Is het moment daar? Dat de elektrische auto populairder is dan de diesel?
Elektrische auto’s waren vroeger iets waarom we konden lachen. Iemand op geitenwollen sokken die voor veel te veel geld een Peugeot 106 Electrique ging rijden. Of 10 jaar later een Peugeot i0n.
De tijd gaat echter snel. Sinds Tesla zijn elektrische auto’s heel erg cool. Met name onder de mensen die normaliter niets met auto’s hebben, vinden Tesla’s juist heel erg gaaf. Ze zijn laag, breed en heel erg snel. Omdat Tesla het elektrisch rijden salonfähig heeft gemaakt, kunnen andere merken óók hun elektrische waar aan de straatstenen kwijt. Oh, en een beetje druk van diverse overheden helpt ook. zo blijkt.
Diesels minder populair dan elektrische auto
Nu zijn we aanbeland op een belangrijk punt. Auto’s met een dieselmotor zijn telkens minder populair. Ze zijn duurder, worden zwaarder belast en hebben een slecht imago. Echter, auto’s op benzine én diesel zijn beide op hun retour, zo laat Jato Dynamics weten aan Autocar. September 2020 was namelijk de eerste maand dat de diesel het onderspit moest delven ten opzichte van de elektrische auto!
Eh? Klopt dat wel. Nee, niet helemaal. Het is namelijk hoe je de term ‘elektrisch’ interpreteert. In dit geval gaat het om ‘electrified‘, dus geëlektrificeerd. Daar vallen ook hybrides en PHEV’s onder. Simpelweg omdat de autolobby dat voor elkaar heeft gekregen. Als reden wordt overigens duidelijk aangeven dat het komt door overheids beslissingen en incentives voor bestuurders van EV’s.
Aandeel EV’s groter in categorie
Waarom maken we hier dan melding van? Hybrides zijn toch al een tijdje populair? Dat klopt, maar het aandeel aan elektrische auto’s in deze categorie is erg groot. Als het gaat om het populairste merk qua geëlektrificeerde auto’s, dan staat Toyota bovenaan en Volkswagen is tweede.
Tesla Model 3
De meest populaire elektrische auto is de Tesla Model 3. Daarvan werden er 15.787 van verkocht afgelopen maand. De Renault Zoe staat tweede en op drie vinden we de nieuwe elektrische auto van Volkswagen: de ID3. De populairste PHEV was de Mercedes-Benz A-Klasse, die drie keer minder goed verkocht dan de Tesla Model 3. De best verkochte auto van Europa is nog altijd de Volkswagen Golf.
bernoulli zegt
Is een Mercedes E-Klasse 300 DE in dit vergelijk nu een diesel of een elektrified auto. :)
willeme zegt
@bernoulli: Ja, een ‘electrified’ auto :-D
bernoulli zegt
Thanks!
Dutchdriftking zegt
@bernoulli: Haha dit dus….
viertakt zegt
Gasolie is bij ons nog steeds diesel!
O plaat zegt
Diesel is zo 2019, B7 zeggen we nu.
cossiekiller zegt
Hét moment om een dikke diesel te kopen dus. :-)
mashell zegt
Haha, dat laatste diagrammetje. Van alles gedifferentieerd maar alle SUV’s van Puma tot Q7 op een hoop gegooid.
stuko zegt
@mashell: je doelt op het diagrammetje dat je niet kan vergroten in de iOS app?
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Idd, dat zou ook wel mogen opgesplitst worden in subcompact, compact, midsize, executive en luxury. Maar wss zou dat volledig dezelfde verhoudingen weergeven…
r525 zegt
Uhh waar hebben ze in hemelsnaam nog zo’n batch Passats gedumpt?
Stijnson zegt
@r525: De Passat is nog steeds heel erg populair in Duitsland
718s zegt
In grote landen rijst iedereen nog diesel. Electra is niet interessant.
Alleen Nederland doet diesel in de ban terwijl ’t super goed rijdt. De overheid heeft massaal uitgeknepen als een besje en drukken nu iedereen. Aar Electra. Als iedereen dan een duracell heeft gaat de overheid je net zo hard aanpakken als met benzine.
mashell zegt
Ehh Nee? Dit gaat over Europa, dat is alle grote en kleine landen bij elkaar opgeteld. En ook in de grote landen kopen de mensen steeds minder nieuwe diesels. Uiteraard rijdt diesel goed, alhoewel elektrisch natuurlijk beter rijdt, maar qua restwaarde en uitstoot is het gewoon niet interessant meer. Als je bij inruil maar twee kratten bier voor je Passat TDI van 4 jaar oud krijgt omdat je met die heerlijk rijdende diesel nergens meer heen mag dan kies je nu geen diesel.
En je onderschat de overheid enorm, de heffingen op elektriciteit zijn nu al hoger dan die op fossiele brandstoffen.
laptom zegt
@mashell: inderdaad, overheid vindt het niet erg als je een EV koopt. Belasting op een kW is gigantisch en daar verdient de overheid meer aan dan aan benzine of diesel.
lekbak zegt
@mashell: procentueel zijn de heffingen op stroom misschien groter, maar de bedragen die ze op brandstof vangen zijn veel groter. Liever de helft van honderd euro dan negentig procent van een tientje. Geld is dus waarschijnlijk niet de eerste motivatie van de overheid.
edward330d zegt
@lekbak: dat zou een primeur zijn voor de overheid.
frank2b zegt
Ohwjajoh?
karhengst zegt
Tover of basmati?
superfunky zegt
De wereld is toch wel echt knettergek aan het worden. We vervangen diesels voor PHEV’s en dat noemen we dan milieu technische vooruitgang.
Misschien kan AB eens komen met een objectief artikel waarin de huidige Euro6 AdBlue dieselmotoren vergeleken worden met de PHEV’s. Wat zie je dan? Dat de Euro6 diesel de milieu-kampioen is.
Maar nee, laten we onszelf nog een tijdje voor de gek houden.
maotje zegt
@superfunky: tptdat je het regenereren van t roetfilter om je oren krijg. Dan verliest die t ineens dik. Op de een of andere manier proberen de mensen dat altijd achterwege te laten.
superfunky zegt
@maotje: aha, dus dat verbranden van de resten uit het filter tegen 600 graden, heeft nu opeens een enorm milieu-effect? 1x de bbq aansteken en je hebt hetzelfde bereikt als een heel jaar regenereren van je auto, maar laten we dat vooral ff meenemen! ;)
laptom zegt
@superfunky: Dat is niet waar. De rommel die bij regenereren vrij komt (soms ieder 1000km) is vrij extreem. En een diesel wordt nooit een milieu koning, dat is een verkoop praatje. Euro 6 of 6d of wat dan ook, ze blijven gewoon uitstoten (en niet alleen CO) en daarnaast hebben die filters die tegenwoordig ingebouwd worden een ecologische footprint. Die zijn niet echt van papier gemaakt…
lekbak zegt
@laptom: de uitstoot tijdens het regenereren is helemaal niet extreem. De roet word gewoon verbrand en dat stoot wat extra CO2 uit. Dat is vrij overzichtelijk.
Ik ben een aantal keer bij metingen van tno geweest waar ze aan de uitlaat gemeten hebben van een schip uitgerust met roetfilter en katalysator. Tijdens regeneratie kwam er geen extra roet uit de pijp en de nox uitstoot was vergelijkbaar met zonder katalysator (die tijdens regeneratie uitgeschakeld word, dus dat klopt dan wel).
Kortom: die paar druppels extra brandstof gaan het verschil niet maken. De verminderde roet uitstoot in de stad wel.
Ot92 zegt
@maotje Op zo’n moment stoot ie meer CO2 uit, wat is daar zo erg aan? Of ben ik ergens niet van op de hoogte?
Mijn euro 6 diesel regenereert om de 350km trouwens, schijnt normaal te zijn bij euro 6 motoren…
mashell zegt
@Ot92: hij stoot meer CO2 uit om de “afterburner” op te stoken. Maar normaal gesproken is diesel juist relatief arm aan CO2.
mashell zegt
Hmm. Jij vraagt om een objectief artikel over de vergelijking PHEV en diesel maar zegt al wel wat er uit moet komen. Dat is inderdaad wat we in 2020 objectief noemen.
superfunky zegt
@mashell: je hebt gelijk, dat het ik beter moeten verwoorden.
Ik bedoelde: ik zou wel eens een artikel willen zien waarin beiden vergeleken worden op basis van objectieve data t.a.v. CO2 uitstoot, stikstof, fijnstof en alle andere troep die eruit zou kunnen komen.
En ik voeg daar mijn persoonlijke verwachting aan toe dat we dan, vanuit milieu-oogpunt, massaal gaan roepen om diesel en/of diesel-PHEV’s. Het is bijzonder dat fabrikanten de diesel-PHEV’s inmiddels bijna begraven hebben, terwijl dit de ultieme milieu-topper is, imo.
Nu goed? ;)
mashell zegt
@superfunky: heel goed zelfs. PHEV is wat mij betreft eigenlijk alleen zinvol in combinatie met diesel. Maar de grote markten VS en China willen geen diesel en dus loont het niet om diesel PHEV te ontwikkelen. Als je aan je milieu onderzoek ook een EV laat meedoen dan verwacht ik dat die Hamilton stijl wint.
superfunky zegt
@mashell: dat zal niet zo zijn en dat weet jij ook. Iets met grijze stroom, productie batterijen etc etc. Je weet het wel.
Maar goed. Laat ze maar eens beginnen met wat ik voorstelde, kom op AB, pak op die handschoen! ;)
degrotemuis zegt
Ik ben daar niet zo zeker van. Wel als je de auto binnen 2 maanden kapot rijdt, maar volgens mij kom je op weg naar de ton een omslagpunt tegen waarbij een EV toch echt beter voor het milieu is. En dan zijn de diesel én EV nog lang niet op normaal gesproken.
Oké, diesel heeft geen accu voor de aandrijving, maar wel een klont metaal voorin die meer energie kost om te produceren dan een elektromotor. Dan nog even 3 motoroliewissels op een ton rijden en de uitstoot die WTW alleen voor CO2 al zeker anderhalf keer zo hoog is per km bij een diesel tov een EV.
Pascal zegt
Een EV wint het qua impact op het milieu van elke auto met verbrandingsmotor, dat is allang bekend. En ja, dit is ‘cradle to cradle’ en ja, dit is zelfs als je ‘m 100% op grijze stroom laat rijden (maar in de praktijk is nu standaard zo’n 30% groen). Belangrijk feitje wat dit veroorzaakt is dat de gemiddelde verbrandingsmotor maar zo’n 25% van de energie aan de aandrijving van de wielen kan besteden, bij een EV is dat 80+%. Die efficiency scheelt nogal. Lees je even in over het onderwerp, is best interessante materie.
lekbak zegt
@mashell: diesel is juist helemaal niet geschikt als phev.
Een diesel werkt alleen als die op bedrijfstemperatuur is. Zowel wat betreft de betrouwbaarheid, de uitstoot als de efficiëntie. Een koude diesel is wel het laatste wat je wilt voor milieu en portemonnee en in een phev is een motor domweg te vaak koud. Dan is een benzinemotor veel geschikter, die wil ook liever warm zijn maar de nadelen van een koude motor zijn veel minder groot.
mashell zegt
Met een PHEV rijdt je ofwel alleen elektrisch ofwel voornamelijk brandstof met een klein beetje elektro ondersteuning. Dus er zullen dagen zijn dat je alleen elektrisch rijdt en de diesel motor al was het een stuk bagage mee gaat. Maakt niet uit dat die dan niet opwarmt. Soms moet de diesel werken, op de snelweg, lange reizen en dan wordt die warm. Eigenlijk op precies dezelfde manier als je nu je koude diesel start.
laptom zegt
@mashell: scherp
87sandyd zegt
@superfunky: Een PHEV is bij goed gebruik in Nederland gewoon zuiniger dan diesel. De meeste Nederlanders die dagelijks reizen kunnen zo goed als volledig de reis elektrisch afleggen met de huidige PHEV’s.
Het selecte gezelschap dat nog meer dan 40km per enkele reis per dag reist, en dat zijn er echt niet zoveel, zou een diesel kunnen gebruiken. Maar diesels worden gewoon een niche, en daar is geen geld aan te verdienen, simpel zat.
Ot92 zegt
@superfunky Graag zou ik dan willen dat @willeme dat doet. Die man kan schrijven als de beste.
ty5500 zegt
De nieuwe diesels en de verhalen hoe extreem milieuvriendelijk ze wel niet zijn doen mij denken aan de dieselsprookjes van 10 jaar geleden. Keer op keer is echter al gebleken dat ze in realiteit de auto’s niet milieuvriendelijk krijgen en de uitstoot kankerverwekkend blijft.
Het nieuwe dieselgate zijn de ultrafijne particeltjes die ze nog niet meten bij de uitstootproeven. En dan nog te zwijgen van alle diesels waarvan de roetfilter verwijderd is na een aantal jaar omdat er problemen waren en een nieuwe gigantisch duur is.
Diesel blijft zijn plaats nog hebben maar ga het aub niet proper of milieuvriendelijk noemen.
mashell zegt
@ty5500: vergeet niet dat ook benzinemotoren door de steeds hogere verbrandingstemperaturen steeds meer van die typische diesel problemen als fijnstof en stikstof verbindingen hebben.
wimof zegt
Met de huidige testappartuur, deze week nog geplaatst in Brussel, kan men op een paar tienden van een seconde de voorbijrijdende wagens meten, met deze informatie gaat men een stadstaks invoeren.
Wagens waar filters zijn uit verwijderd kunnen zo onderschept wrden.
mashell zegt
Ben benieuwd. In Stuttgart hadden ze ook meetapparatuur die de uitstoot van het verkeer moest meten. Toen kwam de corona crisis, amper nog verkeer, maar de meetwaarden bleven hetzelfde…
mcshine zegt
“Met name onder de mensen die normaliter niets met auto’s hebben….. “
Kochten die niet een dikke BMW 325 maar dan wel een diesel?
#Triggered
VeniVidiVici zegt
Ja ja, en wat voor selfmade boomknuffelclub is Jato Dynamics dan wel niet? #flauwekul
bartsss zegt
Ik blijf lekker dieselen. Zeker nu Electrisch nog niet te betalen is en ze nog geen zware aanhanger/caravan fatsoenlijk 500km met 1 lading kunnen trekken. Dan daarbij wordt het prijsverschil diesel-benzine alleen maar groter. Lang leven de diesel!!!!