Deze elektrische 911 restomod ziet er geweldig uit. Maarreh, er wringt toch iets.
De toekomst is elektrisch, dames en heren. En dat hoeft zeker geen slecht nieuws te zijn. Hyper-efficiënte, compacte en krachtige motoren met een extreem hoog rendement en direct koppel. Dus in veel gevallen ga je er op voorruit ten opzichte van je 1.2 benzine of 1.6 diesel.
Ook sportwagens gaan elektrisch worden. Zelfs bij Porsche is dat het geval. Binnen niet al te lange tijd zullen er elektrische 718 staan te shinen in de Porsche-showrooms. Maar wat als je het liefst een 911 hebt die is voorzien van elektrische aandrijving? Dan moet je eventjes wachten. Ondanks tegenstrijdige berichtgeving, lijkt het erop dat Porsche de 911 als laatste zal elektrificeren.
Geen fauchende zescilinder
Maar niet getreurd, want deze elektrische 911 restomod is een oplossing! In eerste instantie wringt er natuurlijk iets. Waarom zou je een een fauchend, lucht gekoeld, indirect ingespoten kunstwerk dat de boxermotor is vervangen voor een generieke elektromotor met nul karakter?
Dat nieuwe auto’s elektrisch zijn, is logisch. Maar om nu een mooie klassieker om te bouwen, is nogal zonde. Zeker als de motor een essentieel onderdeel is van de beleving. Paarden kregen in 1910 toch ook geen cilinders om ze moderner te maken?
In dit geval zit er een gedachte achter. Deze elektrische 911 restomod is het product van Modern Classics uit Sofia, Bulgarije. Zij modificeren enkel en alleen exemplaren die het redden niet meer waard zijn.
Denk aan een verregaande staat van ontbinding, schades of enorme technische mankementen. Dan worden de 911’s (in dit geval een G-Serie) helemaal opnieuw opgebouwd en verbeterd daar waar mogelijk.
Motor elektrische 911 Restomod
De elektromotor is afkomstig van BMW. De unit levert 184 pk en kennen wij van de BMW i3 (de i3S om precies te zijn). De motor krijgt energie van een accupakket van 42 kWh. Daarmee moet je zo’n 250 kilometer kunnen afleggen.
Qua prestaties is het niet heel erg denderend. Van 0-100 km/u accelereren duurt 6,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 160 km/u, begrensd uiteraard om de accu te ontzien. Dat is langzamer dan de originele 911 van begin jaren ’80. Die gingen in zo’n 6,3 seconden naar de 100 km/u en haalden 240 km/u. Toch een verschil.
Qua uiterlijke wijzigingen is er gelukkig weinig te melden. Het is een van de meest iconische auto’s aller tijden. In het interieur zijn er wel wat wijzigingen. Dat Nardi-stuur had van ons niet gehoeven, alhoewel het waarschijnlijk prettiger lekkerder in de hand ligt. Opmerkelijk is de iDrive-controller van BMW, deze is identiek aan dat van onze E91-duurtester!
Meer lezen? Deze 9 klassiekers zijn juist BETER met een elektromotor!
pomoek zegt
Eens met wat het stuur betreft. Verder: Zet ‘m maar hier voor de deur!
fanboy zegt
Ze hebben hem niet bewust op 160km/h gelimiteerd.
Ze hebben gewoon de complete BMW i3 aandrijflijn inclusief alle controllers erc erin gezet, en de 160km/u is een gevolg ervan.
Ook de 42kWh accu zal de 120ah i3 accu zijn.
Heeft wat voor en nadelen.
Vermoedelijk is deze gewoon prima uit te lezen of zelfs te updaten bij de BMW dealer, als ze het aandurven.
ghost zegt
@fanboy: klopt wat betreft die accu. Kom je in ieder geval rustig 350km ver mee met normaal rijden (dus niet overmatig moeite doen en sloom rijden).
polpol33 zegt
Boe!
vaakbenjetebang zegt
De 911 is nou zo’n auto waarbij ik een EV-restomod niet echt vind passen. Het karakter van het origineel wordt in zo’n sterke mate bepaald door de motor en zeker ook de plaatsing daarvan, dat je het ding zo eigenlijk tekort doet. Er zijn genoeg klassiekers die zich beter lenen voor zulke ombouwprojecten.
Rudy zegt
Helemaal mee eens, vooral de comfortabele klassiekers lenen zich goed voor een EV mod. Zoals een oude Rolls bijvoorbeeld.
O plaat zegt
Ik zou zo iets nooit willen, als ik met een klassieker ga rijden verwacht ik een oude bak. Wat betere remmen en de motor wat meer vermogen geven mag zeker maar niet dit. Je moet oude techniek in zijn glorie laten, ik verkies ook nog steeds de Mona Lisa van het Louvre boven de NFT ook al is die laatste de toekomst.
Davion zegt
Ze hadden beter de aandrijving genomen van een deftige electrische auto en niet van dat kleine koekblik, voor de rest, als het idd 911’en zijn die zo goed als ‘verloren’ zijn dan kan ik het alleen maar toejuichen, straatbeeld kan er alleen maar van beteren :)
wessel04 zegt
Geen denken aan.
fransananas zegt
Ik ga wel shoppen bij voitures extravert
bobje zegt
Nou klinkt ie niet meer als een koffiemolen, maar als een stofzuiger. Wat is erger 😉
zjos zegt
Dit is toch 3x niks. Net zoiets als een antiek horloge met van binnen een kwartsklokje, een oude eiken tafel met van binnen triplex en daar buiten wat fineer. Dit is nepper dan nep. Een namaak parfum in een flesje wat lijkt op het origineel. In eerste instantie lijkt het heel wat maar dan kom je er al snel achter dat niets is wat het lijkt. Als je hier mee komt aanrijden zal niemand opkijken maar hoogstens zijn hoofd schudden. Zoiets van je wil wel maar kan niet. En het is zonde van alle onderdelen die nu verloren gaan om het enige echte origineel rijdend te kunnen houden. Triest.
flyerbunch zegt
Ziet er netjes uit, maar als ze dan toch elektrisch gaan prop er dan een Taycan aandrijflijn in. Yes, not cheap, maar dan blijft het toch nog Porsche..
Hubert zegt
Klopt dat paarden geen cilinders kregen, maar de koets die ze voorttrokken wel….
Variomatic zegt
Echt doodzonde van die 911, rot svp op met dit soort deugmensch gepruts!