Sterker nog, vanwege de styling zou een elektrische 911 eerder dan verwacht kunnen arriveren.
Porsche was met de Taycan een van de eerste elektrische topsedans. Jaren na de Tesla Model S uiteraard, maar in vergelijking met de ’traditionele’ concurrentie waren ze er snel bij. Daarom heb je nu al een complete ‘familie’ van Taycan-modellen terwijl we bij sommige merken nog steeds wachten op elektrische toppers.
Zoals bekend, is Porsche bezig om hun gamma vlotjes te elektrificeren. De volgende Macan en 718 worden geheel elektrisch. En uiteindelijk voorzien we ook een elektrische toekomst voor de Cayenne en Panamera, alhoewel daar nog niet veel bevestigingen op het internet aanwezig zijn.
Integraal
Maar hoe zit het dan met een elektrische Porsche 911? Porsche heeft al lang volgehouden dat de 911 het laatste model wordt dat een elektromotor krijgt. Sterker nog, Porsche stelde voorheen dat het nog niet zeker is dat de elektrische 911 zou komen. Om de auto in Europese landen te kunnen verkopen, zullen ze overigens wel moeten.
Een elektrische 911 is wat lastig, want de verbrandingsmotor van die auto is een integraal onderdeel van die auto. Niet alleen qua geluid, maar ook qua vorm. Omdat er een platte zescilinder boxermotor achter de achteras ligt, heeft de auto zijn kenmerkende lijn. Volgens Michael Mauer heeft een elektrische 911 dat niet meer nodig. Echter, de hoofddesigner van Porsche heeft wel bevestigd dat er niet getornd gaat worden aan het iconische zijaanzicht van de 911. Ook niet met een elektrische 911.
Elektrische 911 minder overhang achter
Volgens Michael Mauer zijn het overigens geen ‘echte’ zorgen. Met een elektrische auto heb je nu eenmaal meer vrijheid qua ontwerpen. Mauer geeft wel aan dat de nabij gelegen toekomst spannender wordt. De regels betreft uitstoot zullen nog veel strenger worden. Mauer stelt dat als Porsche de 911 wil laten voldoen aan die eisen, de overhang aan de achterzijde zo’n 2 meter zal worden. Dat is precies de overhang van de frontoverhang van de Audi RS4 B7 (je weet wel, dat model met 2amper 300 pk), maar dat terzijde.
Volgens de designchef is het eenvoudiger om dat station over te slaan en meteen aan de slag te gaan met een elektrische 911. Een Porsche 911 wordt niet gedefinieerd door de zescilinder, maar door de styling, prestaties en rij-eigenschappen. De puristen zijn er waarschijnlijk fel op tegen, maar vergeet niet dat die alleen de ‘901’ nog een echte 911 vinden.
Via: Autocar.
Dutchdriftking zegt
911 rijders zullen vooral moeten wennen aan de enorme kofferruimte die dit gaat opleveren. Stel je voor, een heuse hatchback achterzijde op een 911, de gruwel!
Edge zegt
Aan de voorkant noemen ze zo’n kofferruimte een frunk, maar hoe zouden ze zo’n innovatieve bagageruimte aan de achterzijde van de auto noemen? Runk?
cossiekiller zegt
Achterfrunk
creative zegt
@cossiekiller: Trunk?
mashell zegt
Misschien moet je je piemelcomplex iets beter verstoppen, het engelse woord voor slurf willen gebruiken voor een kofferbak aan de achterkant van een voertuig is gewoon raar.
frederik zegt
@dutchdriftking: Nee joh, daar komt het accupakket voor de juiste gewichtsverdeling. 👌
pomoek zegt
@frederik: Precies! Rijden als een boss net als vroeger in je 930 turbo!
Charles Taycan 4S zegt
Lijkt me geweldig! Wordt een succes, garanti!👍😉
simonferrari zegt
@Charles Taycan 4S: Ik was door de reacties aan het scrollen op zoek naar uw reactie ;).
OT: Ik ben zeer benieuwd. Ik hoop niet dat het een overdreven pk monster gaat worden. Liever 400 tot 500 pk en fantastische rijeigenschappen.
Charles Taycan 4S zegt
@simonferrari, haha! Was wel een zoektocht he?!😉 Maar idd! 400-500 pk lijkt mij ook meer dan genoeg, heb nu 571 pk et dat is al meer dan mijn rijbewijs me lief is!😜 en al bloedsnel. Ben erg benieuwd! On verra!
Benny_Weisz zegt
Een elektrische 911 roept bij mij het beeld op van een trans-vrouw….. Ziet er goed uit, prima prestaties, geweldige rij-eigenschappen, enz.
Maar toch ergens deep down inside weet je gewoon dat het iets onnatuurlijks blijft.
-Disclaimer-
Het bovenstaand verhaal is op geen enkele wijze in verband te brengen met eigen ervaringen uit het verleden.
petroldrinker zegt
@bennyweisz: mooier had het niet geformuleerd kunnen worden, in je achterhoofd weet je gewoon dat je fout bezig bent 😅🤣
cloverleaf zegt
@bennyweisz: jij vind transvrouwen er dus goed uit zien?
Benny_Weisz zegt
Sommige beter dan andere….. net als auto’s eigenlijk
fendercd60 zegt
@bennyweisz: jaja, dat zou ik ook zeggen met het laatste stuk…
flutterby zegt
@bennyweisz: wat is er natuurlijk aan een brandstofmotor? Alles eraan scheeuwt onnatuurlijk, van het geluid tot de complexiteit. Dat iets anders is maakt het nog niet slecht.
mashell zegt
Je was al diep down inside toen je erachter kwam? Complimenten aan de chirurg dan.
mpgc zegt
Luchtgekoelde elektromotor achter de achteras 😄
petroldrinker zegt
Hoe help je een icoon om zeep, door het een elektro ding te maken… kansloos dus, ipv dat alle bedrijven zich gezamenlijk is zouden verzetten tegen de achterlijke regels, maar dat is teveel wishfull thinking gok ik…
flutterby zegt
@petroldrinker: hoezo kan een icoon niet elektrische zijn? De Model S en X zijn toch echt wel iconen.
redbeams zegt
@flutterby: Dan begrijp jij de betekenis van “icoon” niet.Het gaat er niet om of het electrisch kan zijn maar hoe deze oorspronkelijk was.
mashell zegt
Die bedrijven verdienen geld aan het verkopen van nieuwe wagens, dus zij zorgen er wel voor dat ze nieuwe wagens binnen de regels (die de politiek in opdracht van de kiezers opstelt) te ontwikkelen. Bovendien heeft Porsche de 911 al zo vaak om zeep geholpen, steeds langere wielbasis, waterkoeling, dashboard kastje, gladde zijkant, spiegelei koplampen, automatische versnellingsbak, vierwiel aandrijving, een turbo, turbo op alle modellen, steeds dikkere kont. Ze weten dat als het een 911 heet en op een 911 lijkt dat het verkoopt!
pomoek zegt
Ook een Porsche traditie: iedere nieuwe ontwikkeling wordt door Porsche lovers gehaat.
mashell zegt
Als de puristen het niks vinden dan wordt het een doorslaand succes.
shizzle zegt
Ben erg benieuwd of dit geaccepteerd wordt door de puristen. Is het niet tijd om met dit model op het hoogtepunt te stoppen en het sokje door te geven?
frederik zegt
@shizzle: De puristen gaan hier zeker niet voor, maar ja, daar verkoopt Porsche ook geen nieuwe auto’s aan natuurlijk. 🤷♂️
monsieurleloure zegt
Over 10 jaar overstappen naar Toyota/Lexus die blijven tenminste in ICE geloven.
Charles Taycan 4S zegt
@monsieurleloure, als ze nog bestaan dan met deze policy… 😜
nigelbennisphotography zegt
@Charles Taycan 4S: alsof elektrisch het helemaal kan gaan maken wereldwijd.. Ik heb er m’n twijfels bij en de tijd zal het uiteindelijk leren hoe en wat.
Jij bent blij met je elektrische Porsche de anderen zijn blij met hun ICE motoren, prima toch?!
Charles Taycan 4S zegt
@ nigel, Zekers! Je moet blij zijn met wat je hebt en anders iets anders kopen, klaar!😉
flyerbunch zegt
Geen zorgen, dit zal niet voor morgen zijn aangezien ze eerst voor een hybrid versie gaan en volop inzetten op synthetische brandstof zoals men ook de F1 wilt doen. Hier zal Porsche (deal is bijna rond) bij het aantreden van een samenwerkingsverband met Red Bull ook z’n duit mee in het zakje doen.
p993 zegt
Yeah right