Niet alleen gas is tegenwoordig extreem duur, ook stroom kost de nodige knaken. Dat heeft gevolgen voor je elektrische auto.
De elektrische auto komt zo aan bod. Eerst even wat achtergrond: wanwaar al die hoge energietarieven? Simpel: in Europa heerst momenteel een enorm tekort aan gas. Dat heeft een aantal oorzaken. De winter en het voorjaar waren in 2021 opvallend koud met als gevolg een hoog gasverbruik. De gasvoorraad in Nederland is daardoor geslonken.
Oorzaken en gevolgen
In Groningen zijn de gaskranen zo goed als dicht, uit Rusland komt minder gas en bij veel Europese gasvelden waren onderhoudswerkzaamheden. Bovendien neemt de vraag naar gas in Azië toe en daar zijn ze bereid om meer te betalen. Je voelt hem al aankomen: de gasprijzen zijn daardoor sterk gestegen. Een direct gevolg is dat ook de stroomtarieven toenemen.
“Energiecentrales gebruiken gas, kolen en biomassa om stroom op te wekken. Er is in Nederland namelijk nog niet voldoende stroom beschikbaar uit zon en wind. Door de hoge gasprijs is er automatisch meer vraag naar kolen. Grondstoffen om stroom te maken zijn nu dus duurder. Dat zie je terug in de stroomprijs. Daarbovenop zorgt de stijging van de CO2-heffing nog eens voor een extra prijsverhoging”, meldt Vattenfall.
Belastingvermindering in 2022
Kortom: energie is duurder dan ooit. Er is wel een lichtpuntje want indien je een stroomcontract hebt, dan krijg je in 2022 een belastingvermindering van 265 euro. Ook gaat de energiebelasting op stroom omlaag. Volgens diverse energieleveranciers betaal je tot 10.000 kWh je per kWh 6,66 cent minder belasting. De hoeveelheid compensatie hangt af van je verbruik. Volgens Essent daalt het totale belastingdeel op de energierekening voor een gemiddeld huishouden met 462 euro per jaar op basis van een verbruik van 3.000 kWh per jaar.
Kilowattuur: kWh
Hold the phone: kWh? Stroom reken je af per kilowattuur, op de facturen ook wel aangeduid als kWh. Volgens Milieu Centraal verbruikt een gemiddeld huishouden 3.000 kWh stroom per jaar. Natuurlijk heeft elk apparaat zijn eigen stroomverbruik.
Zo kost een elektrische boiler van 20 liter je op jaarbasis 1.900 kWh aan stroom, een vaatwasser 230 kWh per jaar en een wasdroger 315 kWh. Het kijken van vier uur televisie per dag kost je ongeveer 220 kWh per jaar.
Prijsopbouw gas en stroom
De prijs van gas of stroom is opgebouwd uit drie componenten. Allereerst heb je de prijs van gas en elektriciteit, ten tweede heb je de netbeheerkosten: een transportvergoeding om de energie naar jouw huis te krijgen. Ten derde heb je nog belastingen en heffingen, zoals energiebelasting en opslagkosten voor duurzame energie.
Van 20 eurocent naar dik 40 eurocent per kWh
Nog voor de ‘energiecrisis’ betaalden we ongeveer 20 eurocent per kWh, maar tegenwoordig is dat al dik 40 eurocent met uitschieters naar 50 eurocent. Om even het voorbeeld van de televisie van zojuist te gebruiken: voorheen betaalde je voor die televisie ongeveer 44 euro per jaar, maar reken nu maar op het dubbele. Je bent al snel meer dan 80 euro per jaar kwijt als je elke dag vier uur televisie kijkt.
Elektrische auto thuis opladen
Ook het thuis laden van je (deels) elektrische auto is duurder dan ooit. Het drukt de kosten enorm als je zonnepanelen hebt, maar indien je stroom direct van het stroomnetwerk tapt, dan kost het opladen van je auto aanzienlijk meer dan voorheen. Dit betekent automatisch dat de prijs per gereden kilometer stijgt.
Volgens het Nibud bedroeg de prijs van 1 kWh stroom gemiddeld bijna 23 eurocent in 1 mei 2021, maar wie nu een energiecontract moet nemen, betaalt al meer dan 40 eurocent per kWh.
Vier voorbeelden
Natuurlijk wil je ook even weten wat de gevolgen zijn van die hogere prijzen per kWh. We nemen een Volkswagen ID.3 als voorbeeld, maar ook een Tesla Model 3 en Dacia Spring Electric. Ook pakken we een plug-in hybride: een BMW 330e. Drie keer een volledig elektrische auto en een stekkerhybride dus. We gaan in onderstaand voorbeeld even uit van een lege batterij, dus opladen van 0 tot 100 procent.
Volkswagen ID.3 58 kWh – 426 km WLTP
- Opladen met 23 eurocent per kWh: 13,34 euro
- Opladen met 40 eurocent per kWh: 23,20 euro
- Prijsverschil: 9,86 euro
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 76 kWh – 490 km WLTP
- Opladen met 23 eurocent per kWh: 17,48 euro
- Opladen met 40 eurocent per kWh: 30,40 euro
- Prijsverschil: 12,92 euro
Dacia Spring Electric 27,4 kWh – 230 km WLTP
- Opladen met 23 eurocent per kWh: 6,30 euro
- Opladen met 40 eurocent per kWh: 10,96 euro
- Prijsverschil: 4,66 euro
BMW 330e Plug-in Hybrid 12 kWh – 59 km WLTP
- Opladen met 23 eurocent per kWh: 2,76 euro
- Opladen met 40 eurocent per kWh: 4,80 euro
- Prijsverschil: 2,04 euro
Is de publieke laadpaal goedkoper?
Nederland staat vol met publieke laadpalen. Volgens het RVO zijn dat er ongeveer een kleine 55.000. Het is sterk afhankelijk van je eigen energiecontract of laden bij een publieke laadpaal goedkoper is dan thuis laden. In sommige gevallen is de publieke laadpaal goedkoper, omdat je bij een publieke laadpaal ongeveer 35 eurocent per kWh betaalt. Bij snelladers is dat een stukje duurder, gemiddeld zo’n 66 eurocent per kWh.
Stel dat je thuis 40 eurocent betaalt per kWh en bij een publieke laadpaal 35 eurocent, dan kan dat met een Volkswagen ID.3 58 kWh per laadsessie (0-100 procent) 2,90 euro per laadbeurt schelen. Met gemiddeld een laadbeurt per week bespaart je dat dik 150 euro op jaarbasis, mits het laadtarief van de publieke laadpaal op 35 eurocent per kWh blijft hangen.
Tesla vormt een uitzondering, omdat het eigen Supercharger-netwerk doorgaans goedkoper is voor Tesla-eigenaren. Je betaalt bij Tesla ongeveer 24 eurocent per kWh (snelladen). Bij FastNed is dat tarief nu 69 eurocent per kWh.
Diverse factoren
De boodschap is duidelijk: hoeveel euro’s jij betaalt per kWh is afhankelijk van diverse factoren. Of je zonnepanelen hebt bijvoorbeeld. Of wat voor energiecontract je hebt. En misschien heb je wel een laadpas van de zaak. Het is in ieder geval verstandig om eens te kijken naar de kosten, helemaal nu de energieprijzen zo sterk stijgen.
Pascal zegt
Ik vermoed dat zonnepanelen inmiddels zo’n beetje een no-brainer zijn geworden wanneer je thuis je auto oplaadt
potver7 zegt
Zonnepanelen zijn voor zo’n beetje iedereen een no-brainier, mits je er de ruimte en het budget voor hebt. Voor het opladen van een EV is het een beetje een druppel op een gloeiende plaat (tenzij je een heeeeel groot dak hebt) – en bovendien laadt je je auto doorgaans op tijdstippen dat ze zon niet schijnt.
volvo480gtt zegt
@potver7: maakt niet uit. Wat je terug levert krijg je hetzelfde voor als je betaalt wanneer je het nodig hebt.
Dus ook in de avond opladen kan voordeliger/“gratis” als je overdag veel terug geleverd hebt. Dat geldt tot 0 op de meter. Als je meer terug levert dan verbruikt gaat de teruggave van de energiebelasting eraf (natuurlijk, je betaalt het dan ook niet). Dan blijft er slechts de kale energieprijs (€0,06??) Per kilowattuur over.
djohnson zegt
@volvo480gtt: dat geldt tm 2023 daarna gaat die vlieger niet meer op en stopt de overheid met het salderen…
louisvdd76 zegt
dan wordt het geleidelijk afgebouwd… tot 2030… dus nog steeds voordelig.
Robert zegt
Ik weet niet waar Milieu Centraal dat gemiddeld ‘gezins’verbruik van 3000 kWh per jaar vandaan haalt, maar een gezin met twee kinderen zit, volgens de prijsvergelijkers, op gemiddeld genomen 3600 tot 4000 kWh. En uit een ruime praktijkervaring van vele jaren kan ik melden dat dit getal veel dichter bij de praktijk ligt dan dat van die geitenwollen sokken.
Overigens ben ik blij dat ik eerder dit jaar al voldoende zonnepanelen op het dak gelegd om zo’n 90-95% van ons stroomverbruik af te dekken. Met de bovenstaande tarieven is dat in goed drie jaar terugverdiend, i.p.v. in dik vier jaar, zoals begroot.
AbdelJabbar zegt
@RRRobert: gemiddeld is iets anders dan jouw persoonlijke ervaring. Mijn verbruik is nog geen 2000 kwh. Een volwassen en twee kinderen zoals m’n vrouw het omschrijft.
Robert zegt
@abdeljabbar: gemiddeld als in “wat de prijsvergelijkers hanteren”, lijkt me toch méér marktconform dan welke persoonlijke ervaring dan ook? Ik dacht dat ik dit toch duidelijk had omschreven.
AbdelJabbar zegt
@RRRobert: verkopers zijn niet objectief maar je hebt een sterker argument inderdaad
wimof zegt
Met zonnepanelen?
AbdelJabbar zegt
@wimof: zonder. Appartement uit 2008
tvr1974 zegt
@RRRobert: u woont in Spanje? Want mijn begrotingen laten toch zien dat voorgespiegeld was 7 jaar terugverdientijd.. echter realiteit zegt 10 jaar… tenzij we de komende jaren 200 dagen zon krijgen per jaar.. Er liggen hier 15 panelen op t dak en vindt t nou niet echt geweldig.. maar ok alle kleine beetjes helpen
Robert zegt
@tvr1974: ik had een paar jaar terug ook al eens offertes opgevraagd en toen was de capaciteit per paneel veel lager en de stukprijs een stuk hoger. Ik kreeg toen op 12 panelen van 250 Wp geoffreerd voor dik 6000 euro incl. installatie
Halverwege dit jaar heb ik een offerte geaccepteerd voor 12 panelen à 355 Wp incl. installatie en dit is anderhalve maand geleden geïnstalleerd.
De kosten waren, incl. kleine aanpassingen in meterkast, ca. 4600 euro en daarvan verwacht ik de btw van goed 800 euro ergens in het volgende kwartaal nog terug te krijgen.
De terugverdientijd was, gebaseerd op de tarieven van 2020, ingeschat op 4,2 jaar. Het is dus meer dan aannemelijk dat met de hogere stroomtarieven die terugverdientijd alleen maar lager wordt.
Bastiaan Williams zegt
Ik denk dat ik in 2022 ook maar eens ” extra” zonnenpanelen ga leggen. Iedereen is veel meer thuis en ik denk dat dit de komende jaren niet meer veranderd. Het terug verdienen gaat inderdaad, zoals je al zegt, alleen maar nog sneller met de belachelijke KW prijzen.
Misschien is een aggregator op gas nog wel voordeliger 😜
flutterby zegt
@RRRobert: hier met 2 kinderen zaten we op 1600 kWh. Nu met een elektrische auto en zonnepanelen geen flauw idee. Er waren tijdens dat ik uitkwam op 8000 kWh op jaarbasis voor de auto. Nu ongeveer 3500 kWh denk ik.
Dutchdriftking zegt
Ben ik even blij dat ik mijn energie contract altijd voor de maximale termijn vast zet. We kunnen nog twee jaar op het huidige contract. En de benzine prijs zakt nog ook dus nog een reden om niet te switchen. Vanavond stoken we weer lekker de houtkachel op, zo komen we de winter wel door. Elektrisch rijden is pas interessant wanneer je deze met een pas van de baas, of op het werk kunt opladen.
AbdelJabbar zegt
@dutchdriftking: ik begrijp dat jij op persoonlijke titel blij bent dat je je energie contract hebt vastgezet. Als bij jou leverancier dat door de meeste klanten is gedaan, het vastzetten van een tarief, dan gaat zo’n toko failliet. Ik hoop voor je dat je leverancier overeind blijft.
Dutchdriftking zegt
@AbdelJabbar: uiteraard hoop ik niet dat ze omvallen. Daarom heb ik ook bij een wat grotere maatschappij met wat meer (theoretische) zekerheid een contract, niet bij de allergoedkoopste onbekende maatschappij. Dat scheelt vaak ook een hoop ellende in service.
noodlesoup zegt
@a20racer: Als je langer vastlegt dan betaal je meer (soort extra. Risicopremie) energiemaatschappijen kunnen dit daarnaast deels hedgen om risico’s te beperken. Dus gewoon bij een solide partij contract nemen ipv prijscowboys
sleuteltje13 zegt
“Elektrisch rijden is pas interessant wanneer je deze met een pas van de baas, of op het werk kunt opladen.”
Er zijn zo veel variabelen, dit is veel te kort door de bocht.
https://iselektrischgoedkoper.nl/ is een leuke tool om mee te rekenen.
ice zegt
Correctie, er komt niet minder gas uit Rusland, er is genoeg.
Rusland levert volgens contract, al vanaf de jaren 60, zonder onderbreking.
Nordstream2 is al technisch klaar, nu alleen nog vrijgeven door Duitsland.
En wat helemaal niet helpt is Oekraine probleem, maar het gas door de pijpleiding gaan gewoon door.
En de nieuwe Duitse regering gaat Putin bedreigen dat ze Nordstream2 niet in gebruik gaat nemen, is al helemaal van haar potje gerukt.
Winter staat voor de deur, het is niet Rusland die het straks koud gaat krijgen of niet kunnen koken.
Wat Duitsland niet wilt afnemen, gaat gewoon richting het Oosten en het Zuiden van Rusland, die nemen wel af.
De nieuwe Duitse regering moet meer aan haar eigen bevolking denken ipv naar de VS te luisteren.
Merkel wist wel hoe ze dit varkentje diplomatiek moest wassen.
TheMaster zegt
Nog een correctie bij Tesla, 614km WLTP IPV 490km. Is maar een afwijking van 25%….
arthur75 zegt
Zolang ik nog kan salderen zal het mij aan mijn derrière oxideren.
towi1989 zegt
Dan begin maar alvast met roestpreventie aan uw onderste.
probono zegt
Ik verwacht dat dit artikel voor een kleine groep privé rijders speelt, maar het merendeel least en dan kan je de laadkosten gewoon maandelijks tegen je werkelijk kWh uurtarief teruggestort krijgen. Logisch ook natuurlijk, aangezien benzine lease auto’s ook met hogere benzineprijzen te maken krijgen. het maakt 90% van ev rijders dus geen bal uit wat de kWh prijs is mbt hun lease auto.
lekkerdwars zegt
Lig er ook niet wakker van met een overschot van 7000 kwh / jaar aan overschot zonnestroom voor in de EV. Daar bovenop nog een km vergoeding vanuit mn werk, lach me dood
towi1989 zegt
Zozo, gaat het laden met 100% efficiëntie?!
bernoulli zegt
Het zijn geen dagprijzen zoals bij dinosap hè? Ik betaal exact hetzefde als een jaar geleden en de komende jaren blijft dat ook zo.
Donstil zegt
Ach ja het is duurder geworden idd maar het is nog steeds een enorme bak interessanter dan op benzine rijden, ook met de huidige energie tarieven.
Overigens gaat mijn KW/H prijs van 21 cent naar 34 cent dal en 36 cent piek als mijn contract afloopt in januari, nog lang geen 50 cent dus.
peke zegt
Ik werd vooral getriggerd door vergelijk 4 uur tv per dag. 4 uur…hoe dan
ouwedibbes83 zegt
@peke: dat hoeft niet door één enkel persoon te gebeuren. Het gaat over huishoudens, dus de kindjes kunnen ook naar Sesamstraat kijken en jij later op de dag naar t journaal of een film.
Carbaseviewer zegt
Met die nieuwe prijzen, rijd ik op gas goedkoper…
HelldogBE zegt
Kan als Belg enkel jaloers zijn op jullie terugdraaiende teller en tegemoetkoming om de stijgende energieprijzen op te vangen. Goed geregeld daar!
MarcoM zegt
@HelldogBE: jullie Belgen hebben veel andere voordelen.
degrotemuis zegt
@redactie kWh, je betaalt dus voor stroom per uur? Nee hoor, net omgekeerd. Juist als het over laden / accu gaat is de vergelijking niet zo lastig. kW (vermogen) bepaalt de laadsnelheid, in range gerekend 69 km/h bijvoorbeeld, kWh is je totaalcapaciteit, bijvoorbeeld 300km in range. Snelheid maal tijd bepaalt afstand, in dit voorbeeld die 300km range die je laadt, net als vermogen maal tijd kWh oplevert. Afstand afgelegd per uur bepaalt snelheid. 1 KWh is dus ook een vermogen van 1 kW maal 1 uur. Niet gedeeld door. Neem je 3 minuten 20kW af heb je ook 1 kWh verbruikt.
Publiek laden zal ook wel meestijgen in prijs. De tijden van DC snelladen voor rond de 25,5 cent met een bepaalde laadpas, zelfs in duurdere laadlanden Oostenrijk en Zwitserland zijn ook alweer even voorbij. Hoewel er nog wel een beetje hoop is dat het niet even hard meestijgt: laden was bij behoorlijk wat AC laadpalen in Gelderland en Overijssel begin vorig jaar ook al goedkoper dan thuis laden zonder zonnepanelen. De lichtgrijze ecotap/allego laadpalen deden toen 18,6ct per kWh. Intussen alweer even 25,4 ct per kWh, hoop dat ze dat tarief dan ook nog een tijd aanhouden.
simon83 zegt
Mijn energiemaatschappij is deze week failliet gegaan en de brief van de currator meld dat we vanaf 17 december 75 cent per kw/h betalen totdat er een andere maatschappij is gevonden. Maar zelf alvast zitten zoeken maar heb nog geen maatschappij die momenteel onder de 50 cent per kw/h zit. En flexibele contracten bieden de meeste ook niet aan.
Jack zegt
Gelukkig heb ik een Tesla, gratis laden, geen gezeur.
Lechner zegt
‘Tis zeker ’n no brainer om PVs laten toevoegen om kWh prijzen te omzeilen. Deed het sinds 2016 met 22x @315Wp.
In 2019 met 42x verhoogd naar 60x met accu opslag erbij. Die PHEV of puur EV moest nog komen begin Januari 2023 zodra huidige lease eindigde.
Mijn huidige rij afstand autonomy ligt gem. op 480km heen en terug. Dus, thuis laden is liever thuis als altijd…. FOC (=gratis dus) en geen Tesla zelfs.
pantarhei zegt
Psies, gelijk het dak vol laten gooien met panelen, levert altijd meer op dan op de bank.. Als t salderen afloopt een fikse batterij erbij!