Er is een opmars gaande.
De tijd dat we als petrolheads met afschuw keken naar de elektrische auto ligt echt achter ons. EV’s are here to stay dus dan kunnen we er maar beter het beste van maken ook. Bovendien zijn dagelijkse ritjes naar het werk niet heel spannend voor de meeste Nederlanders. Zeker als daar files bij komen kijken. Nee, dan is een elektrische auto juist ideaal.
Het is dan ook niet zo vreemd dat de elektrische auto met name in het bedrijfsleven wint aan populariteit. Woon-werkverkeer is wat dat betreft bij uitstek geschikt om elektrisch te rijden. De NOS heeft bij de drie grootste leasemaatschappijen van Nederland geïnformeerd hoe het zit met de vraag naar elektrische auto’s.
Uit deze rondvraag kwam naar voren dat steeds meer bedrijven een elektrische auto willen aanbieden aan de medewerkers. Sommige bedrijven zijn er zelfs vrij radicaal in en willen uitsluitend elektrische auto’s als leaseoptie aanbieden, zoals bij ABN Amro. De bank hanteert deze regel vanaf juli en hoopt zo binnen enkele jaren een volledig elektrisch wagenpark gerealiseerd te hebben.
Bedrijven willen niet alleen zelf verduurzamen, zo’n elektrische auto moet ook een goede uitstraling geven aan klanten. Bovendien zijn er steeds meer betaalbare alternatieven. Auto’s als de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro passen binnen leasebudgetten, waar een Tesla Model S en Model X dat niet doen. Daar komen de komende jaren nog meer goedkopere EV’s bij zoals de Peugeot e-208 en de DS 3 Crossback E-Tense.
De stijgende vraag naar elektrische auto’s binnen het bedrijfsleven zal dus nog wel even doorzetten. In 2017 werden nog 3.650 elektrische auto’s ingekocht door leasemaatschappijen. Vorig jaar waren dat al 13.000, aldus Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Dat aantal zal dit jaar overtroffen worden, het eerste kwartaal van 2019 was al goed voor 4.900 EV’s.
Foto: een elektrische Hyundai Kona. Via @stekkerkoning op Autojunk.
basgti zegt
Misschien iets met subsidie en wassen neuzen?
fanboy zegt
@basgti: Die bedrijven winnen er weinig mee, tenzij ze zelf kopen. In de lease is het voordeel alleen voor de persoon zelf die lagere bijtelling krijgen. Bovendien moeten ze dus vaak nog investeringen doen in de infrastructuur rondom hun panden, dus gratis is het allemaal niet. Sterker nog, dat laatste is vaak iets wat bedrijven tegenhoudt, niet de auto’s zelf.
flutterby zegt
@fanboy: Die bedrijven laden op de zaak voor 5-6 ct/kWh, daar kan geen diesel tegenop. Reken daar het gebrek aan onderhoud (uitgezonderd Tesla, duur!) bij mee en als kers op de taart de MIA.
kroezeder zegt
@flutterby: waarom is tesla wel duur dan die geven geen eens onderhoud meer af volgens de standaard en enkel dingen vervangen maar reguliere onderhoud heeft men niet meer
flutterby zegt
@kroezeder: ik zou zeggen zoek de prijzen van een onderhoudsbeurt is op en tel daarbij op wat voor banden eronder zitten en hoe snel de slijten met <5s naar de 100.
kroezeder zegt
@flutterby: de onderhoudsbeurten zijn afgeschaft
detroitv8 zegt
@kroezeder: false. De onderhoudsintervallen zijn afgeschaft. Dat betekent dat net als bij voorbeeld VW en Ford de auto zelf roept voor inspecties.
kroezeder zegt
@detroitv8: nee ze zijn er helemaal niet meer als je banden op zijn moet je zelf bellen dus er is ook geen systeem meer enkel lampjes
flutterby zegt
@kroezeder: de onderhoudsbeurten zijn er nog steeds, enkel is er geen verplichting om ze uit te voeren voor de garantie.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance
dutchneon zegt
@flutterby: dat onderhoud bij tesla hebben de leasemaatschappijen al goed doorgesproken hoor… en voor wat betreft de banden, de model-3 heeft geen hele dure banden. bovendien worden die gewoon bij profile en andere partners besteld en gemonteerd, dus reguliere prijzen ipv. de Tesla prijzen die hoger liggen!
Kortom onderhoud van een Model 3 of Model S kosten heus veel minder als bijvoorbeeld een BMW 1 serie
mcshine zegt
@fanboy: Running costs zoals brandstofkosten en onderhoud zitten gewoon in het leasebudget hoor. Het is dus niet alleen bijtelling gestuurd. De realiteit is dat de échte petrolheadmotoren al jaren worden genegeerd (zie Mustang V8 of in mindere mate Mazda of Subaru) en we met zijn allen nu voor de keuze staan , muesli-motor of elektrisch… Waarbij die laatste nuchter bekeken op een aantal fronten gewoon beter werkt.(geluid,koppel, onderhoud)
flutterby zegt
@mcshine: brandstof zit nooit in het budget, dat is altijd nacalculatie.
mcshine zegt
@flutterby: Ik heb het over het budget voor de hele fleet. Niet over het budget van een individuele leasecalculatie
flutterby zegt
@mcshine: ik zou dan eerder van een begroting spreken, maar in principe kan budget ook.
mashell zegt
@flutterby: jawel hoor. Wij hebben een brandstofcompoment in ons leasebudget, waarschijnlijk om het leasbudget royaler te laten lijken dan het is en ons te stimuleren zuinige wagens te kiezen. Meer verbruik gaat uiteraard op nacalculatie.
flutterby zegt
@mashell: minder verbruik krijg je ook gewoon terug hoor.
xanxion zegt
@mcshine: Al waren er geen EV’s, dan nog mag je bijna nergens een Mustang V8 leasen. Het is bijna altijd een selectie van merken en modellen, vaak met bescheiden motorisering. Naast dat het de verkeerde uitstraling heeft voor veel beroepen zijn de kosten van een V8 veel hoger. Daarnaast zou ik zelf echt geen 40.000 per jaar in een Mustang af willen leggen. Ik heb liever een auto die op comfort is afgesteld.
mcshine zegt
@xanxion: Blij dat je het met me eens bent..
fanboy zegt
Het gaat straks echt heel hard. En dat gaat gepaard met lange levertijden, en met wachten bij de laadpaal en dat soort dingen. En de bedrijven moeten zelf ook investeren in de laadstructuur bij hun panden.
Maar we zijn denk ik niet ver meer verwijderd van het tipping point.
xanxion zegt
@fanboy: het is vooral vervelend voor de collega’s die in de stad wonen. Bij ons wordt netjes een laadpaal thuis geïnstalleerd door de werkgever wanneer dat mogelijk is. Aan de andere kant, als je in de stad woont pak je ook weer gemakkelijker het OV. Onze werkgever regelt naast een EV ook een OV-kaart die je onbeperkt mag gebruiken.
fanboy zegt
@xanxion: Tja ik woon in de stad (OV naast de deur) en heb mijn eigen oprit, geldt helaas niet voor velen. Maar wel veel nieuwe appartementen complexen met parkeergarages waarin het ook kan.
In de oude buurten moeten vooral de laadplekken komen, en die zijn er ook wel hoor. Alleen met een grote omslag zullen dat er toch ineens te weinig zijn. Vraag en aanbod zal nooit volledig synchroon omhoog gaan.
pramm zegt
@fanboy: stiekem valt dat ook wel mee. Gemiddeld rijdt een auto in Nederland minder dan 15000km per jaar. Als iemand zijn gemiddeld met een ev 300 km rijdt alvorens weer te gaan laden, moet de auto 50 keer per jaar aan de stekker. Eens per week dus, gemiddeld. Niet zo heel spannend dus.
Zeker niet als je ook kan laden als je even een parkeergarage in gaat als je naar de bioscoop gaat, of wanneer je een dagje Efteling doet, of op je werk bent etc.
alassad zegt
@pramm: dat is leuke theorie. In de praktijk zal iedereen met batterij <50% deze willen opladen. Daarnaast zal er imo regelgeving moeten komen omtrent het blokkeren van laadpalen na het opladen. Hoeveel phevs staan nu schijnheilig de hele dag laadpalen te blokkeren?
gokartmozart zegt
Prima ontwikkeling. Ik ga zakelijk nu ook volledig electrisch en voor de vrije tijd is er leuk speelgoed met een benzine motor. Alle noodzakelijke km’s prive en zakelijk electrisch en voor het grootste gedeelte tegen 4% bijtelling en van wat ik niet nu niet als normaal bij zou tellen kan qua budget richting het speelgoed, Alle antistekker en range argumenten tellen niet meer zo als je je op electrisch rijden gaat instellen. Gewoon eens 3 dagen zo’n auto meenemen en woon/werk , gezin etc mee doen. Ii vind het erg relaxed zo. Even voor se duidelijkheid , ben nog steeds een petrolhead. Mijn EV heeft overigens net als het speelgoed achterwiel aandrijving en de tractioncontrol kan uit…..
kobus1967 zegt
@gokartmozart: model 3?
gokartmozart zegt
@kobus1967: wel een model 3 maar dan van BMW. Ik wilde graag een strak gebouwde auto met mooie duurzame materialen binnen ook en een sportief sturende auto. ( dus niet te zwaar en achterwiel aandrijving ) Wilde ook graag rond max 60K blijven. Ik heb gekozen voor de i3S met de nieuwe zwaardere batterij. Wel de Tesla overwogen maar hij is voor mij niet practisch genoeg en van binnen heeft ie de uitstraling van een crematorium. Afmetingen van de i3S zijn voor mij perfect ook in de randstad met parkeren ect. Mega korte draaicirkel etc. Materialen zoals carbon dak en alu koets. Binnenruimte opmerkelijk. We laten de discussie mooi of lelijk maar even in het midden want deze auto polariseert. Helemaal in het zwart in S trim met 20 inch zwarte wielen en zwart interieur en donkere ramen vanaf de B stijl vind ik hem in ieder geval prima. De gave cobalt blauwe accenten binnen en buiten doen het voor mij goed. Hond kan ook nog achterin achter de achterbank via de achterklep en mn kids vinden hem ook leuk mede ook door de suicide deuren achter die ze zelf niet kunnen openmaken ( voor mij weer fijn) . Plus het is geen SUV in mijn optiek. Gummen en trappen doen we liever op het circuit tegenwoordig. Is ook veel leuker. Af en toe ff sprinten met een EV is leuk maar het gaat mij vooral om relaxed in rust van A naar B te komen.
Zeer stil dus de muziek klinkt nu nog beter.
stewie zegt
@gokartmozart: De consument zal vanzelf wennen aan elektrisch rijden, dat ben ik volledig met je eens. Het is gedragsverandering, en daar gaan nou eenmaal enkele jaren overheen. Voor de meesten geldt dan ook dat die lagere bijtelling aantrekkelijk is. Het is echter de symbool politiek die schuil gaat achter dit beleid wat mij tegen het zere been shopt. Miljarden subsidies die we verkwanselen onder het mom van Co2 reductie (mooi voorbeeld van de Eemshaven die miljarden subsidie krijgt: http://interessantetijden.nl/2019/04/27/eemshavencentale-rwe-stookt-in-8-jaar-64-000-hectare-bos/ ), zonder dat er een 1 duidig beleid is met harde feiten wat dit beleid uiteindelijk nou oplevert. Het lijkt wel een oligarchie die heerst en hier op aanstuurt, laat de consument vooral niet te moeilijke vragen stellen en kritisch zijn, maar gewoon belasting betalen en in lijn lopen met de rest. Er worden ons maatregelen door de strot geduwd zonder dat daar nou eens kritisch naar gekeken wordt!
lekkerlinksrijden zegt
@stewie: dat is het hele probleem met het milieu en de vergroening, niemand heeft echte harde cijfers. Alle berekeningen worden gemaakt op aannames, voorspellingen en onderbuikgevoel. Alle rekenmeesters vallen over elkaar heen en komen met andere resultaten en daar wordt korttetermijn beleid op losgelaten. Totaal geen lange termijn visie en sturing vanuit Den Haag. Subsidie potten die binnen 3 maanden leeg zijn die waren bedoeld voor het hele jaar enz enz.
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: sorry voor de grammatica
maotje zegt
@lekkerlinksrijden: mbt klimaat verandering ben ik t met je eens. Mbt milieu ishet natuurlijk wel een stap vooruit.
gokartmozart zegt
@stewie: ik begrijp je verhaal. Maar als de regelingen er zijn waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken. Ik betaal al belasting genoeg plus als iedereen in een EV zit bedenken ze wel weer wat om te kunnen cashen. Ik pak nu maar direct even mijn voordeel zo lang het nog kan. Ik kan nu BMW rijden met toeters en bellen voor het full operational lease tarief van een kale Golf met een Mickey Mouse turbo brandstof motor die niet vooruit te trappen is en ik betaal 1/6 aan bijtelling in vergelijking met die zelfde Golf en kan op plekken parkeren bij de voordeuren van bedrijven aan de paal. De stoplichtsprintjes zijn ook zinloos tegenwoordig met een brandstof motor. En als het gaat om wie de grootste heeft heb je nooit de grootste….Het is inmiddels zo ver dat de jeugd tot 12 jaar tegen alles is wat emissie heeft. Of het nou roken is of een auto met een benzine motor. Ook die zijn blij met mn keus. Oja en Mn auto is direct leverbaar.
stewie zegt
@gokartmozart: Helemaal met je eens, ik zou ook zeker niet de moraalridder gaan uithangen ten koste van je eigen portemonnee, terwijl je weet dat het geen moer uithaalt. Gewoon een blubber dikke wagen naast je leaseslet rijden
harrie zegt
Ja leuk voor in de file, maar de gemiddelde Autoblog lezer rijdt via de Nurburgring naar zijn muisschuif baan als ik de verhalen mag geloven.
bmohnee zegt
@harrie: uiteraard, in minimaal een v8 en tankt eens per 1000km
garp zegt
@bmohnee: en rijdt die 1000km ook in één ruk.
crepito zegt
@garp: hahah
nautique206 zegt
@bmohnee: is de 159 ook met v8 geleverd?
mcshine zegt
De nieuwe M3 verslaat de oude M3, is in meerdere bladen te lezen.
Ze missen wel nog wat vibraties, zowel de voel- als de hoorbare…
gokartmozart zegt
@mcshine: als het daarom gaat was voor mij de E39 M5 met handbak de laatste interessante M. Echte beleving en geen downsize ; zonder turbo en sound processoren door de speakers. Hoe snel een nieuw M is is achterhaald als het om snelheid gaat en de pure beleving is er ook niet meer zoals ie er was. Komt ook nog bij dat weinig sneller is als een bijvoorbeeld een Tesla. ( geen fanboy ) De snelste ronde op de Nordschleife is gedaan door een Gio. Een chinese supercar EV , gewoon een auto die in productie gaat. Range is nu misschien soms nog een issue maar ik zit in deze Energie opslag business en er komen batterijen aan die niet meer te toppen zijn in vergelijk met verbrandingsmotoren. Over 5 jaar verwacht men de waterstof oplossingen panklaar te hebben voor uitrol op grote schaal en dan kun je in 1 ruk door naar Zuid Frankrijk met het pedaal vol onderin mocht je dat nog willen. Kan nu al als je 2 stops maakt en je niet harder als 140 a 150 rijdt.
In de Afrikaanse landen zal het nog even duren maar hier gaat het full swing nu. Shell bouwt zijn stations om al met superchargers die volledig groen zijn. De Rockefellertjes wisten dit al en hebben al lang geleden hun stakes veranderd uit de richting van fossiele brandstoffen.
TimoBac zegt
De benzine auto zal binnen 20 jaar de positie van het paard innemen: speelgoed voor in het weekend voor liefhebbers en welgestelden.
kobus1967 zegt
@timobac: als je er uberhaupt nog de openbare weg mee op mag, veel te gevaarlijk dan zelf sturen.
mashell zegt
@kobus1967: de uiterst gevaarlijke motorfietsen mogen nog ook steeds. Ik denk dat zelf sturen nog wel een tijdje mag.
maotje zegt
@kobus1967: waarom zou je dr de weg niet mee opmogen meer? Dat kunnen ze nooit gaan verbieden.
sidelo zegt
@maotje: Dat komt zeker dat er straks alleen nog zelfrijdende auto’s mogen rijden. Daar is de overheid nu al over aan het nadenken. En het grappige is met een totaal andere aanleiding dan jij denkt. Straks gaan we als burgers verwachten van de overheid dat ze zelf rijden gaat verbieden, dit omdat er dan veel meer doden in het verkeer vallen door mensen die zelf rijden dan door zelfrijdende auto’s. Want als iemands geliefde dood gereden wordt “doordat die gevaarlijke voertuigen die door mensen bestuurd worden nog zijn toegestaan” gaat die dat toch echt de overheid kwalijk nemen…
maotje zegt
@sidelo: dat gaat de overheid veel te veel geld kosten. Wie gaat er opdraaien voor t kapitaalverlies van de burger? Een auto vertegenwoordigd tenslotte een financiele waarde. Zeg ff simpel gezegd varierend van enkele honderden tot honderduizenden
Euro’s. Die zijn daardoor van de 1 op andere dag geen klote meer waard. Denk je echt dat mensen dit gaan pikken? Dat zal nooit gebeuren. Onmogelijk.
lithiumion zegt
@timobac: Daar is denk ik ook niks mis mee
gokartmozart zegt
@timobac: helemaal mee eens denk ik ook
xanxion zegt
Bij ons bedrijf worden sinds een jaar alleen nog maar elektrische auto’s geleased. Inmiddels is de helft van het wagenpark elektrisch. Over 2 jaar moet het laatste niet-elektrische model eruit zijn. Ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Het is gewoon enorm comfortabel rijden; dat is wel prettig als je 40.000 per jaar aflegt. Daarnaast krijgen we ook een OV-kaart van het werk voor de ritten naar Limburg, Groningen of Zeeland.
Dimitriej zegt
En de volgende opmars zal gaan gebeuren in de grijs kenteken vloot: veel steden die vanaf 2025 de binnenstad dichtgooien voor grijs kenteken met een verbrandingsmotor.
mashell zegt
@dimitriej: als ZZP pakjesbezorger met je eigen busje wordt je daar niet vrolijk van.
Dimitriej zegt
@mashell: Nope.. Tenzij je een elektrische bus hebt.
stfu zegt
Altijd maar die Kia en Hyundai benoemen, terwijl ze amper leverbaar zijn. Enige echte EV is de Model 3 qua levertijd en oplaadmogelijkheden.
rhellema zegt
@stfu: altijd maar dat gejank van jou als er in een artikel eens niet de naam Tesla genoemd wordt!!
stfu zegt
@rhellema: het gaat hier toch om elektrische auto’s?
rhellema zegt
@stfu: klopt, zijn de genoemde auto’s niet elektrisch dan?
gokartmozart zegt
@stfu: de BMW i3S ook met zwaardere batterij
stfu zegt
@gokartmozart: Geen snellaadnetwerk en niet echt een auto om mee op vakantie te gaan, laat staan echt met plezier op de snelweg rijden.
gokartmozart zegt
@stfu: heb je erin gereden? Ik wel en ik ben best verwend wat betreft fijn rijden. Hij kan wel degelijk snel geladen worden, ik heb dat gewoon bij een Shell station gedaan, ff lunch , paar mails gedaan en hij was weer voor 80 % vol
m_rick zegt
Ik ben heel benieuwd of er genoeg elektrische capaciteit beschikbaar is om die auto’s bij al die kantoren op te laden. Daar zijn al best wel wat slimme oplossingen voor, zoals opladen met lagere capaciteit (spreiding), en niet elke auto hoeft 100% vol te worden geladen. Maar in zo’n korte tijd een paar honderd oplaadpalen op een klein oppervlak, dat vraagt wel om forse aanpassingen aan de bekabeling.
kennone zegt
@marsm104: gewoon wat bruinkolencentrales er bij en er we hebben genoeg stroom voor een tijdje
robert110 zegt
@marsm104: Gewoon elke auto zijn eigen diesel generator geven.
flutterby zegt
@marsm104: gewoon het dak vol met PV.
maotje zegt
@marsm104: iedereen zal toch niet tegelijk laden? We tanken nu toch ook niet allemaal tegelijk? Dan zou de tankstations ook de capaciteit niet aan kunnen. Hoop van die auto’s gaan snachts aan de stekker. Dan is dr toch een dip in t stroom gebruik.
Daarbij tijd zat om t elektro netwerk uit te breiden voor de toekomst.
baklava zegt
Ben benieuwd wanneer de eerste dip in het elektriciteitsnet zich gaat voordoen.
potver7 zegt
Hoezo passen de Tesla Model S en X niet in leasebudgetten? Die dingen worden heus niet allemaal privé (of zakelijk) gekocht….
alassad zegt
@potver7: niet iedereen mag voor 1400 e/maand ex btw een auto uitkiezen.. alhoewel je nog kunt proberen een eigen bijdrage te betalen (die vlm ook nog van je bijtelling af gaat)
potver7 zegt
@alassad: als ik zo pm me heen kijk zijn er zat mensen die dat blijkbaar wél kunnen en mogen.
pramm zegt
@marsm104:
Is eigenlijk niet zo heel spannend. Een gemiddelde auto rijdt in Nederland minder dan 15000 km, oftewel maximaal 3.000 kWh. Als je deze aan een gewoon stopcontact oplaadt, oftewel 2,2 kWh (minder dus dan een waterkoker) moet je ze op jaarbasis 1300 uur aan de lader zetten. Als je dat doet op momenten dat het energieverbruik lager zit (na 20.00 uur) is dat geen enkel probleem, het net is toch voorbereidt op hoge piekbelastingen. Zonnepanelen zorgen voor een veel grotere belasting op het net.
m_rick zegt
@pramm: Mee eens, auto’s zullen niet helemaal leeg aankomen en volledig moeten opladen. Maar ondanks dat je het laadvermogen wat kan knijpen, heb je met 100 elektrische auto’s op een parkeerplaats nog steeds veel vermogen nodig.
oxidizers zegt
Dat gelul over subsidies de hele tijd. Er is helemaal geen sprake van subsidie, sterker nog je betaalt op elektrisch nog steeds een hele berg aan belasting.
Het is alleen dat we gewend zijn aan die achterlijke BPM voor brandstofauto’s, die soms zo hoog is dat je bijna het dubbele betaalt voor een auto in Nederland ten opzichte van Duitsland, UK of België. Beter richten we ons op de BPM.
mwti zegt
Voor de bijtellingsvluchtelingen.
frank2b zegt
Goed nieuws voor de petrolheads. Toename van EV in het wegbeeld zal door de resulterende overproductie van olie de prijzen voor fossiel gaan drukken.