Wie zei er dat elektrische auto’s alleen maar nadelen opleveren?
Het is en blijft een leuke discussie, die tussen de voor- en tegenstanders van elektrische auto’s. De petrolhead moet niks hebben van die ‘stofzuigers’, maar de verder ontwikkelde mens vindt het wel een mooie ontwikkeling, dat rijden op stroom.
Die ziet ook wel in dat het op den duur onmogelijk wordt om alle wegverkeer op fossiele brandstoffen te laten rijden en omarmt het idee van een transitie. Maar de petrolhead wuift dat weg als pure nonsens en rijdt alleen elektrisch op de kermis.
Elektrische auto’s voorzien hele buurt van stroom
Maar het is écht niet alleen kommer en kwel. In Utrecht bijvoorbeeld is een initiatief dat ‘We Drive Solar’ heet. Uit de naam kon je het al opmaken, da’s een bedrijf dat elektrische auto’s laat rijden op zonne-energie. In totaal hebben ze zo’n 300 auto’s en die kunnen allemaal een trucje.
Ze kunnen namelijk ook stroom terugleveren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de elektrische modellen van Hyundai, Kia, Polestar en zelfs Renault. En dat is precies wat We Drive Solar gaat doen en dat werkt als volgt.
Als overdag de zon schijnt en de meeste mensen op kantoor zijn, is de vraag naar stroom laag en kunnen de auto’s relatief goedkoop worden opgeladen. ’s Avonds als de vraag naar stroom groter is en de prijs van elektriciteit vanzelfsprekend ook, kunnen de auto’s de stroom via de laadpalen aan het elektriciteitsnet terugleveren.
Dat is dan goedkoper dan stroom rechtstreek van het net plukken.En als je dan denkt dat je ’s ochtends met een lege elektrische auto staat, dan klopt dat niet. ’s Nachts is de stroomprijs ook weer laag en worden de EV’s weer volgeladen. 1 elektrische auto kan zo’n 15 huizen van stroom voorzien.
Het plan staat nog in de steigers, maar zal binnenkort operationeel worden. Het doel van We Drive Solar is om de techniek wereldwijd uit te rollen.
Dutchdriftking zegt
Lijkt mij toch ingewikkeld. Wil je een avondje Netflixen, kan dat niet omdat de buurman op visite is met zijn elektrische auto…
mashell zegt
Ach, bij Netflix en chill gaat het niet om het Netflix gedeelte…
mashell zegt
“Als overdag de zon schijnt en de meeste mensen op kantoor zijn, is de vraag naar stroom laag”
In de woonwijken is de stroomvraag laag maar in de kantorenparken en in de fabrieken, daar waar de mensen zijn en de auto’s geparkeerd staan, is de stroomvraag juist hoog.
Ik snap niet waarom er nog steeds door gehannest wordt met domme “smart grid” oplossingen waar stroom weer uit auto batterijen gehaald wordt, dat maakt dat je acculading niet voorspelbaar is en ontmoedigt zo elektrisch rijden, al dat heen en weer van stroom veroorzaakt extra batterij slijtage, het werkt meestal niet omdat de auto’s niet daar zijn waar het stroomaanbod hoog is, het is gewoon een lapmiddel voor de werkelijk oplossing: investeer in de upgrade van lokale distributie netten. De burger betaalt een hele berg leveringskosten, die mag daar een stabiel net van voldoende capaciteit voor verwachten. Dan krijg je die zonnestroom ook netjes bij de kantorenparken, fabrieken en daar geparkeerde auto’s waar je het wilt hebben.
wimof zegt
Hadden ze de dividenden geïnvesteerd in hun net zat ik nu niet met 3 x220 volt en mijn schoonouders 1fasig 20A
Wallonië België, maar wel zalig wonen tussen het groen.
ronaldotour zegt
In de wintermaanden valt er weinig te driven op solar, de panelen brengen dan maar 10% op t.o.v. de topmaanden in de zomer.
zjos zegt
De actie radius is al niet zo best en dan ga je zo’n accubak nog voor een deel leeg trekken. Je zal hem dan maar net nodig hebben op dat moment. Als of je je Astra altijd met een tank op reserve op je oprit zet. Doet ook niemand.
(die plop je dan nog snel ff vol maar die accubak dus niet.)
rulefollower zegt
Weer zo’n onzin discussie.
Laat me de eerste auto zien die meer dan 3,7kW kan terugleveren en ik koop hem.
Helaas mag je een auto niet zo snel leegtrekken als dat je hem kan laden, want dat soort auto’s kan ik wel gebruiken in projecten in warme landen. Zal er zeker mee te maken hebben dat de batterij versleten is voordat de auto 1000 km gereden heeft.
mashell zegt
Het is veel simpeler. Die 3,7kW is wat 1 fase aankan, als meer wilt terugleveren dan moet je dat naar drie fasen omzetten, dat vergt extra elektro installatie in de auto die de wagen zwaarder en duurder maakt maar waar geen echte vraag naar is. De gelijkstroom elektromotoren trekken tijdens accelereren gemakkelijk 50kWh uit de batterij.
MarcoM zegt
Lekker de frituurpan aanzetten,
arta zegt
Dit gaat er komen en is hele mooie bijvangst van elektrisch rijden. Mensen willen 700km actieradius, maar rijden 9 van de 10 keer alleen naar tante Truus om de hoek en naar de appie…
Die overige 80 kWh kan mooi ingezet worden op het net.
Echt geld verdienen zal wel meevallen, maar als het toch al kan zijn die paar euro per maand mooi meegenomen.