Tijdens de autoshow van Parijs zullen we dan eindelijk kennis kunnen maken met de auto waar we al jaren van dromen: een elektische Mercedes A-Klasse! Want zeg nou eens eerlijk, die wil jij toch ook hebben? In 2008 werd er al over gesproken, maar nu is het dan eindelijk zo ver.
Overigens zal het in eerste instantie slechts gaan om een oplage van 500 stuks die (voornamelijk) ingezet zullen worden bij overheidsinstellingen en bedrijven. Het grote publiek zal nog eventjes moeten wachten op zo’n heerlijke stille A-Klasse. De A-Klasse E-Cell is ontwikkeld met de hulp van Tesla (Mercedes is immers aandeelhouder), maar wordt gebouwd in een Mercedes fabriek in Rastatt, Duitsland.
Mercedes wil nog niet meer loslaten over de specificaties dan dat de range zo’n 200 kilometer is en dat de elektrische A-Klasse zo’n 290 Nm aan koppel heeft.
Tesla wil over het accupakket vertellen dat het ongeveer 40 kWh heeft en bestaat uit ongeveer 4.000 individuele cellen. De prestaties van de elektrische A-Klasse zouden gelijk, of zelfs lichtjes beter, moeten zijn dan die van een A-Klasse op benzine. Ik ben benieuwd.
Eind dit jaar moet de productie starten en begin volgend jaar zullen de eerste exemplaren afgeleverd worden. Een elektrische versie van de A-Klasse die jij en ik ook kunnen kopen zal waarschijnlijk pas over enkele jaren volgen en tevens gebaseerd zijn op de volgende generatie A-Klasse. (via: nytimes.com)
ZilverenTip zegt
Doe mij maar de gele variant… Terug te vinden aan de rechterkant >>>
floryn zegt
De grote merken kunnen niet zonder Tesla. Betekent dat dat ze nog steeds niet begrijpen hoe een elektrische auto werkt? Is dat arrogantie of zijn ze gewoon achterlijk. Ik begrijp dit echt niet.
Laue zegt
@floryn:
Nee, het is gewoon goedkoper om techniek te kopen dan zelf te ontwikkelen.
the-budel-guy zegt
ik hoef hem niet de A klasse is toch al oer lelijk
en als tesla er iets mee te maken heeft hoef ik het al helemaal niet
Eric zegt
Ik zit niet te wachten op een A-klasse, maar op een C-break die elektrisch 800km kan rijden met 4 personen en bagage voor 2 weken vakantie tegen 130km/h gemiddeld.
Bboekelo zegt
@Floryn
Dat is goedkoper dan zelf ontwikkelen testen en productierijp maken. Het gebeurd in alle branches. Intel neemt telefoonchip fabrikant over, shell neemt kleine ontwikkelbedrijven over, enz enz. Hiermee vergaren ze op een goedkope wijze veel kennis.
OT. Volgens mij is de A hier een zeer geschikte auto voor beter dan een SLS,
ps, is er van deze A ooit al een twin versie gemaakt zoals van de vorige versie?
floryn zegt
@Bboekelo: Begrijpelijk, maar het lijkt er op dat ze dit ding helemaal niet serieus aan de man willen brengen, maar alleen als good publicity willen neerzetten. Heb je de film “who killed the electric car” wel eens gezien? Ze gaan er een paar honderd maken voor de lease. Na een paar jaar zeggen ze ehm nee het is nog te duur voor de consument. En dan is het verhaal over. We wachten al jaren op schone auto’s, maar het is blijkbaar niet economisch interessant voor de grote bedrijven om ze echt op de weg te brengen. Waar is de elektrische mini gebleven trouwens? Zou die ook niet dit jaar op de markt komen?
Esprit_de_Flandre zegt
Tijdje terug werd een gefacelifte elektro B-klasse gespot in China, en men vermoed dat het de eerste liefdesbaby wordt van BYD en MB. Zou wel nogal duur worden…
http://www.chinacartimes.com/2010/08/23/byd-and-mercedes-first-car-to-be-an-electric-b-class-variant-priced-at-500k-plus/
Esprit_de_Flandre zegt
Dit weekend trouwens in een klein elektrisch bakske gereden. Best wel leuk, alleen is 9350€ te veel voor een tweezits-aquariumpje dat maar 50km/h haalt en 50 à 60 km ver raakt. Weet de naam niet meer, maar zal even zoeken.
M-lover zegt
tja, 200 km… leuk, maar doe er wat file en wind tegen bij, waar strand ik dan? En nog leuker, waar ’tank’ ik dan? actieradius moet gewoon omhoog, voor de rest heb ik geen enkel probleem met elektrowaggies… Alhoewel, hoe recucleerbaar is dat accupack nu eigenlijk? een motorblok is oud ijzer, maar li-ion en aanverwante batterijen zijn niet milieu’zs beste vriend!
Esprit_de_Flandre zegt
Deze was het: een Biro.
As_long_as_it_is_fast zegt
Stelt niet veel meer voor na de SLS gezien te hebben gisteren.. :D
Timmie zegt
Zal misschien helpen om het zwaartepunt van deze elandtest-gevoelige wagen te verlagen. Trouwens, elektrisch rijden voor het grote publiek zal altijd ver weg blijven, want steeds weer zijn er zware investeringen nodig die niemand op zich wil (of kan) nemen…
preske zegt
er was al eind jaren ’99 sprake van een elektrische A-klasse.
preske zegt
eind jaren 90, moest dat zijn natuurlijk
erik zegt
de hele tij dat geneuzel over elektrische proefauto’s ik wordt er scheitziek van, gewoon massaal op de markt brengen en dan niet van die kuthybrides maar elektrisch of met een range extender
Pixed zegt
@erik: ik ben het eens met je opmerking, alleen de formulering en tekstkeuze kan véél beter me dunkt.
Ik vermoed dan ook dat je het hypocriet vindt dat merken een bepaalde techniek gebruiken om hun imago op te blinken, terwijl deze techniek allang voorhanden is (al paar decennia trouwes) en ze dus perfect vandaag elektrische auto’s + stroomnetwerk kunnen gaan bouwen.
realcar zegt
A-klasse introductie 1997 met ruimte tussen de vloer en de bodemplaat voor accu’s. Toen dus al……