Er komt een elektrische auto met motorgeluid en niet iedereen was er lovend over. Kijken of versie twee van de Dodge Charger Daytona SRT wel een goede vervanger van geluid is.
Wij autofanaten zijn maar een stel verwende sikken. Als we even onze reacties als steekproef mogen nemen is de EV maar een slecht idee. Want mensen zijn er heilig van overtuigd dat de gehele beleving van een auto valt of staat op basis van het motorgeluid. Dus hoor je leuzen als “zo lang een elektrische auto geen geluid maakt hoef ik er geen!”
Dodge Charger Daytona SRT
Bij deze, er is/komt een elektrische auto met geluid. En wel van Dodge, die met hun elektrische Charger Daytona SRT de muscle car willen elektrificeren. Waar we het eerder over hadden over dat autofanaten verwend zijn: de elektrische Charger krijgt ‘motorgeluid’! Tuurlijk is het niet het echte geluid van mechanische componenten, maar het is beter dan niks.
En toch krijgt Dodge alsnog de wind van voren, want het geluid klinkt volgens menigeen ‘nergens naar’. Het is ook nooit goed! Toch hielp het wel, want Dodge is nog bezig met het geluid en inmiddels heeft het merk een verbeterde versie gepresenteerd. Kijk, luister en oordeel zelf:
Nieuw geluid
Het nieuwe geluid van de Dodge Charger Daytona SRT is toch wel een verbetering als je het ons vraagt. Het geluid klonk voorheen een beetje cartoonesk. Nog steeds is het niet perse een lekkere ronkende V8, maar het klinkt in ieder geval wat natuurlijker. Omdat het gaat in een auto die alleen te zien is in een fabriekshal, kunnen we helaas niet horen wat het geluid is op hoge toeren of tijdens het rijden, maar goed, dat zal nog wel komen.
Net zoals de hele auto, trouwens. Dodge lijkt dicht bij een productiemodel te zitten, maar heeft nog niks concreets bekend gemaakt.
rollingstoned zegt
Electrische auto’s met imitatie-ICE-geluid is toch wel een beetje het equivalent van vrouwen met siliconen en fillers. Het blijft allemaal nep… 😁
audirs3 zegt
Bij ICE zijn de meeste grills, uitlaten en luchthappers ook nep. Zelfs met nepgeluid
rollingstoned zegt
Two wrongs don’t make a right ;-)
Stefje zegt
Zolang ik het vast kan pakken is het voor mij echt genoeg. En gelukkig doen vrouwen dat niet voor jou, maar voor hunzelf. Met je bodyshaming.
rollingstoned zegt
Je lichaam volpompen met siliconen en andere troep heeft niet zoveel met bodyshaming te maken anders, want daar is niets natuurlijks aan:
Body shaming is the action or inaction of subjecting someone to humiliation and criticism for their natural bodily features. The scope of body shaming is wide, and can include, although is not limited to fat-shaming, shaming for thinness, small breasts, height-shaming, shaming of hairiness (or lack thereof), of hair-color, body-shape, one’s muscularity (or lack thereof), shaming of penis size or breast size, shaming of looks (facial features).[1]
racerx zegt
Boeiend, een mooie vrouw is een mooie vrouw, het hebben van fillers/siliconen staat daar wat mij betreft los van. Teveel is meestal niet naar mijn smaak, maar op basis van enkel het hebben ondergaan van cosmetische ingrepen een dame afserveren vind ik een tikkeltje kortzichtig en oppervlakkig.
Vwb die Charger: een boormachine maakt ook een vrij heftig geluid, zeker een flinke. Kan zo’n auto ook niet een dergelijke sound produceren? Zo’n hard gierend geluid? Lijkt me wel wat…
PunicaOase zegt
Wat een heerlijk eenvoudig design, geen gekke hoekjes, deukjes, flapjes, maar helemaal smooth.. via import misschien nog best betaalbaar omdat het een EV is..
slowland zegt
Nope….
Het design is netjes en strak, maar geen Artificial Sounds please! Dat slaat nergens op
drsjeroen zegt
Uber vet ding.
marh zegt
Mooie auto, nepgeluid niet doen is net zo erg als die fucking vleesvervangers.
Hubert zegt
Doe dat geluid dan enkel een de binnenkant. Dan hoef ik er niet mee lastig gevallen worden.
leaper035t zegt
As fake as a h**ker’s smile.
koen0373 zegt
Ik vind het verbijsterend dat Autoblog maar kritiekloos EV’s blijft pushen, terwijl inmiddels al lang en breed duidelijk is dat die sexloze apparaten pas na 700.000 km schoner worden dan auto’s die op abiotische brandstoffen rijden.
Reinier zegt
Het is 50.000 a 70.000 km. Auto’s rijden veel meer in hun leven, dus EV’s zijn wel degelijk schoner.
Als je het geluid van een benzinemotor leuker vindt, zeg dat dan gewoon in plaats van onzin te verspreiden.
AudiRS zegt
Pushen??
Her is de nabije toekomst. Dus AB zal wel moeten. Net als jij tzt.
papa zegt
Bron?
koen0373 zegt
Onderzoek Universiteit van Luik. Electrisch rijden, zon en wind energie zijn totale onzin. Klimaatverandering is sowieso geen probleem. Wel een goed excuus om 1000 miljard euro van de burger te stelen via de Green Deal. Kennelijk zijn er nog heel veel mensen die denken dat deze overheid het beste met je voor heeft. https://topgear.nl/autonieuws/elektrische-auto-groen-pas-na-700-000-km/
maotje zegt
@koen0373
Dus 99% van de onderzoekers zegt t een en de universiteit van luik zegt wat anders. Waarom heb je de universiteit van luik zo hoog staan? Wat staat er in het onderzoek van ze dat jij zegt jullie hebben gelijk? Wat heeft je overtuigd in dat onderzoek?
vondick zegt
Dat hebben ze ook. Daar is het een overheid voor.
nissanfairladyz zegt
@Koen, lees je je eigen artikel wel ? Daar staats zelfs in dat ze een fout gemaakt hebben!!! lees het hele artikel en lees de EDIT.
Het is natuurlijk onzin, en je citeert alleen maar wat bij jou in het straatje past. Als het maar in je straatje past, leugens maakt niet uit. Als het maar in jou straatje past.
Wat als we nou eens gewoon EERLIJK zijn. En met je gebash op de overheid. Je best gewoon een wappie geef toe.
steephh zegt
@nissanfairladyz
Ja maar das moeite, het hele artikel lezen. Hier de quote los speciaal voor @koen0373:
“EDIT: Dezelfde professor erkent zijn fout en zegt dat het omslagpunt nu bij 378.843 kilometer ligt. TU Eindhoven-onderzoeker Auke Hoekstra zegt dat het tussen de 30.000 en 50.000 ligt.”
Overigens klopt ook die conclusie van Topgear niet, in Damian zijn eigen blogartikel staat namelijk:
“With our new set of assumptions, an electric vehicle with a battery of 80 kWh would begin to have a lower carbon footprint than a petrol-driven vehicle somewhere between 67226 km and 151259 km traveled.”
Bron: http://blogs.ulg.ac.be/damien-ernst/electric-697612-km-to-become-green-true-or-false/
De berekeningen van onze prof. Auke Hoekstra van de TU/e kan je hier vinden:
https://innovationorigins.com/nl/een-correctie-op-onjuiste-informatie-over-de-uitstoot-van-broeikasgassen-door-elektrische-voertuigen-auke-hoekstras-reactie-op-de-berekeningen-van-damien-ernst/
wimbers zegt
dus als ik minder dan 70K per auto rijdt voor ik een nieuwe koop ben ik schoner met mijn V8
Richmond zegt
AB pusht niks, ze schrijven over alle soorten auto’s, dus ook ev. Je bepaalt zelf wat je rijdt en koopt.
drtim zegt
Inderdaad, en wat je leest.
maotje zegt
700.000 km?
🤔 bij de productie van een ev komt 40% meer co2 vrij. Bij een ice komt 7 tot 10 ton co2 vrij. De gemiddelde co2 uitstoot van een ice in 2021 is 99 gr/ km.
Pakken we even t gemiddelde bij productie ice. Dus 8,5 ton.
40% is 3400 kg extra co2 uitstoot om een ev te maken. 3400/0,099 is 34.343 km. Het scheelt maar een goede 665.000 km.
stuko zegt
Man man.. dit is er eentje van niveautje ‘wappie’ en ‘doe je eigen onderzoek op Feesboek’. Elektrisch rijden is hier en het is de toekomst.
Groetjes vanuit de benzineslurpende AMG.
Edge zegt
Wat stel je voor? Zo’n soort waarschuwing als op een pakje sigaretten, maar dan met de tekst “EV’s zijn vervuilend” en een plaatje van een uitgedroogd bos in plaats van “Roken is dodelijk” met een geamputeerd been?
mc96 zegt
Wat is dat toch een gaaf ding die charger. Geluid is natuurlijk niet zo mooi als een V8 maar klinkt niet verkeerd. In ieder geval een stuk beter als dat “Hans Zimmer” geluid in mijn iX3 😀
sabrerator zegt
Waar ik dan moeite mee heb, is dat ze juist een V8 willen imiteren.
Wat ik mooi zou vinden, is een nieuwe “geluidstaal” voor EV’s.
De donderende V8 van een muscle car heeft natuurlijk iets intimiderends en dreigends, maar dat is het geluid van een TIE Fighter uit Star Wars ook. Wat wellicht beter bij een muscle EV past.
rollingstoned zegt
Zoiets als Yamaha heeft ontwikkeld? Dat klinkt idd meer als een ruimtevaartuig.
https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieuws/yamaha-ontwikkelt-officieel-geluid-voor-elektrische-aandrijvingen/
canon4ever zegt
Mooie wagen met een mooi interieur. Maar alleen dat geluid is inderdaad ook zielig, jammer!
koekwaus zegt
Ziet er strak uit, dat geluid is niet om aan te horen, klinkt als een racegame uit de jaren 90.
tenaci zegt
Wat is dit toch een geweldig ding! Schitterend ontwerp!
wessel94 zegt
Fake it till you make it
dolledries zegt
Wat een gave bak!EVen bestellen zodra het kan
wimbers zegt
geluid van een taycan is ook apart, typisch EV, lijkt een beetje op toon en ik vindt het wel subtiel en futuristisch