Zul je altijd zien. Is elektrisch rijden straks duurder dan rijden op benzine…
Buiten de reden dat we zo goed bezig zijn voor het milieu en tevens het klimaat en de ijsbeertjes, is er nog iets waarom steeds meer mensen overstappen op elektrisch rijden. En da’s heel simpel, de portemonnee.
Het is in de meeste gevallen gewoon goedkoper om elektrisch te rijden dan op benzine. Reken maar uit. Stroom is minder duur, je hebt nauwelijks onderhoud en je betaalt geen wegenbelasting. Katsjing, zegt de kassa
Elektrisch straks duurder dan rijden op benzine?
Maar daar kan zomaar verandering in komen. Zegt althans adviesbureau en accountantskantoor KPMG. Volgens hen moet er een aantal dingen anders aan een elektrische auto, om te voorkomen dat rijden op benzine straks weer goedkoper wordt.
Want volgens KPMG ligt de aanschafprijs nu veel te hoog en is het een kwestie van tijd voordat de elektriciteitsprijs weer stijgt én er wegenbelasting op die elektrische bakken wordt geheven. Heb je nu allemaal nog geen last van.
Maar goed, aan de aanschafprijs kun je weinig doen, maar KPMG komt wel met andere zaken die je zou kunnen toepassen om elektrisch rijden goedkoper te houden dan rijden op benzine.
Een daarvan is het opladen van je EV met energie die je zelf hebt opgewekt met de zonnepanelen op je dak. Da’s nu een enorm gedoe en vrijwel onmogelijk. En je zou ervoor kunnen kiezen om te laden in de daluren, als de prijs van stroom lager ligt.
Allemaal open deuren ja. Maar het zijn wel dingen die je zelf zou kunnen doen om de prijs van elektrisch rijden lekker laag te houden. Of stemmen op een partij die de wegenbelasting voor elektrisch rijden niet wil invoeren.
Dan komen we al een heel eind.
misterBo zegt
afdeling “open deuren”…..overheid moet autorijden in Nederland überhaupt goedkoper houden! Belastingen verlagen, zekere bij aanschaf, zodat mensen in staat zijn nieuwere auto’s te rijden (ook benzine en diesel). Nederland heeft een van de oudste wagenparken van Europa door het perverse belastingsysteem
PunicaOase zegt
Dat van het NL wagenpark heb ik wel eens cijfers van opgezocht en het valt wel mee. Gemiddelde in EU is 12 en NL zit daar nog net onder. Het verschil met onze Oosterburen is maar een jaartje.. Idem Frankrijk.. Idem VK (geen EU meer maar toch..).
Vooral in Scandinavië zijn ze wel wat jonger..
jaapiyo zegt
Als elektrisch duurder is, is het ook slechter voor het milieu.
rwdftw zegt
Ik had in een andere tegel al eens berekend dat het voor een werkgever goedkoper is om een Kia op benzine te leasen dan dezelfde uitvoering op stroom. De aanschafprijs en daarmee het leasetarief deden hem de das om. Toen stroom nog 20 cent kostte rende je lachend naar de bank, dat ik nu wel over.
bermtoerist zegt
Oh maar dan doen we toch gewoon de accijns op benzine omhoog. Probleem opgelost.
bermtoerist zegt
Trouwens, welke partijen willen geen MRB voor electrisch? Vraag het voor een vriend.
richh zegt
Dat dus haha, ze willen het vgm allemaal. En das ook niet gek. Een Tesla mag best meer wegenbelasting betalen dan een Aygo.
Maar dat een ID3 duurder gaat worden door de MRB, dan een Golf? Dat lijkt me simpelweg ongewenst en is niet logisch.
eaudi zegt
Toen ik mn e-auto ging rijden iets minder dan anderhalf jaar geleden was ik minder dan 100 euro per maand kwijt aan stroom. De auto was, mede door de ontbrekende wegenbelasting, ca 300 euro per maand minder duur dan mn 6cil diesel die iets groter was dan de e-auto maar wel net zo duur (dankzij vrijstelling bpm op de uitstoot vrije auto). Inmiddels betaal ik 400euro pm voor de stroom en komt daar binnenkort nog wegenbelasting bij. Rekensommetje klopt dus nu al niet meer.
okdoei zegt
€400 pm? Stroom zit nu op zo’n €0,35 per kWh. Dus jij verbruikt zo’n 1150 kW per maand voor je auto. Beetje gemiddeld zal een EV 0,16 kW per km verbruiken. Dus zit je op +7000 km per maand.
Da’s aardig veel maar niet onmogelijk.
Maar als je dit afzet tegen een benzine auto die 1 op 15 rijdt en de benzine die €2 per L kost, dan kost het je meer dan €950 per maand. En dan betaal je daar nog wegenbelasting bovenop.
Of je betaalt een godsvermogen voor je stroom? Dan stel ik voor om snel over te stappen naar een ander.
Allison Burgers zegt
Als een commerciële club als KPMG spontaan met zo’n ‘onderzoek’ komt, dan is de eerste vraag natuurlijk: wat is hun belang?
potjak zegt
Het is o.a. een adviesbureau. Zonder onderzoek geen advies.
hotze zegt
Waarschijnlijk moeten ze daar verplicht elektrisch leasen. Eigenbelang dus.
V8Vantage zegt
De vraag is meer, wie heeft hun betaald…?
DeWitteCondor zegt
Je insinueert hiermee dat iemand met een zak geld is binnengelopen bij KPMG met verzoek om een gekleurd/eenzijdig onderzoek met een vooraf vaststaand resultaat. Best een claim, aangezien ik er even vanuit ga dat je geen scherfje bewijs hebt. Daar kun je beter wat voorzichtiger mee zijn.
Hun ‘belang’ lijkt gewoon te zijn dat iemand hen betaald heeft om dit onderzoek te verrichten. Niets meer, niets minder. Tenzij iemand tegendeel kan bewijzen.
Allison Burgers zegt
De enige die hier van alles insinueert, dat ben jij…
V8Vantage zegt
Probleem is dat de helft geen eigen zonnepanelen kan leggen en/of ook niet zelf kan opladen. Van de week schreef ik het ook al maar ik heb nu drie maanden elektrisch gereden. Bijna 12.000 km. Afgelopen maand heb ik 7.000 km gereden op diesel.
De diesel is een 3.0 6 cylinder. Daar heb ik echt mee doorgereden. De EV heb ik normaal gereden. In het begin dacht ik nog gelijk te rijden als een ICE. Maar dat hield ik snel voor gezien anders stond ik nog vaker te laden.
De EV was 12 cent/ km aan elektra.
De diesel was 12 cent/km.
En de EV kan nog oplopen want de afrekeningen van het laden komt niet netjes aan het einde van de maand…
Maar goed, Ik zag gisteren een Lotus Eletre. Dat lijkt me trouwens (ook) wel wat :-)
b00st zegt
3.0L diesel met een gemiddeld verbruik van 6L/100km icm doorrijden? Welke is dat? Mijn E91 330d zat op 8.4L/100km gemiddeld… Tenzij ik met fluwelen voet 120 reed op autosnelweg, dan kwam ik op 6.5L/100km ongeveer.
En hoeveel betaal je dan wel voor 1 kWh? Richtprijs hier (in BE) is 33ct. Dan zit je aan een verbruik van +35 kWh / 100km.
Zelfde type/grootte auto’s?
Robert zegt
Ja, dat koppel en vermogen moet ergens vandaan komen hè.
Ik rij 1:17 in een D-Segmenter, op E10 benzine. Goed, dan heb ik ‘slechts’ 145 pk, maar voor binnen Nederland is dat meer dan voldoende.
z4coupe30si zegt
Nee, dit kan niet. Elektrisch is altijd goedkoper dan benzine, diesel of LPG!
richh zegt
Zou moeten idd. Elektrisch is immers efficiënter. En als benzine bizar goedkoop zou zijn, kan je daar altijd nog (met efficiënte generatoren) elektriciteit van maken.
Echter is de belasting op elektriciteit zo hoog, dat dat helemaal niet opvalt. Men klaagt wel eens over brandstofaccijns (en btw) maar kijk eens naar het percentage energiebelasting (en daar overheen eveneens btw).
z4coupe30si zegt
Ja het MOET goedkoper zijn. Ik voel mijzelf nu belazerd :(
padoempats zegt
De enige manier om duidelijk goedkoper te zijn is door thuis te kunnen laden. En als je thuis laadt met een laadpaal aan een toegewijde meter (kost heel weinig) is de energiebelasting nog maar de helft (ong 7-8c ipv 15c). Dit weet bijna niemand gek genoeg.
Koppelen aan dynamisch contract en opladen in de goedkope uren en je zit maar aan de 10-15c per kWh (=3c per km).
bermtoerist zegt
Dat van die energiebelasting wist ik ook niet. Goede tip!
En dan sluit je zeker ook dat dynamische contract alleen af voor de meter waar de laadpaal aan hangt?
padoempats zegt
Je kan aan je bestaande aansluiting een zogeheten Secundair AllocatiePunt (SAP) laten aansluiten, wat niets anders is dan een 2e meter naast de bestaande. Dit kost 270 – 550 euro afhankelijk van de netbeheerder en de inspanning om een 2e meter aan te sluiten. Je behoudt je bestaande aansluiting, het is puur een 2e meter.
Het mooie is dat je aan deze 2e meter een andere leverancier kan koppelen (bijv dynamische partij) en als je verklaring ondertekend dat aan deze meter niks anders dan alleen een laadpaal voor een EV hangt, dan krijg je ook nog eens een gereduceerd tarief van de energiebelasting (scheelt ong 7c per kWh). Je extra kosten zijn dus de aansluiting van de meter en maandelijks een 2e leverancier + meterhuur maar dat is niet zo spannend. Een gecertificeerde kWh meter kost al ruim 100 euro dus dan is die meter van 270 euro laten plaatsen ook niet de kosten ;) En mooi gescheiden van verbruik van je woning
mark997gt3 zegt
Dank voor uitleg. Maar waarom krijg je een gereduceerd tarief voor energiebelasting?
padoempats zegt
Omdat dat zo bepaald is? Waarom is een EV nu 0 MRB? Waarom is accijns op diesel lager? Is gewoon in een regeling vastgelegd
mark997gt3 zegt
Ik snap het niet. Kan je wat meer uitleg geven? Waarom is energiebelasting de helft?
PunicaOase zegt
Zou mij wel verbazen als de MRB er komt voor EV’s, die zijn nogal zwaar allemaal.. voor je het weet gaan ze allemaal snel het land uit.. waren alle subsidies en andere vormen van steun voor niets..
padoempats zegt
Zijn de tarieven voor een EV al bekend gemaakt dan? Vooralsnog heeft elk type brandstof zijn eigen staffel, dus ik verwacht dat EV zijn eigen staffels krijgt).
marcomanta zegt
De hark staffel.
THSD zegt
Ja dat is allang bekend.Een ev komt namelijk in dezelfde categorie als benzine uit wat tarief betreft.
marcomanta zegt
Neem maar 1 ding van mij aan, onze overheid leeft in een andere wereld en heeft niet in de gaten dat een modaal gezin geen EV kan aanschaffen laat staan de mogelijkheid heeft om thuis te laden. Sterker nog, als ze al zonnepanelen en een EV zouden hebben, tja, overdag is de auto natuurlijk niet thuis. Hoezo goedkoop laden dan!
kniesoor zegt
En terecht, afknijpen dat Tesla tuigh !
• naar @nicolasr zwaait 😆 •
nicolasr zegt
Hahaha. Maar die arme ijsbeertjes dan? 😂
wimof zegt
We doen het toch niet voor het geld, enkel het milieu was toch de enige parameter, toch?
Bert zegt
Uiteindelijk gaat het om de prijs per km.
Zijn ze duur? Ja en nee, het gros is een leaseauto en voor de particulier is er (nog wel) een beperkte keus.
Zonnepanelen? Goed idee, maar overdag sta ik bij mijn werkgever en wanneer ik thuis beh, is de zon vertrokken. En de eerste 7 jaar is er geen voordeel, de panelen moeten zich eerst teru verdienen en ja, de stroom voor de huishoudelijke apparaten haal je dan van het net.
Ik heb zeker interesse, maar op korte termijn is er geen duidelijkheid van overheidswege, laat staan voor de lange termijn.
Maar misschien de komende jaren eerst maar eens de capaciteit van het net opvoeren.
driver79 zegt
Ik las in de eerste comments of “Nederland met het oudste wagenpark van Nederland”. En daarna gelukkig de opmerking dat dit wel meevalt. Inderdaad is het verschil tov andere landen niet heel groot. Sterker nog, ons vlakke landje vergt ook niet heel veel van auto’s en gemiddeld is ons onderhoud wat beter dan zuidelijke landen. Dus best logisch. De opmerking wordt vooral door partijen zoals BOVAG en natuurlijk de auto fabrikanten graag in leven gehouden om te kunnen klagen over BPM etc.
audirs3 zegt
Zolang je nog (gedeeltelijk) kan salderen is het super eenvoudig om je eigen zonnestroom in de auto te zetten. En ook een dynamisch contract of gewoon de stroomkosten van de laadpaal in de woonwijken is vaak goedkoper (dus niet snelladen maar ik ken echt niemand zonder lease auto die dat buiten de vakanties om doet). Daarnaast worden EV’s steeds goedkoper in aanschaf. En het onderhoud is nihil en de afschrijving veel minder.
Mike zegt
Ken ik ook niet maar ik ken ook bijna niemand die privé een ev heeft gekocht
degrotemuis zegt
Ik herken het rooskleurige verhaal niet helemaal. Onderhoud nihil? Alleen als de werkgever betaalt. De prijs voor een beurt ligt 70-80 euro lager dan bij een benzinestoker, met dezelfde frequentie. Ja, het scheelt, maar niet gigantisch. De verzekering valt duurder uit vergeleken met een vergelijkbare benzinestoker, wegenbelasting als het voltarief van benzine gaat gelden voor EVs ook en stroom aan de publieke laadpalen hier in de wijk is in de tijd dat ik de auto heb van 18,6 naar 69 naar 58 cent per kWh gegaan, in mijn geval nu nog wat voordeliger per km dan benzine, maar ook nogal flexibel en zeker niet meer zo voordelig als een paar jaar terug. De afschrijving moeten we nog maar even zien. Daar lijkt de moderne EV in procenten nog net wat in het voordeel, maar in euros door de hogere aanschafprijs niet. Voor dagelijks woon werk verkeer rijdt het wel erg fijn, maar op dit moment zou ik geen EV aanraden als je publiek moet laden en puur voor de TCO een EV overweegt.
b00st zegt
Raar, na 4j EV rijden nog geen beurt gehad. En verzekering was lager dan de vorige auto op diesel (maar dat kan zijn omdat hier meer veiligheidsopties op zitten, zoals automatisch remmen). Publiek laden is inderdaad veel te duur.