Vandaag bij de stichting open deur: een elektrische auto is duurder vanwege de recycling van de accu. Maar hoeveel eigenlijk?
Elke keer als ondergetekende iemand spreekt over auto’s, krijg je hetzelfde liedje te horen: “Ja, maar het komt niet van groene stroom dus is een EV net zo slecht voor het milieu als mijn Alfa 159”.
Of: ‘de stikstof van de remmen en banden bij een EV zijn veel erger dan de CO2 van mijn C32 AMG!!”. En de mooiste: “die batterijen zijn zo vervuilend dat je net zo goed door kan blijven rijden in je oude Nissan Patrol youngtimer”.
Elektrische auto duurder door recycling accu
Als er een verandering aanstaande is, gaan we op zoek naar excuses om de status qua te bewaren. Dat was al zo toen er gordels moesten dragen en moesten stoppen met roken op de werkplek. Nou, de goede zijn verhoord voor de conservatievelingen die nieuwe techniek maar moeilijk kunnen omarmen.
Elektrische auto’s zijn niet alleen duurder in aanschaf, maar worden nóg duurder vanwege de recycling van de accu. Dat meldt ARN, Auto Recycling Nederland. Een accu recyclen is namelijk duurder dan een brandstoftank recyclen.
De recyclingbijdrage voor auto’s met een plofmotor is daarentegen dalende. Per auto betaal je tegenwoordig 22,50 euro. Dat was in 2020 nog 30 euro en sinds 2021 25 euro. Vanaf 2024 daalt deze nóg verder en wel naar 20 euro per auto. De recyclingbijdrage betaal je bij een nieuwe auto. Daarmee kan de auto verantwoord gesloopt worden.
Maar hoeveel is die recyclingsbijdrage dan?
Voor elektrische auto’s geldt ook een recyclingbijdrage. Echter, vanwege de genoemde accu’s is deze wel een stuk hoger, procentueel gezien. De bijdrage is afhankelijk van het gewicht van de accu. We hebben het eventjes keurig in een overzichtelijke tabel verwerkt:
Gewicht accu | Bijdrage |
minder dan 5 kg | € 3 |
5 – 15 kg | € 5 |
15 – 25 kg | € 8 |
25 – 100 kg | € 25 |
100 – 350 kg | € 45 |
350 – 600 kg | € 55 |
600 – 900 kg | € 65 |
Dus ja, het is duurder om een accu te recyclen, maar zeker niet onmogelijk. En gezien de hoge prijzen van auto’s in het algemeen vallen die paar tientjes heel erg mee, toch?
Oopelkadet zegt
Je hebt een laadpaal thuis nodig: en nu?
We zetten op een rij wat er allemaal komt kijken bij het aanschaffen van een eigen laadpaal.
De volgende vragen beantwoorden we samen met Johan, een zaadpaaladviseur van DoeHetNiet.
#1 Is Een EV Een Must?
Neehoor, je hoeft nog langelang niet een EV te kopen. Dat is echt een van de domste dingen die je nu kan doen. de technologie is erg jong en elke 3 maanden komt er een verbetering. Ook de accutechnologie is wat je nu koopt, over 5 jaar hopeloos verouderd.
#2 Maar waar plaats ik de paal als ik dat toch wil?
Gewoon niet doen. Echt niet.
#3 maar het moet van mijn vrouw/werkgever/peer pressure
Ga scheiden, zoek ander werk en of nieuwe vrienden. U2 is ook niet meer wat het geweest is
#4 kan autoblog eindelijk eens tsopen met die vervelende EV specials met ‘branded content’die nog meer lopen te zeiken over aanschaffen van de domste keus: aanschaf van een EV?
Je weet het niet. De EV zorgt voor verschuiving in gesprek en review van autos. Waar het eerst over techniek en pks en aandrijflijnen ging, zal het in de toekomst vooral over interieur en kleuren gaan. Rubenpriest,willeme, jaapiyo zulen op termijn vervangen worden door Jan-Johan Egbert, Faysle Moh*amed (zij,die,daar), Claire Bep en Fee 123, allemaal met achtergrond in styling inplaats van harde kickass hoek en smijt autoskills van eerder genoemde heeren. Maarja, zoals dit artikel stelt, verandering moet je omarmen. Maar voor wat betreft de EV is het advies, zeker de komende 10 jaar: NIET DOEN!
stekkerkoning zegt
Klopt. Je hoeft niks, helemaal niet als het reclame is.
Flutterbear zegt
Waarom is de techniek na 5 jaar verouderd? Onze e-Golf doet het nog prima. Heerlijke auto! Tuurlijk zijn nieuwe accu’s beter, maar is genoeg ook niet gewoon voldoende? Ik betaal liever niet voor 400 km range als 200 ook voldoet. Dat soort verschillen maakt je elektrisch auto al snel twee keer zo duur (nieuwe techniek is duur).
Terug on-topic, recyclen is GRATIS! De grondstoffen kunnen opnieuw gebruikt worden, goedkoper dan het winnen can nieuwe materialen waarin genoeg te korten onze kant op komen. Straks worden auto accu’s recycled puur omdat er zoveel vraag is naar nieuwe auto’s.. met nieuwe accutechnologie .
z4coupe30si zegt
Briljant bericht! Hier kan ik nu echt van genieten. Bedankt!
goodvibrations zegt
Als de grondstofschaarste verder toeneemt krijg je straks nog geld toe bij het inleveren van een BEV…
dutchneon zegt
Wat een larie verhaal van de lobbyisten van ARN… de accu’s zijn hardstikke veel geld waard.
Er zijn al bedrijven in NL die paketten kunnen repareren.
En ook Tesla vervangt al kapotte paketten voor grof geld en raad eens, dat zijn refurbisched pakketen waar cellen is zijn vervangen
Hubert zegt
Gelukkig vinden we allerlei redenen om de EV onderuit te halen.
Lijkt wel of de mensen bang zijn. Beetje te vergelijken met vroeger toen het paard werd vervangen door de auto. Toen werd ook alles van stal gehaald om de vooruitgang tegen te houden.
alfa147ti zegt
Nee dit zijn gewoon de feiten, dit heeft niets te maken met paarden van vroeger.
U kunt zeg wel mooi voor doen, maar waar komen die grondstoffen van dan,
Frankypanky zegt
Suffe reactie,
Het verschil met toen is dat men nog welhaast wordt gedwongen om een voertuig aan te schaffen wat een zeer groot deel NIET kan betalen.
En degenen die op fossiele sap blijven doorrijden worden gestraft omdat ze ’te arm zijn om een EV te betalen’…Maar ondertussen nog altijd een auto nodig hebben (hallo OV) om op hun werk te komen!
mashell zegt
Waar is dan die dwang die je ervaart?
Er is helemaal geen dwang! Zelfs vanaf 2023 is geen dwang, Je kunt dan geen nieuwe auto met verbrandingsmotor kopen, maar die “te arm om een EV te betalen” mensen kochten altijd al een gebruikte.
Dus laten we eerlijk zijn, het is geen dwang het is een “Ik wil dolgraag een EV, maar kan die niet betalen dus gun ik er een ander ook geen” gedachtegang.
Robert zegt
Er zwerven genoeg goed uitgewerkte ideeën op het internet, hoe je voor een relatief laag bedrag van een setje afgeschreven accu’s uit een EV nog een hele puike thuisopslag kunt bouwen voor je eigen opgewekte zonnestroom. Maar ja, [alu hoedje op] dan verdient men er over de hele linie te weinig meer aan [alu hoedje af], dus beter laat je de consument overal de volle mep voor betalen.
fanboy zegt
@Robert: Ik heb dit, een thuis accu op basis van BMW i3.
Je moet het echter heel veilig aanpakken, en bij kleine hoeveelheden is het niet eens goedkoper.
Het wil alleen opschieten als je een goede deal kan scoren op een heel accupakket. Maar dan moet je dus wel wat ruimte hebben.
Flutterbear zegt
Wie zijn eigen tijd niet op waarde schat komt altijd voordelig uit. Helaas schaalt gratis arbeid niet. Zelfs sleutelen aan accu’s is een serieus brandrisico..
bermtoerist zegt
Aluhoedje of niet. Het verbaast mij inderdaad ook enorm dat een gebruikte auto accu blijkbaar een negatief bedrag waard is.
Zou toch geld moeten opleveren hetzij als vaste energie opslag of voor de grondstoffen.
Hubert zegt
Dit wordt aangegeven door de autosloperijen. En die zien een deel van hun handel naar de haaien gaan. Straks geen vraag meer naar waterpompen, oliepompen, cilinderkoppen, complete blokken. Dus die grijpen alles aan om de EV in ongunstig daglicht te zetten.
Flutterbear zegt
Een gebruikte accu recyclen is al goedkoper dan nieuwe grondstoffen winnen. Dat betekent echter niet dat recyclen gratis is. Het zal echter uiteindelijk door het nieuwe product betaald worden. Het aanbod van oude accu’s is echter nog veel te klein voor fatsoenlijke schaal.
De grondstoffen verschillen ook enorm per accu. In je telefoon zit enorm veel kobalt (uit Congo) terwijl in vergelijking veel minder kobalt tot geen kobalt in een elektrische auto gaat. De grootste uitdaging zit dan ook niet in performance van de accu maar betaalbare grondstoffen. Zelfs de zwaarste. grootste accu heeft een doel als die maar goedkoop is.
marcomanta zegt
Afschaffen die EV’s, gewoon weer heerlijk in benzine gestookte auto’s rijden, goed voor de economie namelijk.
fanboy zegt
@marcomanta: Ja dat is goed voor de economie van landen zoals Rusland en het Midden-Oosten
marcomanta zegt
Ja, en? Hoe wordt stroom gemaakt dan.
Bram750 zegt
Dat hebben ze goed gelobbyd bij de ARN! In de praktijk zullen slopers het meeste gaan verdienen aan de accu’s. Wanneer in goede staat zijn ze veel geld waard als geheel. Indien beschadigd kunnen de goede losse cellen door gespecialiseerde bedrijven hergebruikt worden. En afgeschreven pakketten brengen een goed bedrag op vanwege de grondstoffen.
iphonistvongates zegt
Don’t believe the hype (Public Enemy #1). Extreem rustgevende audio van Chuck D.
EV Polarisatie is wel een dingetje geworden zeg. Nu is het weer tijd voor een positief stukje proza over de EV beweging.
driver79 zegt
Ik kan er altijd nog een thuisbatterij van maken. Pas als de accu echt defect is heeft mijn EV net zo veel schroot waarde als een ICE.
coupedriver zegt
Ouch, die prachtige C70 op de foto…