaar mee gaan…. Waarom heeft mijn maatje, chef-monteur bij de lokale Toyota garage, nu al heel veel ervaring met het vervangen van de accu-packs van een Prius’en, Auris’ etc.?
That shit don’t fly brother. Ervaring wijst andere resultaten dan theorie.
flutterby zegt
@numpty: verdiep je is in Tesla batterijen. Die snappen BMS. Toyota en Nissan/Renault niet. Numbers dont lie.
mashell zegt
@hijman85: met zulk negativsime komen we natuurlijk ook nergens. We kunnen van de ene op de andere dag van kolenstroom naar duurzame stroom omwisselen. En die grondstoffen voor die accu’s kunnen we ook uit China betrekken als je dat beter is.
fanboy zegt
@hijman85: Blijven we bezig zo he? Accu is juist grotendeels te recyclen en het wordt alleen maar beter.
Lekker positief weer jongen. Nog een nieuwtje: Accu’s worden steeds goedkoper.
Straks heb je een elektrische auto voor minder dan een brandstofauto.
En tot die tijd worden de longen van m’n kinderen nog vervuild, omdat er nog genoeg diesels door de straat rijden. (ook die nieuwe diesels stinken meer dan genoeg als ze koud wegrijden)
torsen zegt
@hijman85: “Dat we half Congo afgraven om vervuilende en niet-afbreekbare accu’s te maken”
Het is niet dat ze niet afbreekbaar zijn. Maar Congo afgraven is zoveel efficienter en goedkoper.
jorden zegt
Zonder subsidie zou de bovenstaande Model X moeten concurreren met goed aangeklede Cayenne bijvoorbeeld. Dan ga je toch anders naar zo’n model x kijken.
weetikveel zegt
@jorden: een aangeklede X met zeg 400-500 pk heb je voor €130.000 ongeveer. Een goed aangeklede cayenne turbo moet je nog wel wat extra bijleggen. In ruil daarvoor heb je wel betere afwerking.
ilpoto zegt
Ik vraag me ook nog steeds af hoe de huidige generatie accu’s eraan toe is na 5-10 jaar. Een tweedehands EV zou dan wel eens economisch Total loss kunnen zijn.
Jochempie zegt
@ilpoto: Ik denk dat je 20 jaar achter loopt met deze vraag. Eerste generatie Priussen doen het nog altijd.
porsche928 zegt
@ilpoto: mijn Tesla heeft na 285000 km nog een range van 92%. Is 3,5 jaar oud. Er zit 8 jaar volledige garantie op de batterij en de motor, ongeacht aantal km’s. Degradatie valt er buiten.
flutterby zegt
@ilpoto: Leaf batterij is kut en Tesla batterij gaat rustig 30(!) jaar mee. De eerste helft in de auto en daarna als grid/thuis opslag.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@RubenPriest: je verhaal klopt niet helemaal. De 4% bijtelling blijft gelden op de eerste 50.000 euro, ook bij een Tesla of aanverwanten…
kobus1967 zegt
@svenska_aeroplan_ab: maar alleen de eerste 5 jaar, als je na 5 jaar door wil met je Model X gaat de korting eraf en betaal je ineens 22% over de volle mep.
Het is namelijk een korting op de normale bijtelling.
Daar lopen de eigenaren van een PHEV nu tegenaan, de auto is nog goed maar gaat toch weg en meestal voor export.
porsche928 zegt
@kobus1967: dat geld met name voor hybride diesels, hybride benzines worden in NL goed verkocht. Dat heeft puur te maken met de MRB.
postzegel zegt
@porsche928: Welke ‘normale’ auto zit er na 5 jaar nog in de lease? Ik ken er (bijna) geen. Het is de normaalste zaak van de wereld dat Lease = Nieuw tot 3 a 4 jaar oud. Ouder is (bij full operational) niet interessant.
Er zijn natuurlijk altijd uitwassen, maar het gros ( ik schat zo met m’n dikke duim, 85+%) van de Lease auto’s is 4 jaar of jonger. PHEV’s worden nog net tot het 5e jaar geleased, omdat ’t fiscale voordeel er is,..
flutterby zegt
@kobus1967: mijn glazen bol is stuk. Kan je ons meer vertellen over het overheidsbeleid in 2023?
mashell zegt
@flutterby: je kunt met grote zekerheid voorspellen dat het voor de burger duurder en duurder wordt.
flutterby zegt
@mashell: historie toont anders aan dat het altijd alleen naar goedkoper wordt, echter willen we steeds meer. Ik herinner mij een tijd waar één computer (CPU) per huishouden veel was. Tegenwoordig heeft witgoed zelfs rekenkracht.
Esprit_de_Flandre zegt
@flutterby: Haha, true. Toen vader destijds een pc kocht, met dat fantastisch geavanceerde DOS op, kwam heel de straat kijken. Kostte een auto. Nu is een gsm van 80 euro krachtiger, sneller en slimmer dan dat ding van toen…
smokin zegt
@flutterby: Als jouw glazen bol stuk is, hoe kun je dan beweren dat een Tesla accu 30 jaar mee zal gaan?
ikweethet zegt
Het probleem is dat er te veel export is van deze gesubsidieerde auto’s. Hebben allemaal voordelen gehad en dan niet terecht komen in de Nederlands occasionmarkt.
Auto’s die geëxporteerd worden moeten het verschil van de de bijtelling, dus de 22% voor elektrische auto, gewoon als nieuwwaarde erbij doen. Op deze manier hou je de auto’s in je thuismarkt en verlies je er geen geld op. Op deze manier kun je gewoon langer doorgaan met subsidies geven. Hetzelfde geldt voor de 4 en 14 procent auto’s.
alfapeter zegt
Zowat alle auto van +100.000 euro staan op naam van de zaak en worden dus daarop afgeschreven. Als dit niet kon, zou je er heel wat minder zien rijden. Het is niet hetzelfde maar met een beetje fantasie zou je dus kunnen stellen dat deze door de belasting betalende burger worden betaald.
amg65 zegt
@alfapeter: Met wat minder fantasie kun je stellen dat diegene (ook een ‘arme’ belasting betalende burger) die een auto van €100.000+ koopt al genoeg belasting betaalt, alleen door deze subsidie nu iets minder.
bartsss zegt
Subsidie hier subsidie daar op ev’s? Gewoon een modaal iemand die de auto’s zelf moet kopen en waarbij een nieuwe auto veel te duur is, laat staan een elektrische heeft nergens recht op. De graaiers worden er iig niet voor gepakt.
ukbob zegt
Dat hebben we in NL wel gezien idd..
Tegen 2020 komen alle 7% auto’s uit de lease (toch?), als het voor privé rijders niet interessant om deze te rijden/bezitten, dan verdwijnen deze ook weer allemaal over de grens, hele milieu-verhaal teniet gedaan.
Als Den Haag op tijd is kunnen we misschien de regelgeving zodanig aanpassen dat het interessanter om een tweedehands GTE (e.d.) te gaan rijden.
flutterby zegt
@ukbob: enige manier is accijnzen op brandstof verhogen, maar dan zit je weer met de grensregio’s…
Overigens wordt vaak vergeten dat een EV veel minder onderhoud heeft als een ICE. Dat scheelt toch een 500-1000 euro per jaar.
Even los van de MRB aangezien dat ook een subsidie is.
mashell zegt
@ukbob: hoezo is het milieu verhaal teniet gedaan als die wagens over de grens gaan? Die wagens worden vervangen door nieuwere, modernere schonere wagens. En het milieu betreft de hele planet dus als et buitenland energiezuinige wagens rijdt stijgt onze zeespiegel minder snel. Hebben we wel wat aan.
robert110 zegt
Ik denk dat de opstart periode voor elektrische auto’s nu wel zo’n beetje voorbij is. Er zijn een fatsoenlijk aantal (semi) elektrische auto’s te koop en er zijn er flink wat op komst. Het is nu gewoon tijd om de markt zijn werk te laten doen. Als de elektrische auto echt zo’n goed alternatief is dan zullen de verkopen wel weer stijgen. Gebeurt dat niet dan is het jammer maar dan is elektrisch rijden dus niet de toekomst.
Ik blijf het trouwens debiel vinden dat er door overheden 100% ingezet wordt op één alternatief. Het is weliswaar op dit moment het meest doorontwikkelde alternatief maar toch. Er zijn voldoende andere middelen om een auto minder milieu belastend te laten rijden (waterstof, methaan) en ik denk dat we die niet volledig buiten moeten sluiten. Het is naar mijn mening belangrijk om meerdere opties te hebben.
roberto zegt
Is er nou ook iets waar de prive rijder voordeel bij heeft om een hybride te rijden? Dit zal de overheid moeten stimuleren in de vorm van wegenbelasting of al is het een 10/20% korting op de verzekering..
Ik rij zelf een GTE, en ben deze gaan rijden wegens de bijtelling, anders had ik nooit uit mijzelf een hybride overwogen. Nu denk ik er toch sterk aan om hem na 2020 toch naar prive te halen, wat een fijne auto! Mijn meisje rijdt bijna geen kilometers, dus thuis even aan de stekker en ze tankt hooguit 1 keer in de 4/6 weken!
Maar mocht ik de financiële middelen hebben om een nieuwe auto te kopen kom ik nooit uit bij een GTE, 46K is mij dan toch te gortig voor een 1.4! Dat is hetzelfde voor een GTI of een dikke A-klasse of een dikke Cupra!
flutterby zegt
@roberto: een hybride is altijd een tussenstop geweest. Tenslotte kan je niet profiteren van het lage onderhoud van een EV, helemaal niet als de koude brandstofmotor opeens 100% vermogen moet leveren.
fanboy zegt
@roberto: Hybride met accupakket is ook het duurste om te maken. Een Model 3 is goedkoper dan je Golf GTE. En de Model 3, of je er van houdt of niet, zal meer bieden op heel veel vlakken (sneller/stiller) en minder onderhoudskosten.
xjs678qr zegt
Subsidies is het niet, maar je kan EV nog niet zo hard uitzuigen als plofrijders. Maak de bevolking er eerst nog wat afhankelijker van en sla dan pas toe!
RiKe zegt
Een EV zou qua gebruik een doorn in het oog zijn vamnde belastingdienst, omdat ze het gebruik van de auto (op stroom rijden) minder kunnen belasten. Brandstof wordt helemaal kapot belast door onze Roverheid met accijnzen. Als de auto zelf dan ook nog eens gemiddeld €50.000 kost is het voor de massa niet haalbaar.
flutterby zegt
@rike: belasting op elektra (~75%) is hoger als op brandstof (~60%)..
basr32 zegt
Er is totaal geen goede reden om EV’s te subsidiëren, is gewoon verspild belastinggeld dat beter naar belangrijkere dingen kan of verlaging van bpm en accijns.
drommedaris zegt
Idd alle kranen dicht met subsidie! Weg met die hokken uit het straatbeeld