De massale overstap blijft vooralsnog uit.
Er moet meer gebeuren om de Nederlandse consument in een elektrische auto te krijgen. Op dit moment is er nog maar een klein percentage automobilisten te vinden in een elektrische auto, aldus de 2018 Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. Jaarlijks kijkt de organisatie of er vorderingen zijn in het gebruik van de elektrische auto onder Nederlanders.
Dat dit de uitkomst is was natuurlijk te verwachten. Uit het onderzoek blijkt dat 37 procent van de Nederlanders wel interesse heeft in elektrisch rijden, maar daar nu nog geen budget voor heeft. Kijkend naar het beschikbare gamma aan elektrische auto’s, dan is het aanbod vooral duur te noemen. Autofabrikanten beginnen het elektrische offensief met prijzige modellen. Er zijn uitzonderingen zoals de Hyundai KONA en de Kia e-Niro. Echter, de Tesla Model 3 komt eerst in een duurdere setting naar ons land en ook de Audi e-tron en de Jaguar i-PACE zijn niet voor iedereen te betalen.
Deelnemers aan het onderzoek van de ANWB hopen op een elektrische auto van 10.000 euro. Pas dan kunnen we grote interesse verwachten. Dat is nu nog niet aan de orde. Op dit moment begint het bij circa 20 mille. Andere hekelpunten zijn het opladen van de auto. Zeker bij de goedkopere EV’s is de actieradius niet denderend. Mensen zijn nog wantrouwend over de levensduur van accu’s en of ze niet onverwacht langs de weg komen te staan met een lege batterij.
Boomer zegt
Ja logisch ze zijn niet betaalbaar nieuw en als tweedehands zijn ze nauwelijks te vinden. Bovendien is de incentive om ze te leasen afgenomen dus zal de aanwas ook afnemen.
Daarnaast is elektrisch rijden natuurlijk een grote farce we doen meer tegen uitstoot door de grote industrieën en de luchtvaart. Maar ja die lobbyen succesvol bij de overheid.
Ik bestel gewoon weer lekker een benzineauto.
Boomer zegt
@airc: *we doen meer tegen uitstoot door de grote industrieën en de luchtvaart, aan te pakken.
cloverleaf zegt
@airc: de luchtvaart zelf is al hard bezig om te vergroenen. Probleem is dat er geen alternatief is voor kerosine. Een A350 is 35 procent zuiniger dan een A340 die weer ruim een derde zuiniger was dan de 707. Een vliegtuig gaat 20 jaar mee.
panam1 zegt
@cloverleaf: Tony Stark heeft de oplossing , waarom bellen ze hem niet!
goodvibrations zegt
@cloverleaf: Sorry maar dit is echt uit het verband getrokken. De luchtvaart als sector noemen en vervolgens een super oude kist met een moderne vergelijken.. De uitstoot is bizar hoog en nog steeds stijgende.. Vervuiling is ook amper afgenomen.. In de auto industrie kennen we duidelijk schonere motoren.. (+Electra) Bij vliegtuigen hooguit iets zuinigere.. Ook de belasting is een schijntje.. De vliegsector aanpakken heeft veel meer effect.. Alleen doen we dit (terecht?) niet omdat we dan geld mislopen/AF KLM pijn doen..
dirkv zegt
@airc: De industrie en de luchtvaart werken niet zo lekker mee, de burger is veel makkelijker te bewerken (plukken).
goodvibrations zegt
@dirkv: een “industrie” kun je niet als land aanpakken, zonder de bedrijven in je eigen land de dupe van je beleid te laten zijn.. Dit moet je (minimaal) op Europees niveau doen..
Overigens ben ik wel voor verduurzaming, de delta werken hebben zichzelf ook terug verdiend door de expertise die zij hebben gebracht.. Nu voorop lopen kan straks geld opleveren.
mashell zegt
@goodvibrations: een Industrie moet je net als een de autorijder niet aanpakken maar verleiden. Verhoog de belasting op vervuiling en geef korting als ze het schoner doen. Dan wordt het een zakelijke keuze om voor schoner te kiezen.
87sandyd zegt
@airc: Na het lezen van het tweede van je verhaal snap ik het eerste deel ook. Je hebt gewoon een bloedhekel aan elektricische auto’s.
Nieuw niet betaalbaar is gewoon logisch, het is een nieuwe techniek die vollop in ontwikkeling is. Dat kost tijd en geld.
Komen we bij het volgende punt. Het is nieuw. Is het dan raar dat er weinig tweedehands auto’s zijn?
En dan de hulp van de overheid. Die is er wel, tot 50k in de lease is de bijtelling veel minder. Dat dwingt fabrikanten goedkopere oplossingen te maken. Daarnaast wordt er gekeken naar een financiële compensatie voor particulieren.
Over het laatste deel ben ik het wel eens. Het is vrij makkelijk de auto de schuld te geven van de hoge uitstoot maar de auto zorgt natuurlijk daar voor een heel klein deel maar voor.
Veel plezier met je nieuwe bezineauto straks, ik hoop dat je straks net zoveel plezier beleeft aan je auto als iemand met een elektrische auto.
slickrick zegt
@87sandyd: wat een onzin, denk je echt dat fabrikanten speciaal voor de Nederlandse markt een elektrische auto gaan ontwikkelen omdat de bijtelling tot 50k laag is ?wat een lachertje. De lachende derde is echter de overheid , want ze trekken de prijzen voor MRB en accijnzen lekker omhoog om elektrisch rijden te stimuleren, in auto’s die er niet zijn of onbetaalbaar zijn. En geloof mij, als na 5 jaar eindelijk het aanbod begint te komen van EVs dan is de overheid heus slim genoeg om dat te gaan belasten. Win-win voor de overheid
pomoek zegt
@airc: binnen de kolom transport personenauto’s 37%, vliegverkeer 26%. Wegverkeer zorgt in totaal voor ongeveer 30% van de uitstoot. Er valt dus voldoende te winnen met het terugdringen van de co2 uitstoot van auto’s.
apriliarsv zegt
@pomoek: ik heb ooit begrepen dat de scheepvaart eigenhandig het overgrote deel van de uitstoot van transport voor zijn rekening neemt.
Één cruiseschip in Rotterdam en de hele milieuzone is voor de rest van het jaar teniet gedaan.
Is dit een broodje aap? (Weet t oprecht niet)
raoufff zegt
@airc: en ik een dieselauto
maarteno zegt
klinkt logisch…moeten EV’s net zo behandelen als auto’s helemaal in het begin, waren eerst voor rijken, toen de gegoede burgerij en zo zakt het langzaam in prijs….wel interessant dat veel NL’ers toch op die 10k zitten. Dacht dat veel toch wel op de 20k – 30k zouden zitten aangezien dat daar toch de Golfjes / Focussen / Astra’s etc zitten.
alfalfa zegt
@maartenoosterbaan: logisch als je bedenkt dat een fatsoenlijk bereik moeilijk bereikbaar was/is dan met meer bereikbare modellen. ;)
goodolddays zegt
@maartenoosterbaan: de naïviteit van de overheid te denken dat heel Nederland ff 30k heeft liggen om een elektrisch hok te kopen is werkelijk debiel
mashell zegt
@goodolddays: hou die 30k nog maar even achter de hand, je moet immers ook nog je CV ketel door een warmtepomp gaan vervangen.
lacker zegt
@maartenoosterbaan: Precies. Men wil heus wel, maar we wachten met z’n allen op de elektrische T-Ford!
lacker zegt
@lacker: Budgetmerken stappen pas in wanneer de hoge kosten van het realiseren van elektrisch rijden lager zijn geworden.
Daarnaast willen we, als we elektrisch rijden, ook direct alle leuke snufjes erbij hebben. Meerdere iPads, lampjes overal, etc. Als we dat nu eens allemaal achterwege laten en alleen de motor vervangen voor een accu krijg je dit: Man bouwt eigen elektrische Dacia.
https://man-man.nl/man-bouwt-eigen-elektrische-auto/
lekbak zegt
@maartenoosterbaan: Al die golfjes en focussen zijn nieuw zakelijk geleasd (en tegenwoordig steeds vaker ook privat) en komen daarna voor de helft van de aanschaf (vaak minder dan 30k) in handen van particulieren.
De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark ligt rond de 10 jaar. Een tien jaar oude auto kost tussen de 3 en 8 duizend euro als je een beetje gemiddelde auto pakt. En dan is dus het grootste gedeelte van de nieuwe auto’s zakelijk. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd van particuliere auto’s hoger ligt.
richh zegt
@maartenoosterbaan: Zeer weinig Nederlanders kopen een splinternieuwe auto. Het gros koopt tweedehands of rijdt lease.
ghost zegt
@richh: want bpm.
apriliarsv zegt
@maartenoosterbaan: ik heb me laatst bij de Audi dealer laten vertellen dat nagenoeg niemand direct afrekent (of het is de A1 boodschappenwagen voor de vrouw)
Bijna al het nieuwe spul op de Nederlandse wegen is geleased of gefinancierd
toyotafortuner zegt
Verrassing! ~ helemaal niemand
Dutchdriftking zegt
Klinkt vrij logisch toch? De leaserijder is over het algemeen toch flink gebonden aan de actieradius, deze gaat gelukkig snel omhoog dus op termijn verwacht ik hier wel een omslag in. De particulier zal over het algemeen tussen de 10.000 en 15.000 euro uitgeven aan de ‘nieuwe’ auto. Een nieuwe a segmenter, een jonge B segmenter, of een gebruikte C-segmenter. Daarnaast hebben we nog het oplaadprobleem. Niet iedereen heeft de ruimte voor een eigen paal voor de deur. En als de zakjapanner er bij komt om de prijzen van kilowatts en benzine te vergelijken + de investeringen om te kunnen laden, dan kiezen de meeste particulieren voorlopig nog gewoon voor een Aygo of i10. En geef ze eens ongelijk….
skid zegt
“Deelnemers aan het onderzoek van de ANWB hopen op een elektrische auto van 10.000 euro.”
Een nieuwe elektrische auto voor €10.000? Zijn er uberhaupt auto’s nieuw in Nederland te leveren voor dat bedrag? En welke elektrische auto is dan nieuw te verkrijgen vanaf circa 20k? Tweedehands zie ik ze wel voorbij komen (Zoe, Evalia) maar dan heb je het over een aantal jaar oud met de nodige ervaring.
Hopen kan altijd natuurlijk. Ik hoop ook dat Scarlet Johansson en Doutzen Kroes een keer op de thee komen, maar de kans daaroo is net zo groot als ever ooit een EV voor 10K.
Jochempie zegt
@skid: Dat is verkeerd vertaald volgens mij.. De ANWB koper geeft gemiddeld 10.000 euro aan een auto uit. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het om een nieuwe auto gaat. Volgens mij bestaat er op het moment geen nieuwe auto in NL voor minder dan 10 mille.. Ja, een Twizy.. Hé, die is elektrisch!
detroitv8 zegt
@skid: zonder BPM zijn er inderdaad auto’s voor <10k te koop ja. Heuy, EV’s hebben geen BPM!
aapuitdemouw zegt
@skid: mochten ze wel langskomen dan verwacht ik uiteraard een uitnodiging. Eerlijk delen toch :-)
raoufff zegt
@skid: ik denk niet dat het alleen bij thee drinken zal blijven…..
kobus1967 zegt
Kreg nou geen stress an je hart roep postbus 51 want dan ken je niet meer rokuh en dat scheelt de regering 5 miljard per jaar an tabaksazijn. (Jacobse en Van Es)
Uiteindelijk is er maar 1 ding wat telt en dat is geld.
1audi1 zegt
En dan ook nog eens het probleem dat elke ab’er een actieradius van minimaal 500 kilometer per dag nodig heeft.
Terwijl de meeste Nederlanders gemiddeld 13k per jaar ofzo rijden..
RubenPriest zegt
@1audi1: het gaat er niet eens om dat zoveel actieradius per dag nodig is. Het gaat er ook om dat het prettig is dat je niet na elk autoritje hoeft te laden. Zeker voor mensen die in de stad wonen, waar laadpalen niet voor de deur staan en mensen geen eigen oprit hebben.
Op dit moment werkt het gewoon nog niet voor iedereen. In mijn geval staat er één laadpaal voor twee auto’s twee straten verderop en die is elke avond/nacht bezet door dezelfde e-Golf en A3 e-tron. Als je dan elke dag moet laden (en het kan niet op je werkadres) dan is het niet te doen. Met een actieradius van 500+ kilometer hoef je je daar veel minder zorgen om te maken.
Jochempie zegt
@rubenpriest: Elke plek moet gewoon een laadpaal krijgen..
RubenPriest zegt
@jochempie: eh juist.. en iedereen wil op dat moment z’n auto snel mogelijk vol hebben geladen, waardoor dus elke paal maximum capaciteit van het energienetwerk gaat vragen. Dat kan niet. Er zal dan een maximum laadvermogen afgesteld worden om overbelasting van het netwerk te voorkomen. Er moet technisch nog een hoop gebeuren om zomaar laadpalen op elke parkeerplek te plaatsen.
Jochempie zegt
@rubenpriest: Laadpaal met capacitoren erbij dan? Die rustig opgeladen kunnen worden maar in 1 keer kapothard kunnen ontladen? En die dingen kosten geen fluit en dan heeft elke laadpaal z’n eigen accu. Zo werkt het elektrische systeem in een Riversimple Rasa overigens ook. Dat ding heeft maar 11 pk, waarmee je ongeveer 100 km/u kunt rijden, maar knalt dankzij een rijtje capacitoren ook in 10 seconden naar die 100 km/u. Geen reguliere accu aan boord voor de aandrijving. Enkel een brandstofcel uit een vorkheftruck en vier in-wheel motoren.
mashell zegt
@RubenPriest: het electriciteitsnetwerk heeft ’s nachts een enorme overcapaciteit. Als je dan lagere tarieven rekent (gewoon de ouderwetse nacht stroom dus) programmeren de mensen hun wagen echt wel zo dat die ’s nachts laadt. Investeringen in het netwerk zijn maar beperkt nodig, ingewikkeld gedoe met smart grids is compleet overbodig.
Jochempie zegt
@1audi1: Er zijn grofweg twee soorten autogebruik, dagelijkse ritjes van max 100 km en de vakantieritten van 1000 km. Maar men wil daar maar 1 auto voor hebben, want geen dubbele kosten voor een grotendeels ongebruikte auto. En men wil ook geen auto huren voor twee weken want dat kost je een half maandsalaris. Dus hoe moet dat nou?
ghost zegt
@Jochempie: laat de overheid dan een wet invoeren waarbij je een tweede auto kosteloos ernaast mag houden maar daarmee max 5000km mag rijden. Let op; alleen als 2de auto ernaast en puur bedoeld voor die keer vakantie of langere rit. Zou mijn inziens prima optie zijn in overgangsfase van ICE naar EV. Daarna langzaam uitfaseren als met de jaren range groter wordt.
lekbak zegt
@1audi1: Een auto is na het huis het duurste wat je normaal gesproken koopt. Die moet dus niet geschikt zijn voor 95% van je ritten maar voor 100%. Je moet er dus ook elke drie maand mee naar je schoomoeder gaan die 200km verderop woont en geen laadpaal heeft. Je moet er ook fatsoenlijk mee op vakantie kunnen, met een volgepakte auto waardoor er veel minder van je range overblijft en je daardoor echt 400km wltp range nodig hebt om die 200km van snellader tot snellader af te kunnen leggen.
1audi1 zegt
@lekbak: Klopt. Hopen dat je straks gewoon langs de weg in 10 minuten je accu weer op 60% ofzo kan krijgen.
krisp zegt
Als er in 2021 6.000 subsidie gegeven wordt op BEV’s, komt er 2 januari 2021 een EV op de stoep. Maar ook echt geen moment eerder.
mout zegt
Het lijkt me relevanter om het per prijssegment te bekijken.
In hun segmenten doen de Model S, Model X en I-pace toch wel goede zaken.
peug206 zegt
@mout: model 3 in nederland? Noppes… zijn veel orders ingetrokken en juist naar concurrenten gegaan omdat het te lang duurde…
richh zegt
@peug206: Lol! Totale onzin. Naar welke concurrent zijn die gegaan dan? De Kona? Die staat ook niet eerder dan eind 2019 op je stoep hoor. Of naar een VW I.D.-product? Hahahahahahaha.
peug206 zegt
@richh: naar een golf. Of een 318. Want die waren wel binnen een halfjaar leverbaar. Dan maar geen elektro want het milieu boeit uiteindelijk toch niet bij leaserijdend nederland.
fastshifter zegt
Het doet me erg denken aan de discussie tien jaar geleden rond de iPhone 1. Belachelijk: batterij gaat nog geen dag mee. Waar heb je dat nu voor nodig? Veeeeel te duur!. En nu….
goodolddays zegt
@fastshifter: zijn het nog steeds telefoons waarvan de baterij geen dag mee gaan. De vergelijking slaat overigens nergens op. IPhones vulden een gat in een nagenoeg niet bestaande markt voor smartphones. Een elektrishe auto moet de diesel en benzine zien te vervangen, niet een nieuwe markt opvullen. Twee compleet verschillende dingen.
fastshifter zegt
@goodolddays: op het moment dat de iPhone uitkwam had ook iedereen al een Nokia. Ik probeer alleen maar te zeggen dat je bij revoluties vaak heel veel ontkenning en weerstand ziet, maar dat het daarna als een blad aan een boom omslaat.
lekbak zegt
@fastshifter: Bijna iedereen kan wel een gadget kopen van 800 euro. De een moet er een jaar voor sparen en de ander doet het zo ff, maar de meeste mensen kunnen het.
Een auto van 10k (leaf met slechte accu) tot 30k is heel wat anders. Dat is voor een hele grote groep domweg onbereikbaar. En er zijn nog lang niet genoeg tweedehandsjes om die markt te vullen. Zelfs als elke nieuwe auto morgen een ev is duurt dat nog tien jaar!
fastshifter zegt
@lekbak: Het zal idd minder snel gaan dan de overgang naar de smartphone omdat mensen langer met een auto dan met een telefoon doen (al kocht je in de tijd van de Nokia’s ook niet elk jaar een nieuwe). Mocht het (voor mij nu nog onzalige) idee van deelauto’s toevlucht krijgen dan zal het alsnog heel snel kunnen gaan omdat niet iedereen er zelf hoef aan te schaffen.
lekbak zegt
@fastshifter: Het zal niet langer duren omdat men langer met een auto doet maar omdat een auto te duur is. Geld is voor het grootste deel nu nog de enige reden om niet elektrisch te rijden.
Dat is, in tegenstelling tot je smartphone geen kwestie van willen maar van kunnen. En daarom vind ik het een heel krom vergelijk.
Deelauto’s zie ik overigens nog lang niet gebeuren. Wellicht tegen de tijd dat autonoom rijden gewoon is, maar ik betwijfel of het ooit groot gaat worden, en zeker niet eerder dan dat.
Jochempie zegt
We moeten ook stoppen met kopen van auto’s. Dat is überhaupt duur, want je parkeert je spaargeld in iets dat afschrijft in plaats van groeit. Daarnaast slecht voor het milieu want fabrikanten hebben het incentive om zo veel mogelijk auto’s te bouwen in plaats van een auto zo lang mogelijk te exploiteren.
rutger97 zegt
@Jochempie ja op je spaarrekening doet je geld precies het zelfde. Ik betaal meer belasting als dat ik rente krijg per jaar. Klote rente van tegenwoordig maakt het in combi met die absurde huizenprijzen onmogelijk om ook maar te proberen een huis te kopen. Dan maar een auto kopen…
Jochempie zegt
@rutger97: ?? Welke spaarrekening? Je spaargeld moet aan het werk. Hup, in een indexfonds.
rutger97 zegt
@Jochempie: haha dan weet je zeker dat je het niet terugkrijgt, nee das niks voor mij. Ik zal altijd het verkeerde kiezen
berlinetta zegt
@rutger97: Je hoeft ook niet zelf te kiezen. Kun je ook laten doen door mensen die er verstand van hebben. Kost je wel wat extra, maar die kosten haal je er wel uit.
tvr1974 zegt
@berlinetta: Is dat gegarandeerd? Zo ja, stuur me dan even een linkje waar. graag zsm.
Jochempie zegt
@tvr1974: Uitschieters op beurs zijn maar van korte duur. En hoe langer je meesurft, hoe minder last je van uitschieters hebt, en hoe groter de kans dat je winst maakt.
Jochempie zegt
@rutger97: Ah, je hebt er kaas van gegeten hoor ik al. Laat maar lekker op de bank staan. Dan gaan zij maar lekker “gokken” met je geld zonder dat je het doorhebt en zonder dat je er iets van terug ziet. En ondertussen is de munt onderhevig aan inflatie en word je per saldo armer. Lekker bezig.
lekbak zegt
@jochempie: Les 1 in investeren. Hoe hoger het risico hoe hoger het rendement. Hoe lager het risico hoe lager het rendement.
Wat jij zegt kan, en het kan goed gaan. Maar rond 2008 zijn er heel, heel, heel veel mensen achter gekomen dat zoiets een slecht idee is. Honderdduizenden mensen zijn spaargeld (al dan niet in hypotheek vorm) verloren. En daar is spaargeld nou eenmaal te kostbaar voor. Dan maar wat minder rendement, op de bank staat de overheid tenminste garant.
Er zijn overigens ook manieren om minder risico te lopen maar daar moet je vaak eerst aanzienlijk geld voor hebben. Een paar stenen oid is veel veiliger dan een fonds, maar is niet zo makkelijk bijeen te sparen voor een arbeider.
willeme zegt
10.000 euro voor een elektrische auto … Ja, ik mis ook driesterren restaurants waar je kunt eten voor 50 euro per couvert.
Sowieso een ruk-onderzoek, want voor 10 mille koop je überhaupt nauwelijks een auto. Stuk voor stuk auto’s waarbij je van je stoel valt als je er achter komt dat er geen brommer-kenteken en 45 km/u sticker op zit.
Auto’s worden zo zwaar belast dat nieuw een auto kopen voor de gemiddelde 20 tot 50 jarige consument nauwelijks mogelijk is. Dat is bijna allemaal lease.
Het is dus niet alleen dat elektrische auto’s niet interessant zijn voor de consument, auto’s an sich zijn dat ook niet.
Jochempie zegt
@willeme: De ANWB respondenten geven 10 mille uit aan een auto, niet aan een nieuwe auto. Er zijn al wel elektrische auto’s van 10 mille, maar niemand wil een Renault Fluence uit het jaar kruik.
peug206 zegt
@Jochempie: ik wil wel een Renault Fluence… reed heerlijk!
Jochempie zegt
@peug206: Die hele 80 kilometers?
peug206 zegt
@Jochempie: ummm nee, zo’n 1500km. Meegekregen net voordat we op vakantie gingen naar frankrijk. Heerlijke reisauto, alleen de bagageruimte is enigzins beperkt voor 3 personen kampeerspullen.
Jochempie zegt
@peug206: Oooh, je hebt het niet over een Fluence ZE.. Tsja, daar draait dit artikel een beetje om, he?
goodolddays zegt
10k een tweedehandse EV kopen en binnen een paar jaar paar duizend euro moeten betalen voor een nieuwe “milieu vriendelijke” baterij. Geloof je het zelf….
Jochempie zegt
@goodolddays: Het gaat niet om geloof, het gaat om keiharde feiten. EV’s zijn beter voor het milieu dan ICEVs, omdat de uitstoot van de draaiende motor het leeuwendeel van de CO2 uitstoot produceert: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/onderzoek-ev-versus-diesel-well-to-wheel/
paginl zegt
Ik rij met een race trailer en met een caravan. Geen EV die dat aan kan helaas. Sterker nog om die reden heb ik nu een BMW 523 aangeschaft en de Toyota Auris Hybrid weg gedaan.
lekbak zegt
@paginl: Tesla model x mag en kan een hele dikke kar trekken. Is alleen wat aan de prijzige kant.
paginl zegt
@lekbak: Daarnaast is dat ding spuuglelijk
peug206 zegt
@paginl: waarom geen Ram of Raptor?
paginl zegt
@peug206: omdat ik geen rooie nek heb
lekbak zegt
@paginl: Understatement van het jaar. Het zijaanzicht is het lelijkst van alle auto’s die ik ken, met afstand!
jarnobakker zegt
Ik heb 4 kinderen en woon in een rijtjeshuis. Geen parkeerplaats voor de deur. Hoe moet dat met een elektrische auto
Jochempie zegt
@jarnobakker: Gewoon 8 emmertjes stroom in de tank kieperen als je ’s ochtends naar de auto loopt. Laat de kids ook maar even sjouwen.
richh zegt
@jarnobakker: laden op het werk? En anders… niet? Dan toch gewoon benzine rijden?
mrrallycross zegt
Haha een electrische auto voor 10000 euro. Eentje uit de speelgoedwinkel zeker?
Loek zegt
Tsja, dat is het probleem momenteel. Zelfs de ‘goedkope’ elektrische auto’s als de Hyundai Kona of Kia e-Niro zijn momenteel voor een gemiddelde Nederlander gewoon hoog gegrepen. Heel hoog gegrepen zelfs. Bovendien is het aanbod klein, de andere elektrische modellen zijn nog duurder.
Dus wordt je geforceerd om niet elektrisch te rijden. Maar dan ben je een vernietiger van de aardbol en moet je dik dokken. Dat wordt ook steeds duurder, dus kun je dat op een gegeven moment ook niet meer betalen.
OV werkt ook niet. We moeten per direct schone bussen invoeren en anders niet het signaal geven dat een grote dieselschuit wél de milieuzone in mag terwijl je Lupo 3L er niet in mag.
Conclusie: elektrisch IS duur, verbranding WORDT duur en alternatieven zijn er (nog) niet.
Jochempie zegt
@720s: We hebben boven onze stand geleefd en dat haalt ons nu in. Zolang de techniek nog niet rijp is om op dezelfde voet, maar milieuvriendelijk, door te gaan met ons leven zoals het er nu uit ziet zit er maar 1 ding op: minder kilometers afleggen per auto.
richh zegt
@jochempie: ouderen hebben wellicht boven hun stand geleefd en de boel vervuild, 30-min kan hier betrekkelijk weinig aan doen. Desalniettemin komt (ook!) deze rekening wél bij hen terecht.
pomoek zegt
@richh: Dat is natuurlijk waar. Maar vergeet niet dat de ouwe meuk, onbedoeld, wel na het afscheid nemen van deze aardbol een hoop leuke spulletjes achterlaten zoals infra, gebouwen en noem maar op. Zaken die als het goed is enkel onderhoud behoeven.
Jochempie zegt
@richh: Ik heb het over de mensheid als een geheel. En hoewel jij en ik niet zo veel kunnen doen aan de systemen die al een tijdje in stand zijn, moeten we er wel wat aan doen. Het klinkt lullig, dat we de shit van de vorige generaties op moeten lossen, maar het is nou eenmaal zo. Deze systemen duren ook weer decennias om af te breken.
ramshoek zegt
Net FF snel gekeken, maar Private Lease is op dit moment ook nog geen optie.
Een Nissan Leaf kost net iets minder dan € 450 p/m, een Renault Zoe zelfs een heftige € 495
Beiden niet bereikbaar voor een gemiddeld Nederlands gezinnetje met 1,8 kinderen.
Tweedehands, toch van oudsher het domein van de gemiddelde particulier, is ook nog geen optie. Weinig aanbod en wat aangeboden wordt is verouderde nog onder de maat presterende techniek.
Er zit niks anders op dan nog minstens 2 á 3 jaar door te tuffen wachtend op de eerste KIA’s, Hyundai’s en Leafs die uit de lease komen rollen.
frank2b zegt
Dat wordt dus een Renault Twizzy voor de paupers vrees ik.
Zou je voor dat karretje ook €6000 subsidie gaan krijgen? Dan koop ik m inclusief raampjes …
choi zegt
Graag ‘elektrische’ uit de kop weghalen aub.
cloverleaf zegt
Ik verdien vrij aardig en mn vriendin ook maar ff 30k voor een ewaggie hebben we niet liggen. Wil je dat particulieren ook elektrisch gan rijden dan moet je wellicht private lease aantrekkelijk gaan maken. Maar of dat nou de oplossing is? Ik diesel voorlopig nog m’n 38000km. Daarnaast moet ik elke maand minstens 1x 450 km heen en terug rijden.
evdw zegt
@cloverleaf: Als je allebei vrij aardig verdient leg dan elke maand allebei 1000 euro opzij. Dan heb je na iets meer dan een jaar 30k bij elkaar.
focusrs1 zegt
Toevallig net op de A2 nog een i-pace zien rijden – echt een prachtige auto –
maar aangezien de meeste mensen geen ton hebben liggen voor een auto zullen de meeste nu niet gek lease bakken zijn.
focusrs1 zegt
@focusrs1: niet gek = nog.. autocorrect..
kobus1967 zegt
@focusrs1: ook veel ondernemers die hem aanschaffen en over de eerste 50.000 euro nog even 35% MIA meepakken.
Dat betekent 17500 euro extra investeringsaftrek.
evdw zegt
@kobus1967: En met de VAMIL regeling mag je hem ook nog eens in 1 boekjaar tot max 75% van de waarde afschrijven. Spreiden over meer boekjaren mag ook natuurlijk.
tvr1974 zegt
Als we nu is de subsidies aan particulieren geven die Elektra willen rijden en niet aan de Leaserijders / bedrijven dan krijg je een heel ander beeld denk ik…
De goedkoopste (volwaardige) elektra auto’s zijn feitelijk de laatste Renault Zoe en de Nieuwe Hyundai en Kia, maar kosten nog steeds belachelijk veel een Zoe VS CLio 33k vs 13k (ofwel u moet 20k(!) terugverdienen plus de ongenoegen nemen…)., Kia Niro Hybrid VS phev vs E-niro = 26k vs 35k vs 42.5 k. Daar is t verschil wat kleiner en misschien terug te verdienen.. maar 16-18k is nog steeds veel geld en verschil voor feitelijk dezelfde auto..
Dus tja.. Ik zelf rij nu Hybride (Lexus IS300H) en ben mij ook aan het oriënteren voor een volgende auto maar ik koop jong gebruikt.. Ik heb ook zitten kijken naar een gebruikte (fatsoenlijke) elektrische auto maar er is eigenlijk niks te vinden tussen de 20 – 25k. Dus ben nu op zoek naar een Plugin maar zelfs die zijn lastig//beperkt te vinden die aan mijn wensen voldoen… Waarschijnlijk dan maar weer een “normale” hybride, want die zijn wel te vinden…
evdw zegt
@tvr1974: Rij en spaar dan eens gewoon lekker door zodat je meer te besteden hebt voor een EV over pak em beet 2 a 3 jaar.
tatog zegt
Dat de uitslag zo zou zijn weten we wel. De ANWB van ik al van het spuitjeslucht gehalte dus neem ik hun over het algemeen niet serieus.
Elk nieuw product is aan het begin erg duur. Neem de CD speler. Ding was in het begin extreem duur en vervulde geen nieuwe behoefte. Immers was de output, muziek, krek eender. Ja, het was mooier riepen de puristen en je kon makkelijker naar het volgende nummer. CD was revolutionaire techniek, meerwaarde gering. Toch sloeg het aan. Zo is het met de EV. Nu duur met nadelen en de meerwaarde is gering. Maar de nadelen worden minder, betere actieradius en de techniek wordt vanzelf goedkoper.
Ook gaat de transitie verder. Zonnepanelen kennen we al, maar die slaan we thuis nog niet op. Maar de techniek is er. Over 5 jaar kan het. Je verzameld overdag de energie om ‘s avonds je auto te kunnen laden en lekker te kunnen wonen. Gratis. Die investering heb je er zo uit. Ik denk zelf dat een dure EV zelfs valt te rechtvaardigen maar dan moet je wel het bredere plaatje zien. De meeste doen of kunnen dat niet.
pomoek zegt
@tatog: niet helemaal met je eens. Spruitjeslucht associeer ik met knopentellers. Saaie mensen die wel vaak gelijk hebben. Die ervoor zorgen dat je op tijd vertrekt, dat iedereen in de auto zit en het geld, als hij zegt dat ie het heeft overgemaakt, daadwerkelijk heeft overgemaakt. En nee, je beleeft er weinig lol mee in de kroeg.
Over de CD, die bood zeker meerwaarde. LP’s zijn extreem kwetsbaar, zelfs als je die met binnenhoes bewaarde, en je voorzichtig er mee om ging kwamen er krassen op. En dan begin ik maar eens niet over de cassette. Maar ik dwaal af. Ik vermoed dat er echt wel behoefte bestaat aan een bruikbare goedkope elektrische auto. Er staan Twizzy’s te koop voor 5000 euro, maar dat is naar mijn mening geen volwaardige auto. Je moet daar bovendien voor 75 euro per maand aan accu’s bijhuren van Renault, wat het uiteindelijk een vrij kostbare auto maakt. Ik ben het wel met je eens wat het bredere plaatje betreft. Een elektrische auto is meer dan alleen een transportsysteem. Ik kan me zelfs voorstellen dat een range van 400km geen probleem is voor de vakantie. De manier waarop je rijdt tijdens de vakantie wordt anders. Misschien rijd je maar 600km per dag in plaats van 1000km. Ik noem maar wat.
pomoek zegt
Bam! The Dutch special! 0,75K en in hippe matte lacque!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/spijkstaal/bestelwagen/42515236
inruil en financiering mogelijk!
kobus1967 zegt
@pomoek: leuke basis voor een carnavalswagen!
chris87 zegt
En niet te vergeten de levertijden. Loopt bij de KONA en e-Niro al op tot een jaar.
renault4life zegt
Sommige Treinen van Arriva zijn nog gewoon turbo intercooler injectie jonguh waar lukken we over ?