En bedankt PHEV-rijders.
Vorig jaar ging Nederland massaal aan de elektrische auto. Tesla’s, Mitsubishi Outlanders en Volvo V60 Plug-in Hybrid’s gingen als warme broodjes over de toonbank. Want wij Nederlanders houden van korting en dat was precies wat de fiscus ons bood op de o-zo-schone elektrobakken. In het totaal werden er vorig jaar maar liefst 22.000 auto’s met een stekker verkocht, waarvan bijna de helft in december.
Het fiscale voordeel kon door allerlei subsidies oplopen tot tienduizenden euro’s per auto. En de grote grap is dat we die nu met z’n alle mogen gaan terugbetalen in de vorm van staatsschuld. De fiscale voordelen zijn volgens de Bovag en RAI-vereniging volledig doorgeschoten. Dat heeft de fiscus minstens zo’n 500 miljoen euro gekost (verassend…).
Oorspronkelijk had het ministerie van Economische Zaken slechts 125 miljoen euro begroot, maar daar ging het al snel doorheen. Het ministerie had niet gepland dat er zoveel auto’s in aanmerking zouden komen voor het totale pakket aan fiscale voordelen. De grijze haren verwijten de snelle ontwikkelingen in de techniek. Ook was het ze een verassing dat we als kortingsgeile Nederlanders zo graag een ‘Pefff’ voor de deur wilden.
Nu de voordelen in 2014 grotendeels verdwenen zijn, lijken we ineens veel minder graag een elektrische auto te kopen. De verkopen zijn in de eerste maanden flink gedaald. CDA-kamerlid Pieter Omtzigt is dan ook terecht bezorgd of het hier nog wel over duurzaamheid gaat. Hij vreest dat eigenaren nog te beroerd zijn om hun Plug-in Hybrid in het stopcontact te steken en intussen olie verstokend genieten van alle voordelen. “Alle doemscenario’s zijn uitgekomen. Er is veel geld weggegooid zonder een slag inzake duurzaamheid te hebben gemaakt.” Aldus Omtzigt. (via volkskrant.nl)
fotocredit: gtwillem
KEV9 zegt
De mitsubitsi is nu met recht een metsubsidie
reggie-boy_rood zegt
@soulmaster: Tudu.. Dum..!! Hahaha
thomcarspotter zegt
-edit: Je hebt gelijk, check!-
E34M5Touring zegt
Hebben die lui serieus gedacht dat het om duurzaamheid ging???? Mooi verhaal….
m550d zegt
@E34M5Touring: ik denk (de overheid kennende) dat de mensen die gebruik hebben gemaakt van de fiscale voordelen straks lekker weer mogen betalen met het excuus dat “de fiscale voordelen hun doel voorbij geschoten zijn”.
Lekker des overheids: eerst het volk lekker maken en vervolgens afstraffen. You give them hope… and then you take it away.
E34M5Touring zegt
@m550d: Dat krijg je als ‘korte termijn denken’ een speerpunt wordt…..
rene-mini zegt
Nou nou, er is iemand wakker geworden bij de regering. Dit zag de normale burger nog wel aankomen, en degene die de beslissing maakt niet?!
.
Mijn buurman had ooit een Leaf gekocht met flinke subsidie, verkocht hem binnen 3 maanden aan een duitser voor een bedrag dat hoger was dan de aanschaf in nl… ik weet niet of het slim of egoistisch is maargoed
advandermeer zegt
@rene-mini: Dat gaat niet op! De belastingvoordelen werken alleen als je de auto ook in bezit hebt. Het is dan ook geen subsidie maar een belastingvoordeel. Als je het belastingvoordeel gebruikt en dan de auto verkoopt, dan heeft de Blauwe Enveloppenfabriek nog een verrassing voor je.
Het is anders in Frankrijk. Daar krijg je tot €7000,= subsidie op de aanschaf van een EV en daarom zijn er ook best wel een aantal Renault Zoe’s te vinden van 3 tot 6 maanden oud met een paar duizend km’s op de teller vanaf €13000,=. Een aantal heeft zijn weg al gevonden naar Nederland en vloeit dus Frans belastinggeld naar Nederland.
rene-mini zegt
@advandermeer:
Haha, good to know!
Ik ga mijn zwetsbuurman er straks lekker mee confronteren!
Rick-dos zegt
Lekker hypocriet van de RAI en Bovag. Dit zijn meestal de clubs die juist voor dit soort subsidies lobbyt, en de regering ook adviseert in dit soort zaken, en nu hebben ze ineens commentaar. Het geklaag bij de RAI en Bovag zal wel van die andere leden zijn gekomen die ineens zagen dat die electrische auto’s van Mits en Volvo wel heel erg in hun verkopen begonnen in te vreten terwijl ze zelf geen antwoord hadden op die auto’s.
advandermeer zegt
Tja, wat kost dat? Maar dan ook: Wat levert het op? Waarom doen we dit ook al weer?
Hoeveel extra werk heeft de productie en installatie van laadpunten opgeleverd? Tesla heeft buiten een aantal winkels en servicepunten ook nog eens een montagefabriek in Tilburg en een Europees hoofdkantoor in Amsterdam geopend. Hoeveel banen lees belastinginkomsten heeft dat opgeleverd?
Er rijden nu 30’000 (PH)EV’s rond die geen uitlaatgassen meer uitstoten. Veel van deze mensen hebben ook groene stroom en sommige zelfs zonnepanelen. (weer installatiewerk) Hoe verder het aantal (PH)EV’s stijgt hoe meer dit ons leefklimaat en gezondheid ten goede komt.
Sommige deuren gaan dicht, andere deuren gaan open.
Veel eigenaren van (PH)EV’s zijn pas door de aankoop van hun auto na gaan denken over duurzaamheid. Hoe ze dit in hun eigen leven en in hun bedrijf kunnen toepassen.
Groen is het nieuwe zwart!
Rice09 zegt
@advandermeer: hoe weet je dat veel van de eigenaren van een (PH)EV groene stroom gebruiken en zonnepanelen gebruiken? Persoonlijk onderzocht? Wat een lul verhaal is dat zeg. Het overgrote deel van de eigenaren hebben hun (PH)EV alleen maar gekocht om er zelf beter van te worden, of ze werden gedwongen door hun baas om een groene auto’s als lease wagen te nemen vanwege het imago van het bedrijf. Leg mij maar eens uit waarom alleen in de landen waar er subsidie / belastingvoordeel is voor deze auto’s ze verkopen?
En je verhaal over je Zoe dat iemand na jou er nog eens 150.000 km mee gaat rijden is wel erg rooskleurig gezien, het is allang bekend dat de accu’s het niet heel lang uithouden en er dus een flinke investering gedaan moet worden om hem rijdend te houden. Niemand wil eerst 5000 of 10.000 euro in een 2e hands auto investeren voordat ze ermee kunnen rijden, dan kan je beter een nieuwe kopen met een normale zuinige motor.
Het hele voordeel voor het milieu is ook een beetje voorbarig, die paar elektrische auto’s maken echt niets uit voor het klimaat. Je kan beter minder vlees gaan eten, vlees is namelijk veel meer vervuilend dan auto’s. En zolang China onze producten zwaar milieuvervuilend blijft produceren kunnen wij elektrische blijven rijden wat we willen, het wordt er niet beter op.
Veel mensen mogen thuis hun auto van de zaak overigens niet eens opladen omdat de belastingdienst dan moeilijk gaat doen, stond laatst nog een artikel over hier + rtl nieuws. Ik zie ook bijna alleen maar de volledig elektrische auto’s aan de paal staan die dit wel moeten doen omdat ze anders niet kunnen rijden. De half elektrische auto’s zie ik maar zelden. Ook bewoners van veel (oudere) appartementen complexen kunnen hun auto ook niet opladen omdat ze de paal zelf moeten aanschaffen, dat willen ze niet. Sommige beweren dat dit een hoofdvoorziening is van een appartementencomplex en eisen daarom dat de vereniging van eigenaren het maar even moet betalen, uiteraard zijn de mede bewoners en niet PH(EV) rijders niet van plan om extra te betalen voor het belastingvoordeel van een andere. Als de PH(EV) rijders zo met het milieu zijn zoals je beweert, dan zouden ze die investering graag willen doen lijkt mij?
Hubert zegt
@Rice09:
Bij mij in de buurt staan ze gewoon aan het stopcontact naast het huis. Of het nu ZZP-ers zijn of leasebak van de zaak, er zijn genoeg mensen die wel achter het concept staan en dit ook netjes thuis toepassen.
dawwg zegt
@Hubert: En waar komt al die ‘schone, groene’ stroom vandaan ? En wat over 6 jaar te doen met al die rotte batterijen ? 500kg aan zware metalen en/of accuzuur is veel slechter voor het milieu dan een beetje CO2, zeker in deze volumes. Kost de staat straks alleen maar nog meer geld. Ze hadden die 500M veel beter in waterstof pilots of LPG kunnen investeren ..
Hubert zegt
@dawwg:
Vooruitgang gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.
En ieder alternatief wat fossiele brandstoffen overbodig maakt, dient gestimuleerd te worden.
Waterstof klinkt mooi, maar dat komt gewoon nog te vroeg voor de massa.
Maar reken maar dat er hard aan gewerkt wordt.
jrk68 zegt
@dawwg:
Verdiep je eens in de huidige accu technologie voordat je onzin gaat uitkramen.
Lithiumaccu’s bevatten geen accuzuur en worden na hun looptijd gerecycled.
desjonnies zegt
Goh, en dat wist ik nog NIET?
Slapen, dat doe ik ’s nachts !
Zoals ik hier ooit heb beweerd dat de berijders van deze wagens eigenlijk a-sociaal zijn, want ze profiteren van degenen die wel het volle pond moeten betalen.
En zeer zeker als je ziet dat de meesten deze wagens niet of nauwelijks gebruiken waar ze voor gemaakt zijn.
advandermeer zegt
@desjonnies: Waar zijn deze wagens dan voor bedoeld, buiten er mee rijden dan natuurlijk want dat lijkt mij vrij vanzelfsprekend?
Als je doelt op het opladen van PHEV’s, dan ken ik een andere realiteit. Als EV rijder let ik natuurlijk op oplaadpunten, want wie weer wanneer ik heb een keertje nodig hebt. Ik zie zeer veel PHEV’s opladen, zoveel zelfs dat ik wel eens een keertje een paaltje verder moet zoeken.
Dhr. Omzigt l*lt een eind in de ruimte, vermoed veel, maar weet niets. Laat hem dan eerst maar eens onderzoek naar deze zaak doen voordat hij zijn populistische scheur opentrekt.
desjonnies zegt
@advandermeer:
Dan zal ik in een andere wereld leven.
Bij mij kopen de meesten zo’n voertuig om louter en alleen van het belastingvoordeel te kunnen profiteren en maken vervolgens nauwelijks gebruik van het opladen.
Om vervolgens de handige jongen uit te hangen.
Als ik zo’n Tesla zou kopen, zou zo’n wagen met zakelijk gezien een enorm fiscaal voordeel opleveren, alleen als ik afstanden moet rijden, dan rijd ik afstanden en zal ik vaak met zo’n Tesla honderden kilometers voor mijn reisdoel stranden.
Daarnaast is dat gehele milieu gewauwel relatief en ben ik nog steeds van mening dat, als ik vier ton draai met een auto ik het milieu minder belast dan wanneer ik een wagen met anderhalve ton van de hand doe.
Want ook productie of juist productie van een wagen heeft een enorme impact op het milieu.
En ik rijd vier ton met een wagen omdat het makkelijk kan, omdat ik niet mode gevoelig ben en omdat ik het zonde van mijn geld vind.
Daarnaast ben ik meer Brits : het kost me een ton kilometers om aan een karretje te wennen en erin te groeien.
En is mijn karretje een deel van de familie.
Nu wordt mijn huidige wagen qua model oud (lees uit de mode), over drie jaar zal’ie waarschijnlijk een voorzichtig beginnende klassieker status krijgen.
advandermeer zegt
@desjonnies:
Als je een auto verkoopt betekent dat niet dat hij gelijk gesloopt word. Als ik over 5 jaar en 150’000 km afscheid neem van mijn Renault Zoe, dan is er wel weer een gek die er nog 5 jaar en 150’000 km mee wil rijden.
Wellicht dat jouw ervaringen idd anders zijn, maar alle (PH)EV eigenaren die ik ken hebben thuis en op het werk een laadpunt en moet ik vragen of ze hem er effe uithalen zodat ik kan laden.
lithiumion zegt
dat gelul over vervuiling, zal wel weer zo’n subjectief onderzoek zijn tbv een marketing-actie om de vervuilende auto’s met verbrandingsmotoren nog een boost te geven. En besides; die hele techniek van electrisch aangedreven auto’s staat nog ontzettend in de kinderschoenen, nogal wiedes dat het rendement vervuiling relatief hoog ligt. Het einde van de verbrandingsmotor is genaderd. Het heeft gediend tot de huidige ontwikkelingen en dat is goed geweest. Het is nu achterhaald aan het worden. Kan niet wachten totdat de formule 1 met electrisch aangedreven wagens wordt gereden… Oh ja met een geluids-installatie en mp3 van een jankende racewagen uit vervlogen tijden, zodat de vastgeroeste puristen ook nog komen opdagen en kunnen genieten van een afgesloten tijdperk
meneer zegt
mensen blijven maar roepen dat eigenaren van PHEV’s de stekker links laten liggen en alleen maar diesel/benzine rijden. dat is echt onzin. er is niks zo comfortabel als lekker elektrisch door de bebouwde kom cruisen, om vervolgens daarbuiten lekker de verbrandingsmotor erbij te pakken en te genieten van het extra vermogen. er is geen enkele verbrandingsmotor die zo soepel rijdt als een elektromotor, en zeker in files of bebouwde gebieden is dat zeer prettig.
het heeft dus zeker wel voordelen om je PHEV aan de paal te hangen, en terwijl je elektrisch door de stad rijdt, wanneer je de verbrandingsmotor helemaal niet nodig hebt, bespaar je stiekem ook gelijk een shitload aan brandstof. win win voor iedereen.
Hubert zegt
@meneer:
Klopt.
En hier in de buurt staan er al minstens 4. En allemaal zie ik ze ’s avonds netjes aan het stopcontact hangen.
Dus dat thuis opladen niet zou gebeuren, dat valt nogal mee.
jmeverts zegt
“Omtzigt vreest Dat de bestuurders te beroerd zijn de stekker te gebruiken” Ook daar gaat ie weer de mist in: http://www.autoblog.nl/nieuws/tweederde-zakelijke-stekkerautos-laadt-dagelijks-op-61892
harrie zegt
Als je er een tankpas vd zaak erbij krijgt is de prikkel om elektrisch of uberhaupt zuinig te rijden niet zo groot. Daar zit nog veel winst als het de overheid echt om milieu te doen is.
Privé rijders of zzp-ers zijn een dief van hun eigen portomonee als ze er dure benzine ingooien, dus die zullen zo veel mogelijk elektrisch rijden.
e1000bmw zegt
Weg ermee dus!
burninrubber zegt
Wat is dit voor ongelofelijk kortzichtig artikel? Zulke dingen gaan nou eenmaal gepaard met hoge kosten. Wees blij dat de automobilist nog ergens tegemoet werd gekomen.
burninrubber zegt
Overigens zie je in Amsterdam constant die mitsubishis aan de laadpaal.
rd1991 zegt
Zou er ook een PHEV Club NL zijn, voor mensen die alleen neuzelen over zuinige auto’s…
roppp zegt
Wat een dromers daar in Den Haag. Toen de Prius net uit kwam, hebben we er een aantal gekocht. Daarna hebben we onderzoek gedaan naar het verbruik. Toen bleek dat de Prius rijders veruit het hoogste verbruik scoorden en de meeste boetes binnenhaalden op snelheid. De enige reden voor de bestuurders om voor de Prius te kiezen, was toen al de bijtelling (ergens rond 2006).
erwh zegt
Altijd zeuren dat de overheid niet moet bezuinigen en nu er ergens meer wordt uitgegeven en dat niet in het straatje past is het opeens ONS geld!? Heerlijk Nederlands hypocriet dit..
redneckdarian zegt
Off-topic:
Ik weet niet hoe maar op een of andere manier vind ik die phev wel echt een mooie auto.
Hubert zegt
Hahahah…. Geweldig!!
Zag dit vanochtend in de Telegraaf staan en ik keek er al naar uit om de reacties hier op Autoblog te lezen.
En ik moet zeggen, ik ben niet teleurgesteld.
Wat een voorspelbare reacties hier allemaal.
Maar het is nu eenmaal zo dat verandering geld kost.
En of dit nu de juist ingeslagen weg is, dat moet nog blijken, maar dat fossiele brandstoffen niet de toekomst zijn dat is nu wel duidelijk.
gtwillem zegt
Ik zie het probleem niet, eigenlijk. De subsidie regelingen zijn al aangepast. Als ze de regelingen per jaar updaten (al naar gelang hoe de wetgevig wordt bepaald) houdt dat de auto industrie scherp, en het wagenpark wordt op deze manier wél schoner.
terazino zegt
Ik moet helaas zakelijk wel eens in zo’n mueslibishi rijden. Op de snelweg kom ik niet verder dan 1 op 7….. Verder gigantisch veel plastic. Voelt kwalitatief niet zo best.
redbeams zegt
@terazino:
Ja en toen werd je wakker en vroeg je je af waar klaasvaak toch was
widodh zegt
Ik ben juist verbaasd hoe veel mensen hun PHEV wél opladen! Ik was bang dat het gros hem nooit aan de laadpaal zou zetten.
V60 rijders hoor ik juist zeggen dat hij elektrisch zo lekker rijdt en ze hem daarom aan de stekker zetten.
Ik rijd zelf full EV (Model S) en ik kan niet “vals spelen”. Dit artikel is gewoon kortzichtig, want Nederland krijgt van de fabrikanten nu even geen voorrang op de levering omdat het nu even niet uit maakt.
Die leveringen komen later dit jaar wel weer op gang.
406_v6 zegt
@widodh: Meeste PHEV’s, Plug-in hybrids die ik ken staan NEVER nooit aan de stroom thuis, want huurwoning/geen parkeerplaats bij het huis enz.
redbeams zegt
@406_v6:
Never nooit…dus eigenlijk wel ;)
amg65 zegt
@406_v6: Tja en ik zie ze weer altijd aan de lader, midden in de stad als voor het huis..
406_v6 zegt
Nou, dat is duidelijk dan; Afschaffen die meuk, in ieder geval de subsidies en vrijstellingen. Iedereen die een leaseslet rijdt krijgt ongeacht z’n auto gewoon 1 en hetzelfde tarief bijtelling voor z’n kiezen. Bring back de (turboloze) 5,6 8, 10 en 12 cylinders, want er is -nog steeds- “no substitute for cubic inches”… :-))
JvH zegt
De Phev is een zeer fijne auto, en is het nou allemaal zo vreselijk met dat belasting geld, ik vind dat het allemaal maar word groter gemaakt dan het is
mout zegt
Dit artikel gaat niet over groen doen, maar over geld.
Maar… het klopt niet.
Het is de optelsom van wat NL bv allemaal misloopt, in vergelijking met dezelfde auto zonder bijzondere regelingen. Ik zie hier in de buurt heel erg veel PHEV, Zoe, V60 plug-in en Fiskers staan. Als die nou een X5, brommobiel, Astra, C-klasse en Panamera zouden opvolgen… Ja, dán zou het bedrag leuk oplopen.
In werkelijkheid komt de PHEV in plaats van een oude 307 diesel. De Zoe komt er extra bij. De V60 volgt een 14 jaar oude Vectra op. Uitzondering: De Fisker. Die staat op een parkeerplaats waar eerst een aardig recente 7-serie stond.
jolig zegt
Grappig dat hier altijd wordt afgegeven op de belasting op nieuwe auto’s, maar zodra iemand een wettelijke regeling gebruikt om minder te betalen is het weer niet goed.
spec zegt
Als medewerker van een Mitsubishi dealer wil ik de overheid en daarmee u allen bedanken voor uw bijdrage aan ons bedrijfsresultaat en continuïteit!