Ja, je leest het goed! Met een EV kun je problemen die EV’s veroorzaken keihard aanpakken!
Vanmorgen viel er virtueel een nieuwsbericht op de mat waarvan onze wenkbrauwen even richting het Noorden gingen. Wat schreef NH Nieuws namelijk? Omdat er zoveel windmolens en zoveel elektrische auto’s in Noord-Holland zijn, is er in de nabije toekomst een perfecte oplossing voor capaciteitsproblemen op het stroomnetwerk in die provincie.
Stroomnet staat onder druk vanwege vraag
Inmiddels mag het bekend zijn dat er nogal wat uitdagingen zijn bij de overgang van benzine naar elektrisch rijden en van verwarmen en koken op gas naar verwarmen en koken op elektrisch. Het stroomnetwerk kan de ‘groene’ wensen van ons namelijk niet bijbenen.
Maarten Steinbuch, Hoogleraar aan de TU te Eindhoven, pikt specifiek Noord-Holland eruit omdat ze daar de meeste windmolens én de meeste elektrische auto’s hebben. De ontwikkeling van elektrische auto’s – plus de software in de laadpalen waarmee ze geladen worden – gaat sneller dan het uitbreiden van de stroominfrastructuur in Nederland. Dus waarom niet op een slimme manier auto’s inzetten om overschotten en tekorten op te vangen? Dat stelt hij namelijk voor.
Wij van Autoblog snappen het idee. Wanneer er veel groene stroom is door veel wind, dan kunnen auto’s die stroom vervolgens opslaan in hun accu. En wanneer er meer stroomvraag is dan groene stroom kan leveren op dat moment, dan kan de opgeslagen energie terug worden geleverd aan het stroomnet. Technisch zou dat volgens de hoogleraar binnen afzienbare tijd mogelijk moeten zijn. Dit omdat de software waar alle palen op draaien vrijwel identiek is.
En waarom zouden we dat doen?
Maar even terug naar waarom er extra druk (extra vraag) is op het stroomnet. Dat is zeker niet 100% toe te schrijven aan de meer dan 500.000 elektrische auto’s die inmiddels af en toe aan de lader moeten in Nederland, maar het draagt er wel degelijk aan bij. Op zich mooi dat Steinbuch aangeeft dat in Noord-Holland de veroorzaker van het probleem mee kan helpen aan de oplossing. Daar zijn we zeker niet op tegen!
Er is wel iets dat we ons afvragen in deze tijd van flexibele tarieven voor stroom, beperkingen en kosten om terug te leveren aan het net en onzekerheid over saldering. Waarom zou je stroom gaan terugleveren of toestaan dat je auto als buffer gaat dienen? Wat is (in goed Nederlands) de incentive om dit te doen? Fijn dat je met een vol opgeladen auto, ’s avonds thuis arriveert, precies op het moment dat er een piekvraag is in stroom. Maar laat je dan jouw auto ‘ontladen’ omdat de buurvrouw al wel een warmtepomp heeft? Of erger nog, wanneer zij thuiskomt en haar auto wil gaan opladen?
In de hoop dat het ’s nachts hard genoeg gaat waaien wanneer iedereen het licht uit heeft gedaan? Zodat in de ochtend je auto hopelijk weer vol is? Het idee is niet gek, maar we zijn benieuwd naar de berekeningen om te zien of dit meer is dan een doekje voor het bloeden.
Het zou in ieder geval een betere oplossing zijn dan alle laadpalen uitzetten zoals in Utrecht.
Bedankt @nicolasr voor de tip!
tjorque zegt
De incentive:
– elektriciteitsprijs bij het laden laag
– de elektriciteitsprijs bij het ontladen hoog
De “als”:
– het prijsverschil tussen laden en ontladen groot genoeg om de degradatie kost van de batterij in die mate te overtreffen dat het financieel de moeite is
– het ontladen gelimiteerd op de op korte termijn te verwachten nood aan verplaatsing
– het ontladen gelimiteerd op het op korte termijn te verwachten opladen aan laag tarief
– het geleverde vermogen beperkt tot de capaciteit van het lokale net
– de bereidheid van de autofabrikant om bidrectioneel laden te implementeren …
En dat laatste vergt vooral goede software die breed gedragen wordt.
michaelras zegt
vooral de incentive die je noemt vraagt een apart tarief voor de elektrische auto als gebruiker en leverancier van stroom. Hoe maak je het ‘rode diesel tarief’ voor de auto als batterij-opslag?
pramm zegt
Waarom zou dat nodig zijn? Je hebt een flexibel energiecontract nodig. Eenieder die stroom gebruikt op het moment dat er een overschot is aan elektriciteit kan profiteren van de lage prijs, ongeacht of dat voor de BEV, thuisaccu, airco, warmtepomp of wat dan ook is.
De enige uitdaging die er is, is hoe ga je om met de energiebelasting wanneer je weer teruglevert?
michaelras zegt
Ik hoor geregeld al dat mensen het een leuke sport vinden om naar hun zonnepanelen te kijken en te laden en te ontladen op specifieke momenten.
De uitdaging is om het zo simpel te maken dat iedereen het vertrouwt.
En betrouwbaarheid of enig vertrouwen in het feit dat wat je nu betaalt/krijgt volgende maand nog enigszins vergelijkbaar is. Daar schort het de laatste 2 jaar wel aan wat betreft energieprijzen toch?
gekketurbo zegt
Laatste 2 jaar was het wilde westen, maar dat was meer door de oorlog in Oekraïne dan iets anders…
Rokende Wielen zegt
Ik heb nog niet gehoord dat mensen het een leuke sport vinden om naar hun zonnepanelen te kijken en te laden en ontladen op specifieke momenten. Het gros van de mensen die ik ken, heeft geen auto met stekker (EV of PHEV) en van de paar die zo’n ding wel hebben, doen die leukere dingen in het leven dan bezig zijn met de opbrengst van de zonnepanelen versus het tijdstip om te (ont)laden… Ik wil gewoon een faire prijs betalen voor wat ik opwek/verbruik en meer niet. Als ik de kosten van een nuts-voorziening als een hobby moet gaan zien die weersafhankelijk is dan kan ik me leukere dingen in het leven voorstellen dan dit…
steephh zegt
@rokendewielen Check technische fora, reddit, etc maar. Hele community’s vol met mensen dit dit leuk vinden. En dat zijn gewoon normale mensen, wel met een ietwat technische interesse.
Maar het mooie is dat het ook niet spannend hoeft te zijn. Een slimme laadpaal kan op basis van een voorspelling prima bepalen wanneer deze moet gaan laden. Je stelt in wanneer je auto vol moet zijn mbv. een app, de onderliggende techniek doet de rest.
gekketurbo zegt
Effect op degradatie is minimaal, want ontlading is max 1 uur. En dus kom je nooit aan bij een lege auto.
Als we de volgende aannames doen is het best een haalbare kaart:
Max 1 uur achtereen volgende piek.
Max ontladen op 11kWh, dus in meeste gevallen minder dan 20% van batterij na 1 uur
Piek prijs ontladen is minimaal 2x dalprijs laden
Instellen minimum percentage ontladen
Enige probleem is dat er geen incentive is voor mensen waarbij de zaak betaald. Echter kan je als EU de verandering ook dwingen door fabrikanten te verplichten …kWh beschikbaar te stellen voor teruglevering om het netwerk EU breed te stabiliseren. De controle van het ontladen en het stabiliseren van het net ligt dan bij een partij als Tennet.
Op zich haalbare kaart, maar vraagt wat kleine aanpassingen aan de regelgeving, auto’s en infra.
Tevens denk ik dat 5kWh ontladen al voldoende is. 4 kWh is het gemiddelde piekverbruik van een rijtjes woning en voor een appartement ongeveer 2 kWh. In onze wijk staan ~40 laadpalen en ~3000 woningen, veelal appartementen. Met 40 laadpalen à 5kWh zou je op 2000kWh komen qua beschikbare buffer. Hiermee zou je 1000 appartementen kunnen aftikken. Bij 5kWh ontladen zou je dus 33% van de woningvoorraad kunnen voorzien van stroom!
gekketurbo zegt
Tevens zou je de belasting als percentage bovenop de stroom prijs willen hebben. Dan zijn de dalen lager en de pieken hoger. Dus je hebt als gebruiker grotere incentive om te gebruiken in het dal en niet tijdens de piek.
gekketurbo zegt
Als we uitgaan van een belasting van 250%. Op dit moment is het zelfs soms 400% in het dal!
Dan is het voor vandaag in het dal €0,21 en tijdens de piek € 0,50. Dan heb je een redelijke incentive om iets te doen met je verbruik en levering…
wimof zegt
Wat Alexander Bloch (AMS) al een hele tijd geleden piekfijn uit de doeken deed (wat we van hem ook gewoon zijn)
BMW 2275199 zegt
Wat als jullie nu eens journalist spelen en de fabrikanten gaan vragen waarom ze bidirectioneel laden tegen houden. Lees: de druk er op gaan zetten. Het kan al lang, de lqadpqlen ook al geruime tijd, maar ze durven niet omdat ze dan daardoor veel meer laadcycli zien en ze zelf garantie geven van 7 jaar en meer. Of krijgen jullie dan geen demo’s meer? Zit daar de angst om kritisch te zijn?
BMW 2275199 zegt
☆laadpalen
Flutterbear zegt
Wat ik begrepen heb is dat de regelgeving ontzettend complex is. Een zonnepanelen omvormer is altijd op dezelfde plek maar een elektrische auto moet overal (kunnen) terugleveren. Die standaarden zijn er gewoon nog niet.
aschja zegt
Laat ze eerst V2G maar eens toestaan. Ik kan prima de stroom in de avond uit de auto pakken om die de volgende dag bij zonlicht weer op te laden.
pramm zegt
We kunnen inderdaad prijsprikkels als stuurmechanisme gebruiken. Een alternatief is de oplossing zoals die nu in delen van Utrecht en Rotterdam worden gebruikt. Tijdens de spitsuren worden laadpalen afgeschakeld.
mashell zegt
Juist nu de energiemaatschappijen ontdekt hebben dat ze met terugleveren in de portemonnee van de klant kunnen graaien door teruglever heffingen gaat er toch niemand zijn auto laten ontladen? Daar krijg je geen geld voor daar moet je voor betalen!
De oplossing komt niet van de auto, de oplossing komt van de netbeheerders. Een paar jaar hard werken, netwerken versterken en uitreiden, een paar jaar verliezen schrijven en niet om de hete brij heen draaien, ze hebben zitten slapen, ze moeten nu aan de bak,
HZW zegt
Vehicle-to-grid is een systeem dat al lang in werking zou moeten zijn.
Dan krijg je veel betere regulering van stroom gebruik, met minder piek belasting.
Flybywire zegt
Ik lees van de professoren in de reacties al een mooi cocktail van V2G, garanties van fabrikanten van auto’s en laadpalen, prijzen en boetes van de netbeheerders en een onbetrouwbare overheid. Een mooie mix om te concluderen dat dit nog wel jaren gaat duren voor er werkelijke oplossingen gaan komen.
RutgerK zegt
Voor 57 cent per kW opladen op de tijdstippen dat energieleveranciers klagen dat ze teveel aanbod hebben klopt natuurlijk ook niet!
fanboy zegt
@RutgerK: Ja natuurlijk klopt dat wel, het ene tijdstip is het andere niet
RutgerK zegt
Hoe klopt dat wel? Als je ergens teveel van hebt dan kan je met een lagere prijs de vraag stimuleren. Als je tussen 14:00 en 16:00 je auto tegen 10 cent per kW kan opladen dan zal de vraag echt wel toenemen. Ik heb nu als consument geen enkele incentive om niet de auto op te laden op te laden als er een tekort aan elektriciteit is omdat de prijs toch gelijk is.
Tesla werkt op dynamische prijzen op de snelladers.
fanboy zegt
@RutgerK: Je kunt als consument ook dynamische tarieven nemen, en dan heb je dus direct dat incentive. Dan kun je wel goedkoop opladen wanneer er meer (en groenere) stroom is.
Maar je zegt het zelf al, maak de prijs lager om de vraag te vergroten. Het is gewoon marktwerking. En als er dus veel te veel is dan wordt de prijs soms negatief. En als de vraag groter is dan het aanbod, bijvoorbeeld rond avondeten, dan kan dus ook flink uit elkaar lopen. En dat is wat er gebeurt.
degrotemuis zegt
@fanboy Fijn, dynamische tarieven thuis. Hoe helpt dat om voordeliger stroom in de auto te krijgen die 300 meter verderop aan een publieke laadpaal staat?
Niet iedereen met een EV heeft de optie die thuis te laden en de publieke laadpalen bewegen niet mee op de stroomtarieven van je huis.
Zeker met een Allego publieke laadpaal buiten concessie waar je tijdens het laden al een hoog kWh tarief betaalt plus extra om er te staan. Zij leveren goedkope stroom, tappen stroom uit je auto als die duur is en laten je een statarief betalen voor dat genot. En wat te denken van de Kleef tarieven na 4 uur laden? Leuk als de auto na 2 uur laden even anderhalf uur terug gaat leveren omdat de netbeheerder dat nodig acht en je uiteindelijk niet genoeg kan laden zonder kleeftarief.
MarcoM zegt
Jaja, stroom moet je kopen met BTW en leveringskosten en dan voor een scheet en 3 knikkers terug leveren. Als ik extra moet gaan betalen voor terugleveren, dan zet ik de terraskachel in de zomer gewoon aan.
Flutterbear zegt
Of je koopt een airco..
MarcoM zegt
Ook handig in de winter.
racerx zegt
Zeker, een inverter aircopomp verwarmt ook.
fanboy zegt
@marcomanta: Zeker, kun je ook mee verwarmen.
Flutterbear zegt
Blijf het zeggen.. slimme laadpalen waarbij je extra betaald voor vol vermogen. Het “daltarief” is de standaard en
waterisnat zegt
Complexe niet werkende oplossingen voor niet bestaande problemen. Heerlijk verdienmodel.
steephh zegt
@waterisnat Problemen bestaan inderdaad niet als je je oren en ogen dicht doet als ze benoemd worden. Kop-in-het-zand mentaliteit
Daarnaast: hoezo zijn het complexe niet werkende oplossingen? Heb je daar enige onderbouwing voor?
William zegt
Wereldvreemd hoogleraartje. Gewoon kerncentrales bouwen voor de giga elektriciteits behoefte van de komende tig jaar. “Renewables” zijn onbetrouwbaar en zullen altijd onvoorspelbaar blijven.
potver7 zegt
Als je nu nog kerncentrales moet bouwen voor de electriciteitsbehoefte van de komende tig jaar, dan ben je dus al tig x tig jaar te laat… En als je het over onvoorspelbaar hebt: check even wat de daadwerkelijke bouwtijd en bouwkosten van een gemiddelde kerncentrale zijn in vergelijking met de vooraf gecalculeerde cijfers (met name recente bouwprojecten in Frankrijk en Engeland). Als je nu zo’n project begint, mag je blij zijn als de centrale over 20 jaar klaar is, en dan heb ik het nog niet over het vergunningentraject en rechtzaken voordat de eerste schep de grond in mag…
Je kunt de hoogleraar lekker kleinerend ‘wereldvreemd’ noemen, maar zelf heb je wel een héél simpel beeld bij het bouwen van kerncentrales.
mashell zegt
Holy Fukushima! Ook kerncentrales zijn niet betrouwbaar gebleken. En omdat ze niet commercieel verzekerd kunnen worden en de staat garant moet staan eigenlijk niet eens rendabel. Moet je eens denken aan de tegenstand van jouw buren als we in jouw achtertuin een kerncentrale gaan bouwen. Mensen doen moeilijk bij een AZC, ze doen moeilijker bij een windmolen en wat ze doen bij een kerncentrale is helemaal buiten proportie.
Kernenergie door atoomsplijting is een vergissing gebleken, kom maar terug als koude kernfusie werkt.
Flutterbear zegt
Wind en zonnis véél goedkoper, dat gaat kernenergie niet afremmen en tegen de tijd dat je kerncentrale operationeel is mag je hem gaan afbreken omdat het niet meer nodig is.
steephh zegt
@089vlierbes Renewables zijn zelfs zo onbetrouwbaar, dat we er al 50% van onze elektriteitsbehoefte mee afdekken: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/10/bijna-helft-elektriciteitsproductie-komt-uit-hernieuwbare-bronnen
Ik vind het fascinerend, zonder argumentatie roepen dat we “gewoon kerncentrales” moeten bouwen. Ook al bedacht dat – naast dat kernenergie gewoon veel duurder is per kWh – ook de capaciteit van het elektriciteitsnet niet toereikend is als we niet lokaal gaan ontlasten en we per saldo dus veel duurder uit zijn (alle problematiek zoals kernafval even buiten beschouwing gelaten)?
En dan de desbetreffende hoogleraar – die wetenschappelijk onderzoek doet en heeft gedaan – vervolgens wereldvreemd noemen en om het extra kracht bij te zetten nog even het verkleinwoord “tje” te gebruiken.
Dus, William: waar zijn jouw gepubliceerde peer reviewed wetenschappelijke onderzoeksresultaten die jouw verhaal onderbouwen? Ik kijk er naar uit!
fanboy zegt
Vehicle to Grid en alles is mooi, maar als we eerst gewoon eens al die elektrische auto’s laten opladen wanneer het wel uitkomt scheelt dat een hoop. Want er zijn genoeg uren op een dag waarop het net sterk genoeg is om een hele hoop EVs op te laden, en op sommige momenten is dat zelfs heel handig.
Op andere momenten onhandig, dan begint dat ding maar 2 uurtjes later om op te laden. Helemaal niks aan de hand.
gekketurbo zegt
Doen ze al een tijdje in Utrecht. Terug leveren is enkel de volgende logische stap…
fanboy zegt
@gekketurbo: Ja dat weet ik maar daar hebben we niks aan. Allemaal speciale testversies van Renaults en Hyundai’s, niet te koop.
Maar terug leveren is stap 2. We doen stap 1 niet eens goed, dat is namelijk laden op geschikte momenten.
Overal laadpalen die direct beginnen te laden. Zowel thuis als openbaar.
Als het net het even niet trekt, gaan ze maar wat zachter of wachten ze even.
Dat hadden we allang kunnen regelen.
pomoek zegt
Op zich zijn er best interessante dingen te bedenken om de netcongestie op te lossen of te beperken. Zo kan je ook op met een thuisbatterij handelen op de onbalans markt. waarom dat niet doen met je EV? Overdag voor weinig of 10kwh laden, ’s avonds 5 kwh voor eigen gebruik en 5 kwh in de verkoop.
gekketurbo zegt
Nou, je moet er nu over praten om het over 5-10 jaar te implementeren. Slimme laadpalen die de stroom toevoer kunnen knijpen werd in 2015 al mee gestart omdat ze wisten wat de voordelen zijn van flexibiliteit. Maar pas in 2021 startten ze met langzamer laden op piek momenten in Utrecht. En dit jaar doen ze zelfs een laadstop op gezette tijden. Het duurt gewoon heel lang voordat de markt zich aanpast. Als de EU vandaag besluit om V2G te verplichten kan het waarschijnlijk pas in 2026 verplicht worden. En dan duurt het nog eens 5 jaar voordat je de benodigde wagenpark hebt voordat je een deuk in een pakje boter kan slaan…
fanboy zegt
@gekketurbo: Ja mee eens hoor, liefst zie ik iedere auto straks verplicht met V2G aan boord.
Maar dat is nog niet zo ver, en met wat er is (laadpalen en EVs) kan het al veel beter dan wat we nu doen.
Overigens zou ik graag alles en iedereen op dynamische tarieven zien gaan, dan ga je al snel het laden doen op handige momenten.
Flutterbear zegt
Inderdaad, begrijp niet dat dit 5 jaar geleden niet al ingezet is. Tegen meerprijs echter wel volle snelheid bieden. Het probleem is tientallen EVs die tegelijk laden, niet net die ene die het nodig heeft.
schuimbekje3 zegt
waarom kopen die netbeheerders dan geen shitload aan accu’s als het zo geweldig is?
zjos zegt
Je gaat tanken om je tank te vol te krijgen en je gaat laden om je accu vol te krijgen.
Al de rest is kolder. Je gaat je EV niet aan de laadpaal hangen om energie problemen of kosten te gaan drukken.
fanboy zegt
@zjos: Nou, dat ga je wel doen als er geld te verdienen valt.
Of op zijn minst flink te besparen valt.
Dat moet de laadpaal dan allemaal zelf regelen. Maar als je hem thuis in prikt, waarom zou hij niet 1 of 2 uurtjes later kunnen beginnen zolang als hij maar vol komt?
Ik ga dat wel doen, laden op prijzen per uur. Krijg je soms geld toe.
zjos zegt
Ja OK dat begrijp ik. Je laadt hem zo goedkoop mogelijk vol. Doe je met brandstof ook. Maar ik begrijp niet dat je met je auto stroom gaat leveren aan het net en je accu laat leeg trekken zoals in het bericht beschreven. Heb je hem net nodig is je accu ver leeg getrokken. Dat wil je toch ook niet ?