Het is een slechte week voor Elektrische startups. Onder andere ElectricBrands, dat plande haar Xbus te bouwen bij VDL, is failliet.
Als een schaap over de dam is volgen er meer. Maar dat wil niet zeggen dat er af en toe niet een schaap van de dam af kan vallen. Tesla heeft de wereld laten zien dat het best winstgevend kan zijn om elektrische auto’s te maken. Iets wat voorheen ondenkbaar werd geacht. Logischerwijs trachten verschillende partijen nu in de voetsporen van Elon Musk te treden. Elektrische motoren, auto’s, fietsen, grasmaaiers, zware machinerie…Het is er inmiddels allemaal. Maar het succesvol op de markt brengen valt duidelijk niet altijd mee.
Faraday Future, VinFast, RIVIAN en een hele zwik Chinese merken: ze proberen het, maar of het gaat lukken lijkt in veel gevallen inmiddels al bijna ondenkbaar. En deze week gaan wederom de hoop en dromen van twee partijen de prullenbak in. Het Zweede Cake, maker van elektrische motoren, is failliet. Maar meer relevant voor Nederland en…autoblog…is dat ook ElectricBrands (weer) failliet is.
Nou klinkt ‘ElectricBrands’ nogal generiek, dus we vergeven je als je het alweer vergeten bent. Dat geldt immers voor bijna iedereen, anders zou het merk nu misschien niet failliet zijn. Even ter herinnering: we schreven één keer eerder over ElectricBrands, omdat het haar auto’s zou gaan bouwen bij VDL in Born. Dat ging dan om een elektrische incarnatie van de BMW Isetta (genaamd Evetta) en/of de Xbus.
Tot onze spijt voor de noeste arbeiders van Nederlands enige echte autofabriek (althans, voor massaproductie), zal dat dus zeer waarschijnlijk niet doorgaan. Tenzij ElectricBrands opnieuw een grotere idioot nieuwe investeerder vindt om de zaak uit de as te laten herrijzen. Gezien de opgegeven reden voor het failliet (minder interesse van investeerders, financieringsproblemen, moeilijke economische situatie) lijkt dat echter uiterst twijfelachtig.
Op zich jammer, want zowel de XBus als de Evetta hadden wel enige belofte in zich om een leuke additie te zijn op het elektrische aanbod. Maar ja, een automerk opzetten is, ondanks het succes van Musk, een beetje zoals het vroeger altijd was om een F1 team op te zetten. De beste manier om er miljonair mee te worden, is om te beginnen als miljardair. Zachtjes fluistert de geest van wijlen John Z. Delorean ‘waarvan akte’.
fanboy zegt
Ai dit is wel echt balen. De XBus zou echt een leuk ding worden. En die anderen zouden ook wel hun publiek krijgen.
De XBus had wat langer nodig, en dat is ze nu fataal geworden denk ik.
Ik dacht eigenlijk dat Electric brands meer een verkoop groep was met individuele merken er onder.
drdre1 zegt
Electric Brands, klinkt wel als een groep idd?
kniesoor zegt
Geeft maar weer eens aan hoe diep de zakken en lang de adem van start-ups moeten zijn om dergelijke projecten rendabel van de grond te krijgen. Je moet welhaast over Muskiaanse middelen kunnen beschikken om enige kans van slagen te hebben.
harrie zegt
De Evetta is eigenlijk excact hetzelfde als een Microlino, die wel al te koop is.
En de Xbus, ziet er leuk uit hoor maar die specs kan je er ook precies niks mee.
Als investeerder zou ik hier ook niet heel warm van worden.
Robert zegt
Hoezo zou je ‘precies niks’ met de XBUS kunnen doen? Het concept is redelijk eenvoudig van opzet en modulair configureerbaar. Alleen daarom al is er een veelheid aan functionaliteit tegen verhoudingsgewijs lage kosten te realiseren. Tel daarbij de uitneembare/verwisselbare batterijmodules op en je hebt een potentiële winnaar voor allerhande transport en bezorging, met name in stedelijk gebied, voor aannemers en dienstverleners, enz.
Doodzonde dat zoiets juist nu op de fles gaat; ik kan alleen maar hopen dat er een bestaande autofabrikant opstaat die nog brood ziet in dit initiatief.
harrie zegt
Ja hij is leuk en handig, maar veel te duur. Er zijn genoeg alternatieven in die categorie.
rollingstoned zegt
“Dat ging dan om een elektrische incarnatie van de BMW Isetta (genaamd Evetta) en/of de Xbus.”
Eerder een incarnatie van de Iso Isetta dan, BMW bouwde hem in licentie immers ;-)
jaapiyo zegt
Doe mij maar een Iso Grifo, of een GT350 desnoods.
Reinier zegt
De geclaimde efficiëntie van 7.5 kWh per 100km voor de xbus hadden ze nooit kunnen waarmaken. Zeker niet met de aerodynamica van een baksteen.
zjos zegt
De overgrote massa ziet niks in al die EV shit. Het wordt door sommigen alleen aangeschaft vanwege veel subsidie en niet vanwege alle voordelen. En sorry, als ik dat busje zie lig ik toch echt in een deuk. Het is EV en met zo’n playmobile design failure tot mislukken gedoemd.
steephh zegt
@zjos Haha, wanne praat weer. Er zijn in 2023 over de 100k aan elektrische auto’s gekocht. En zoveel subsidie was er helemaal niet. Dus als het alleen voor de subsidie wordt gekocht, hoe rijm je dat dan?
https://www.accountant.nl/nieuws/2024/1/aandeel-nieuwe-elektrische-autos-in-2023-ruim-dertig-procent/#:~:text=Ruim%20dertig%20procent%20van%20de,prognose%20van%20340.000%20ruimschoots%20gehaald.
Dat jij er geen voordelen in ziet en totaal niets met EV’s hebt, wil niet zeggen dat andere mensen dat ook hebben haha.
zjos zegt
Groot deel van EV wordt zakelijk gereden. Met of zonder subsidie dat scheelt wel een slok vergeleken met de pure privé rijder die veel kosten niet op zijn bedrijf kan gooien. Verder wordt veel geleased door overheden (want voorbeeld functie). Ken er ook genoeg die zo’n EV leasebak van hun werkgever door de strot geduwd krijgen en liever een brandstof auto hadden.
Als je dat eens weg streept blijft er weinig over van de degenen die een EV nemen omdat het zo geweldig is.
Eens kijken hoe populair EV blijft als we nog een paar koude winters krijgen, de openbare laadpaal in piekuren door Rob Jetten afgeknepen wordt omdat het netwerk het allemaal niet aan kan of de wegenbelasting ook voor EV onder dezelfde voorwaarden wordt opgelegd en de verzekeringspremie hoger is want ja schadegevoelig en veroorzaakt meer schade door hoge gewicht.
Ev’s waren al eens uitgevonden en toen was het niks en nu voor de meesten nog steeds niet want te duur te beperkt in gebruik. Alleen door voordeeltjes en politieke dwang en dram dwang (na 2035 geen brandstof auto meer verkopen) en dreigen met verboden in woon- stadskernen van brandstof auto’s kiezen mensen voor zo’n onding.
steephh zegt
@zjos eigenlijk beweer je nu dat alle werknemers, de werkgever en alle ZZPers die zakelijk rijden doen dat alleen maar omdat het financieel interessant is, maar stappen elke dag met godsgruwelijke tegenzin toch in die EV?
En de rijders die m privé kopen doen dat puur uit angst, maar willen eigenlijk ook niet? Stappen ook elke dag met enorm tegenzin en wrok in die EV?
Geloof je dat écht? Kan je je niet voorstellen dat er ook mensen zijn die een EV wel prettig vinden rijden omdat ze geen petrolhead zijn? Of dat mensen het niet boeit zolang t maar goedkoop betrouwbaar en veilig is?
zjos zegt
Wat ik zeg is dat van alles wat er aan EV rond rijdt een groot deel dat niet had gedaan vanwege mijn genoemde argumenten. Er zullen best wel een aantal zijn die geen grote actieradius nodig hebben of geen caravan hoeven mee te zeulen tijdens de vakantie en (overdag nog) met hun zonnepaneeltjes goedkoop laden.
En op dit moment loopt de verkoop van EV niet echt geweldig. Er is een prijzenslag gaande vanwege de komst van de chinezen en weinig vraag dus de winsten als ze al gemaakt zijn staan nu al onder druk.
O ja ik moest je de groeten doen van Polestar. Die trekken nu letterlijk de stekker er uit. :-)
steephh zegt
@zjos Tot nu toe is de verkoop alleen nog maar gestegen elk jaar. Elk nieuw jaar in het eerste kwartaal valt de verkoop steeds vies tegen, maar dat komt omdat er juist nog massaal wordt gekocht in het kwartaal ervoor vanwege oa. bijtellingsregels etc.
Polestar stopt niet. Wel stopt Volvo met investeren. En Volvo gaat (iig een deel van) haar aandeel aan Geely overdragen. Dat betekent dat het nu voor een nog groter deel in handen komt van moederbedrijf Geely. Vooralsnog zijn ze nog niet weg en de vraag is wat de Chinezen er mee gaan doen. Zegt opzich verder nog niets. Als je kijkt hoe het Tesla in het verleden vergaan is en hoe het nu gaat met Tesla, dan zie je eigenlijk vooral dat het moeilijk te voorspellen is. Ik vind het eigenlijk vooral jammer dat er weer meer verschuift richting China, ipv dat autoindustrie in Europa blijft.
Subsidies en vrijstelling MRB zal nog wel even blijven of zelfs verlengd worden, maar zodra er voldoende marktaandeel is van de EV ben ik ook heel erg benieuwd hoe veel mensen een EV blijven kopen. Ik denk – zeker als de kosten van EV’s steeds verder blijven dalen zoals nu gebeurd – dat je er nog van staat te kijken hoeveel mensen er straks voor kiezen zelfs zonder deze voordelen.
zjos zegt
Zonder de vrijstelling wegenbelasting, lagere bijtelling bij lease en 2.950 euro subsidie bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto wil ik wel eens zien hoeveel mensen een EV kopen. Elk verkoop cijfer nu is vertekend.
kas_par zegt
Kop in het zand of bord voor de kop?
Geef je gelijk over dit busje qua design (al vind ik het juist wel geinig), maar dat het overgrote merendeel geen interesse zou hebben in EV is natuurlijk onzin. Er zijn nog enkele dinosaurussen die spreken over “al die EV shit”, het overgrote merendeel van de mensen is wel met de tijd mee en heeft een EV óf wil een EV (maar kan het nog niet betalen, want het is nog steeds flink te duur).
slowland zegt
In de autowereld geldt nog steeds ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.
Eerst maar eens een auto in de markt zetten voir het grote publiek. Een grijze muis; een auto die kwailteit en rijderskosten combineert met een goede aanschafhafprijs
Arch zegt
Voor veel mensen gaf de xbus een nostalgisch gevoel. Wat veiligheid betreft leek het mij niet zo’n goed idee om terug te gaan naar de standaard van een VW t1 (je knieën als kreukelzone).
Alsjeblieft Europa: timmer deze maas in de wet dicht, zodat niet een volgende gek op het idee komt zoiets te ontwikkelen.
Piet zegt
Concept is en was leuk. Modulair en aanpasbaar.
Eerst was de datum in 2022… Telkens uitstel.
En waarom meerdere modellen tegelijk ontwerpen en maten van opbouw aanpassen?
Had gefocused op 1 model en later uitbreiden. Nu is er niets. Zo jammer
Berend Jan zegt
Het artikel geplaatst door auteur Jaapiyo lijkt feitelijk onjuist te zijn. Op de site van ElectricBrands (www.electricbrands.de) wordt gecommuniceerd dat er wel wat aan de hand is maar niet dat ze failliet zijn. Op https://www.electrive.com/2024/02/02/electricbrands-files-for-insolvency-under-self-administration/ wordt dit nog eens bevestigd. Er is dus nog hoop om de leuke en retrolook XBus, misschien wel in Nederland/Born gebouwd, op de weg te gaan tegenkomen… Mooi of niet mooi, zou toch gaaf zijn als zo’n leuk voertuig in Nederland door een Nederlands bedrijf gebouwd zal worden…