Elektrische auto’s zijn voornamelijk populair onder jongeren.
Speciaal voor alle klagers een positief en opwekkend artikel over de EV! Jongeren hebben namelijk de toekomst en in die toekomst krijgen we heel veel EV’s!
Wat blijkt namelijk? Vooral jongeren tussen de 18 en 29 jaar hebben grote interesse in de aanschaf van een elektrische auto. Maar liefst 29 procent van de jongeren uit deze leeftijdscategorie verwachten dat hun volgende auto een elektrische auto zal zijn. Onder vijftig plussers is dit slechts negen procent. Boomers.
Generatieverschil
Het gaat hier om onderzoek dat is uitgevoerd door de Duitse evenknie van onze ANWB, de ADAC, in samenwerking met Bilendi. Het hele onderzoek leest als een vertaling van een generatiekloof.
Nu al geeft 12 procent van de jongeren aan al regelmatig in een elektrische auto te rijden, tegen een schamele 4 procent van alles boven de 29 jaar. Het zijn dus niet alleen maar dromers van een betere toekomst, maar ze handelen er ook echt naar. En niet door zich vast te plakken aan het asfalt bij een Tesla fabriek, maar door de daad bij het woord te voegen en gewoon in een EV te stappen. Kudo’s.
Waarom zij wel?
Waarom kiest de jongeren nou wel voor de Elektrische auto? Nou omdat we in de media en op school geïndoctrineerd worden natuurlijk! Neeeeeee! Flauw weer, we zouden positief blijven.
Hier heeft de ADAC ook onderzoek naar gedaan en het antwoord blijkt veel simpeler. Jongeren snappen het gewoon beter. Ze hebben meer ervaring en kennis van elektrisch rijden. Innovaties en technologische vooruitgang zit in het DNA en ze hebben vooral geen jarenlange binding met traditionele verbrandingsmotoren.
Oh, en het milieu natuurlijk. Jongeren zijn zich veel meer bewust van wat er op het gebied van klimaat allemaal speelt. Elektrisch rijden past dan gewoon beter bij de idealen van deze generatie.
Range anxiety
De toekomst ziet er dus rooskleurig uit. Een huis kopen is momenteel voor een jongere toch onmogelijk, dus kan het geld mooi geïnvesteerd worden in een milieubewuste EV. Toch zijn er nog wel wat hobbels op de weg.
Ook de jongeren hebben zorgen over de actieradius, zeker bij langere ritten. Dit speelt waarschijnlijk in ons land een minder grote rol, maar het is dan ook een Duits onderzoek en in Duitsland zijn de afstanden nu eenmaal groter.
Elektrische auto’s jongeren
Goed nieuws dus dat de toekomst geborgd is. Wellicht stagneert nu de markt dan nog even en is de EV te duur, dat zal niet voor altijd zo zijn, aldus de generatie die de toekomst heeft. Daarnaast zijn jongeren dus bereid om meer voor elektrische auto’s te betalen omdat het past bij hun idealen en hun manier van leven.
Dutchdriftking zegt
Ach, zolang je nog thuis woont, de auto op de oprit met de zonnepanelen kan opladen, en voor de vakantie de Volvo van papa kunt lenen, is zo’n tweedehands E Golf of Leaf zo gek nog niet toch?
Wanneer ze iets ouder worden en na lang hard werken en sparen eindelijk een 134 onder een kap kunnen kopen met 30 parkeerplaatsen en twee laadpalen voor de deur zal de situatie wel veranderen.
Lars zegt
Zijn er genoeg die op zichzelf wonen met een elektrische auto. Ik heb mijn eerste elektrische auto in bestelling. Voor de vakantie en lange afstanden twee andere auto’s in de garage. Woon al jaren niet meer thuis.
jaso013 zegt
Die paal niet voor de deur hoeft toch geen dealbreaker te zijn? Met onze km’s moet ik 3x in de maand laden. En dat zou dan in de straat 50meter verderop zijn.
PunicaOase zegt
Denk niet dat ze dan ineens willen overstappen naar een sloom rumoerig vier- of mindercilindertje.. met meer onderhoudskosten en dure benzine..
rulefollower zegt
Ok, maar wel minimaal voor de helft veroorzaakt door school- en mediaindoctinatie.
tortuga zegt
Brainwash! Heb ik het juist meneer? Dat is toch het woord dat je zocht eh meneer?!
Ow wacht. U identificeert zich als man, vrouw of anders?
Dan moet ik dit bericht editten
mashell zegt
Nog altijd beter dan internet indoctrinatie. Dat is toch vooral een speelplaats van gekken om anderen onzin te laten geloven. Vroeger deden ze dat in de kerk nu op Reddit en dergelijke.
waterisnat zegt
Zullen we de aloude wijsheid; “jong en geen socialist betekent geen hart, boven de 30 en nog steeds socialist betekent geen brein”, dan maar weer naar boven halen? Goedgelovigheid en dommigheid hoort bij de jeugd. Dat heeft plussen en minnen.
pomoek zegt
Uitspraak wordt toegeschreven aan Churchill, maar ik zou niet alles geloven wat hij heeft gezegd, pas bij het ontbijt begon hij aan zijn eerste glas Champagne.
outlook zegt
Deze kende ik nog niet. Al doe je de oprechte en valide idealen zo misschien wel een beetje tekort
Homer55 zegt
Denk dat het meer om nerdjes gaat die zo’n grote tablet met gadgets op een kale dashboard heel interessant vinden.
Mocha Joe zegt
Ja want Tesla is de enige EV fabrikant op de wereld.
PunicaOase zegt
Precies die lachen zich suf om al die 30plussers met hun rommelige knopjesdrang ;-)
slowland zegt
Bij jullie daar misschien, maar hier in US en Canada niet hoor…..
Daar koopt het gemiddelde redneck kid gewoon een oude pickup met V8….
b00st zegt
De benzineprijzen zijn daar ook niet meer wat ze geweest zijn, dat zou toch vanzelf downsizing in de hand moeten werken? Ze zijn natuurlijk spotgoedkoop, maar zo’n oude V8 doet gewoon 1:4. Dan verbrand je je geld toch letterlijk? Het zal nog iets te diep ingebakken zitten.
pramm zegt
Want het gemiddelde redneck kid is ook een doorsnee VS kind!
pomoek zegt
bij ons hier is volgens dit bericht Duitsland. Sie sind wieder da!
cdlop01 zegt
– Edit: nutteloze bijdrage –
petroldrinker zegt
Denk dat het inderdaad wel te maken heeft met de media school en dat soort manieren van informatie oppikken, want ja volgens de media is alles wat niet EV is al jaren slecht natuurlijk wat al die tere zieltjes dan ook weer te horen krijgen….
DeWitteCondor zegt
Ja en ze kunnen mooi hun fatbike erop inruilen. Verder leven we in het abonnementstijdperk. Je bezit niks meer, je huurt, je least, je streamt, je hebt je telefoon op afbetaling, je fietsleaseplan en zelfs je wasmachine abonnement. Dus dit past daar mooi in. Todat er een keer een tegenvaller is, daar gaan al je spullen …
mashell zegt
Hoe afgestompt moet je wel niet zijn om dat wat de wetenschap in de media bericht niet te geloven omdat het niet in je straatje past? Nu ik er over nadenk, shit, dat zijn alle religieuzen, conservatieven en wappies, dat is de meerderheid van de bevolking! We zijn gedoemd in de “ik wil niet” spiraal naar beneden gezogen te worden.
pomoek zegt
En niet te vergeten dat school van die vervelende dingen aan kinderen leert als feiten.
Hubert zegt
Bij mij op het werk zijn het vooral de jonge gastjes die een Leaf, i3 of iets anders elektyrisch rijden.
Die zijn net afgestudeerd en zien de auto als een vervoersmiddel, niet als een hobby.
Ook zijn ze bewust bezig met de toekomst, dus voor hen is BEV een logische keuze.
DeWitteCondor zegt
Hebben ze geld te veel? Je kan ook in een 15 jaar oude panda rijden. Die is al geproduceerd, dus duurzamer om die te pakken dan een nieuwe gifstoffen EV te laten produceren. Pardon my French maar wat een lulkoek.
mashell zegt
Wat je zegt is inderdaad lulkoek. Auto’s zijn een doorschuifsysteem. Er worden altijd nieuwe auto’s gekocht en er worden altijd oude wrakken gesloopt. Er moeten dus nieuwe auto’s gekocht worden en dat kunnen maar beter EVs zijn want die zijn een stuk efficiënter als auto’s met verbrandingsmotoren en dat geeft op de levensduur van de auto al snel de doorslag. Dus een oude Panda oprijden is helemaal niet beter dan een nieuwe EV kopen, sterker nog die oude Panda kan maar beter opgereden worden door iemand die geen geld heeft om een EV te kopen maar degene die dat wel heeft die kan ook maar beter een EV gaan rijden.
DeWitteCondor zegt
Jij post wel vaker gekke dingen maar dit is wel een top 5. Beweer je nu echt dat een auto die al geproduceerd is, economisch afschreven, maar beter in de shredder kan zodat er een nieuwe EV gekocht kan worden, in het kader van duurzaamheid? Bi-zar. Even de productie van die troep daargelaten, waar denk je dat de electriciteit vandaan komt? In ‘23 was het percentage stroom uit hernieuwbare bronnen in NL 15%! In Europa slechts 23%. En we staan en masse snachts te laden. Laat je toch niet zo kisten door die droombeelden dat de EV onze planeet gaat redden, kom op zeg. Doorrijden in wat we hebben is beter. Zeker als het een Pandaatje is die lekker 1 op 15 doet.
mashell zegt
Zucht. Wat is economisch afgeschreven? Zo’n Panda die voor €1000 op marktplaats staat is niet economisch afgeschreven. Maar op het moment dat die naar de sloop moet dan loopt de eigenaar natuurlijk een ander oud barrel. Maar degene die wel een nieuwe auto koopt die koopt beter wel een EV. Ik zeg dus nergens dat doorrijden in wat we hebben beter of slechter is. Dat is niet eens een keuze, dat gebeurt op basis van beschikbare financiën gewoon vanzelf. Maar wie wel de keuze heeft kan voor milieu en klimaat wel degelijk veel beter een EV kiezen dan een oude Panda.
En waarom sleep je hernieuwbare bronnen erbij? Totaal niet relevant. Relevant is dat we het energieverbruik terug brengen en dat doen we door efficiëntere auto’s. Omdat verbrandingsmotoren maar een rendement hebben van zo’n 35% zijn die onhoudbaar. Het is een gloeilamp versus LED lamp verhaal. Ook biedt de EV het voordeel dat als het aanbod duurzame energie toeneemt ze vanzelf nog schoner worden. Laat je niet wijsmaken dat we zo door kunnen gaan als we gedaan hebben. Stilstand is achteruitgang!
DeWitteCondor zegt
Zucht ja. Hoe kun je NIET kijken naar de bron van energie? In tegenstelling tot je eerdere post breng je nu je hele verhaal terug tot energierendement (steenkool? Lekker rendement ja). Hoe is het nu mogelijk dat je het optuigen van de hele infrastructuur voor EVs daarin niet meeneemt? Het is een complete tunnelvisie. Er zijn tig andere bestaande keuzes – het gaat om de eerste post waarin beweerd wordt dat de jongeren denken er goed aan te doen een nieuwe EV te kopen. Wij vinden een auto economisch afgeschreven als er 2 ton op de teller staat. In andere landen verdubbelen ze dat nog even en in sommige gevallen nog veel meer dan dat. Maximaal gebruik van bestaande middelen, dat is pas duurzaam, ook al rijden ze op dinosap.
Wij gaan het niet eens worden. Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer je uitgebreide posts maar dit is gewoon flauwekul. Je kijkt naar 1 aspect van het verhaal.
3246cm252kw zegt
Precies
Gele Koplamp zegt
Inmiddels zijn die Leafs en i3’s ook al ruim 10 jaar oud
tristant zegt
> Vooral jongeren tussen de 18 en 29 jaar hebben grote interesse in de aanschaf van een elektrische auto. Maar liefst 29 procent van de jongeren uit deze leeftijdscategorie verwachten dat hun volgende auto een elektrische auto zal zijn.
> Nu al geeft 12 procent van de jongeren aan al regelmatig in een elektrische auto te rijden, tegen een schamele 4 procent van alles boven de 29 jaar.
Ik lees nergens in dit artikel dat jongeren ook effectief EVs _kopen_.
melcon zegt
Klopt, dat kunnen ze namelijk niet. 1 op 6 mensen in Duitsland leeft op of onder de armoede grens, het grootste deel hier van valt in de leeftijdsgroep 18 tot 29 jaar, gevolgd door de leeftijdsgroep 60+. Ook al is de EV in Duitsland goedkoper dan in Nederland, het is nog steeds een fors bedrag wat een jongere echt niet kan opbrengen.
Die 12 procent die aangeeft regelmatig in een elektrische auto te rijden lijkt ook niet bezit aan te duiden, alleen dat ze blijkbaar regelmatig ergens in de gelegenheid zijn om er in te rijden om wat voor reden dan ook. Dat betekent ook dat 88 procent dat niet doet…
3246cm252kw zegt
Dat begrijp ik goed. Toen ik nog een jaar of 6 was vond ik die losse bestuurbare auto’s ook geweldig, al droomde ik toen al van echte auto’s zoals de 850CSi die me vader reedt…
William zegt
Onderzoekjes zijn aan de hand van de vraagstelling eenvoudig te manipuleren. Zie een aflevering van Yes Minister hierover. Interesse en daadwerkelijk kopen of leasen zijn zoals in de “commants” hier al gezegd twee verschillende dingen.
Ik heb ook interesse in een Dassault 8X. Alleen het prijskaartje van 60 miljoen euro is nog een hindernis.
pomoek zegt
Uit je reactie begrijp ik dat je denkt dat het onderzoek is gemanipuleerd. Waarom zou de ADAC dat doen?
petroldrinker zegt
Om zo beter in hun eigen groenwas straatje te passen natuurlijk
str8six zegt
Is dat verrassend? 🤷🏻♂️
Gele Koplamp zegt
29% van de jongeren. Dus 71% wil geen BEV als volgende auto?
melcon zegt
Correct. Het is dus maar net hoe je het brengt.
martijnev zegt
Non-issue voor de meesten. Gewoon 1x per week even snelladen bij Appie tijdens de weekboodschappen. Auto zit vol al voordat je de laatste boodschap gezelfscand in de laatste tas hebt gestopt.
Helemaal niet afhankelijj van ern trage AC-paal in de straat.
outlook zegt
Die Renault 5 is echt vette bak
teske zegt
Waar moet dat heen met die jongeren. Ze kunnen niet eens meer de olie peilen