De elektrische Aston Martins komen iets eerder dan verwacht.
De gehele transitie van verbrandingsmotor naar volledig elektrische is voor het ene merk lastiger dan voor het andere. Volvo heeft het vrij makkelijk. Dat is op zich ook logisch daar ze al een tijdje geen aansprekende verbrandingsmotoren hadden. Waarschijnlijk bewust, dus. Bij Aston Martin is het juist erg lastig, want dat merk is juist briljant vanwege de ouderwetse motortechniek.
Voor Aston Martin is het nóg lastiger, want het is ook slechts een klein merk. Dat niet alleen, ze verkopen met name auto’s buiten in Europa. En buiten de oude wereld zijn ze een heel stuk soepeler met emissie-eisen. Nu zal de VS onder Joe Biden bijdraaien, maar in de verenigde zandbak van het Midden-oosten hebben ze nauwelijks regels omtrent CO2-uitstoot. Toch een redelijke afzetmarkt.
Elektrische Aston Martins
De plannen die we tot nu toe hoorden van Aston Martin waren niet heel erg hoopvol. Althans, voor de tech-liefhebber. Voor de liefhebbers van auto’s was het juist goed nieuws. Maar beide partijen worden op hun wenken bediend, want de elektrische Aston Martins komen er aan! Dat heeft Aston Martin-baas Lawrence Stroll bevestigd aan de Financial Times.
De elektrische Aston Martins die op komst zijn, zijn leuk én niet leuk. We beginnen met het slechte nieuws. Ja, er komt een elektrische SUV. Waarom je in hemelsnaam de legendarische Aston Martin badge op 2.600 kilogram aan witgoed wil plakken, lijkt een raadsel. Maar dat is het natuurlijk niet: ze zijn nu eenmaal enorm populair en zorgen voor voldoende inkomsten.
Sportauto
Gelukkig komen er twee elektrische Aston Martins. De andere is namelijk wél een sportauto (nee, niet de Rapide-E die je op de foto’s ziet). De sportwagen zal gebouwd worden in Gaydon, waar de andere sportwagens ook gebouwd worden. De crossover wordt in St. Athan (Wales) gebouwd.
Uiteraard is deze snelle omschakeling mogelijk dankzij de nauwe samenwerking met Mercedes-Benz (we mogen geen Daimler meer zeggen). De accutechniek komt namelijk bij Das Haus vandaan. Sowieso is er een enorme kruisbestuiving tussen Aston Martin en Mercedes. Echter, Mercedes zal niet de enige leverancier zijn. Stroll heeft aangegeven ook verder te kijken. De elektrische Aston Martins staan gepland voor 2025.
Via: Automotive News Europe.
Charles Taycan 4S zegt
Mooi, een paar jaar geleden zei ik al van kom met een betaalbare Vantage met 6- in lijn en een elektrische uitvoering om zo de concurrentie het hoofd te bieden. Ze zijn te lang doorgegaan op ouderwetse motor- en versnellingsbak technologie waardoor hun verbruik en dito uitstoot sky high waren/zijn , met als gevolg onbetaalbare modellen met mindere prestaties voor een hogere prijs en veel extra taxen. Ik hoop dat ze nu weer in een positief vaarwater komen want ik blijf het een prachtig merk vinden. Met invloeden van AMG moet het goedkomen!👍
gregorius zegt
2025 noem ik toch niet echt nabij. Maar goed, het zou me verbazen als AM éérder met een sportieve EV gaat komen, op basis van MB technologie dan dat MB er mee gaat komen.
En volgens mij staat de EQS pas tegen 2022 op de planning (dus 2023). Pas daarna zal MB doorgaan met de AMG GT-E, gok ik zo.
Dus 2025; dat zal alleen gebeuren als AM eigenlijk niks meer dan een coach-build EQ-AMG-E-GT zal worden.
guy zegt
EQS is nu te bestellen. Eerste leveringen september 2021
petroldrinker zegt
Zonde, hoe help je een merk om zeep….
Hoeveel betaald onze overheid eigenlijk hier aan autoblog om de EV onder de mensen te brengen? je kan mij veel vertellen maar zoals jullie die kut ev’s pluggen moeten jullie goed betaald krijgen van ze… sell out’s
Fer-4S zegt
@Petroldrinker, ben misschien naïef, maar ik geloof niet zo in dat soort complotten. EV is al jaren bezig aan een opmars, en inderdaad (door lage bijtelling), gestuurd door de overheid. Maar denk niet dat de overheid (en dan vooral, welk departement?), Autoblog zal sponsoren. Realiteit is dat EV het nieuwe rijden wordt. Dat is soms helaas gemis aan emotie en geluid, maar in veel andere gevallen (>99%), rijdt een EV plezieriger dan een auto op brandstof. De jaren ’80 bracht veruit de mooiste auto’s met eigen identiteit (205 GTI, 5 GT Turbo, Thema 8.32, 288 GTO, en vele vele anderen), bijna 30 jaar later evolueren we door naar autonoom rijden. En dat is met iedereen die appt tijdens het rijden, mogelijk maar beter ook. Niet leuker voor de autoliefhebber, wel realiteit.
mashell zegt
Met je statement “jaren ’80 bracht veruit de mooiste auto’s met eigen identiteit” doe je de jaren 60 en 70 ernstig tekort…
EV’s en emotie. Mensen snappen het echt niet, auto’s hebben geen emoties, de bestuurders wel. En ja als die bestuurder emotioneel wordt van het geluid van een snerpende verbrandingsmotor of de vibraties van een schuddende verbrandingsmotor dan zal je dat missen. Als bestuurder van een EV merk ik dat er nieuwe emoties voor in de plaats komen. Tussen het overige verkeer optrekken bij een verkeerslicht wordt bijzonder. Als je vooraan staat is het gemakkelijk, met je EV ben je gewoon het snelste weg en dat zonder enige moeite. Zit je tussen ander verkeer dan valt je op dat optrekken van verbrandingswagens nogal weinig vloeiend gaat, ze trekken op, vallen terug, versnellen weer, vallen terug. versnellen weer. Achter het stuur van een EV bekruipt het het gevoel van meewarigheid (een emotie) omdat het zo ouderwets en primitief aandoet dat geschakel…
Fer-4S zegt
Idd, jaren 60 en 70 heeft prachtige auto’s opgeleverd. Bedoelde vooral dat er in de jaren 80 nog een groot onderscheid was tussen de (Europese) merken. Typische Franse, Duitse, Italiaanse auto’s etc. Nu ruim 35 jaar verder, is merkenidentiteit, merkentrouw compleet veranderd. Als liefhebber vond ik de jaren ’80 (en ’90), leukste periode.
Fer-4S zegt
En wat betreft kut EV’s, als interesse, welke EV auto’s heb je allemaal in gereden? En hoeveel kilometer in totaal? Rij eens in een BMW i3 in de stad, is gewoon een hele goede stadsauto. Een model 3 is toch een hele fijn rijdende auto. Een iD3 is ook een hele lekkere auto. Het mist wat uitgesproken identiteit, maar heeft meer met de tijdgeest te maken, dan met EV.
petroldrinker zegt
Heb gereden in van alles, van de Renault zoë tot de Model S P100D/Model 3 performance en van alles er tussen, waaronder ook de I3 wat jij benoemd, voor al die EV’s geldt het zelfde: het is vervoer van plek a naar plek b, maar dat is een fiets/de benenwagen/45kph karretje/OV ook…..
Sure een EV is sneller in de acceleratie dan mijn auto’s, prima boeid niet, ik heb tenminste nog een ervaring in de auto, met beleving, lekkere klappen met schakelen en theater, iets wat al die duracell gebakjes toch echt missen. En gezien de auto nog altijd duurder is dan het ov of wat dan ook, verkies ik toch echt de beleving en theater boven een zogenaamde auto die volgens de linkse overheden beter is voor het millieu (ik geloof dat bij uitstek absoluut iet in), en stil is, ik wil graag wakker blijven achter het stuur namelijk (ik val met een diesel vaak al zowat in slaap na meer dan 45 min achter elkaar erin rijden)
De eerste EV die plezieriger rijdt dan een ICE auto, moet ik zeker nog meemaken…
Charles Taycan 4S zegt
@petroldrinker, ga eens rijden met de eerste echte EV voor de petroldrinker/ head… de Taycan , cool, rijdt fantastisch, stuurt superscherp en toch sportief/ comfortabel, en met Sport Sound!😉 Let op: als je gaat proefrijden, je bent om… net als ik na 3 911’s met sportklappenauspuff…😉👍
petroldrinker zegt
Nou ik denk dat dat toch echt wel meevalt, vind het toch wel erg opvallend dat 1 van onze buurmannen er 1 heeft, maar hem alleen zakelijk pakt, en de rest van zijn tijd toch echt nog zijn “ouderwetse” brandstof autos voor alles dat niet zakelijk is, als dat ding zo enorm goed is zoals jij van de toren blaast, waarom zou die dat dan doen?
Ik heb overigens echt geen intresse om in een taycan te rijden, ik durf nu al te wedden dat het mijn hele beeld/magie van Porsche verknalt door het gebrek aan geluid.
Fer-4S zegt
Misschien dat je buurman gekozen heeft om zijn Taycan dan alleen maar zakelijk te rijden. Scheelt al snel 1000€ netto bijtelling in de maand. Voor mij is een Porsche rijden meer dan alleen geluid. Zitpositie, rij-eigenschappen, afwerking, tellen ook voor de beleving. Voor mij gaat er niets boven een 911, maar een Taycan is met 40.000 km per jaar en 2 kinderen, een heel prettig alternatief.
Charles Taycan 4S zegt
Idd! Scheelt een berg geld aan bijtelling!😉
Charles Taycan 4S zegt
@petroldrinker, ga er maar eens mee rijden… heb ik ook gedaan.👌
Fer-4S zegt
Door een tunnel met kleppen open is een 911 echt leuker dan een Taycan. Van alle kilometers die ik rij, is misschien 5% leuker in een brandstofauto. De overige kilometers is snelweg, in de stad, woon-werk, in de file, etc. In een file een koppeling intrappen, geef mij maar een automaat. In stadsverkeer een start-stop met een brandstofauto, hoogst irritant en dat zet je uit. Natuurlijk is er lol met een brandstofauto en al het mechanische, en qua rijden, in die situaties meer lol dan met een EV. Maar ja, alle andere kilometers geniet ik van de souplesse van een EV.
bartteeuwen zegt
“Eindelijk”…
Lars zegt
Goed dat Aston Martin een elektrische auto gaat bouwen, hopelijk blijft het wel een echte Aston.
MaartenD zegt
Eindelijk? 😭😭😭
ghini zegt
Samen met AMG dan ws: https://www.autoblog.nl/nieuws/amg-bouwt-nieuw-testcentrum-voor-elektrische-modellen-874126