Is de elektrisch rijden nog wel superieur nu er synthetische brandstoffen aankomen?
Ja, jongens, kom op! Net nu we eindelijk lekker overstappen op elektrisch, is er ‘ineens’ een veel makkelijker alternatief: synthetische brandstoffen (e-fuels). Dat is kort door de bocht en mega-goed sapje waarbij uit de uitlaat alleen maar de gecombineerde adem van Arjan Lubach en Arie Boomsma wordt uitgestoten.
Deze vinding is natuurlijk koren op de molen voor de traditionele autofabrikanten. Die spinnen er hun garen bij het zo lang mogelijk produceren van verbrandingsmotoren. De complete infrastructuur is er immers op aangepast. Merken moet niet zozeer ‘omdenken’ maar echt transformeren tegenwoordig. Dat is een van de redenen waarom Tesla het zo lekker doet: dat focust zich alleen maar op elektrische auto’s.
Lifeline
Veel fabrikanten gebruiken de e-fuels als een soort ‘lifeline’. Een laatste noodgreep. Een mogelijkheid om het nog heel eventjes op de oude manier uit te zingen. Je zou kunnen aannemen dat Mercedes-Benz er wel voordeel bij heeft dat ze nog eventjes verbrandingsmotoren kunnen maken. Maar wat blijkt: daar hebben ze geen oren naar!
Dat zei Mercedes-Benz baas Ola Kallenius tegen Automotive News. Deze meneer staat op het moment in de belangstelling vanwege de introductie van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse.
Volgens hem zijn de zogenaamde e-fuels een tussenoplossing om de verbrandingsmotor iets minder slecht te maken. Hij noemde de elektromotor namelijk ’technisch gezien superieur’. Volgens Kallenius zijn er twee enorme voordelen aan elektrische auto’s. Ten eerste is er de efficiency. Ondanks dat E-fuels beter zijn de dan normale brandstoffen, is het rendement alsnog heel erg laag.
Elektrisch superieur over e-fuels, ook met uitstoot
Een ander ding is uitstoot. Ondanks dat de uitstoot met e-fuels lager is, is die van een EV gewoon 0. En ja, natuurlijk, je zit ook met ‘waar komt de energie vandaan’, maar er zijn meerdere manieren om elektriciteit op te wekken.
Kallenius ziet dat de elektromotor de verbrandingsmotor voorbij zal gaan, nog voor 2030. Nu is hij redelijk op de hoogte van wat er gebeurt in ‘zijn’ R&D-faciliteit. Hij voorziet de nodig vooruitgang voor de EV, dat natuurlijk nog een vrij ‘jonge’ techniek. Bij de verbrandingsmotor zitten we nu ongeveer op de piek van technisch haalbaar is zonder dat het extreem prijzig wordt.
Viercilinders en accu’s
Mercedes investeert dan ook al een tijdje niet meer in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Ze hebben nu een soort Volvo-esque benadering qua elektrificatie en het toepassen van viercilinder verbrandingsmotoren. De zes-, acht- en twaalfcilinders vind je alleen nog in de nichemodellen die in veel kleinere aantallen verkocht worden.
In principe is Mercedes een van de weinige merken die je kunt geloven. Ze bedienen namelijk nu namelijk bijna elke klant. Als je een E-segment sedan zoekt, heb je bij keuze uit elektrisch (EQE), plug-in hybride benzine, benzine en diesel. Het is dat ze geen LPG af fabriek verkopen.
Via: Automotive News.
O plaat zegt
Waarschijnlijk zal elektrische aandrijvingen tegen 2030 (In Europa) inderdaad de meerderheid van de auto verkopen uitmaken. Maar toch ben ik gelukkig dat er voor de petrol heads een alternatief komt voor de 911s, Ferrari’s, mustangs en mx5s van de wereld. Die zullen een klein percentage van de autoverkopen uitmaken net zo als liefhebber autos nu ook slechts een klein deel van het straatbeeld uitmaken.
wimof zegt
Waarom moeten we Mercedes geloven, nadat de manager wereldwijd maakte dat hij enkel wagens voor de happy few wil gaan maken (maakt)
pomoek zegt
Kijk. Dat is nog eens informatie waar je wat aan hebt. “straight from the horse’s mouth” zoals de leden van teamLH het zouden zeggen. Sterker nog, het is in feite team LH. Maar ik dwaal af.
Duurzame brandstoffen moeten worden gemaakt met behulp van emissieloze energie. Anders heeft het hele idee totaal geen zin. Alleen: op dit moment hebben we nog te weinig van dergelijke energie. Op een enkele dag na waarbij er een overschot is, zoals vorige week.
Bij het maken van dergelijke brandstoffen gaat er energie verloren. En bij het verbranden verlies je ook weer energie in de vorm van warmte. Al met al is het dus gewoon niet efficiënt. Als je nu een synthetische brandstof kan ontwikkelen waar de huidige generatie motoren op kan draaien: dan zou het nog wel interessant zijn. Maar, voor zover ik het begrijp, wordt er nu nog slechts gesproken over het bijmengen van synthetische brandstoffen bij fossiele brandstoffen. Dan is het nette resultaat: dat we nog steeds méér CO2 de lucht in spuien.
petroldrinker zegt
Alle merken die nog neit met E-fuels bezig was maar groots in duracell heeft geinvesteerd gaat dit roepen natuurlijk, ze moeten hun domme investeringen wel terug verdienen natuurlijk
koeberg zegt
Technisch is een elektromotor natuurlijk superieur aan een verbrandingsmotor. Het is gewoon rete-inefficient om middels kleine explosies een cilinder in gang te zetten die een krukas een klein stukje draait.
Het enige waar brandstof superieur in is is energiedichtheid per volume en gewicht. Maar ja, de verbrandingsmotor slokt wel een heleboel van die energie op om het in warmte en geluid om te zetten.
neal zegt
Hou toch op met dat gezeik dat de uitstoot bij electrisch rijden ‘0’ is..dat is niet zo.. die electriciteit wordt nog steeds niet 100% uitstootvrij opgewekt… en dat zal nog decennia lang het geval zijn.
Richmond zegt
Tijdens het rijden is de uitstoot 0. Ja de elektriciteit is niet schoon.. maar nog altijd schoner dan het het produceren van brandstof in welke vorm dan ook. Dus hoe is dat gezeik? Niemand beweert dat elektrisch rijden in de hele keten schoon is.
maotje zegt
De auto stoot 0 uit.
Bij een verbrandingsmotor kijken we ook niet naar de uitstoot van de raffinaderij en de stroom die de raffinaderij nodig heeft voor hun procesvoering, verlichting en beveiliging. Waarom zouden we bij elektrisch dan ineens wel moeten kijken naar het opwekken van elektriciteit?
rollingstoned zegt
EV’s stoten gemiddeld wel meer fijnstof uit dan ICE’s, doordat ze door hun hoge gewicht en koppel veer zwaarder op de banden zijn. Dus helemaal schoon zijn ze zeker niet.
https://www.ad.nl/auto/oeso-meer-fijnstof-van-banden-elektrische-suvs-dan-van-autos-met-verbrandingsmotor~a3a0a107/
coupedriver zegt
Veel meer fijnstof bij een EV, en het gaat juist om juist over Co2 neutrale synthetische brandstof, kan je gewoon in Berlijn al aan de pomp tanken in je bestaande auto. Een EV is superveel vervuilender om te produceren. Hoeveel km’s doen de meeste mensen per jaar en hoeveel km’s zouden hun huidig voertuig nog kunnen doen. Men moet hier juist massaal op inzetten. Maar idd, veel merken zijn nu onder politieke druk (en politieke onwetendheid) een weg ingeslagen die je niet op één twee drie kan terugdraaien…
ericc zegt
Buiten Europa is de interesse in EV ‘s niet zo groot. In Afrika mogen ze blij zijn dat ze stroom hebben voor de koelkast. Zuid-Amerika is niet veel beter af. In India kan het meerendeel van de bevolking juist een brommer kopen. Gaat Mercedes enkel EV’s verkopen in de westerse wereld??
Richmond zegt
China is een hele grote Markt
karhengst zegt
In Afrika en India heeft het gros van de bevolking sowieso geen auto, laat staan een nieuwe Mercedes. Houd je de Chinese en westerse wereld over. Precies de markten waar Mercedes zich op richt.
maotje zegt
Europa staat op de 2e plek betreft auto bezit. Enkel noord amerika is t autobezit het grootst. Europa telt 20% van alle auto’s. Ook in china gaan de evs in rap tempo.
schuimbekje3 zegt
de mensen die nu met een bev rijden, kunnen ook gewoon het ov pakken, ze hebben namelijk elke dag 30 minuten over om bij de snellaadpaal een venti white mocha met extra shot te halen met linksdraaiend palmolievrije amandelmelk. maar dat doen ze niet, want ze willen premium bev rijden.. je gaat immers niet met de paupers in het ov…
de andere mensen hebben geen oprijlaan en een butler die de stekker in de auto stop na een rondje rijden door het gooi… die moeten van a naar b waar de bev niet laadt, niet thuis, niet op de bestemming, die hebben geen 150.000 euro voor een subsidie tesla, en de volgende dag misschien van a naar c via d.
zo’n efuel is dan handig als je weer in 3 minuten 500km kan rijden en geen tijd of luxe hebt om een White Chocolate Mocha Frappuccino achterover te gooien. en wellicht je oude auto kunt blijven gebruiken.
Richmond zegt
Er zullen meer ice rijders zijn die de ov pakken en t niet doen. Dus je argument gaat niet op. En mensen hebben genoeg tijd voor opladen, maar hebben het er niet voor over. Dat is prima, maar dan moet dat het argument zijn.
mashell zegt
Je suggereert dus dat je een EV elke dag moet snelladen en dat er mensen zijn die weinig geld hebben, een oud gebakje rijden maar wel bijna elke dag 500km moeten rijden. Ben je echt zo wereldvreemd?
maotje zegt
Waarom zou je iedere dag bij de lader staan? Sta jij iedere dag bij een tankstation? De gemiddelde nederlander rijd 11.000 km op jaarbasis.
11.000/300 (aanname range) = 37 x laden op jaarbasis. Over 52 weken geeft dat dus aan dat de gemiddelde nederlander met gemak een week kan doen met een volle lading.