In de miljoenennota van 2025 is duidelijk geworden dat elektrische auto’s straks de volledige MRB gaan betalen.
Langzaam maar zeker verdwijnt de korting voor elektrische auto’s als het gaat om de motorrijtuigenbelasting (MRB). Nu genieten bezitters van een elektrische personenauto van 0 euro wegenbelasting. Daar komt de komende jaren verandering in.
Zoals eerder dit jaar bekend werd met de Voorjaarsnota 2024 is besloten dat het kabinet de korting op motorrijtuigenbelasting voor EV’s gaat afbouwen. In de miljoenennota van 2025 heeft het kabinet meer duiding gegeven.
Aangezien er steeds meer elektrische auto’s op de markt verschijnen bestaat er ook de kans dat steeds minder automobilisten wegenbelasting betalen. Terwijl het kabinet juist voor financiële uitdagingen staat. Cadeautjes uitdelen is er niet meer bij, daar is bijvoorbeeld het stoppen van de SEPP-subsidie een goed voorbeeld van.
Daarover gesproken. De overheid zegt dat de subsidie voor gebruikte elektrische auto’s, afkomstig van de voorjaarsnota 2023, is geschrapt vanaf 2025 om de correctie in de MRB te kunnen betalen.
Uit nieuwe cijfers blijkt de korting (te) veel geld kost, in gewone mensentaal. In de miljoenennota van 2025 staat het wat deftiger omschreven:
Tegenvaller tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s: Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de
Miljoenennota 2025
budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd
Gewichtscorrectie korting: 25% in 2026, 0% in 2030
Om de tegenvaller op te vangen komt er een tariefkorting op de MRB van 25% op het gewicht van de auto voor bezitters van een elektrische auto per 2026. Dat betekent dat EV-rijders in 2025 nog vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Vanaf 2026 krijgt deze groep een korting die berekend wordt door 25 procent van het gewicht van de EV te halen. De EV valt dan in een lagere MRB categorie (de benzine tabel wordt aangehouden) Na enkele jaren verdwijnt deze korting / gewichtscorrectie. Vanaf 2030 gaan bezitters van Elektrische auto’s namelijk de volledige MRB betalen.
Elektrische auto duurder in MRB dan benzineauto
Als de gewichtscorrectie/korting volledig is weggevallen betekent dat een elektrische auto duurder is in de MRB in vergelijking met een vergelijkbare benzineauto. We hebben het pas over 2030, dus je weet nooit of een volgend kabinet de plannen weer overhoop gooit.
Door het accugewicht is een elektrische auto honderden kilo’s zwaarder in vergelijking met een benzineauto. Hoe groter de auto en hoe zwaarder de accu, hoe groter het verschil.
Reactie ANWB
De ANWB is niet blij met de draai van de overheid. Waar eerst nog elektrische auto’s werden gestimuleerd, maakt dit nieuwe kabinet volgens ANWB CEO Marga de Jager een EV onaantrekkelijker.
Volgens de ANWB lopen de kosten hard op. Al in 2026 zou een elektrische auto 8.000 euro duurder zijn dan wanneer je dezelfde auto in 2022 had gekocht.
De aanschaf van een (elektrische) auto is een grote investering, dan moet je kunnen rekenen op voorspelbaarheid van de bijbehorende belasting. Door deze snelle afbouw worden mensen die net een grote investering gedaan hebben in een elektrische auto plots geconfronteerd met een oplopende MRB-rekening.”
Marga de Jager, CEO ANWB
mattr zegt
Tsja, en vanuit de overheid gezien valt het gemis aan MRB in het niet tov het gemis aan accijnsinkomsten op brandstof wanneer iedereen stekkert
gdjnl zegt
Wel minder (vooralsnog…), maar vergeet niet dat energiekosten ook voor het merendeel bestaan uit belasting en daar bovenop nog BTW. ;) Daarnaast draagt de laadpaalboer ook netjes belasting af over de fees en winst op elke kWh.
maotje zegt
Je vergeet alleen dat voor het maken van benzine meer energie nodig is om een auto 100 km op benzine te kunnen laten rijden dan dat een ev 100 km rijd op stroom
waterisnat zegt
😂😂🤡🌏
Flutterbear zegt
Winst op verkopen van kWh? Hahahhaha
peekaas zegt
Maar krijg je nou 25% korting in 2026, of moet je ‘maar’ 25% betalen (en krijg je dus 75% korting)?
Want anders valt er weinig ‘af te bouwen’ lijkt me?
pier zegt
Zoals ik het nu lees:
25% korting in 2026
0% korting in 2030
dus je betaalt 75% en dan steeds iets meer. Of het stapjes van 5% per jaar zijn weet ik niet.
Hubert zegt
Waarom niet per 01-01-2025 volledig gaan betalen?
Is toch simpel te regelen.
Dan worden de tweedehands BEV’s een stuk betaalbaarder.
mashell zegt
Omdat dan de klacht over onvoorspelbare overheid nog erger wordt. Dit soort belasting en stimuleringsmaatregelen die je als overheid met een bepaald doel doet moet je doen met een vijf tot jaar tien jaar visie en het daarbij houden. Maar visie hebben we al jaren niet meer in de politiek.
iphonistvongates zegt
Het gelijkheidsbeginsel wordt dan toch toegepast op alle weggebruikers. Diep in ons asfalt zwarte harten zijn we allen hardcore communisten blijkt maar weer. +8 vóór de democratie!
mashell zegt
Worden vrachtwagens vanaf nu dan ook in dezelfde schaal belast? Nee, natuurlijk niet die zijn van bedrijven en die hoeven bijna geen belasting te betalen, dat is immers voor burgers.
schuimbekje3 zegt
nee,ik betaal voor mijn 14000kg wegende vrachtwagen slechts 32 euro per maand..
MarcoM zegt
Zo weinig, dan ga ik een vrachtwagen rijden….
RickB zegt
Maar nog niemand gehoord over welke staffel ze gaan handteren? Gelijk aan benzine, diesel of de helft van een benzine?
michaelras zegt
ze hebben het over een vergelijkbare benzineauto. Daar is je antwoord. je mag in de benzine tabel kijken
grrrrrene zegt
Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze, omwille van de stikstofproblematiek, niet iets doen waardoor benzine en diesel ook duurder worden. Accijns op brandstof omhoog, toch een andere staffel, etc. Nu EV’s duurder worden dan ICE-auto’s, will bijna niemand er meer in rijden, zeker particulier niet.
Raddraaier zegt
In de paragraaftitel staat “Tariefkorting: 25% in 2025, 0% in 2030” en in de tekst “MRB van 25% voor bezitters van een elektrische auto per 2026”. Is het nu 2025 of 2026? Ik kan bovenstaande percentages ook niet terugvinden in de miljoenennota.
Raddraaier zegt
Excuses het staat op p.49 van de miljoenennota: 25% per 2026. Ik zat te grasduinen in de dikkere bijlage.
HZW zegt
Als of dit alles als een verrassing komt, dit zie toch al jaren aankomen, dat dit zou gaan gebeuren.
Geen MRB was ook een lok middel om mensen in een EV te krijgen, en nu je er één heb ben je aan de beurt.
En verder creëren ruimte in de overbelasting van het stroom netwerk, want met MRB invoering komen nog minder mensen een EV, en zullen veel mensen bij de volgende auto overstappen naar een Hybrid auto.
En door de Afschaffing Salderingsregeling per 2027 krijgt het stroom net nog minder overbelasting, omdat iedereen massaal aan de thuisaccu moet.
Hubert zegt
En die thuisaccu heb je dan in de vorm van een BEV
Een oude Leaf kost dan geen drol en kan aardig wat opslaan.
herve11f zegt
Dit is in België al verboden.
grrrrrene zegt
Maar die kan niet terugleveren en is overdag wellicht onderweg. Ik moet daarom ook best veel gaan rijden, wil ik mijn overproductie in de zomer opmaken.
mashell zegt
Zo’n Leaf batterij kan natuurlijk ook terugleveren. Niet via de Chademo stekker maar wel via de HV accu polen en een omvormer.
JelmerS zegt
Dus de conclusie is dat de EV afgelopen jaren een belachelijk succes geweest is, waardoor de overheid nu er meer ‘bij inschiet’ dan vooraf gedacht.
artje zegt
Zelfs mn neefje van 3 had dit zien kunnen aankomen
sollie1984 zegt
Mooi! Gewoon mee laten betalen voor alle voorzieningen. Want voor de mensen die begaan zijn met het milieu zal het weinig uitmaken. EV rijden doen ze tenslotte omdat ze begaan zijn met het milieu en niet omdat ze er fiscale voordelen uit halen.
Richmond zegt
Niet anders dan de mensen die de diesels reden het de hoogste bijtelling korting. Maar daar riep niemand over dat dat oneerlijk was en werd gedaan vanwege milieu ipv fiscale voordelen..
grrrrrene zegt
De mensen die een paar jaar geleden een diesel bedrijfsbusje hebben gekocht, mogen nu allerlei steden niet meer in. Die worden ook echt wel aangepakt. Ik snap niet dat ze het schonere lpg aanpakken, maar goed… De overheid is een onbetrouwbare partij qua belastingregels. Je kunt er gewoon niet van op aan op de lange termijn.
vopo zegt
Ben het helemaal met je eens dat de overheid de laatste 10 jaar nou niet de meest betrouwbare partner is. Denk zelf dat er de laatste jaren veel te veel partijen zijn, iedereen kan maar uit zijn huidige partij stappen en voor zichzelf beginnen. Er is op die manier ook weinig stabiele regelgeving voor de lange termijn te maken terwijl dat juist nu zo ontzettend nodig is. Naar mijn bescheiden mening zal er snel een kiesdrempel moeten worden ingevoerd om op die manier afscheid te kunnen nemen van partijen die in de marge rommelen.
Flutterbear zegt
Milieu is een leuke plus, het rijdt gewoon veel beter.
THSD zegt
Het is wel wat onduidelijk want het is een gewichtscorrectie maar er staat ook korting op het dan geldende tarief…wat wordt het precies?
Is het dan 25% korting op het tarief van 1850kg of is het 25% van 1850kg eraf en dan het tarief van dat gewicht?
Diesel Rocks zegt
25% korting op het tarief, anders snapt de poverheid de berekening niet meer en gaat het helemaal mis.
THSD zegt
Dan is het dus eigenlijk een tariefcorrectie ipv een gewichtscorrectie.
Stel je laat de 25% gewichtscorrectie los op een ev van 2060kg en 2070kg…dan zie je met de berekening dat ze beide in verschillende mrb tarieven vallen.
991TurboS zegt
Net als ice auto’s met een gewichtsverschil van 10kg in verschillende mrb tarieven kunnen vallen. Dus wat wil je ermee zeggen?
THSD zegt
Lees mijn vraag nog eens…tariefcorrectie of gewichtscorrectie.
Bij tariefcorrectie betaalt dezelfde auto ongeacht of deze 2060 of 2070kg is hetzelfde bedrag maar bij een gewichtscorrectie juist weer niet.
audirs3 zegt
Op zich is 25% correctie nog steeds meer dan wat een BEV meer weegt ten opzichte van een ICE. En een goed gebouwde BEV zoals de Model 3 weegt niet eens meer dan een 3-serie. De Model S Plaid weegt zelfs minder dan een M5. Dus in dat opzicht is 25% korting best wel prima.
THSD zegt
Appels met peren daar ga je de mist weer mee in.
De nieuwe M5 is net nieuw…je moet de s plaid die uit 2021 stamt nog steeds met de vorige M5 vergelijken.
Aan de andere kant heb je het over een ice maar haal je er dus een phev bij…wel bij de les blijven he 😉
panam1 zegt
Mooi en dan gaat niemand meer in een
Botsautootje rijden – en wordt dit achterlijke experiment voor eens en voor altijd de nek om gedraaid . De week begint goed!
Roskampies zegt
Oohh ik durf de autoweek reacties eigenlijk niet te openen. Al die EV beterweters daar, gaan helemaal los vermoed ik. Ga toch stiekem kijken hoe de pet er bij staat daar.
V8Vantage zegt
MRB is toch eigenlijk niets meer dan een soort maandabonnement op een Tolpas… Dus in die zin is het logisch dat iedereen tol betaalt.
Uitzoemend, dit zal nog wel even blijven zwalken. We zitten pas redelijk in het begin van de transitie en de ontwikkelingen staan niet stil. Daarbij komt dat de focus van “beste oplossing” zijnde de bev eindelijk los gelaten gaat worden. Hierdoor ontstaan alternatieven waarvan zodat er meerdere goede oplossingen bestaansrecht hebben in de nodige mix van mobiliteitsvormen.
metalmike zegt
Wel gek dat buitenlandse voertuigen dan geen tol in ons land betalen
melv zegt
Goede zaak! De EVangelisten roepen allemaal even hard dat het stukken goedkoper is om een EV te rijden, nauwelijks onderhoudskosten en brandstofkosten, dus dan houden ze genoeg geld over om wat MRB te gaan betalen :-) Zo draagt eenieder mooi zijn/haar steentje bij!
Foramen zegt
We hebben apart MRB voor Benzine, Diesel en LPG, waarom zo moeilijk doen met kortingstabellen in plaats van gewoon een EV tabel toe te voegen.
Allison Burgers zegt
Eerst de Algemene Beschimpingen maar eens afwachten.
Kan me ook niet heugen wanneer plannen “voor over een paar jaar” ongewijzigd een paar jaar later werkelijkheid werden.
AbdelJabbar zegt
Model 3 voor 9999 euro met 150k op teller.