Kun je een fatsoenlijke elektrische auto kopen onder de 10.000 euro?
Elektrisch rijden is niet zo duur. De aanschaf is een ander verhaal. De particulier is vooral aangewezen op de tweedehandsmarkt. Een nieuwe elektrische auto kopen, dat is vooral iets voor de zakelijke markt. Prijzen van 35.000 tot 45.000 euro voor een moderne EV is heel normaal. Het is echter ook heel normaal dat een gemiddeld huishouden niet dat geld heeft klaarstaan voor de aanschaf van een elektrische auto.
Elektrische auto onder 10.000 euro
In dit artikel ligt de focus dan ook op het betaalbare. Je zoekt een elektrische auto, maar dan wel met een streng budget in het achterhoofd. Laten we zeggen een elektrische auto kopen voor onder of rond de 10.000 euro. De markt is nog niet zo dat je een heel divers aanbod aan EV’s krijgt. Helaas zijn we daar nog niet. Het is echter ook niet zo dat je louter bent aangewezen op 10 jaar oude EV’s met oude technologie.
We vonden vier elektrische auto occasions met een budget van ongeveer 10.000 euro. Dat is inclusief SEPP-subsidie van 2.000 euro. Dus feitelijk zochten we EV’s op Marktplaats met een prijskaartje van zo’n 12 mille. Dit komt er naar voren in onze zoektocht.
Nissan Leaf Tekna 30 kWh – € 8.900
Met een bouwjaar van 2018 is dit geen prehistorische Leaf. Toch is zo’n goedkopere elektrische auto er nog eentje met een handleiding. De CHAdeMO 4-pins aansluiting is bijvoorbeeld niet de Europese standaard bij deze Leaf. Ook is het snellaadvermogen met 47 kW niet bepaald baanbrekend. Je koopt wel voor een zachte prijs een volwaardige elektrische auto.
Renault Zoe R135 52 kWh – €10.3350
Een Renault Zoe uit 2020, met een 52 kWh batterij voor iets meer dan 10 mille inclusief subsidie. Deze vonden we op Marktplaats. Waar je goed op moet letten bij deze Renault is dat de prijs vaak exclusief accu is. Helaas is dat ook bij deze occasion het geval. De gedachte achter deze constructie is dat de daadwerkelijke aanschaf van de auto lager ligt, maar je moet wel maandelijks dokken voor het gebruik van het accupakket.
De maandprijzen variëren van zo’n €79 per maand tot 129€ per maand voor de Zoe met 52 kWh accu. De prijs is afhankelijk van het aantal kilometers die je maakt. Goed om in het achterhoofd te houden mocht je in de markt zijn voor een elektrische Renault Zoe.
Smart Forfour EQ 17,6 kWh – €9.950
Een kilometervreter is het zeker niet. De volledig elektrische Smart is vooral een stadsauto. Maar hey, als het goed genoeg is voor Jort Kelder is het ook goed genoeg voor jou. Dit exemplaar komt uit 2019, heeft 30.000 km gedraaid en komt ook nog eens met 24 maanden garantie. Dat laatste is ook een geruststelling, mocht je nog wat huiverig zijn met de complexe techniek van een EV.
Zo’n Smart ziet er ook nog eens leuk uit. De actieradius, ja die is niet denderend met zo’n kleine accu. Verwacht een range tussen de 65 en 100 kilometer. Echt een auto voor erbij dus, want als primair voertuig kleven er te veel nadelen aan de Smart Forfour EQ.
Hyundai IONIQ EV 30,5 kWh – €8.100
Dit is geen gekke aanbieding. De Hyundai staat voor 10.100 euro op Marktplaats, dus we gaan er gemakshalve vanuit dat de adverteerder niet de prijs inclusief subsidie toont. Want dat kan nog wel eens voor verwarring zorgen.
Het is de meest complete auto van dit lijstje. Die prijs komt niet uit de lucht vallen. Met een kilometerstand van 225.750 is de IONIQ EV uit 2018 goed ingereden. Je kunt een praktijkactieradius van zo’n 150-175 kilometer verwachten. Het maakt de Hyundai iets meer dan alleen een stadsauto, maar nog steeds geen EV om naar Zuid-Frankrijk mee te rijden.
Conclusie
De markt van gebruikte elektrische auto’s is jong. Het aanbod is iets beter in vergelijking met een paar jaar geleden. Echt moderne EV’s voor een zachte prijs zijn er nog niet. Wie hoopt op snelladen van meer dan 50 kW en een actieradius van meer dan 300 kilometer moet óf doorsparen óf geduld hebben. Want die EV’s worden nog niet aangeboden binnen dit budget. Jammer, maar helaas.
Johanneke zegt
Je moet echt thuis kunnen laden, anders ben je niet echt goedkoper uit, en dan heb ik het over een EV als deze als 2e auto. Zelf ben ik bezig om laadkabeltegels te krijgen voor mijn huis met de gemeente. Als ik die heb (of toestemming heb dat ze gaan komen), wil ik de 69pk A segment uit 2010 inwisselen voor bijvoorbeeld een Leaf 40kwh. Die gaan ex subsidie voor rond de 15k voor nette exemplaren. Flinke upgrade dan voor een 2e auto, om naar een C segment met 150pk te gaan. Ideaal voor mijn ritjes naar werk, sportclub, ouders, heen en terug is dat niet meer dan 50km.
Flutterbear zegt
Hier in de wijk laad je voor 30ct/kWh en meestal beschikbaar. Onze eGolf (180 km bereik) laden we voor de deur voor iets meer maar moet zeggen dat ik hem hooguit eens per maand oplaad. Publiek zou dat ook prima lukken.
detroitv8 zegt
Ik ben wel benieuwd wat je met zo’n eGolf gaat doen als de volle mep wegenbelasting erop komt (2026). Dan wordt het natuurlijk een hele dure grap voor de 180km die je per maand rijdt.
fanboy zegt
@detroitv8: Ja en dat is dan niet anders dan een benzine auto voor 180km in de maand. Dat is onzinnig om een auto te hebben, kun je beter fiets/trein/bus/taxi doen
Johanneke zegt
Volle mep wegenbelasting gaat nooit komen. Er is gewoon nog geen beslissing gemaakt omdat we geen kabinet hebben. EV’s ga je voor betalen, maar niet hetzelfde tarief als benzine. Want het is geen benzine auto. Je betaalt voor een diesel toch ook niet hetzelfde als een benzine.
Flutterbear zegt
Bedoelde eigenlijk per week, maar volgend jaar loopt de lease af. Ga waarschijnlijk over op een Model X.
ouwedibbes83 zegt
Zo’n model S uit 2014-2016 zal toch ook niet meer zo duur zijn? Budget iets omhoog en je hebt een veel bruikbaardere elektrische auto? Want ik denk dat men deze suggesties over een paar jaar helemaal links laat liggen ivm de genoemde beperkingen.
Robert zegt
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/tesla/m2061016902-tesla-motors-model-s-2013-191-dkm-85-performance-aut
De goedkoopste Tesla Mode S, bj. 2013, net geen 2 ton op de teller, voor € 13.500,- Wel een uit de categorie ‘voor als je eisen niet al te hoog zijn’.
Deze Model S heeft rondom de nodige blik- en bumperschades en het witte kunstleren interieur is nu vooral grauw. Ook opvallend: de (zakelijke!) verkoper heeft zelfs niet eens de moeite genomen een stofzuiger en een pakje reinigingsdoekjes door het interieur te halen. Oh, en de APK is al vier maanden geleden verlopen. Een veeg teken?
michaelras zegt
die voldoet dan weer niet aan de eisen van maximale nieuwprijs voor de subsidie. Wel een mooie vondst, dat wel!
Flutterbear zegt
Gelukkig zie je het niet voldoen aan de subsidie ook terug in de prijs.
fanboy zegt
De Ioniq is sowieso de beste uit dit lijstje en in het algemeen in dit segment. En wat langere ritten gaat ook prima omdat hij best snel laad. Tuurlijk, wat langzamer dan met een benzine/diesel.
Maar het is erg zuinig en goedkoop rijden, en ook de hoge kilometerstand is geen probleem.
Dus als die auto voor je uit kan is dat waarschijnlijk voor de komende 10 jaar de goedkoopste auto om te rijden.
Flutterbear zegt
Ioniq is een uitstekende EV, echter moet het uiterlijk je wel liggen. Hier kwam vrouwlief gelijk met haar veto.
Dutchdriftking zegt
Thuis op de oprit laden en dan zo’n Smart als tweede auto, helemaal zo gek nog niet. Al is de range wel net een tikkeltje te beperkend, minimaal 100km in de winter is toch wel wat je zoekt. Dan maar een tweedehands Spring.
shicomm zegt
Eigenlijk is alleen de ioniq een optie als het enigzins bereik moet hebben en op iets meer dan een slakkentempo te laden is.
Met zo’n hoge km stand is het alleen wel zaak om goed het cellenpakket uit te laten lezen om alteveel verassingen te voorkomen..
Nu nog afdoende laadplek in de straat en ik kan om…
fanboy zegt
@shicomm: voordeel van de Hyundai is dat die accupakketten goed blijven, ook op hoge kilometerstanden
wesley zegt
Nou nee hoor: de Hyundai Ioniq is met een km-stand van 166.000km ofzo bij de AutoWeek Accudegradatietest geweest. Die kwam ook niet zo goed uit de test, dus ik denk dat ook een Ioniq met hoge km-stand een behoorlijk risico is.
Ik kocht een Leaf uit 2019 met 171.000km’s van een dealer vorig jaar in april: gisteren heb ik de nieuwe koopovereenkomst getekend, waarbij de auto omgeruild word. Omdat ik accuproblemen dus ervaarde!
Echt nooit meer, zal ik een electrische auto met hoge km-stand kopen. Nu krijg ik een Leaf van de facelift met 107.000km’s op de teller: met Leafspy het accupakket gecontroleerd, en deze bleek maar 5 keer snel geladen. De Ioniq heeft net als de Leaf, een beperkte actieradius.
Geloof maar als daar meer dan 200.000km’s mee gereden is sinds 2018, dat de auto dan vaak snelgeladen heeft en zelfs als het accupakket geconditioneerd wordt is dat slecht voor het accupakket. Ik zou die auto dus laten staan, want als je accuproblemen constateert. Dan moet je echt vechten voor je rechten! De verkopende partij, gaat dan toch zeggen dat het normaal is bij die km-stand.
Je kunt beter die Leaf kopen en met Leafspy controleren, of het accupakket nog een beetje fris is. Op die manier zag ik ook, dat mijn nieuwe gebruikte Leaf slechts 5x een snellader gezien heeft. En de vorige die ik met 171.000km’s kocht had al meer dan 300x een snellader gezien.
wesley zegt
Ofja de Leaf in dit artikel lekker laten staan: een voordeel van Leafs is, dat je de geschatte accucapaciteit op de instrumentarium kan aflezen. Nou veel accucapaciteit heeft deze Leaf niet meer…..
Voor dat geld moet je echt wel iets beters kunnen vinden: voor € 14.000 vind je al Leafs van de 2e generatie. Ik zou bij een Leaf, echt niet voor het oudere model gaan. Maar gewoon de nieuwe vanaf bouwjaar 2018 het goedkoopste dus.