Bij Stellantis lijkt het erop dat de doorbraak van elektrische auto’s eventjes kan wachten. Of niet.
Het is een lastig parket waarin autofabrikanten zich op dit moment bevinden. Het liefst wil elke fabrikant gewoon Tesla zijn: veel winst per unit en een onmetelijke voorsprong op de concurrentie. Maar daarvoor hadden ze een visie en lef nodig die traditionele autofabrikanten eigenlijk nooit hebben getoond.
Nee, in plaats daarvan proberen ze ons zo lang mogelijk ouderwetse techniek te verkopen. De winstmarges per unit zijn daarbij namelijk veel groter. Van alle concerns gaat Stellantis – op dit moment – nog behoorlijk volgas naar een elektrische toekomst. In 2030 (dat is over iets meer dan vijf jaar!) moeten alle auto’s die ze in Europa verkopen elektrisch zijn. De VS moet dan 5 jaar later volgen.
Strategieën
In principe klinkt dat als een puik plan, maar er is een enorme anaconda onder het gras*. De markt is nu nog niet zo héél happig op EV’s. Er is een duidelijke stagnatie waar te nemen qua interesse in zowel Europa als de VS. Voor sommige fabrikanten en concerns kan dat leiden tot grote problemen. Als je ziet dat de verkopen (flink) achteruithollen en de marges heel erg klein zijn, zul je het als bedrijf erg lastig krijgen om het hoofd boven water te houden.
Stellantis heeft daar geen last van. Dat laat Natalie Knight weten aan WardsAuto. Knight is de CFO van het enorme concern, dus ze zit wel redelijk in de materie. Volgens haar heeft Stellantis een noodplan klaarliggen mocht de markt écht geen zin hebben in EV. En ja, dat plan is om alsnog auto’s met een verbrandingsmotor te gaan verkopen. Dat plan is niet nieuw. De Volvo XC90 kan leven naast de EX90 en de Macan met plofmotor naast de Macan EV. Maar dat zijn puike doch – naar automobiele maatstaven – stokoude benzinevoertuigen en een veel modernere opvolger.
Elektrische auto’s kunnen wachten
Bij Stellantis kunnen ze twee stappen verder gaan. Daar kunnen ze namelijk auto’s die geïntroduceerd zijn als EV, alsnog omkatten naar eentje met benzinemotor! De huidige STLA-platforms die gebruikt worden, zijn namelijk geschikt voor beide toepassingen. Een tijdje terug zag men dit als een nadeel (een EV-only platform levert veelal een een betere EV op), maar nu is het dus een voordeel.
Het bijzondere is, is dat het niet alleen geldt voor de huidige modellen, maar ook de auto’s die op komst zijn. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Alfa Romeo Giulia. Die gaat als EV geïntroduceerd worden en zal in principe een elektrische auto zijn, maar als de markt erom vraagt, kunnen ze deze ook gaan bouwen met benzinemotor.
Overigens is de markt behoorlijk in beweging en ontwikkelt de techniek zich ook in rap tempo. Het zou maar zo kunnen zijn dat in veel gevallen de EV niet zozeer ‘de milieuvriendelijke’ keuze is, maar omdat het gewoon een beter product zal zijn. We hoeven niet te stoppen met benzineauto’s omdat de olie op is, maar omdat er simpelweg een superieur alternatief is.
* met dank aan Harrie Goeroe MacGyver.
Fotocredits: een Stellantis-product met heerlijke benzinemotor door @spotcrewda via Autoblog Spots.
petroldrinker zegt
“We hoeven niet te stoppen met benzineauto’s omdat de olie op is, maar omdat er simpelweg een superieur alternatief is.” ik heb net al mn ontbijt uitgeproest over mn laptop heen van het lachen, wat een bullshit is dit zeg
Flutterbear zegt
Batterijlikken is veel cooler dan petrol drinken.
willeme zegt
@petroldrinker:
Het is – denk ik – geen bullshit. Als het aankomt op efficiency is de EV superieur. Qua packaging ook. Temperatuurhuishouding eveneens. Zelfs qua onderhoud en betrouwbaarheid.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind een dikke diesel heerlijk en luister altijd naar een mooie Amerikaanse V8. Ik vind dat – net als jij – heel erg mooi.
Dat wil niet zeggen dat door onze hobby en voorkeuren de feiten anders liggen. Als de fabrikanten de energiedichtheid van accu’s kunnen verhogen en de kostprijs naar beneden kunnen krijgen (en daar ziet het wel naar uit), dan is het simpelweg een betere keuze voor de meeste auto’s. Sterker nog, er zijn nu al EV’s die beter zijn dan de variant met verbrandingsmotor.
Kijk, een colomobo V12 uit een Ferrari halen voor een elektromotor is kolder natuurlijk. Dat is een kunstwerk. Maar of je nieuwe lease-crossover nu een 1.0 TSI of 1.2 PureTech hebtt of een elektromotor, maakt niets uit. Sterker nog, met die standaardblokjes is juist een EV wel fijner.
Overigens kun je nu nog gewoon kiezen, hé ;-). Het een kan naast het ander bestaan. Voor sommige toepassingen zal benzine, diesel of wellicht waterstof zelfs interessanter zijn.
Ga nu maar je ontbijt opruimen ;-)
petroldrinker zegt
@willeme dat vd 1.0 is ook jouw invulling, ik blijf nog altijd liever zelfs in een 500/Panda twinair rijden dan dat ik in een Taycan rijdt ofzo. Ik heb oprecht nog niks positiefs gevonden in mijn beleving aan een EV, daarom dat ik het dus ook echt bullshit vind. We hebben nu zelf een halfjaar zo een Duracell konijn, en ik blijf het echt een straf vinden om erin te stappen. Een cellstraf is in mijn ogen gevoelsmatig minder erg om te hebben dan een EV voor de deur.
willeme zegt
@petroldrinker: Dan ben je dus gewoon erop tegen om erop tegen te zijn. Dat mag natuurlijk ook, hé! Het maakt het alleen nog niet waar ;-)
Flutterbear zegt
Nou wat een beleving in een Panda. Neem jezelf nog serieus of ook niet meer?
petroldrinker zegt
@flutterbear tuurlijk wel, ik wil gewoon een motor horen rondgaan voor of achter mij, de stilte vind ik echt een drama van die hokken
Flutterbear zegt
Dan rij je duidelijk niet hard genoeg.. of heb je nog nooit een elektrische auto gereden, zelfs niet op de kermis. Een elektromotor is namelijk niet stil, enkel vergeleken met de herrie van een brandstofmotor.
En kan 5 of meer cilinders best waarderen, maar een Panda..? Dat is gewoon herrie. Nog liever kunstmatige BMW geluiden.
petroldrinker zegt
@flutterbear wij hebben zo een duracell onding, ik haat het met een passie, Tis dat er geen OV in mijn dorp is, anders zou ik dat verkiezen boven zo een kut EV (als voorbeeld, we hebben gelukkig ook meerdere benzine auto’s staan, maar voor lange stukken de EV gezien het een leaseauto is dus niks kost verder). Hardrijden met zo een ding heeft geen zin, want dan haal ik mijn bestemming niet zonder te moeten laden etc, het zijn gewoon kut auto’s in elk opzicht in mijn ogen. en ik vind een EV echt wel stil als ik 100 op de snelweg rijdt de hele tijd, dan heb ik oprecht moeite wakker te blijven met hoe saai en belevenisloos zo een ding is (is ook de reden dat ik mijn partner eigenlijk laat rijden als we met zn 2e ergens heen gaan, omdat ik het echt echt haat om te rijden in een EV)
jippie zegt
Dat van die efficiency is niet helemaal waar. Harry van Harry’s Garage heeft een aantal weken terug uitstekend uitgelegd wat er mis is met EV’s op dit moment. Een daarvan is: in plaats van de elektromotor te verbeteren vergroten fabrikanten de batterij waardoor je nu verder komt op een batterijlading dan voorheen.Blijkbaar is het ook niet zo eenvoudig om EV’s efficiënter te maken. Al is Tesla daar beter in dan de meeste andere merken.
Richmond zegt
Her is altijd efficiënter dan een verbrandingsmotor. Je hebt veel minder verliezen
rikus zegt
Verdiep je eens in ‘energie’, dan weet je genoeg.
Joris24 zegt
“veel winst per unit”? Het duurde 17 jaar voordat tesla winstgevend werd (pas in 2020!) en met name door de handel in emissierechten. De winst van tesla viel vorig jaar al 15% terug, Tesla maakte in het afgelopen kwartaal 55 procent minder winst dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ze hebben even een piekje gehad, maar er wordt nu al gigantisch geschrapt in het personeelsbestand en het is maar de vraag of ze nog met de chinese concurrentie meekunnen nu die op stoom zijn. Als het even tegenzit waren 2020-2024 de enige goede jaren voor tesla.
Verder heel slim om een hybrideplatform te ontwikkelen, zal zowel voor brandstof als elektrische aandrijving niet perfect optimaal zijn maar het geeft je wel de mogelijkheid om je op de markt aan te passen.
Flutterbear zegt
Het scheelt natuurlijk wel dat de Chinezen helemaal geen winst hoeven te maken.
Richmond zegt
Ieder groot concern binnen en buiten automotive heeft een periode waarin ze moeten herstructureren nadat de winst afneemt opvolgend op continue groei. Dat is niet meteen een reden om te denken dat Tesla klaar is.
Flutterbear zegt
Tesla streeft niet naar winst maar naar groei. De financiële balans ziet er beter uit dan welke autofabrikant dan ook, en dat is nog met investeringen als een eigen celproductie, autonomie/FSD, Optimus en niet te vergeten Cybertruck met al zijn innovatie onder het polariserende uiterlijk.
Andere fabrikanten knopen hun ontwikkelingen met schulden aan elkaar en moeten gemaakte investeringen versneld zien af te schrijven.
ericc zegt
EV’s zijn niet superieur!
Richmond zegt
Zoals Willem zegt voor je bread and butter vervoer maakt het niet uit wat voor aandrijving er is. Niemand wordt blij van een 2 of 3 cil 1.0 of 1.2. zo’n auto koop je niet om het geluid of andere vorm van beleving. Net als een film verzamelaar ook alleen de echt goede films op blue ray 4k zal hebben en een boek liefhebber alleen de echt echt goede boeken met een hardcover en speciale binding zal hebben. Men moet eens ophouden met zo krampachtig te reageren op ev alsof het de dood van de hobby is. Men zei hetzelfde toen men van grammofoon naar cd ging, van cd naar mp3, naar streaming. Van filmrol naar vhs, naar dvd, naar streaming. Hetgene wat je echt wil bestaat nog steeds alleen in een andere drager.
petroldrinker zegt
@richmond je kan niet iedereen over 1 kam scheren, ik heb echt ontelbaar x liever die 0.9 2 cilinder dan een EV van een ton+ ofzo hoor, vreselijke hokken
ericc zegt
Zal het anders zeggen. Wil je je steak van de grill of van de microgolfoven? Rest my case!
Flutterbear zegt
Een magnetron kookt vanuit binnenuit. Z’n omslachtige manier van een biefstuk bakken klinkt meer als olie de halve wereld rond vervoeren en vervolgens na rafinareren ergens langs de weg een goedje op te halen om met micro ontploffing wielen aan te drijven.
Nee beter gewoon eenvoudig wat magneten onder stroom zetten, of een lokaal opgewekt vuurtje onder je steak.
O plaat zegt
Superieure techniek heeft geen subsidies of voordelen nodig om te verkopen. Op 10 jaar tijd had iedereen een smartphone. Want die waren beter dan oude gsm’s. (in België) kost een EV nog altijd dubbel zoveel als de zelfde auto met verbrandingsmotor en blijft het laden en de range een gigantisch nadeel.
pomoek zegt
Haha, wat een onzin. Dat is bijna appels met peren vergelijken. er zijn zat voorbeelden te bedenken van superieure producten waarvan de fabrikant failliet ging omdat de prijs te hoog was.
Dingen die beter zijn kosten gewoon meer dan het alternatief.
In de praktijk is range totaal geen probleem. Nederlanders rijden gemiddeld nog geen 50km per dag. Zelfs met de goedkoopste EV kan je dan ruimschoots 3 dagen rijden voordat de batterij leeg is. En laden is in de praktijk ook totaal geen ding. Wel een leuke anekdote. Vorig jaar nog op vakantie gegaan naar Frankrijk. Lange rijen bij de benzinestations. 15 minuten wachten voordat je kon tanken was redelijk normaal. EV’s daarentegen konden direct aan de laadpalen. Nergens wachtrijen.
THSD zegt
Lees je het artikel goed door…gaat namelijk over stellantis waar jij een ander beeld bij had 😉
pomoek zegt
Zoals ik al zei, ik ben nogal lui aangelegd, dus ga eerst maar eens lekker rekenen, dan zie ik wel wat ik doe.
THSD zegt
Neenee je vond mij reactie overdreven wat betreft dat o.a. stellantis zich zwaar op ev had gestort…zie hier dus het artikel die het bevestigd.
pomoek zegt
@thsd: haha, nee hoor. In dit artikel staat dat Stelantis auto’s die als EV zijn geïntroduceerd kan omkatten naar ice auto’s. Er staat nergens dat ze “zwaar op de EV hebben gestort”. In tegenstelling zelfs. Ze hebben een soort roll back situatie gecreëerd waardoor ze schielijk toch ice auto’s kunnen maken ondanks alle EV marketing waar ze zich van bedienen.
Maar laten we vooral duidelijkheid zijn. Jij zegt dat Stelantis zich “zwaar op de EV heeft gestort”. Goed. Wat is dan precies “zwaar op gestort”? Hebben we het dan over 40% van de modellen? 50% of 75%? Of gaat het dan om het totaal aantal EV auto’s dat er daadwerkelijk wordt geproduceerd?
Wat mij betreft zou zwaar gestort betekenen dat minstens 50% van de modellen een EV is. Blijkbaar vindt jij dat als 30-40% van de modellen een EV is dat een fabrikant “zich zwaar op de EV heeft gestort”. Wat je dan weer niet ondersteunt met cijfers, maar goed. 30-40% is op school een 3 of een 4. Dan kan jij wel zeggen dat je je “zwaar hebt gestort” op het vak, maar het blijft een onvoldoende.
Flutterbear zegt
EV’s zijn al 5 jaar goedkoper dan nieuwe vergelijkbare brandstofauto’s. Beetje financieel onderlegde consumenten kijkt verder dan aanschaf.
alcantara zegt
Heb je een goed elektrisch alternatief voor een 1-serie? Ik ruil hem graag in hoor als ik daar geld mee bespaar.
Flutterbear zegt
Model 3 kan je niet omheen, zelfs in performance trim nog scherp geprijsd tov een potente 1 serie. Mocht Tesla je niet liggen dan heb je de EX30, anders de Cupra Born of misschien de Alfa Romeo Junior Elettrica.
alcantara zegt
Ik zoek een hatchback, de auto’s die jij opnoemt zijn allemaal hoge cross-overs en dat trekt me sowieso al niet. Model 3 zou kunnen, maar die heeft een belachelijk kleine koffer opening, is ook geen hatchback maar meer een 4 deurs sedan helaas.
Richmond zegt
E-308 of e-astra
Richmond zegt
Dus ice is superieur aan EV? En ice heeft geen subsidies?
petroldrinker zegt
@richmond, Waar zie jij ooit subsidies op een ICE auto? Daar betalen we zelfs een dikke dikke straf voor om te mogen registreren in NL wat de EV’s niet hebben namelijk BPM….
pomoek zegt
Wat ik niet goed begrijp. Hier op autoblog worden met regelmaat artikelen geplaatst met als boodschap: De fut is eruit wat betreft de verkopen van EV’s, de vraag is weg gevallen, mensen willen geen EV’s meer en dat soort berichten.
Maar als ik andere bronnen lees zoals BOVAG of IEA, dan komt er een heel ander beeld naar voren. De trend in EV verkopen is dat deze nog steeds groeit met de opmerking dat in NL in maart, in vergelijking met maart 2023, de EV verkopen 1,13% lager waren. Maar in het 1e kwartaal van dit jaar werden er 4,1% meer EV’s verkocht dan het 1e kwartaal in 2023.
De transitie kan en mag natuurlijk sneller, maar er lijkt eigenlijk niet zo heel veel aan de hand. Zelfs nu EV rijden duurder is dan een paar jaar geleden en fiscale stimulering wordt afgebouwd.
Dus waarom die paniek?
https://www.bovag.nl/nieuws/verkoop-nieuwe-elektrische-auto-s-plust-met-bijna-20-in-het-eerste-kwartaal-van-2024
https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trends-in-electric-cars
harrie zegt
Er is nog wel groei, maar die vlakt aardig af en ligt niet in lijn met de verwachte trend. Daardoor overcapaciteit, grote voorraden en productie terugschaling bij veel merken. Daarnaast is er een breder aanbod van merken, dus marktaandeel van een merk kan afnemen terwijl aantal verkopen wel wat nog groeit.
Dus ja, de EV markt stort zeker niet in, maar heel positief is die paar schamele procentjes groei nu ook weer niet als je als merk net miljarden hebt geinvesteerd op basis van verkoop voorspelling grafiekjes die parabolisch omhoog schoten.
Flutterbear zegt
Legacy auto verdiend geen geld aan EVs en betaald traditionele media wel voor reclame. Logisch dat ze elkaar (indirect) in stand willen houden.
driver79 zegt
Vermoeiend die EV vs fossiele discussie. Tot over 10 jaar!
HZW zegt
Wat ik niet begrijp is dat we allemaal naar een EV moeten terwijl Euro-7 nog ingevoerd moet worden, dat zou in 2025 zijn, maar is met 5 jaar uitgesteld, naar 2030.
Dus de Euro-6 is nog steeds de richtlijn voor nieuwe auto’s, tot 2030.
Richmond zegt
Omdat euro 7 niet haalbaar is zonder de auto’s heel duur te maken of er veel op te verliezen. daarom is het uitgesteld