Leuk, al die EV’s. Maar zijn ze ook betaalbaar? Dit zijn elektrische auto’s onder de 30.000 euro.
De meest elektrische auto’s rijden in Nederland door middel van een leaseconstructie. Als je het helemaal zelf zou moeten lappen is het niet te betalen. 40, 50, 60 duizend euro voor een EV. Alsof het niet is. In de echte wereld zijn dit geen bedragen die mensen zomaar op de bankrekening hebben staan.
Hoewel het overgrote deel inderdaad rond dit prijsniveau beweegt, zijn er ook nog gewoon elektrische auto’s te koop voor minder dan 30.000 euro. Toch zijn er ook auto’s verdwenen die eerder wel in dit lijstje stonden. Denk aan een Peugeot e-208, een Opel Corsa-e of een Nissan Leaf. EV’s die in het verleden een vanafprijs hadden van minder dan 30k, maar door inflatie en toestanden alleen maar duurder zijn geworden.
Je hoeft niet zelf uit te zoeken welke elektrische auto’s onder de 30.000 euro minder dan 30.000 euro kosten.. Dat hebben wij voor je gedaan. Want zo zijn wij. Hieronder een opsomming van elektrische auto’s die je nu kunt kopen voor minder dan 30 mille!
Dacia Spring – vanaf € 20.850,-
De goedkoopste elektrische crossover. Say no more, de Dacia Spring is de EV die je moet hebben. Voor een acceptabele prijs heb je een zeer praktische auto onder je gat. De EV heeft een accupakket van 27,4 kWh en de gecombineerde actieradius komt uit op 230 kilometer. Snelladen kan maximaal 30 kW, wat dan weer niet zo heel snel. Maar daar is de prijs dan ook naar. Bovendien is het accupakket niet heel groot.
Renault Twingo E-Tech Electric – vanaf € 23.020
Een voordelige elektrische stadsrakker. De Renault Twingo E-Tech Electric. Deze hatchback beschikt over een 22 kWh accupakket en een opgegeven rijbereik van 190 kilometer WLTP. Je kunt 22 kW AC laden. Binnen een uur is de batterij tot 80 procent vol.
MG4 EV – vanaf € 28.990,-
De nieuwste telg van MG. En meteen interessant voor Nederland. Ten eerste de prijs, want die ligt onder de 30k. Maar ook de carrosserievorm. Het is niet de zoveelste crossover. De MG 4 Electric is een hatchback. Uitgerust met een 51 kWh batterij moet je 350 kilometer ver kunnen komen. De Chinese auto kan tot 117 kW snelladen. De MG4 EV staat nog niet bij de showroom, eind dit jaar komt de elektrische auto op de markt.
Fiat 500e – vanaf € 28.950,-
Het scheelt niet veel. De elektrische Fiat 500 is echter voor minder dan 30 mille te rijden. Het begint bij 28.950 euro als je de meest recente prijslijst erbij pakt. De compacte elektrische auto uit Turijn beschikt over een 24 kWh accupakket en heeft een rijbereik van 190 kilometer. Een echte EV voor erbij dus. Je kunt maximaal 50 kW snelladen. 100 kilometer bereik is in 15 minuten erbij te laden.
AudiRS zegt
Allemaal ieniemienie eco gebakjes. En dat voor een wopping 30mille.
Schandalig.
duderuud zegt
Dat inderdaad. Echt de onderkant van de markt en dat voor zo’n 25k. Over een paar jaar is autorijden echt alleen weggelegd voor de rijken onder ons als dit zo doorgaat.
steephh zegt
@duderuud
Zo ging het met TV kijken natuurlijk ook. Die eerste platte TV’s waren super duur. En toen verdwenen de bakbeesten van de markt en werd TV kijken alleen nog maar voor de rijken! 😭
En met de mobiele telefoon.. Onbetaalbaar tenzij je een rijke zakenman was. Nu de analoge lijnen zijn verdwenen is bellen alleen nog maar weggelegd voor de rijke stinkerds. 😢
Ofnee wacht nee toch niet… Hoe kan dat nu toch? Zou het iets te maken hebben met schaalvergroting, technologische ontwikkelingen én optimaliseren van het productieproces? Awwhh.. shit… maar het is zo fijn, roepen vanaf de paniektrein!
El-Loco zegt
Ik zou in geen dertigduizend jaar dat geld uitgeven voor zo’n konijnenhok, echt niet. Dan liever een knappe 6 jaar oude Golf ofzo.
Johanneke zegt
Vergeet niet dat een Polo 1.0 tsi ook bij zo’n 25k begint. Nieuwe auto’s zijn duur.
Edge zegt
Als het budget geen issue is (binnen deze prijscategorie uiteraard) klinkt de MG4 als de beste optie. Groter en dus ruimer dan de rest, meer range en de neus van de Corvette C8. Wat wil je nog meer als je voor sub-30.000 euro elektrisch wil rijden?
AudiRS zegt
Niet dit plastic gedrocht.
W115 zegt
Geweldige ontwikkeling. Jan modaal poept zo 30k uit z’n achterste.
sportabgasanlage zegt
Jan Modaal kocht vroeger ook geen nieuwe auto
mc96 zegt
In de private lease wel.
Dutchdriftking zegt
Die Spring is dus gewoon 4k duurder geworden…
Groninger zegt
Ik heb een Spring in bestelling staan voor op de zaak. Ben erg benieuwd naar de auto, voor het geld verwacht ik eerlijk gezegd een brommobiel met elektromotor die harder dan 45 kan.
Helaas zijn er problemen met uitleveren van de Spring en wordt de leverdatum telkens uitgesteld…
wimof zegt
Bekijk toch de test van Alexander Bloch (Duits gerespecteerd ingenieur die bij Auto Motor und Sport werkt) op youtube, je kan vermoedelijk (tenzij iedereen naar Bloch gekeken heeft) je contract nog wel verpatsen (er zit iets louche aan het woord “verpatsen”)
Luister vooral naar zijn laatste zin (er staan er nog steeds te koop op de mobile.de site)
maferick74 zegt
Ja want 30k stelt ook niks voor… dat is budgetshopping
maotje zegt
Voor < 30k heb je sowiezo niet veel keus in een nieuwe auto.
audirs3 zegt
Die MG is de enige met een beetje behoorlijke DC snellader, wat je wel nodig hebt met een matig rijbereik. Best goede deal eigenlijk.
Ik ben zelf wel benieuwd wanneer Hyundai/Kia een kleinere auto op hun 800V platform gaan zetten. En hopelijk blijft bij dan betaalbaar.
Jagris zegt
De auto’s moeten nog wel echt beter worden voor dat geld. Ik zie in de toekomstige cupra urbanrebel en renault r5 wel goede kandidaten voor dit prijsniveau.