Wat doet de verkoop van EV’s dit jaar?
Elektrische auto’s zijn vooral populair onder de zakelijke rijders. De overheid maakt het voor de leaserijder aantrekkelijk door lagere bijtelling. En daar zijn wij Nederlanders dan weer erg gevoelig voor. Vorig jaar werden er nog meer dan 60.000 elektrische auto’s verkocht . Het totaal aantal elektrische auto’s in Nederland ging begin 2020 al over de honderdduizend.
Zakelijke rijders
Maar liefst 80% van de EV’s in Nederland zijn auto’s van de zaak. Ondanks dat de bijtelling dit jaar van 4 procent verhoogd werd naar 8, scheelt het nog enorm met 22 procent. Ons Nederlandse kenmerk ‘zuinig’ kwam in december 2019 nog even naar voren. In december was er volgens onderzoekers namelijk een piek te zien in de verkoop van volledig elektrische auto’s in Nederland. Waarschijnlijk het gevolg van de minder gunstige bijtelling die eraan zat te komen. Er werden 22.900 auto’s afgeleverd en dat is meer dan in de vijf voorafgaande maanden. Modellen onder de 50.000 waren het populairst in 2019. Als een EV meer duurder is moet over het gedeelte boven de 50.000 euro bijtelling van 22% betaald worden.
Dit jaar
Autobedrijven hebben het momenteel zwaar, de autoverkopen zijn met 60% gedaald. Toch werden er het eerste kwartaal ruim 8.000 elektrische auto’s verkocht. In januari werden er 1.903 EV’s verkocht en in februari waren dat er nog 2.835. Vorige maand steeg het aantal verkochte elektrische auto’s in ons land naar 3.938.
Als we het eerste kwartaal van vorig jaar bekijken zien we dat er 8.614 elektrische auto’s in Nederland werden verkocht. Dit jaar zijn dat er 8.676. De verkoop van elektrische auto’s gaat dus vooralsnog even goed als vorig jaar.
Subsidie particulieren
Minister van Veldhoven (Milieu en Wonen) kwam met een subsidie voor elektrische auto’s voor particulieren. Bij een gebruikte auto kun je 2.000 euro subsidie krijgen en bij een nieuwe loopt dit bedrag op tot 4.000 euro. Er zijn wel wat eisen. Zo moet de actieradius minimaal 120 kilometer bedragen. Het complete bedrag ontvang je alleen als je een aangeschafte auto 3 jaar blijft rijden en een private lease auto 4 jaar.
Eind mei of begin juni wordt de regeling definitief vastgesteld. Subsidie aanvragen is mogelijk vanaf juli. Zouden de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Nederland vanaf 1 juli flink gaan stijgen?
Bron: CBS / Fotocredit: CARSOFNL
harrie zegt
‘Zouden de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Nederland vanaf 1 juli flink gaan stijgen?’
.
Relatief misschien wel, maar ik ben bang dat de hele automarkt het slechtse jaar in decennia gaat meemaken.
grasvreter zegt
Over de hollandse regels en zuinigheid gesproken, check de verkooptabel eens van de Outlander PHEV eens, 3e generatie, en dan helemaal onderaan in dat tabblad:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Outlander
Enkel in Japan zijn er meer Outlander PHEV’s verkocht dan in Nederland. Vind ik bijzonder grappig.
koeberg zegt
Ik kan me herinneren dat een aantal jaar geleden de eerste lichting van de Volvo V60 plugin voor 90% naar Nederland ging.
Gulli zegt
Sterker nog, ik meen dat Volvo-personeel dat er een in bestelling had ernaar kon fluiten, ze gingen allemaal deze kant op.
RiKe zegt
“Zouden de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Nederland vanaf 1 juli flink gaan stijgen?”. Het antwoord is simpelweg nee, alle auto’s zijn in Nederland VEEL te duur gemaakt door de belachelijke hoeveelheid belastingen.
henkp1 zegt
Half waar. Op EV’s wordt alleen btw geheven en geen bpm en er wordt straks €4.000 subsidie op gegeven. Dus dan moet het antwoord toch ‘ja’ zijn? Oh ja, ook wordt er de eerste paar jaar geen mrb berekend. Dus.
RiKe zegt
@henkp1: Dan betaal je nog steeds ruim 30k voor een 208 terwijl de brandstof variant zo’n 10k goedkoper is…
ronaldotour zegt
@rike: Maar dat komt niet door belastingen zoals je eerder beweerde.
koeberg zegt
In het eerste kwartaal zijn er net zoveel elektrische auto’s verkocht als vorig jaar terwijl de totale verkoop van auto’s met maar liefst 60% is gedaald!
Dat betekent dus een flinke stijging in het aandeel elektrisch.
lekkerlinksrijden zegt
Ik ben benieuwd naar de particuliere verkopen in de 2e helft vh jaar. Hoeveel kopen elektrisch ipv ice?
mashell zegt
Maar particulieren kopen toch bijna geen nieuwe auto’s? Die kopen tweedehands of gaan voor private lease.
willemveenstra zegt
Ons nederlanders zijn zunig. Ze nemen de wachtpalen voor lief als ze maar zo weinig mogelijk bijtelling hebben. Als een electrische auto net zo duur is als ice wil niemand meer bij een wachtpaal staan!
mashell zegt
Geeft wel een beetje aan hoe sterk de bijtelling als een oneerlijke en onevenredig zware belasting ervaren wordt. Overigens kun je laden en werken of slapen tegelijk dus meestal is de beleving van “wachtpaal” ook niet zo sterk. Die is er alleen op heel lange ritten.
fanboy zegt
Wie gaat nou bij een “wachtpaal” staan als je iedere dag een paar honderd kilometer kan rijden omdat je vol opgeladen je dag begint?
En als je even voorbij de aanschafprijs kijkt dan zie je dat elektrisch rijden goedkoper is dan op benzine of diesel, wat je ook terug ziet in de totale autokosten.
tge2 zegt
Een krappe 1% op het hele wagenpark.
henkp1 zegt
Ik ga er een bestellen. Als particulier zijnde.
utregcity zegt
@henkp1: Ik ook! Sterker, hij staat al in bestelling sinds vorige week. ?
henkp1 zegt
Paar dagen geleden is er nog zo’n “geweldige” Audi afgefikt, waarom lees je daar niks over hier? Als er een beetje rook uit een Tesla komt, is dat gelijk al voorpagina nieuws…!
skelter zegt
@henkp1: 1 like! (Bij gebrek aan een functionerende ‘like’ knop)
ty5500 zegt
Zag vorige maand in Brussel nog een e tron op een takelwagen. Dat de bestuurder naast de chauffeur van de sleepwagen leek te zitten deed toch vermoeden dat het een gevalletje “technisch probleem” was en niet “ik parkeer waar ik wil”.
vixtor zegt
Ik ben erg benieuwd wat er met de marktprijzen gebeurt als de subsidie zal starten. De autohandelaren kunnen dan ook een (gechargeerd) rekensommetje maken: de klant krijgt €2000 van de overheid, dus dan kan ik mijn elektrische occasion wel €1500 duurder maken?! Laten we hopen dat niet alleen de autohandelaren verdienen aan dergelijke subsidieregelingen… Ben erg benieuwd naar deze maatregel :-)
mashell zegt
Zoiets zouden autohandelaren echt nooit doen. Autohandelaren hebben zij hebben beroepsethiek bijzonder hoog in het vaandel staan, wat je zegt gaat geheel tegen hun erecode in…
Dutchdriftking zegt
Zo’n vermoeden dat dit aantal weer stagneert tot de volgende subsidie regel op z’n eind loopt…..
kempenaer zegt
De marktverstorende effecten van agressief belastingbeleid zijn zeer hevig in NL.
Dat zou hersteld kunnen worden als de belastingen op de electrauto gelijk worden getrokken met de auto met ICE.
En dan een stuk verlaagd worden, dus meer in lijn met de rest van de wereld.
kevertje zegt
Het valt me op hoe de klimaatzorgen plots een secundair thema zijn geworden ;-). Misschien is de oplossing niet te zoeken in meer EV’s en bergendikke isolatie in woningen, maar gewoon in meer telewerk. Plots kan het en ik merk hoe ook andere klimaat-theologen binnen Europa heel voorzichtig zijn geworden in woordkeuzes. Want er was uiteraard niet alleen Corona in de voorbije weken – maar ook een stevige knip in de petroleum-prijzen en plots komt een doem-scenario nabij dat wel eens miljoenen jobs in petrochemie en de vele afgeleiden zou kunnen kosten. Soms is er een crisis nodig om in te zien hoe belangrijk bepaalde fundamenten zijn en hoe onze overheden afgedwaald waren van de echte problematieken in onze maatschappij, zoals bv. de zwaar verwaarloosde gezondheidszorg op heel wat domeinen.
fanboy zegt
Zitten nogal wat aannames in je post.
De lage olieprijs heeft niks met Corona te maken, maar met ruzie tussen de olielanden van deze wereld (OPEC vs niet OPEC).
Volgens mij is onze zorg ook niet zwaar verwaarloosd, ook al kan het vast beter. Ja in Duitsland hebben ze veel meer IC bedden. Maar daar hebben ze eerder een te kort aan personeel, ook al hebben ze de bedden. En zijn we in Nederland juist veel meer gespecialiseerd.
Kostenbesparing in de zorg ligt gevoelig, maar om nou zoveel IC bedden aan te houden dat je een pandemie aan kan die eens in de 100 jaar komt is ook niet handig. Nu managen we het alsnog met onze huidige zorg, met keihard werk van iedereen.
Telewerken is overigens juist goed te vergelijken met bergendikke isolatie in woningen. Het is namelijk allebei hetzelfde, je energievraag verminderen. En dat is altijd goed, of je het nou voor je portomonnee of milieu of wat dan ook doet.
ty5500 zegt
De ruzie en het bijhorende dumpen van olie helpt niet en heeft de prijs enorm doen zakken. Maar je kan er niet om heen dat er ook gigantisch veel minder olie wordt afgenomen door Corona. Quasi gans de wereld werkt thuis en veel bedrijven liggen stil. Enkel de actuele uitstoofcijfers over de wereld tonen dit al aan. En een dalende vraag zorgt bij een gelijke productie (of hier zelfs een stijgende productie) nog altijd voor een dalende prijs.
The Alpina fan boy zegt
In dit tempo gaat het nooit wat worden met elektrische auto’s in NL. Marktaandeel is nog steeds zeer klein t.o.v. het totale wagenpark,