Je moet je alleen niet te veel voorstellen bij de elektrische Alfa Romeo Giulia als je volgend jaar wil leasen…
De Tesla Model 3 is heet. Ondanks dat verkopen tegenwoordig beduidend minder indrukwekkend zijn dan vorig jaar, is het nog altijd een bestseller. Sterker nog, de verkoopcijfers van 2019 waren bijna ‘Kadett-esque’. De tijd dat een importeur dusdanig veel auto’s verkocht van één model in één jaar, ligt al láng achter ons. Erg knap.
Elektrische Alfa Romeo Giulia
Ondanks de vele kwaliteiten (range, prestaties, laadsnelheid en rijeigenschappen) zijn nog niet alle petrolheads om. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat er geen benzinemotor aan boord is. In het D-segment is de viercilinder gemeengoed en dat is niet echt een ‘emotioneel‘ motortype. Als je emotie zegt, zeg je Alfa Romeo. Dus eigenlijk: waarom is er geen elektrische Alfa Romeo Giulia?
Romeo Ferraris
Welnu, dat idee opperden wij al in 2019 en nu, aan het einde van 2020 is deze nog niet in zicht. En toch ook weer wel, want de auto op de foto’s is namelijk een elektrische Alfa Romeo Giulia! Uiteraard ligt er een enorme Anaconda onder het gras. Het project, Furia Rossa genaamd, is afkosmtig van Romeo Ferraris, een tuner die zich bezighoudt met Italiaanse auto’s.
ETCR-kampioenschap
De elektrische Alfa Romeo Giulia (die wel wat lijkt op de GTA) is ontwikkeld om deel te kunnen nemen aan het ETCR-kampioenschap. Dat is een geheel elektrische raceklasse. Volgend jaar worden er zes races gereden. Achter het stuur zit Jean-Karl Vernay. Allereerst: coole voornaam! Veel Europese wordt het niet. Vernay rijdt in het gewone TCR ook voor Alfa Romeo, maar dan rijdt hij in een benzinegestookte Giulietta.
Williams Engineering
Ondanks de Alfa-koets, heeft de elektrische Alfa Romeo Giulia verder niet zoveel met een Alfa te maken. Het accupakket is ontwikkeld en gebouwd door Williams Engineering. Op de achteras zitten twee motoren, die gezamenlijk 500 kW (670 pk) leveren. Naast deze Romeos Ferraris Giulia doen Hyundai (Veloster N ETCR) en Cupra (e-Racer) ook mee aan de emissieloze raceklasse volgend seizoen.
pjotr zegt
Zit ook geen Alfa logo op…
kniesoor zegt
@pjotr: Niet op de neus, wel op het kofferdeksel, meen ik.
subaru555 zegt
Behalve op de achterklep bedoel je?
tjorque zegt
Die ging er te moeilijk af. ?
937no1 zegt
Das gek. Bij mijn 147 gaan ze er altijd na een tijdje vanzelf af! :P
Dutchdriftking zegt
Gaaf ding! En een elektrische Alfa zou natuurlijk geniaal zijn.
michaelb zegt
@dutchdriftking: Maar een bezinegestookte briljanter
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: nooit meer last van olie lekkages.
Esprit_de_Flandre zegt
Batterijen kunnen ook lekken. Heel vies…
basman147 zegt
Ik verwacht over niet al te lange tijd een PHEV Guilia (en Stelvio) met de aandrijflijn uit de Ghibli, dus dan is er een Guilia voor jullie allebei!
stamp zegt
De naam wordt niet Europeser?
Kweetniet hoor, maar Jan Karel uut Venray… klinkt mij vooral Limburgs in de oren.
piedlourd zegt
Ik was even bang dat het weer over een peuterkarretje ging.
Grappig dat ze gebruik maken van williams engineering want dat heb ik al meerdere keren tegen alfa zelf gezegd.
Maar ik ben nog steeds niet gevraagd als CEO. Schande!
alfa147ti zegt
Ik hoop dat ik nog heel lang met mijn benzine Giulia kan blijven en bij het terug schakelen met de flippers die plof mag horen, maar we zullen helaas er allemaal wel een keer aan moeten vrees ik, we worden gewoon gedwongen net als dat we over een paar meer geen lekker stuk veel kunnen krijgen?
Eshuis zegt
Kan elektrisch zijn, maar ziet er verdomde netjes uit!
goodolddays zegt
?