Ook in het EV-tijdperk is de A110 een lichtgewicht.
De A290 mag dan wel de eerste productie- EV zijn van Alpine, maar twee jaar eerder zagen we ook al een elektrische A110. Het was dan wel een conceptauto, maar met deze A110 E-ternité liet Alpine wel zien wat er in het vat zit. Renault-baas Luca de Meo voegt nog wat sappige informatie toe aan de toekomstige e-A110.
Voor de accu’s van de conceptversie leende Alpine het batterijpakket van de Megane E-Tech. Dat kan bij het productiemodel ook gebeuren. De Meo sluit namelijk uit dat Alpine een speciaal platform gaat bouwen voor de A110. Hij noemt een op maat gemaakte basis ”een compleet domme beslissing” en ”niet rationeel”. Het zou voornamelijk veel te veel geld kosten.
Net zo licht als een benzinesportauto
Ondanks dat er geen speciaal platform komt voor de A110 zal Alpine vasthouden aan drie belangrijke pijlers: een laag gewicht, lekker stuurgedrag en een vriendelijk prijsje. Voor de massa doet De Meo een gewaagde uitspraak. ”De volgende A110 zal lichter zijn dan welke vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor dan ook, zonder een compromis in de prestaties”, zegt de Renault-baas tegen Autocar.
Als we dan even kijken naar het elektrische A110-concept dan zien we dat dat model 1.378 kilo weegt. De meest vergelijkbare benzineauto van de elektrische A110 is toch wel de benzine-A110, nietwaar? Die weegt slechts 1.102 kilo. De Porsche 718 Cayman weegt 1.440 kilo, dus daar duikt het elektrische concept van de Alpine A110 wel onder.
Voor het zover is, blijft Alpine de huidige A110 bouwen en verkopen tot en met 2026. Op dat moment komt de EV-versie. Van de buitenkant zou je dan niet gemakkelijk moeten zien dat het de elektrische Alpine is. De Meo zegt hierover dat de EV ‘eruit moet zien” als een A110. ”Porsche bouwt ook geen vierkante 911”, grapt De Meo. De ‘A110 voor vijf personen’ moet er behoorlijk anders uit komen te zien.
audirs3 zegt
EV’s hoeven ook helemaal niet zo zwaar te zijn, als ze tenminste goed zijn ontworpen. Alleen een accu is vrij zwaar, maar daarentegen bespaar je weer veel gewicht op motorblok, versnellingsbak, kardanas, uitlaat, etc.
Vergelijk maar eens het gewicht van een Model 3 Performance met een M3, of Model S Plaid met een M5. Nauwelijks verschil.
rollingstoned zegt
Tesla Model S Plaid – 2.265 kg
BMW M5 (G90) – 2.510 kg
Da’s bijna 300 kilo in het voordeel van de Tesla, dat zou ik toch niet ‘nauwelijks’ durven noemen… ;-)
anthwan zegt
En dan ging ik toch 101% voor de M5
Dutchdriftking zegt
Dat is een hybride, dat is niet helemaal eerlijk. De uitgaande G30 M5 weegt 1950kg. Dus 300kg in het voordeel van de M5. En dat is met X-drive ook niet het lichtste jongetje van de klas.
Flutterbear zegt
Lol, hoezo is vergelijken met een hybride niet eerlijk? Daar kiest BMW toch zelf voor?
Overigens vind ik ze qua performance ook niet vergelijkbaar. De nieuwe Model 3 Performance verslaat overigens de BMW M4 op elk vlak behalve het circuit.
hotze zegt
En niet op “emotioneel” vlak.
hotze zegt
Zo’n Renault zou ik al niet willen op benzine, laat staan een elektrische versie
mashell zegt
Batterij van de Megane zorgt wel voor langzaam snelladen, die heeft daar z’n zwakste punt.
vaakbenjetebang zegt
‘Vergelijkbaar’ is een prachtig interpretabel begrip.
Persoonlijk schat ik de kans dat de e-A110 net zo licht wordt als mijn benzinegestookte exemplaar precies nul. Vergeleken daarmee zal hij zeker zwaarder zijn. Maar ja, zal Alpine dan zeggen, die vergelijking gaat mank, want de e-A110 heeft niet de schamele 252 ponies en 320Nm van jouw auto, maar [vul specificaties in]. Je moet hem dus vergelijken met [vul benzinegestookte tweezits auto in met vergelijkbaar vermogen en koppel]. En dan is-ie lichter!
Al naar gelang het Alpine uitkomt om deze bewering te staven kunnen ze dan bijvoorbeeld ook nog vergelijken op sprinttijden, rondetijden Nordschleife, rondetijden Aubevoye of voor mijn part inhoud van het handschoenenvakje – de mogelijkheden zijn eindeloos.
vaakbenjetebang zegt
@vaakbenjetebang: Hmm, de edit-knop is kennelijk niet meer operationeel. OK dan. Maar goed, wat ik nog wou toevoegen:
Hoe dan ook, ik ben benieuwd waarmee Alpine uiteindelijk op de proppen komt. Misschien tegen beter weten in hoop ik op iets dat zo leuk en tegelijkertijd ook zo sympathiek is, dat ik er ‘gewoon’ weer de portemonnee voor wil trekken.
Fernando zegt
Weer straffe cafépraat van Luca want daar komt niets van in huis tenzij ze een kleine accu gaan gebruiken.
Ook tijd dat Alpine als apart merk opgeheven word.
Toyota is redelijk succesvol met Lexus en zowat ieder merk aapt het na maar zelden of nooit is dat een succes. Acura, Infiniti, Xedos, DS, Alpine, Maybach
Enkel Genesis is in sommige delen van de wereld iet of wat een succes