Bij Audi Sport gaan ze hun best blijven doen om ook van de elektrische RS iets speciaals te maken.
Autofabrikanten hebben het er maar moeilijk mee. Een performance versie uitbrengen van een elektrische auto is zo gemakkelijk nog niet. Met een verbrandingsmotor is het onderscheid makkelijker te maken. Je kunt bijvoorbeeld een unieke motor bewaren voor het topmodel. Neem de Audi RS3 en zijn befaamde vijfcilinder. Deze motor is niet verkrijgbaar in een reguliere A3.
Met een elektrische auto line-up staat Audi voor een uitdaging. De toekomstige elektrische A3 heeft een accupakket en de RS3 daarvan ook. De verschillen zijn dus kleiner. Audi Sport gaat er echt alles aan doen om ook van de elektrische auto’s iets bijzonders te maken. Dat zegt Sebastian Grams, topman van Audi Sport, in gesprek met Autocar.
Elektrische Audi RS
Als voorbeeld neemt hij de Audi RS e-tron GT. Een hit volgens de directeur. Elke derde e-tron GT die van de band rolt is een RS. Kortom, de klanten kunnen het model enorm waarderen. Het recept dat men gebruikt voor deze elektrische auto kun je ook verwachten op andere elektrische performance modellen van Audi Sport.
De ingrediënten zijn dan als volgt. Een dikker uiterlijk, zoals je van een RS mag verwachten. En natuurlijk meer performance door bijvoorbeeld de toevoeging van elektromotoren. Maar ook de toevoeging van (nep) geluid, speciale rijmodi en unieke tweaks voor het topmodel.
Geluiden
Of Audi de vijf- en achtcilinder geluiden van de huidige RS modellen gaat componeren in de elektrische modellen wilde Grams niet bevestigen. BMW heeft met M componist Hans Zimmer gestrikt om unieke geluidjes te maken in de elektrische auto’s. In de praktijk is dat overigens een wat vage ervaring. Dan is Hyundai’s N aanpak van een nep motorgeluid misschien beter. Maar het blijft natuurlijk synthetisch en gemaakt aanvoelen. Wat voor geluid je er ook bij verzint.
Het is in elk geval goed om te weten dat Audi RS een toekomst heeft en niet een stille dood sterft door de komst van elektrische auto’s. Hoe de invulling aan modellen gegeven gaat worden, dat is nog even afwachten. Feit is dat het echt andere modellen moeten worden op basis van de reguliere varianten, zoals nu ook al het geval is.
De Meester zegt
Het toevoegen van geluid aan een elektrische auto vind ik zo’n rare ontwikkeling!
Omdat iets in het verleden veel geluid maakte, moet er nu ook iets te horen zijn. Maar welk geluid? Het roffelen van een V8? Het stampen van een stoommachine? Het klepperen van paardenhoeven? Het zuchten van de slaven onder je draagstoel? Of toch maar een componist ‘iets’ laten verzinnen?
Wellicht heb ik een beter idee: Het geluid van ooit. Gewoon stilte. Lijkt me helemaal top! :)
rollingstoned zegt
Dit inderdaad. Heb niets tegen EV’s an sich, maar fake geluidjes toevoegen slaat gewoon nergens op.
mashell zegt
Dat is voor de mensen die “beleving” missen bij een EV. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die in een uitlaat gaan staren om te kijken of die wel echt is.
Robert zegt
Geluid, da’s toch wel een dingetje hè.
Anderhalve week geleden reed ik bij Utrecht op de A2 achter een RS3 en in de Leidsche Rijntunnel trok hij ff lekker weg. Zoals het heurt. Fenomenaal. Met een EV RS ga je dat niet redden, ook niet met speakers.
nicolasr zegt
@meester Bij mijn I3 zat er ergens diep verborgen in het menu een optie om al het geluid uit te zetten. Die gelukkig wel als sneltoets ingeschakeld kon worden. En die ging altijd meteen aan, heerlijk om in volledige stilte weg te rijden.
Helemaal op een parkeerterrein waar mensen met boodschappenkarretjes liepen. Die schrokken zich altijd de touwtering als er ik er vlak achter stond. Heb je niks aan, maar vond ik grappig… ;-)
flow82 zegt
Laatst proefgereden met de BMW iX “met geluid van Hans Zimmermann”. Afgezien van het rijden, het geluid vond ik niet direct wat toevoegen. Eerder wat afleiden.
dree16v zegt
Geluid buiten de auto zou uniform moeten zijn en via regelgeving vastgelegd zodat het herkenbaar is voor iedereen. Geluid in de auto is leuk als je wat kan kiezen als je er zin in hebt. Kinderachtig misschien maar wel leuk. Zelf geniet ik graag van de stilte en zeker in een EV is dat heerlijk.
mashell zegt
Maar geluid buiten de auto was toch nooit uniform? 3,4,5,6 cilinders klinken alle anders en een koude stationaire diesel klinkt buiten de auto toch vooral onaangenaam. Zo mooi als een oude V8 met carburators wordt het niet meer.
eelco106gti zegt
Dus 33% van de EtronGTs is een RS? Ofwel enorme inflatie van RS…
rollingstoned zegt
Net als al die ///M en AMG badges die overal te pas en onpas opgeplakt worden…
gallardogt zegt
Jammer dat bij de elektromotor van mijn EV geen microfoon is geplaatst om het geluid te versterken en dat je kan doseren naar believen. Gebeurt tegenwoordig toch ook met verbrandingsmotoren? Ik vind dat geluid echt genieten en hou mijn oren altijd scherp bij accelereren.