Door de stijgende energietarieven is het duurder om elektrisch te rijden dan dezelfde kilometers in een benzineauto.
Elektrisch rijden was heel lang behoorlijk voordelig in vergelijking met benzine. De situatie is nu heel anders door de flink gestegen energietarieven. Op nieuwe energiecontracten staan bedragen waar je best van kunt schrikken. Het resultaat? Elektrisch rijden kan duurder uitpakken dan rijden in een zuinige benzineauto. Zelfs met de huidige benzineprijzen.
Dat concludeert de Telegraaf op basis van verbruikscijfers van de ANWB. Wie nog een oud energiecontract heeft zal zich hier niet druk om maken. Maar de realiteit is anders voor diegenen met een variabel of nieuw contract en geen zonnepanelen hebben.
Een ritje van honderd kilometer in een EV kost volgens de krant van wakker Nederland bijna 16 euro. Daarvan gaat men uit van thuisladen met een nieuw of variabel contract. Voor hetzelfde ritje met een middenklasse benzineauto zou je minder dan 15 euro kwijt zijn.
Huishoudens met een nieuw of variabel contract zonder zonnepanelen kunnen in sommige gevallen voordeliger laden bij de publieke laadpaal. Aanbieders van publieke laadpalen hebben op dit moment nog behapbare tarieven. Echter is dit ook maar van tijdelijke aard. Uiteindelijk bewegen ook de aanbieders van publieke aanbieders mee met de huidige energieprijzen.
De energieprijs per kilowattuur (kWh) lag vorig jaar nog op 0,25 eurocent. Inmiddels is een contract van 0,77 eurocent per kWh of zelfs meer dan een euro per kWh de realiteit van de dag. De elektrische auto volladen met deze prijzen is fors duurder in vergelijking met een jaar geleden.
tortuga zegt
Beste autoblog, is het toegestaan om hier is heel hard mee te lachen..?
lecomte zegt
Gewoon doen, ik lach heel hard met je mee!
SimonMc zegt
Nee?
autorijdert zegt
Als jij gaat lachen bij elke clickbait artikel zoals deze dan ga je lachend je graf in.
Zogenaamde journalisten tegenwoordig zijn dag en nacht bezig naar dingen zoeken die met allerlei zijpaden en uitzonderingen een bepaalde conclusie weergeven zodat ze een lekkere tegendraadse mening kunnen geven die een clickbait titel oplevert.
En mensen zoals jij trappen er met open ogen in en de websites verdienen bakken met geld met al dat fake news…
doublechevron65 zegt
Alleen zitten hier geen journalisten.
fanboy zegt
@tortuga: Je kan hier wel om lachen maar als heel Nederland (en dus ook bedrijfsleven) rond de 1 euro per kWh gaat betalen dan ligt de economie aan puin en hoef je waarschijnlijk ook nergens meer heen te rijden want je bent je baan kwijt.
Nu gaan sommige mensen over, maar straks betaald iedereen het. Of we komen op een nieuwer lager gemiddelde uit. Maar nooit meer zo laag als 20 ct / kWh van vroeger. En oja, brandstofprijzen zullen ook nooit meer terugkeren richting de 1 euro.
Diesel Rocks zegt
“hier is heel lachen”. Wat is heel lachen?
donjunior zegt
Sneu.
kas_par zegt
Tuurlijk mag dat!! Mag ik dan ook lachen dat je blind de titel gelooft? Elektrisch rijden is nog altijd fors goedkoper namelijk…. Laden kost aan de laadpaal zo’n 35-40 cent, niet de 77 cent uit het verhaal. En ook worden lagere onderhoudskosten en afschrijvingen niet meegenomen in het verhaal.
Dutchdriftking zegt
Zal ik voor de grap eens vertellen wat een ritje van 100km mij kost met een diesel? :P
cloverleaf zegt
Nou?
sportabgasanlage zegt
Dan wel inclusief MRB en afschrijving hé ;-)
flutterby zegt
Tenzij je 1 op 50 rijdt win je het niet van mijn auto, energiecontract en zonnepanelen.
Diesel Rocks zegt
Je bevindt je dus nog eventjes in een uitzonderingspositie, gefeliciteerd. Wat kostte de zonnepanelen en wanneer loopt je contract af?
megaand zegt
Zonnepanelen verdien je met die prijzen in 2 jaar terug.
kas_par zegt
Je weet dat je zonnepanelen nu al in een jaar of 3 a 4 geheel terugverdiend hebt? Ik krijg dit jaar zelfs geld toe op m’n energierekening…. dat zal volgend jaar wel anders zijn, maar goed, de zonnepanelen hebben zich dan al terugbetaald, alles vanaf dan is winst. (Oh, en de elektrische wagen gaat bij mij snachts aan de publieke laadpaal a 35 cent per kwh….
padoempats zegt
Als zonnepanelen je hele verbruik dekken, en je hebt een auto van de zaak, ben je overigens veel beter af met een zo hoog mogelijke kWh-prijs. De prijs doet er niet toe, want je saldeert alles toch weg. Maar voor de belastingdienst mag je wel die hoge prijs rekenen voor aftrek ;)
MikePlease zegt
Je gaat op de fiets naar je werk neem ik aan? Of neem je de zonnepanelen mee naar je werk?
florisje zegt
Nou kabinet dit gaat zeker helpen om de klimaatdoelstellingen te halen! Maar gelukkig maken zij het ook elk jaar moeilijker om er een aan te schaffen door alles duurder te maken…
quincy zegt
Ik krijg meer en meer het idee dat het kabinet zelf niet eens meer weet waar ze mee bezig zijn. Of ze zijn in ieder geval met compleet andere dingen bezig dan wij zouden verwachten van ze.
mashell zegt
Toch kan ik er wel om lachen, die Rutte die zo lang aan het pluche blijft plakken dat de problemen die zijn eerdere kabinetten veroorzaakt hebben ook weer op zijn bordje terechtkomen.
karhengst zegt
Ik heb het gevoel dat we hier vrij letterlijk het spreekwoord over die kuil in werking zien. Eigenlijk had men nu vier jaar lang “links” de zwarte piet toe willen spelen maar het electoraat koos cynisch genoeg nog een keertje voor dezelfde ellende.
quincy zegt
Helemaal met je eens dat dat inderdaad wel grappig is :-D
sportabgasanlage zegt
Ben benieuwd wat het kabinet dan precies duurder maakt… Volgens mij hebben we dit jaar vooral cadeautjes gekregen (bjjv: verlaging accijns op brandstof, verlaging belasting op energie, energietoeslag van €800…)
florisje zegt
Systematische verhoging van de bijtelling op EV’s de laatste paar jaren en een verlaging van de lage bijtellings cap. Dat is op zich prima was het verschil tussen brandstof en EV niet zo klein als dat het nu is. Maarja met de huidige vastgeroeste politiek verwacht ik geen vooruitstrevende regelgeving a la Noorwegen o.i.d.
berlinetta zegt
Met andere woorden: je wil gewoon goedkoper in een leaseauto kunnen rijden.
quincy zegt
Dit is natuurlijk de goden verzoeken, maar wij zitten nu nog op een variabel tarief van nog geen 40 cent. En gelukkig hebben we afgelopen maand zonnepanelen laten plaatsen.
De energiemaatschappij liet wel van de week weten dat ze de variabele tarieven voortaan per maand gaan vaststellen. En dat zal vast niet zijn omdat ze verwachten dat het goedkoper wordt ;-)
sportabgasanlage zegt
Volgens mag dat helemaal niet. Variabel tarief mag maar 2x per jaar wijzigen (maar ik kan er naast zitten).
quincy zegt
Geen idee of dat zo is. Maar een goede om uit te zoeken. Thanks!
quincy zegt
Off-topic, maar wel interessant voor anderen ook. Dus post het toch maar.
Dit is wat de ACM Consuwijzer erover zegt:
Maakt u geen afspraak over de energieprijs met een vaste looptijd en vast tarief? Dan hebt u variabele tarieven. Deze tarieven mogen veranderen. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli.
Mag de leverancier uw tarieven veranderen op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract. De leverancier moet u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over de nieuwe tarieven. Dan kunt u opzeggen en overstappen.
padoempats zegt
Bij mij worden tarieven door eneco ook gewoon met een 1 jarig vast contract tussentijds aangepast. De markt is gek geworden
remmenisangst zegt
Zal ik dan voor de grap even vertellen wat een ritje van 100 km met mijn elektrische auto kost..
De titel is wel weer volledig opgeblazen. Er had ook kunnen staan ‘elektrisch rijden nog steeds verreweg de goedkoper dan diesel en benzine’.
De gevallen met die dure energiecontracten kunnen gewoon bij een Shell recharge laadpaal laden voor 35ct/kW.
En thuis heb ik meer dan voldoende zonnepanelen die zich al terugverdiend hebben waardoor mijn kosten per kWh 16ct zijn die ik anders voor de teruglevering van elektriciteit had gekregen.
Dit komt dus neer op €2,40 per 100km!
Wat kost die diesel ook alweer per 100km?
Henkie zegt
Tja zo kan iedereen een verhaal maken voor zichzelf. Ooit gehoort van gemiddelde?
reactief zegt
Het gemiddelde is geen rekenvoorbeeld nemen van de Telegraaf met het duurste tarief voor elektriciteit in combi met een niet zo zuinige EV tegenover een redelijke zuinige ICE met een goedkope pomp prijs!
Henkie zegt
Zo zuinig is die ice ook niet. Ik zelf kom uit op een 9 euro.
Daarbij kan ik makkelijk in Duitsland tanken en heb een benzine auto, dus ja ook mijn situatie is vertekend.
pramm zegt
Klopt idd… T is alleen zo mooi dat bovenstaande verhaal een exces vergelijkt met gemiddelden om daarmee publiciteit te behalen.
kas_par zegt
Het artikel in ieder geval niet… Die rekent namelijk enkel met de meest ongunstige cijfers… Gemiddeld is elektrisch rijden daadwerkelijk nog altijd firs goedkoper dan brandstof rijden.
Joris24 zegt
Als je nou eens leest… “aar de realiteit is anders voor diegenen met een variabel of nieuw contract en geen zonnepanelen hebben.”. Dus de titel is niet op jou van toepassing.
remmenisangst zegt
Net als dat het verhaal van de Telegraaf en dus de titel hierboven op bijna niemand van toepassing is…
kas_par zegt
Ik heb geen laadpaal en kan m’n auto dus ook niet met de zonnepanelen opladen… maar de publieke laadpaal levert stroom a 38 cent per kWh…. Niet de 77 cent waar dit artikel het over heeft…
barendbotje zegt
Dus als je niks krijgt voor je terug levering rijd je gratis?
remmenisangst zegt
Ja klopt exact.
Als ik ipv de auto laad het terug lever aan het net krijg ik geld toe van de energiemaatschappij. Dus moet ik het wel met die prijs verrekenen. Vorig jaar kreeg ik 7ct terug per kWh. Dus daar tegen gerekend reed ik toen goedkoper.
barendbotje zegt
Tuurlijk niet.
“En thuis heb ik meer dan voldoende zonnepanelen die zich al terugverdiend hebben waardoor mijn kosten per kWh 16ct zijn die ik anders voor de teruglevering van elektriciteit had gekregen.”
Als je 16ct krijgt voor de stroom kost het je geen 16ct per kWh. Met die beredenering zou je geld krijgen als je tankt wanneer je zou moeten betalen voor terug leveren zoals in Belgie. Maargoed iedereen rekent zichzelf graag rijk, hoop dat je in je werkzameleven weinig met cijfertjes doet want je beredenering lekt aan alle kanten.
padoempats zegt
Je legt het verkeerd uit. Hij krijgt 16 cent voor de kWh die hij teruglevert. Als hij tankt, levert hij dus minder terug en krijgt 16c voor al die kWh’s minder. Het laden kost hem dus werkelijk 16 cent per kWh. Is gewoon juiste manier van benaderen.
16 cent terugkrijgen per kWh is ook wel weer laag op het moment. Iemand die zit te slapen wat betreft beschikbare terugleververgoedingen …
remmenisangst zegt
Nee, is iemand met een vast contract.. 👌
remmenisangst zegt
Ik reken het helemaal niet rijk.
Als ik de elektrische auto niet thuis laad krijg ik 16ct per kWh aan overtollige elektriciteit die de zonnepanelen opwekken. Nu gaat die elektriciteit niet het net op krijg, maar stop ik het in de auto. Dus krijg ik het geld ook niet.
Opwek zonnepanelen = 10.000 kWh
Eigen verbruik = 5000 kWh
Teruglevering aan het net = 5000 kWh
5000 x €0,16 = €800,- wat je krijgt van het energiebedrijf.
Nu laad ik thuis 4000 kWh per jaar.
Dan is de teruglevering aan het net nog maar 1000 kWh.
1000 x €0,16 = €160,-
Kosten laden auto is het verschil in teruglevering dus €800 – €160 = €640,- oftewel 4000 x €0,16.
padoempats zegt
Waarom heb je in godsnaam een contract voor maar 16 cent terugleververgoeding als je 5000 kWh overproductie hebt. Je hebt heel veel maanden 58 cent kunnen krijgen en op het moment zelfs 80 cent bij een paar partijen.
kas_par zegt
Niet zo’n beste deal…. 16 cent per teruggeleverde kWh…. Ik krijg daar zo’n 60 cent voor… en sommige partijen betalen zelfs nog meer.
remmenisangst zegt
Als je voor het terugleveren moet betalen zoals soms voorkomt in België dan kan je die elektriciteit beter direct verbruiken dus bijvoorbeeld je auto laden. Dit scheelt je de kosten dus krijg je idd fictief geld toe.
dalmore zegt
Heb een variabel contract en rij elektrische. 100% zeker dat dit goedkoper is dan een (vergelijkbare!) auto op benzine.
Knap onderzoek, hebben ze dat geleerd van TNO?
pomoek zegt
Jammer voor diegenen die elektrisch gingen rijden omdat voordelig. Voor mensen die minder willen uitstoten maakt dit feitelijk weinig uit. Wat duidelijk is dat we nog steeds te weinig betalen voor autobrandstoffen. We subsidiëren CO2 uitstoot.
mashell zegt
Ik denk dat er blauw wit rood vlaggen te kort zijn als de overheid nu de brandstofaccijnskorting weer afschaft. Hoewel dat rationeel gezien wel zou moeten.
pomoek zegt
Yup.
rutgerg zegt
Dat gaat toch op 1/1/23 gebeuren. Volgens mij geldt de verlaging tm 31/12/22 namelijk.
kas_par zegt
Elektrisch is nog steeds goedkoper…. de laadpaal vraagt 35-40 cent per kwh, niet de 77 cent uit dit artikel….
hondafn2 zegt
Nu is het duurder met 0,77 euro per kWh en ca. 2,10 euro per liter Euro 95. Vorig jaar was elektrisch laden goedkoper, en waarschijnlijk als de brandstofprijzen naar 3-4 (of meer) euro per liter gaan, is elektrisch weer goedkoper. En wellicht het jaar daarop weer andersom.
Kortom, bijzonder lastig om nu een goede keuze te maken als je aan een andere auto toe bent.
petroldrinker zegt
Zo zit ik al een jaar met wat ga ik kopen, r8? Granturismo? Vantage? Vind van alles de prijzen bizar gestegen de laatste 2 jaar dat ik het geld voor alles eigenlijk niet over heb (wetende hoe de prijzen waren), dat is toch een behoorlijke rem
harrie zegt
Vergeet de echte slachtoffers niet, boomers met hun elektrische fiets.
TheVeenmeister zegt
Het was te verwachten. Na het nieuws dat openbare laadpalen komende jaren stelselmatig de prijzen gaan verhogen. En alle energie leverantie perikelen.
Aan t eind van t verhaal gaat, wanneer de overheid geld tekort komt, ook de wegenbelasting gewoon weer ingevoerd worden. En het zou mij niet verbazen als ze ook nog eens één of andere belasting verzinnen voor de zonnen panelen op je dak. Ik heb elektrisch rijden altijd gezien als tijdelijk voordelig. Maar als het er op aan komt in de portomonee van de overheid, je gewoon met de billen bloot gaat en mag betalen…
harrie zegt
Rekeningrijden gaat er natuurlijk komen.
Al dan niet met een tarief gebaseerd op de massa van je voertuig…
kas_par zegt
Ach. Rij nu al twee jaar heel voordelig, en ook nu is elektrisch rijden fors voordeliger (in tegenstelling tot wat het artikel beweert). Of dat zo blijft is de vraag, maar tegen die tijd is de meerprijs van de dure EV al lang en breed terugverdiend.
Robert zegt
Ik zal je nog eens wat vertellen: het prijsverschil tussen E10 en E5 is in Nederland opgelopen van ca. 16-18 cent naar 24-30 cent per liter. Bam! Het was me eerder nog niet opgevallen, maar nu ik sinds twee maanden in een auto rij waarin je veilig E10 kunt tanken viel me dit verschil wel op.
Henkie zegt
Oef dat is wel veel. In Duitsland is het 15 cent. (e10 tegen ron98. e10 tegen e5 is 7cent)
Robert zegt
Klopt. maar die komen vanaf morgen weer naar Nederland toe, want dan stoppen ze daar met de tijdelijke accijnskorting en is daarmee het prijsverschil vrijwel vervolledig verdampt.
mashell zegt
Elektrisch rijden is nu dus officieel premium!
petroldrinker zegt
Dus je betaald al meer voor de aanschaf om in een minder fijne auto te rijden, dan denk je het zal om te rijden wel goedkoper zijn, en welnu het is al duurder, wat een runderen heb je toch die dit kopen, echt 0,00000 medelijden mee, hadden ze maar met een brandstof motor blijven rijden, ik sws wel 👍😁
mashell zegt
Minder fijne auto? Niks rijdt zo lekker, zo soepel en stil als elektrisch. Zoals een 6 in lijn superieur is aan een 4 cilinder zo superieur is een elektromotor aan een V12.
Diesel Rocks zegt
Ligt eraan welke elektrische en welke ICE. Een Tesla rijdt echt niet fijn op snelheid. Teveel windgeruis en bandengeluid. Slecht geïsoleerd hok. Voor lange snelwegkilometers met hogere snelheden is toch echt fijner rijden met een dikke premium diesel. Al is het maar dat je dan niet elke 50 minuten (na 120 kilometer) verplicht een pauze moet nemen van tenminste 40 minuten, of veel langer omdat je eerst alles moet laten afkoelen voordat je snel kunt laden.
Robert zegt
Ik dacht laatst serieus in de zeik genomen te worden doordat ik een Tesla dacht te zien rijden met een ICE aandrijving; het bleek echter om het afrolgeluid te gaan van de banden. Die Tesla maakte (@ ca. 50 km/u) meer herrie dan de benzine auto die er achter reed.
RutgerK zegt
-edit: dat kan vriendelijker, bij voorbaat dank –
mashell zegt
Je moet wel appels met appels vergelijken, eUp! met een Up! of een i4 met een 4 serie. En dan rijdt de EV meestal lekkerder. En tja, Tesla is een Amerikaanse auto daar liggen de eisen qua isolatie gewoon lager.
Ik kom wel eens in Ingolstadt (700km) en doe er daar met de e-tron 50 minuten langer over dan met de diesel. Dat is vanwege de laadstops en omdat ik nu 130 ipv 145 rijd. Daar kan nog 20 minuten vanaf als ik meteen naar Audi ga en daar dan leeg aankom en daar dan laad.
Variomatic zegt
geef mij toch maar die V12, doei
donjunior zegt
De afgunst.. ongelooflijk. Dat je zelf hopelijk snel inziet hoe kinderachtig je reageert, wellicht kun je dan nog groeien als persoon want dit is echt van bijzonder laag niveau.
Ik rijd beiden, zowel electrisch als benzine. Ik pak tegenwoordig vaker de electrische auto omdat deze gewoon veel fijner en leuker rijdt.
kas_par zegt
Oh, zie hem in de handjes wrijven en gelukzalig glimlachen.
Maare, Elektrisch rijdt zo verschrikkelijk veel fijner dan brandstof en is nog steeds gemakkelijk de helft goedkoper dan brandstof rijden, als het niet meer is…. Het artikel vergeet namelijk nogal wat dingen… Zo rekenen publieke laadpalen tussen de 35 en 40 cent per kwh , niet 77 cent! En ook het goedkopere onderhoud en lagere afschrijving is hier niet meegenomen…
flatsix010 zegt
En ook dit is tijdelijk. Daarbij zijn de meeste EV’s nog leaseauto’s, daarbij interesseert de prijs/km helemaal niks voor de eigenaar.
quincy zegt
Ik denk dat je berijder bedoelt, want de eigenaar is de leasemaatschappij of werkgever. En aan het eind van de rit moet die werkgever gewoon die rekening betalen. Dus die zal echt wel kijken naar prijs/km, want dat heeft directe impact op de financiële gezondheid/winst van het bedrijf.
potjak zegt
Naar mijn mening kan dit niet kloppen. Mijn auto (diesel) kost per maand bij 0 kilometers 148 euro aan wegenbelasting. Een elektrische auto 0 euro. Een diesel schrijft op dit moment als een malle af een elektrische bijna niet! Ik heb het vermoeden dat er in dit onderzoek enkel naar “brandstofverbruik” vs “kosten” per 100 kilometer is gekeken en alle overige kosten even gelaten zijn voor wat het is.
karhengst zegt
Het betreft de Telegraaf. Ik denk niet dat er überhaupt sprake is van onderzoek. Hooguit een lekkere ongenuanceerde headline die een halve waarheid verkondigt die netjes in het rijtje past van wat Jan met de pet triggert.
Diesel Rocks zegt
Als ik nu een EV koop die vergelijkbaar premium en snel is als mijn huidige diesel dan moet ik 60.000 euro bijleggen. Als ik daar drie jaar mee rij, dan kost me dat dus ruim 1600 euro per maand. Blijf ik doorrijden met de diesel dan kost me dat 160 euro per maand. EV rijden is dus 10 keer zo duur.
donjunior zegt
Lekker kromme rekensom maar prima.. lekker blijven dieselen. Alleen aan jezelf denken en niet aan de toekomst, je kinderen en kleinkinderen. Dat die straks op een verrotte planeet komen.. boeiend.
Diesel Rocks zegt
Dit is dus precies waarom dat hele klimaat gedoe niets anders dan een nieuwe religie is. Angst en schuldgevoel aanpraten. Daar herken je een religie aan. Ik trap er niet in en voel mij alles behalve schuldig. Sterker nog, ik rij juist diesel omdat ik begaan ben met het milieu (ik schrijf bewust geen klimaat). Niet dat ik ook maar 0,000000000001% invloed daarop uitoefen met mijn auto. En omdat diesel gewoon de beste motor is uiteraard.
De planeet raakt verrot door de productie van honderden miljoenen wegwerp accu’s en de miljarden kilo’s kolen die aangesleept moeten worden om al die accu’s te kunnen laden. En die miljoenen/miljarden zonnepanelen waar we gebouwen en gigantische weilanden mee volgooien, toekomstig elektronisch afval. Bekijk ook eens een van de vele filmpjes van een zonnepanelen-brand en vraag je af hoeveel auto’s je kunt laten rijden met een roetfilter voordat je die uitstoot hebt geëvenaard.
Als we al de ruimte die we nu gebruiken voor windparken en zonnepanelen zouden inzetten voor het groeien van bio/synthetische diesel dan hadden we geen milieu/klimaat probleem. We kunnen synthetische diesel maken uit CO2 uit de lucht en de zee, maar we we bouwen liever accu’s en kolencentrales want dat levert meer op. Door de hype wil ‘iedereen’ elektrisch rijden. Dus daar zit nu het geld, niet de waarheid.
gilettelubbers zegt
Eens. Komt ook nog eens bij dat moderne diesels extreem zuinig zijn. Ze komen lang niet aan de maximale uitstoot norm en zuiveren de lucht zelfs. Diesel is gewoon kapot gepraat zonder enige vorm van duurzaamheid mee te nemen in onderzoeken
e36thuglife zegt
Nou dat kan die tesla-diederiks toch niks schelen die hebben allemaal laad pas van de baas.
utregcity zegt
Nou, boeien zeg… De particulier, mijzelf incluis, die een elektrische auto kan aanschaffen (met subsidie!) behoort niet tot de onderste regionen van onze samenleving zeg maar. Daarbij zijn het geen kilometervreters, anders hadden ze wel voor een vette Diesel ICE gekozen. Daarbij heeft de zakelijk rijder vaak een laadpas en/of kan laden op zijn (m/v) werk. Feit blijft dat het onderhoud van de BEV vele malen goedkoper is (ook al beweert men van niet) dan bij een ICE en dat de afschrijving nu, veel lager is. De spekkoper is de particulier met een Dacia Spring.
gregorius zegt
Het artikel is zeker zinnig, want op een andere manier wordt duidelijk gemaakt waarom elektriciteit opeens zo duur is.
Waarom is het zo duur? Omdat er een gebrek aan concurrentie is van energie makers. Daarnaast zitten er bedrijven tussen die ook nog eens geld aan verdienen.
Uiteindelijk is het maken van energie helemaal zo duur niet. Ook met de verhoogde-gasprijs hoeft elektriciteit niet opeens 77 cent te zijn. Maar ja, een hoop bedrijven prijze er een risico in ze verhogen de winst-marges. Daarnaast mogen ze ook niet vaak veranderen, waardoor ze een nog hogere marge moeten nemen.
Onze politiek zou deze bedrijven keihard aan moeten pakken (ook al zal het allemaal best volgens Europese richtlijnen gaan).
mashell zegt
De elektriciteitsprijs is aan de gasprijs gekoppeld, zelfs nu steeds minder elektriciteit met gas wordt opgewekt. De gasprijs is hoog vanwege onzekerheden in de markt over Russische leveranties. De elektriciteitsprijs is wordt nu dus direct door speculaties en angst beïnvloed. Daar kunnen de politici best wel wat aan doen, als ze vrije markt maar niet als allerhoogste religie blijven betrachten.
fanboy zegt
@gregorius: Het is wellicht zo duur niet om energie te maken, maar je mist een heel groot ding in je verhaal. Het concept vraag en aanbod. En het aanbod is gewoon veel te laag en veel te afhankelijk van (inmiddels dure) olie en gas die van twijfelachtige staten moeten komen.
Die bedrijven zijn natuurlijk geen liefdadigheidsinstellingen. We zijn vooral decennia lang bezig geweest met een maatschappij bouwen die werkelijk in alles draait op goedkope energie. Olie en gas, maar ook producten uit China halen etc.
Dus, waarom zijn we dan niet hard bezig geweest met duurzame energie? Niet voor het milieu maar om te verzekeren dat energie goedkoop blijft. Dat hebben we niet voldoende gedaan en op sommige vlakken hebben we onze afhankelijkheid alleen maar vergroot (kerncentrales dicht, meer gas uit Rusland halen). Tja, wellicht verdienen we dit ook een beetje.
gregorius zegt
Europees gezien liggen de prijzen (voor belasting) in NL het hoogste; by far.
Dus het is zeer zeker een verhaal waar van alle kantjes wel wat afgehaald kan worden.
RutgerK zegt
Even denken hoor, met 77 ct/kWh kom ik op 11 ct per kilometer met de Model 3. Voor de A6 heb ik voor 100 km ongeveer 8 liter benzine nodig. Dat kost mij nu iets meer dan 16 eurro dus 16 ct per kilometer. Oh ja, vorige maand had ik na 2 jaar en 30.000 kilometer een kleine onderhoudsbeurt nodig voor de Model 3. Nieuw interieurflter, ruitenwisser e nog wat kleine check. Dat kostte mij ongeveer 130 euro. In dezelfde periode had ik twëe onderhoudsbeurten met de ICE met minder kilometers gereden. Alleen al het versen van lle oliën kostte 260 euro.
In beide gevallen het onderhoud door de merkdealer laten uitvoeren. Bi de Model 3 gebeurde dat bij mij voor de deur waardoor ik tijd en geld bespaarde.
Volgens mij kan ik nog wel even doorrijden met de EV om geld te besparen tov de ICE.
RutgerK zegt
Afgelopen weekend kwam de vader van de overnbuurman met zijn nieuwe i4 M50 aanrijden. Hij heeft zijn 1,5 jaar oude M440i ingeruild. Hij stond met een big smile te vertellen over zijn nieuwe i4.
Diesel Rocks zegt
Het lachen zal hem vergaan als hij echt sportief gaat rijden met de M50. Dat kan je ongeveer 4 minuten doen, dan zakt het vermogen terug van 544 PK naar nog geen 200 PK. Zie de reviews op youtube. En de range van 100% kan je op die manier binnen dezelfde tijd terugbrengen tot 37%. Dezelfde reviewers klagen dat de M50 eigenlijk een voorwielaangedreven auto is, althans dat het zo voelt. En dan het gewicht, bijna 2400 kilo.
Leuk model die M50, ik zag er toevallig vandaag een in het wild. Maar nog lang niet volwassen. Net als alle andere EV’s eigenlijk.
berlinetta zegt
En hoeveel procent van de EV-rijders ligt hier wakker van? De meeste hebben een laadpas van de zaak, dan is er nog een deel met zonnepanelen en nog pas komt er een deel die er echt last van heeft. Dat zullen ze mensen zijn die een EV gekocht hebben en geen zonnepanelen hebben.
throwingstars zegt
77 ct/kWh? wOt???
Ben ik even blij met mijn vast contract van 28 ct/kWh. Ironisch genoeg kan mijn stroomcoöperatieve dat volhouden omdat zij geen fossiele brandstoffen gebruiken bij hun energieproductie, dus zij hangen niet af van de schommelingen op de gas- en oliemarkt.
(voor wie het wil weten: Ecopower. Enkel in België, en ze nemen geen nieuwe coöperanten meer aan omdat hun volledige productie uitverkocht is).
dare2think zegt
Hoe lost Ecopower dat ’s nachts en op bewolkte windstille dagen op? Waterkrachtcentrales? Of toch fossiele energie om de gaten te dichten?
Diesel Rocks zegt
Even uitgerekend met de actuele dieselprijs van 2,20 per liter. Ik haal maximaal 1200 km op 50 liter. Dat kost me nu 110 euro. Dus nog geen 11 cent per kilometer.
Benny_Weisz zegt
Gelukkig is elektrisch rijden goed voor het milieu……
SteefO zegt
16 euro en 100km rijden met een EV?! Voor 16 euro kan ik 375KM rijden met mijn EV….
718s zegt
Help me even…ik als tesla rijder…
Ik rij gemiddeld genomen iets harder als ’t verkeer.110/120 snelw. Rond de 100 op 80wegen.
Ik rij 21kw per 100km.(afgelopen 60.000km in twee Jr tesla houdt ’t bij) Dat is met thuis laden in de dal uren normaal contract 30ct per kw.
21×30=6,30 euro
21x35ct(overdag) = 7,35 eu
Bij aanschaf via/vamil regeling 5000 eu milleu subsidie mogen verekenen op m’n Jr winst.
8% bij telling.
Tesla super charge kom net terug van vakantie is in nl 52ct per kw. Rest Europa 48ct.
Geen wegenbelasting.
26 zonnepanelen thuis dekt m’n stroomverbruik van ’t huis en auto laden.
Voorlopig ben ik nog steeds veeeeeel goedkoper uit tov een dezelfde klasse auto met een normale brandstof motor. (zelfs nog net goedkoper als een diesel). In aanschaf, in dagelijks verbruik in alles…
Ik laad nooit bij superchargers mits echt noodzakelijk. Ik ga altijd van huis met een volle tank a praktisch 350/400km…
Dus sorry autoblog diegene die bij fastned laden zijn dezelfde lease auto rijders met een tankpas waarmee ze ook scheit hadden aan ’t verbruik want je hebt met een lease auto die de baas betaald toch geen zorgen en tanken dus duur bij fastned ad 77 ct.
Voor de slimme electrische rijder, abo bij tesla afsluiten voor 15 eu per maand kan je van tesla superchargers gebruik maken in de wereld en als back-up een shell recharge tag die in heel Europa werkt voor niks maar per beurt 35ct start betalen en 55ct per kw.
En voor de tesla haters, hiervoor reed ik in deze volgorde een BMW m5 v10 e61, een porsche 718s boxster (nieuw gekocht) en als laatste benzine auto een BMW 750i uit 2016 full option. En dus nu een model 3 performance, niks geleased gewoon betalen.
T geluid is allemaal leuk, en tuurlijk klinkt een v8 dik, maar als je eigenaar bent en 3 maanden verder wordt een v8, v10 of iets anders allemaal normaal. Tesla model 3p, dikke brembo remmen erop van 4k, KW v3 set erop (schokbrekers), stalen leidingen, en nog wat handige dingen van mpp uit Amerika (zoek maar is mpp tesla model 3, kan je gewoon carbon remmen bestellen voor je tesla) en licht gesmede aluminium wielen erop voor gewichtsbesparing en ik durf te stellen dat ik 100% van auto bloggers de sprint van 0 naar 160 win en in de gemiddelde bocht me 90% niet bijhoudt… Wil je harder een bocht om kunnen als die electro banaan waar ik mee rij moet je meer dan een ton uitgeven en van 0 naar 100 is er niets wat ’t red op benzine vlak.
En van een v8 of v tien wordt je ziek van dat getank, en onderhoud. En bij tesla heb ik 60k in 2 Jr gereden en ik heb tesla service ( die komen bij je aan huis gratis) 1x een interieur filter vervangen van 100 eu… Voor de rest heb ik niks…
Electrisch rijden is top!!! Snel, kneiter goedkoop, geen onderhoud, ik kom overal en ik rij iedereen de moeder als ’t er op aankomt… Kom maar door petrol headjes 👍🏻
redbeams zegt
Mis ik iets…je hebt het over 8% bijtelling en vervolgens “niks geleased gewoon betalen”
stekkerkoning zegt
Als de auto op de zaak staat en privé gebruikt wordt, dan is er net zo goed een bijtellingsplicht als bij een leaseauto.
redbeams zegt
Juist maar die info staat er niet bij…vandaar dat ik denk iets gemist te hebben
xxoodd zegt
Echt heel tof allemaal. Toffe peer.
berlinetta zegt
Vroeger hadden we het op AB nog over zes-in-lijn blokken, boxermotoren, superchargers, turbo’s. Welke auto had het vetste geluid. Dat soort dingen. Nu heb je dit soort gesprekken op AB. Centjes bij elkaar schrapen met je EV. Ik begin hierdoor mijn interesse in auto’s nog sneller te verliezen dan dat de gasprijs stijgt.
stekkerkoning zegt
Een intrinsiek snelle auto nóg sneller maken en nog altijd niet de hoofdprijs betalen, dat is toch mooi?
berlinetta zegt
Zegt degene met de naam stekkerkoning. Ik heb niks tegen EV’s hoor. Het lijken me hele fijne auto’s en ik begrijp ook dat we niet meer altijd op platte dino’s kunnen blijven rijden. Ik mis alleen het oude AB. Waar lekker werd gepraat over autotechniek en motoren. Waar nog echt liefhebbers kwamen. Nu wordt er alleen nog maar gepraat over kWh’s, laadtarieven en zonnepanelen. Ik vind het steeds minder leuk worden.
stekkerkoning zegt
Kan ik inkomen. Dit klinkt nergens naar, gaat alleen maar over geld en naar jezelf toerekenen.
(Beetje terzijde, voor de gemiddelde nieuwe auto met verbrandingsmotor kan ik nauwelijks nog interesse opbrengen, maar een klassieker weet ik op waarde te schatten. Eerder deze week kwam ik in aanraking met een Jensen Interceptor met gele koplampen en een aangepast uitlaatsysteem. Heerlijk ding. Om maar even aan te geven dat het niet altijd een ev hoeft te zijn.)
berlinetta zegt
Ja daar kan ik ook van genieten. Alle nieuwe auto’s die tegenwoordig uitkomen, vind ik steeds minder interessant. Zelfs supercars vind ik minder boeiend worden. Het ziet er allemaal veel te extreem uit, heeft een miljoenmiljard pk, terwijl de prestaties nauwelijks beter lijken te worden. Lijkt erop dat we de grenzen wel een beetje hebben bereikt. Ja de tijden op de Ring worden lager, maar daar komt toch vrijwel niemand.
Ik merk ook aan mezelf dat ik bijna alleen nog maar reageer op artikelen die niet perse over auto’s gaan of F1-artikelen. Artikelen die echt nog over auto’s gaan, richten zich bijna alleen nog maar op laadtijden en de afmetingen van het schermpje in het interieur.
Diesel Rocks zegt
Nou okay, dan zal ik je uit de droom helpen. Een Tesla 3 Performance rijdt mijn diesel er niet uit. Misschien van 0-100 tijdens de eerste run, maar dat deed ik zelf met mijn diesel slechts drie keer om te meten. In 3,82 seconden zit ik aan de 100 km/u. Wagner intercooler, tuning, xHP stage 3. Cijfertjes: 398 PK, 780 NM. Vierwielaandrijving met strakker onderstel.
De Model 3 Performance is ruim 200 kilo zwaarder, heeft 120 NM minder koppel en 115 PK meer maximum piek vermogen. Ik heb legio M3P’s achter me gelaten op de snelweg. Al is het maar omdat ze boven de 100 km/u eigenlijk relatief weinig voorstellen (want maar 1 versnelling) en na een paar keer doortrekken de software het vermogen al knijpt.
RutgerK zegt
Naar wat is je punt nu? Dat een 435d van stabdaard 86000 euro plus een tuning van 4-5000 euro boven de 200 km/u toch echt wel sneller is?
Ik kan 10 willekeurige mensen met een model 3 performance vragen naar een vliegveld te komen en 10 mensen met een 435d. Van de Model 3 Performance weet ik zeker wat de tijden zullen zijn op de 1/4 mijl en bij de 435d rijders moeten we dan maar afwachten hoeveel er een tuning op hebben zitten.
Appels met peren dus.
Daarbij durf ik denk ik wel de stelling aan dat je beter met een Model 3 performance dagelijks 4x een maximale 0-100 kan doen dan met een 435d. De koppeling van de 435d zal 1400+ x een 0-100 per jaar niet fijn vinden.
jarnobakker zegt
Met 140 euro benzine haal ik krap 700 kilometer met de huidige benzineprijzen..
Dan is die zo’n grote scootmobiel niet echt efficient als hij duurder als dit rijd.
redbeams zegt
Nu al…dan is de mrb nog niet eens meegeteld die over een paar jaar komt voor ev.
audirs3 zegt
Lekker fake news van autoblog en de wakkerste krant van NL. Dit geldt alleen voor EV rijders die thuis opladen en een nieuw of variabel contract hebben. Maar je kan ook gewoon een publieke paal pakken. Bij ons in de straat is dat nog steeds maar 0,23 per kW.
Met een auto die kan terugleveren aan het net, zoals een IONIQ5, is het zelfs goedkoper om op straat je auto op te laden en daarna je huis van die stroom te laten draaien :)
auto62 zegt
Gelukkig hebben we allemaal meebetaalt aan de subsidie die de energiemaatschappijen hebben gekregen voor hun windmolenparken en hun ontsierende zonnepanelenparken. Doe daar eens wat aan overheid. Of moet daat een uitgerangeerde politicus daar later nog een goedbetaald baantje krijgen omdat hij / zij goede connecties heeft met Den Haag.