Hoe veilig is een elektrische auto in een parkeergarage?
“Maar een gewone auto met verbrandingsmotor vliegt ook in de fik!”. Klopt honderd procent. Statistisch gezien zullen er meer fikkies zijn met een ICE dan een EV op wereldwijde basis. Echter gaat deze discussie over een elektrische auto in een parkeergarage en het aspect van brandveiligheid.
Soms zie je een filmpje op het web voorbij komen van een elektrische auto die uit het niets in de hens vliegt. Als dat gaande is in een parkeergarage, waar de brandweer lastig bij de EV kan komen, heeft dat soms verregaande gevolgen. Het is al moeilijk blussen en een elektrische auto in een natte container plaatsen in een parkeergarage is helemaal onmogelijk.
In Zuid-Korea is de discussie over het parkeren van een elektrische auto in een parkeergarage opgelaaid na een grote EV-brand in een parkeergarage. In de hoofdstad Seoel was de brandweer maar liefst acht uur zoet om het vuur te doven van een elektrische auto in een parkeergarage. Niet alleen de EV vloog in de hens, ook 140 andere auto’s raakten beschadigd door de brand. Boven de parkeergarage zat een wooncomplex, 200 woningen zijn tijdelijk onbewoonbaar verklaard.
De auto in kwestie waar alle ellende mee begon was overigens een elektrische Mercedes EQE 350. Het voertuig stond gewoon geparkeerd tussen andere auto’s en was op dat moment niet aan het laden. De EV vloog spontaan in de fik.
Waar komen de accu’s vandaan?
Mercedes-Benz Korea heeft, mede door druk vanuit de Koreaanse regering, naar aanleiding van de brand bekendgemaakt wat voor accupakket in deze specifieke EQE zat. Het gaat hier om een accupakket van het Chinese bedrijf Farasis Energy. Door in kaart te brengen waar de accupakketten vandaan komen kan de Koreaanse regering verbanden leggen hoe het zit met de kwaliteit van de batterijen. Mochten accu’s van Klaasje statistisch gezien vaker in de hens vliegen, dan kan de overheid bijvoorbeeld een verbod opleggen. Het automerk moet dan kiezen voor een accupakket van het andere merk Pietje.
Uiteindelijk blijft het discussiepunt over de brandveiligheid van een (elektrische) auto in een parkeergarage nog wel bestaan. Misschien overal van die dekens leggen op elke verdieping? Wie het weet mag het zeggen.
Allison Burgers zegt
Chinese accu’s. Hebben die dan ook zo’n nagemaakt CE-logo (China Export), net als op al die elektrische troep van Ali Express?
panam1 zegt
Dit is een ‘put dempen / kalf verdronken’ verhaal. Vroeg of laat gaat het heel erg mis (ik verwacht niet eens doden) maar een compleet flatgebouw wat in elkaar dondert doordat er urenlang een onblusbare brand is geweest op funderings niveau , en pas dan zullen electrische autos geweerd gaan worden. Alhoewel er trouwens meer en meer VVE’s zijn die electrisch laden verbieden in parkeer garages.
donvincenzo zegt
Dit is inderdaad het grootste bezwaar, als het gaat om een parkeergarage waarboven zich nog andere functies bevinden. Het hoeft echter niet eens in elkaar te storen. De hitteontwikkeling kan ook dusdanig groot geweest zijn, dat niet meer gegarandeerd kan worden dat het beton/staal van de draagconstructie van het gebouw nog veilig is. Dat betekent dus een gebouw dat in ieder geval tijdelijk onbruikbaar is, totdat onderzoek gedaan is en totdat de eventueel benodigde herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd. Of met als mogelijke uitkomst dat herstel geen optie is en er niks anders op zit dan het gebouw alsnog te slopen.
Dat is over het algemeen een veel groter bezwaar dan het moeilijk kunnen blussen of de schade aan andere voertuigen.
mashell zegt
Hahaha. De VVE kan elektrisch laden niet eens verbieden. Niet alleen beweegt de trend zich in de richting dat het een recht is om op je eigen parkeerplek je auto te mogen laden maar de parkeerplek is eigendom van de woning eigenaar en ligt buiten de zeggenschap van de VVE. Natuurlijk trekken VVE bestuurders zich net als zoveel andere bestuurders graag een grote broek aan en leggen ze graag allerlei regels op (macht corrumpeert nou eenmaal) maar eigenlijk kan dat helemaal niet.
Dit is gewoon een incident, onhandig aangepakt door de brandweer. Geen reden om uit de angstige reflex al weer met regels te gaan smijten in een naïeve poging het niet bestaande probleem op te lossen.
Trojan zegt
Voila, zo werkt het inderdaad. VVE’s brengen helaas in sommige mensen de ware dictator naar boven.
panam1 zegt
Je reactie is zoals gewoonlijk weer doordrenkt van zaken waar je werkelijk waar niets van begrijpt / je onwetendheid laten zien. Lees je toch eens in op bepaalde zaken voor je weer onzinnig loopt te
roepen.
De parkeerplaats in een parkeergarage onder een appartementencomplex kan dan wel van jou zijn, maar omdat het vaak een open ruimte betreft wordt het meer gezien als een ‘gezamenlijke ruimte’ dan privé, waarbij andere regels gelden/opgelegd kunnen worden. Verder worden VVE besluiten op ‘meerderheid’ van stemmen aangenomen / afgewezen – en niet door het bestuur (alleen in zeer urgente gevallen kunnen zij direct besluiten nemen – bv ivm brandveiligheid oid) . En last but not least, and I quote rechtstreeks van de Rijksoverheid: ‘Voor de aanleg van een oplaadpunt voor een elektrische auto heeft u toestemming nodig van de vereniging van eigenaren (vve). De vve bepaalt ook de voorwaarden die hierbij gelden.’
smokin zegt
Bovendien kan bijvoorbeeld de verzekeraar of de brandweer eisen stellen waar zowel de VVE als de eigenaar zich aan te houden hebben.
DeWitteCondor zegt
Deze reactie mag genomineerd worden voor de Loden Loekie.
pramm zegt
Ben benieuwd waar je dat op baseert. Het probleem zit namelijk niet in het feit of een auto een benzine of diesel auto is. Het probleem zit in het feit dat je enorm veel energie in een kleine afgesloten ruimte hebt zitten, waar je erg lastig bij kan met groot materieel zoals dat van een brandweer.
Een recent voorbeeld in Nederland: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4404755/enorme-brand-in-parkeergarage-den-bosch-vuur-bereikt-appartementen
Dat stond immers ook los van elektrische auto’s.
Onderzoek heeft aangetoond dat een BEV ongeveer evenveel energie bevat als een conventioneel aangedreven auto. Het verschil zit in de manier van ontbranden. De batterij van een BEV brand vrij traag maar langdurig. De energie in een conventioneel aangedreven auto ontbrand snel en hevig.
Het grootste verschil is dat een BEV een substantieel lagere kans heeft om tot ontbranding over te gaan dan een conventioneel aangedreven auto.
Leuke mythes: https://lashfire.eu/media/2022/09/2022-08_Facts_and_Myths.pdf
DeWitteCondor zegt
Een enorm verhaal wat volgens mij helemaal niet terzake doet. Het gaat helemaal niet om energiedichtheid of kans op ontbranding maar om de problemen bij het blussen. Dat is bij accus veel lastiger dan bij een reguliere ICE. Daar hoef je geen wetenschap van de koude grond voor aan te halen, de praktijk heeft het al uitgewezen.
Onehp zegt
Ja het het is lastiger, maar is het ook een groot probleem? De kans dat een batterijpakket vuur vat is heel laag, en als ie vuur vat dan betekent het waarschijnlijk , dwz de grootste kans, dat er een vuur van buiten af al dusdanig buiten controle is dat het al te laat is.
Wat niet betekent dat men geen methodes moet ontwikkelen om een batterij brand te bestijden, die zijn er al trouwens maar moeten ook breder geïmplementeerd worden.
Het moet, rationeel, zoals ieder ander brandgevaar goed beheerd worden, en het beste is beginnen met een traditionele goede brandbestijding, dwz gebouwen beschermen met sprinklers, en een brandweer die goed uitgerust snel ter plaatse is.
En alles preventief ook natuurlijk, met veilige elektrische installaties geïnstalleerd door vakmensen.
Robert zegt
Statistisch gezien valt het allemaal wel mee, alleen áls zo’n accupakket ontbrandt, dan is het een heel lastige klus zo’n brand te bedwingen, zeker als deze zich in een ruimte met een laag plafond en weinig bewegingsruimte bevindt.
Misschien moeten ze die EV’s alleen toestaan op de onderste verdieping van een parkeerkelder, die ze in geval van nood dan (deels) kunnen laten onderlopen.
maotje zegt
In nederland zijn de eisen voor nieuw te bouwen parkeergarages daarom ook aangescherpt. Indie ev’s toegelaten worden dienen ze te zijn voorzien van sprinklerinstallatie en afsluitbare compartimenten.
pramm zegt
Ben erg benieuwd of je daar ook informatie over hebt. Ik meende dat deze aanscherpingen altijd golden en dat er voor het opladen van EV’s er eisen zijn gesteld om eenvoudig alle laders uit te kunnen zetten.
Sprinklers zijn bijvoorbeeld verplicht gesteld voor parkeergarages gecombineerd met een verblijfsfunctie:
https://www.vbtbrandveiligheid.nl/nieuwe-bouwregels-opladen-elektrische-voertuigen-evs-in-parkeergarages/
Onehp zegt
Het grootste risico is dat een ice auto vuur vat die naast een batterij auto staat. Statistiek zegt namelijk dat autos op BRANDstof 20x vaker de fik in gaan. En van die 20x lagere kans is het vaak niet eens de batterij die in de fik vliegt maar andere electronica die ook in ICE auto’s zitten. Dus als er goede brandbescherming is en/of een snel ter plaatse brandweer, dan hoeft die batterij geen vuur te vatten.
Zoals het nu klinkt in de media wordt het risico wat overdreven ..
Nu hebben we één opvallend geval in Seoel zonder doden, ondertussen sterven wereldwijd DAGELIJKS 3700(!) mensen in het verkeer, en een behoorlijk % daarvan omdat hun BRANDstofauto in de fik vliegt en ze er niet meer uitkomen. Als dat pakweg, gokje, 3% van de doden zijn is dat nog steeds meer dan 100 PER DAG die opfikken in hun auto!
Dus ja de ironie is redelijk groot als men bang is voor één van de 24 miljoen elektische auto’s op de wereld die naast je in de garage staat, en dan ga je, opgelucht, auto rijden in het verkeer….
papa zegt
Je zou bronvermelding kunnen overwegen, want naast het feit dat je stuk doordrenkt is van EV-liefde is het vooral aanname werk
Itso zegt
Google is je vriend:
“The Swedish Civil Contingencies Agency (MSB) reported 23 fires in 611,000 EVs during 2022, or 0.004 per cent in a year, which makes it 20 times less likely to happen than ICE car fires, which burned 3,400 times in 4.4 million cars, or 0.08 per cent. MSB has also recently proven a new way to extinguish battery fires fast.”
ICE’s branden misschien korter, maar veel heviger, veel vaker, met een minder voorspelbaar brandverloop en met meer kans op ontploffingsgevaar. Dat is ook logisch, de bedoeling van de energiedrager is immers : “zo snel mogelijk branden”.
Ondergronds parkeren volledig verbieden dan?
pramm zegt
https://lashfire.eu/media/2022/09/2022-08_Facts_and_Myths.pdf
Onehp zegt
Wie maakt er hier aannames? Ik werk in de brandbeveiliging.
Als iemand iets beweert wat ik niet wist, dan zoek ik dat zelf wel even op. Als ik het niet kan vinden, pas dan vraag ik naar de bron.
Mensen vandaag de dag geloven liever wat ze zelf aannemen, dan de moeite doen om eenvoudige feiten zelf even op te zoeken en daarmee wat onaafhankelijke kennis mee te pikken. Veel beter dan luisteren naar anderen (die zeggen wat je wilt horen, geen bron nodig dan hé)
EV Firesafe is een goed zoekwoord.
THSD zegt
Ice die 20x vaker in de fik vliegt?
Die mercedes ev heeft 140 andere auto’s meegenomen met de brand wat schade betreft.Stel je nu voor dat het 140 ice’s waren wat doet dat dan met het percentage ice branden?
Allison Burgers zegt
Niks, want die zijn niet spontaan in de fik gevlogen.
THSD zegt
Dan zou je onderscheid moeten maken tussen “in de fik” en “spontaan in de fik”
Allison Burgers zegt
Ja.
Onehp zegt
Risico is veel groter omgekeerd, ICE in de fik en neemt een EV mee. Gelukkig is de kans erg klein dat de batterij in de fik gaat als er enige vorm van brandbestrijding is, sprinklers of brandweer. Die zijn dus belangrijk.
In de incidenten rapporten van het Zweedse MSB worden zo meerdere branden als EV/Hybride branden gelogd, ondanks dat het bevestigd is dat de brand in een ICE gestart is. En ook als er geen oorzaak bekend is, terwijl het statistisch veel hogere kans is dat het de ICE was die eerst brand vatte. Om maar te zeggen dat de statistiek van 20x lager kans zelfs conservatief is, met wat redelijke aannames kom ik uit op bijna 40x lagere kans op een batterij brand (dwz de soort brand die verschilt van een gewone autobrand).
Voor de duiding, ik werk in de brandbestrijding en rij al lang leuke benzineautos maar nu recent ook een leuke EV en ik maak me niet meer zorgen… Niks met voorliefde te maken, maar harde feiten.
Wel heb ik een brandenblusser in mn autos, 2kg poeder….
maotje zegt
Het klopt inderdaad dat een brandstof voertuig vaker vlam vat. Echter moet je ook leeftijd in ogenschouw nemen. Laten we realistisvh zijn er rijden geen evs van 20 jaar oud. De kans dat oud voertuig tov een nieuw voetuig vlamvat is natuurlijk veel groter.
Dus ja de cijfers tonen dit aan. Maar of het geheel naar de juiste maatstaven is vergeleken?
mashell zegt
De kans dat een oud voertuig vlam vat tov een nieuw voertuig is bij een brandstof voertuig inderdaad groter. Logisch ook want slecht onderhoud en versleten en beschadigde brandstofslangen zijn een dodelijke combinatie. Maar is dat bij een EV ook zo? Of gaat de boel daar net als elk ander elektrisch apparaat gewoon dood? En is er juist minder gevaar?
maotje zegt
@mashall dat weet ik niet. Dat is afwachten tot de ev’s wat meer op leeftijd zijn.
pomoek zegt
Er zijn al oplossingen zoals die deken die genoemd wordt in het artikel. Brand weten is nu eenmaal een tak van sport waarbij ervaring in de praktijk moet worden opgedaan. Net als dat de brandweer 120 jaar geleden moest leren hoe je een ice autobrand moest blussen.
Diesel Rocks zegt
Die deken is geen oplossing, dat werkt niet. Een ICE kan je zo blussen binnen enkele minuten. Een EV is in feite onblusbaar. Je moet dat zien als een vulkaan, het moet uitbranden. Bij EV branden is de brandweer er vooral op gebrand om de nevenschade zoveel mogelijk te beperken.
Jantje_555 zegt
de EU gaat dit nooit verbieden want de EV is nu al zo moeilijk aan te slepen.
petroldrinker zegt
Ev gaat nooit zoiets verbieden binnen, stel je toch voor dat hun paradepaardje niet meer binnen mag staan bij appartementen etc, gaat de verkoop nog dieper zakken en dat kunnen ze niet hebben natuurlijk…
panam1 zegt
Het is al lang verboden in meerdere VVE’s
in NL, daar kan de overheid helemaal niets tegen doen!
mashell zegt
Ehh jawel. Daar heeft de overheid zelfs al wat tegen gedaan. In nieuwere modelregelementen is het een recht dat je jouw auto mag opladen op jouw plek.
Diesel Rocks zegt
Veiligheid gaat voor. Als jij een lekkende ICE steeds op jouw parkeerplek wil zetten is dat ook verboden.
Joris24 zegt
Ze? De illuminati? Bilderberg? Rothschild? WEF? Autofabrikanten niet want die hebben geen baat bij EV’s, de EU niet want dit speelt in Korea, ik heb werkelijk geen idee wie je bedoelt.
William zegt
In plaats van een Mercedes motor en automaat krijg je nu een “krachtbron” van Farasis Energy en een transmissie die ook van een Chinees bedrijf komt?
Alleen de prijs is nog ouderwets Daimler Benz.
Richmond zegt
Nu heb je toch ook een accu van Bosch, lampen van Hella, boordcomputer van magnetti Marelli en een transmissie van ZF of AISEN. Ja de autofabrikant zegt dat de auto van hen is, maar het is uiteindelijk een samenstelling van onderdelen van heel veel verschillende leveranciers. En een deel daarvan is van de autofabrikant zelf.
mashell zegt
Eigenlijk wordt alleen her simpele metaal (carrosserie, motorblokken) door de fabrikanten geproduceerd. Wat de fabrikanten wel doen is de assemblage en vooral de specificatie van en bewaking dat ze krijgen wat ze hebben willen. Met dat laatste kun je druk zijn kan ik uit ervaring vertellen 😁
mashell zegt
Eén incident en de bange schijterts en EV haters (zeker vernederd bij het verkeerslicht…) willen uit reflex opladen in parkeergarages verbieden. Niet alleen worden er met verboden geen problemen opgelost, alleen vrijheden ingeperkt maar van zo’n verbod kom je nooit meer af. Ook niet als probleem is opgelost want dan moet een bestuurder verantwoordelijkheid nemen en dat durven ze niet. Denk aan het vastzetten van het tankpistool bij Nederlandse tankstations of LPG auto’s in Duitse parkeergarages.
Dus als we al iets gaan verbieden dan alleen een tijdelijke verkoopsstop op EQE modellen met deze batterij tot de oorzaak duidelijk is.
harrie zegt
‘vernederd bij het verkeerslicht’
Zucht.
Itso zegt
Onderschat het ego van veel eigenaars van performance-ICE’s toch maar niet.
Al jaren was de 0-100-tijd een belangrijke maatstaf om te kijken wie het verst kon plassen.
Nu dat blijkbaar plots niet meer belangrijk blijkt te zijn geeft aan hoe diep de pijn al zit bij sommigen…
Diesel Rocks zegt
Nee hoor. Ik vind het nog steeds leuk om EV rijders bij het stoplicht te vernederen met mijn 0-100 in 3,6 seconden sprintje. Of met een tussensprintje op de snelweg, nog leuker.
Itso zegt
3.6 is aan de trage kant. De meeste perfomance-gerichte EV’s gaan daar met gemak onder voor minder geld.
Al bevestig je hier ook min of meer mijn punt mee.
THSD zegt
Weet je wat diep triest is…die typische reacties van etron leaserts.
mashell zegt
Je moet het persoonlijk maken omdat ie geen inhoudelijke argumenten hebt. Dan heb ik de discussie gewonnen. Jammer dat het zo gemakkelijk ging.
THSD zegt
Iemand die zelf bepaalt dat ie een discussie wint is een autist en dat zie ik bij veel evangelisten 😉
herve11f zegt
Laten we dan meteen het ICE verbod ook opheffen. Dat is ook een vrijheid dat is ingeperkt.
pomoek zegt
D vrijheid van de ice ingeperkt? En over welk verbod heb je het trouwens?
THSD zegt
Wellicht het ander “verbod” om onder een steen vandaan te komen ook maar versoepelen.
herve11f zegt
Dus volgens jou mogen we ICE’s blijven kopen na 2035?
Diesel Rocks zegt
Ja dat mag gewoon na 2035. Je doelt zeker op de intentie van de EU om in 2035 auto-fabrikanten te verbieden nieuwe ICE’s op kenteken te zetten die geen elektromotor hebben en niet op hernieuwbare brandstoffen kunnen rijden?
Een voorbeeldje, de huidige nieuwe BMW M340d (dikke diesel) is een mild-hybrid die op synthetische diesel kan rijden en mag volgens de wetgeving die ze in 2035 willen introduceren ook dan nog gewoon splinternieuw op kenteken gezet worden.
Onehp zegt
Het “verbod” is gewoon een duidelijke richtlijn voor de industrie inderdaad waar het naartoe gaat, vele merken zullen verdwijnen. Tegen 2035 zal je al een hardcore ice liefhebber moeten zijn als je de meerkost wilt dragen voor een leuke ICE auto…
herve11f zegt
Ik denk het niet; dit is de Europese text: “Vanaf 1 januari 2035 is de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor en zelfs hybride auto’s (al dan niet oplaadbaar) verboden. De verbrandingsmotor zal zijn leven beëindigen via de natuurlijke veroudering van het wagenpark, wat ongeveer vijftien jaar gaat duren waarop het hele wagenpark in 2050 emissievrij is.”
En tot op het evaluatiemoment in 2026 is dit de status.
Trojan zegt
Blij dat m’n oplaadpunt in de parkeergarage zelfs al in de brochure van het nieuwbouwappartement werd vermeld en vanuit de bouw inclusief de benodigde installatie al is aangebracht bij m’n parkeerplaats, dan komt daar in elk geval niet snel discussie over.
zjos zegt
Gezien het feit dat die ev branden niet te beheersen zijn horen ze niet in een parkeergarage thuis.
pomoek zegt
Brandende EV’s horen inderdaad niet in een parkeergarage thuis. Net als brandende ice-autos. En wat mij betreft niets dat brandt.
herve11f zegt
Vroeger had je ook benzinestations onder appartementsgebouwen. Na een paar farces hebben ze het verboden. It’s just a matter of time. Het komt ook voor de EV, wacht maar af.
MarcoM zegt
En powerbanken in de woonkamer waar een hond op ligt te bijten, daar zag ik ook een filmpje van, kamer in de hens.
nautique206 zegt
En wat te denken van een thuis batterij? Ik ben geen deskundige, maar als er brand uitbreekt in een rijtjeshuis met thuis batterij? Moeten we dan het hele blok afschrijven?