Wij wisten niet van het bestaan af van een elektrische Audi A2. Jij wel?
De Audi A2 en BMW i3 zijn allebei soortgelijke auto’s. Twee premiummerken die er eens goed voor gingen zitten en met een werkelijk innovatief concept op de proppen kwamen. In beide gevallen is het succes nogal matig geweest.
De Audi A2 flopte jammerlijk. Audi verloor zo’n 7 mille per gebouwde auto. De BMW i3 was ook niet een groot succes en is onlangs uit productie genomen.
Logisch
De BMW kon het ietsje langer uitzingen, mede dankzij de elektrische aandrijflijn die tussentijds verbeterd werd. Eigenlijk is de i3 de spirituele opvolger van de A2, Audi kwam zelf niet met een opvolger. In 2011 was er een hybride concept, maar die werd niet gebouwd. Toch, een kleine, slimme, luxe, efficiënte en guitige hatchback moet toch kunnen verkopen? Een elektrische Audi A2 klinkt dan ook heel erg logisch.
Het grappige is: wij dachten aan een elektrische Audi A2, maar daarin waren we blijkbaar dus niet de enige. Sterker nog, er zijn mensen geweest die de daad bij het woord hebben gevoegd en er eentje gebouwd hebben. In elk geval één persoon, want we vonden er eentje op Marktplaats!
Elektrische Audi A2
De A2 komt uit 2002 en is dus alweer 20 jaar oud. Man, wat gaat de tijd snel! In die jaren is er 226.500 km meegereden. Iets meer dan 10.000 km per jaar dus. Toen lag er nog een 1.4-motor, maar die ging eruit in 2012. In Duitsland is er toen een elektromotor in gelepeld plus een batterijpakket. Hoeveel vermogen en koppel de motor heeft en wat de actieradius is van de elektrische Audi A2: geen idee.
Gezien het feit de techniek uit 2012 komt, moet je er niet te veel bij voorstellen. Maar hey, wat maakt het uit. We zagen gisteren al dat een beetje fatsoenlijke EV als tweede auto al snel 20 mille kost. Dat terwijl deze A2 slechts een fractie moet opbrengen: voor minder dan 4 mille is ‘ie van jou! De advertentie kun je hier bekijken.
Check hier wat een piepjonge Richard Hammond van de Audi A2 vindt:
Meer lezen? Deze 9 kleintjes mislukten jammerlijk!
monsieurleloure zegt
Accu’s zijn professioneel vastgemaakt met een paar sjorbandjes, kun je ze wel lekker snel wisselen, dat dan weer wel (=;
Johanneke zegt
Spuuglelijk eh, maar de audi A2, oude A klasse, en ook bijvoorbeeld de multipla, wat een geweldig ontworpen auto’s. De A2 was echt bizar zuinig, de A klasse ruim met de motor half onder de voeten van de bestuurder, en de multipla ook super praktisch voor een auto korter dan een Golf.
Maarja niet mooi dus verkoopt niet. Aan de andere kant, de audi Q2 verkoopt wel, en die is echt veel lelijker dan de a2. Maar de Q2 is natuurlijk een premium SUV hahahaha
redneckarie zegt
En de a-klasse was ook zo ontworpen dat er evt een accupakket in de bodem verwerkt zou kunnen worden maar daar zijn ze na het elandproef debacle niet meer aan begonnen
Johanneke zegt
Die elandproef heeft de serie wel zwaar geraakt, ookal was dat opgelost later met stability control. Niet gek, maar mensen onthouden natuurlijk het beeld van de auto die omvalt.
AudiRS zegt
Ik wil geen nieuwe Kia Niro.
pomoek zegt
Altijd een guilty pleasure van mij geweest. Op zich een prima autotje. Jammer dat ie handgeschakeld is en dat er blijkbaar problemen zijn met opladen. En dat het een Duits kenteken heeft…
krisp zegt
Het is een beetje inzoomen en gokken tussen de pixels door, maar de specs staan op één van de foto’s:
– 20kWh batterij
– 0-100 in 15 seconden, topsnelheid 130kmh
– bereik van 50-60km (winter), 100-120km (zomer)
– 16A laden (en ik verwacht dat snelladen niet kan).
Al met al een matige stadsauto voor ernaast. Wel leuk als je hem aan de praat krijgt, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Robert zegt
Op de een of andere manier vind ik de A2 echt heel mooi oud geworden, terwijl ik lichtelijk in shock was toen de auto werd gepresenteerd.
Een vader van een kennis rijdt in zo’n speciale sportuitvoering (werden enkel in rood en geel verkocht) en die vindt ook geregeld briefje onder de ruitenwisser of hij de auto misschien wil verkopen. Ze zijn ook heel lang erg duur geweest als occasion, herinner ik me.
p3r0x zegt
Misano rood, Imola geel en Sprint blauw. ;)
Jagris zegt
Ben ik met je eens. Hoe ouder hij wordt, hoe logischer/mooier hij eruit ziet. Gewoon een erg vooruitstrevende auto.
luittinke zegt
Een A-klasse ruim? Nou kan je zo’n ding van veel zaken beschuldigen, maar “ruim” zou ik daar niet onder scharen.
Johanneke zegt
Ruimer dan de huidige versie ookal was de oude 3.85 lang. De huidige is wat, 4.30 ofzo?
mx5wijf zegt
Er rijdt al een elektrieke A2 in NL. Hier meer achtergrond (inc forumruis…): https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f=11&t=8772
Peter Maathuis zegt
Ja, als je nadenkt over het ombouwen van een auto naar elektrische aandrijving, kom je al snel bij de Audi A2 terecht:
– lichtgewicht (900 kg)
– aluminium body, roest niet
– veel binnenruimte
Er zijn zeker een stuk of 25 A2’s omgebouwd in Duitsland, Polen en Engeland. In Nederland staat er maar één op kenteken: de mijne. Die is in 2011 in Leipzig omgebouwd door een bedrijf, dat er een stuk of 5 heeft omgebouwd (dat kostte toen €35.000). Daar heeft ie bij de gemeente een jaar of 6 als demo rondgereden. Daarna waren er twee particuliere eigenaren en van de laatste heb ik hem in 2019 gekocht, ingevoerd in NL en weer rijdend gemaakt. Hij wordt gebruikt voor korte ritten in de omgeving en dat bevalt prima. Omdat de batterij onder de bodem van de bagageruimte en acherbank zit, is de hele bagageruimte normaal beschikbaar.
Vooruit rijden doe je normaliter in 2, schakelen hoeft praktisch nooit, dus eigenlijk rijdt het als een automaat.
De nu aangeboden auto heeft een 100 Volt 20 kWh tractiebatterij, ik vermoed 24 Li-ion cellen van 200 Ah, ik heb 300 Volt bij 18 kWh in 86 LiFePO4 cellen van 60 Ah. Mijn lader zit onder de motorkap, net als de 12 Volt accu.