Dit is een quote van:
1. Donald J. Trump
2. Elon Musk
3. Jesse klaver
4. Een Senator uit Wyoming
Of we het leuk vinden of niet, we zitten op dit moment in een transitie-periode. Langzaam maar zeker gaan we afscheid nemen van de verbrandingsmotor en gaan alternatieve aandrijflijnen het overnemen. Gezien de uitstoot van de auto’s die nog op fossiele brandstoffen lopen is dat natuurlijk een vrij logische overgang. In het ene land zijn ze net wat progressiever dan in het andere land. Ook in de landen zelf kan er grote verdeeldheid ontstaan. Met name in de Verenigde Staten gaat het nu alle kanten op.
Om te zorgen dat mensen sneller overstappen op schonere mobiliteit, worden schone initiatieven gesteund door de overheid, zoals dat gebeurd in veel andere landen. Op dit moment geldt er in de Verenigde Staten een een belastingvoordeel van 7.500 dollar. Elektrische auto’s zijn nu nog behoorlijk prijzig en met het belastingvoordeel zijn ze net even bereikbaarder.
Volgens het Amerikaanse Hybrid Cars (een soort Groen7, maar dan voor mensen uit Amerika) is juist deze regeling in gevaar. Volgens de Rupubliekeinse senator John Barrasso is dat maar goed ook, want hij is juist tegenstander van elektrische auto’s. Huh? Tegenstander? Natuurlijk, elektrische auto’s zijn een beetje als broccoli, je doet moeite om het te ontwijken, maar diep van binnen weet je dat het beter voor je is dan een hamburger.
Maar Meneer Barrasso komt uit Wyoming en denkt er totaal anders over. Sterker nog, hij wil niet alleen de regeling afschaffen, hij wil elektrisch rijden juist duurder maken. Elektrische auto’s verbruiken immers geen benzine, waar accijnzen over geheven worden. Van deze accijnzen wordt volgens Barrasso de infrastructuur gefinancierd. Daarom wil John Barrasso niet alleen het belastingvoordeel voor elektrische auto’s teniet doen, hij wil dat ze juist zwaarder worden belast middels een fee die ervoor betaald moet worden. Nu is het voor Barrasso ietwat makkelijk praten: Wyoming is een van de grotere staten in Amerika (253.600 km oppervlakte, zes keer groter dan Nederland) met een gigantisch veel natuur en in totaal iets minder inwoners dan Rotterdam in heeft.
henkp1 zegt
Wyoming…. boeiend; zoiets als dat een verdwaald raadslidje van een obscuur lokaal partijtje in Tietsjerkeradeel meldt dat ie een lekke band heeft met z’n fiets. Pfff dat dit hier geplaatst wordt.
porschepdk zegt
@henkp1: Wyoming wordt als staat sowieso niet echt serieus genomen.
dawwg zegt
@henkp1: * Tytsjerksteradiel
willeme zegt
@henkp1: Mocht je iets gaafs tegengekomen zijn op deze glorieuze zondag, dan houden wij ons van harte aanbevolen via [email protected]! Gelukkig komen er voor vanavond nog een paar leuke dingen aan ;-).
pindakoning zegt
@willeme: ik vind het artikel nieuwswaarde hebben aangezien die man een toekomstig probleem blootlegt, ben benieuwd hoe men in de toekomst hiermee omgaat. Geen accijns op benzine omdat je je auto thuis van stroom voorziet
jaso013 zegt
@pindakoning: dat is al duidelijk toch. De prijzen voor het tappen van stroom voor je auto zullen stijgen tot het punt dat je omgerekend per km hetzelfde kwijt bent als nu met een tank peut.
henk_he zegt
@jaso013: totdat iedereen zijn eigen stroom opwekt. Dan moet ’t geld via een andere weg binnenkomen.
marinepower zegt
@henk_he: dan komt er wel weer een geijkte meter tussen die registreert hoeveel kW’s er heen en weer vloeien. Genaaid worden we toch wel.
flutterby zegt
@pindakoning: er zit meer belasting op elektra dan op brandstof.
V8Vantage zegt
@flutterby: Blijkbaar betalen maar weinig mensen hier zelf hun energie rekening of, wat ook kan, snappen ze niet wat er op die rekening staat (ligt vaak niet aan de consument). Elektra is inderdaad een zeer klein deel van de rekening. Rest bestaat uit belastingen.
dutchneon zegt
@vantagev8: belasting op energie is ondoorzichtig door de moeilijk opgestelde jaarrekeningen…
maar inderdaad, procentueel betaal je voor je electra veel meer belasting dan voor je brandstof!
Basisprijs van electriciteit is slechts 3,5 eurocent. de andere 16,5 cent plus ODE (opslag duurzame energie die nu al elk jaar zomaar 25 euro omhoog gaat) alle btw over aansluiting/vastrecht zijn belasting…
Ontduiken van die belasting gaat maar weinigen onder ons lukken. Als we straks met onze electrische auto’s 40.000km blijven rijden we per auto zomaar 10.000kw weg…
Reken maar dat de prijs voor stroom nu nog even gedrukt word om de transitie te laten gebeuren. Maar straks hebben ze ons weer volledig in de tang. Warmtepompen allemaal geinstalleerd, laadpalen bij de opritten en dan kan de ODE multiplyer ingezet worden om per huishouden 1000 euro extra op te halen en gaat de basisprijs van stroom naar 5cent, zodat er effectief bijna dubbel zoveel belasting binnen komt.
Duurt niet lang meer ;)
flutterby zegt
@dutchneon: wat een onzin. 13600 pk in een EV?
Het wordt tijd dat het verschil tussen KW en kWh gemeengoed wordt. Zeker bij iemand die KW’s kent als vermogen van auto’s en kWh omdat blijkbaar alles weet van energiefactuur (3,5 per kWh, waar dan?)
dutchneon zegt
@flutterby: you got me…. dat krijg je als je vanaf je telefoon zit te appen, dan zijn hoofdletters ineens een stuk minder belangrijk. Maar hopelijk kun je je vinden in mijn boodschap?
pa045 zegt
@henkp1: net zoveel inwoners als heel NL. Dus zeker meer dan het hier zo belangrijke randstadje. Dat mensen het maar even weten..
lebeaunl zegt
@pa045: 568000 inwoners heeft die, overigens prachtige, staat, versus 623000 in Rotterdam.
lekbak zegt
@pa045: Net zoveel inwoners als Rotterdam staat er…
Esprit_de_Flandre zegt
Dit is dus de eerste politicus die durft toegeven dat de auto een melkkoe is, en moet blijven…
pindakoning zegt
De beste man zegt eigenlijk niet zoveel geks, hij ziet alleen zijn verdienmodel naar de knoppen gaan
galverink zegt
Aanleg en onderhoud van wegen wordt betaald uit een federale accijns op benzine. Dat klopt dat EV’s die niet betalen. Alleen is het ook het geval dat die accijns sinds 1990 niet meer is verhoogd. De opbrengst is al lang niet meer toereikend. Daar zit het werkelijke probleem, niet bij de EV’s.
michaelb zegt
@galverink: Zijn er ook niet veel meer auto’s gaan rijden?
Overigens vallen de inkomsten helemaal weg als de balans verschuift straks.
Dus al met al is deze persoon best bij de les.
Of die belasting überhaupt netjes is is een ander verhaal, al zullen ze niet zoveel betalen als hier…
evdw zegt
Uiteindelijk wordt het rijden in een EV net zo duur of wellicht nog wel duurder dan in een brandstof auto nu. Om de transitie in gang te zetten moet je het rijden in een EV nu natuurlijk wel eerst goedkoper en dus aantrekkelijker maken. De infrastructuur betalen we gewoon van het duurder maken van rijden op fossiele brandstoffen. Daar zijn er nog heel veel van dus dat is lekker makkelijk.
robert110 zegt
Op zich vind ik ook wel dat we af moeten van de voordeeltjes voor elektrische auto’s. Niet zo zeer vanwege het mislopen van belasting geld maar omdat het tijd is om te stoppen met elektrische auto’s op te dringen en de markt gewoon zijn werk te laten doen.
De opstart periode is voorbij, de meeste grote merken hebben een (semi) elektrische auto in het gamma en mensen zijn goed bekent met het concept. Laat de consument nou maar gewoon zelf kiezen wat ze willen.
evdw zegt
@robert110: Nee dat lijkt me geen goed plan. De consumenten zijn in principe domme kuddedieren waarbij diverse factoren hun gedrag bepaalt. Geld is daar 1 van. Om als samenleving een bepaalde richting op te gaan moet je mensen ook wel die kant op bewegen, dat gaat echt niet zomaar vanzelf.
Als consumenten zelf gaan kiezen wat ze prettig vinden wordt het 1 grote bende op deze planeet.
Jantje_555 zegt
ook wel logisch, wat gaan ze doen als iedereen elektrisch rijdt, subsidies geven en geen accijnzen meer binnenkrijgen.
nicolasr zegt
Oneens. Het moet zelfs goedkoper.
Joe!
potver7 zegt
Tsja, wat denk je dan… Als de hele wereld electrisch wil gaan rijden moet er wel even flink geïnvesteerd worden in het electriciteitsnetwerk. Dus onder het motto van ‘de vervuiler betaalt’ leg je de rekening bij de groep die die investeringsnoodzaak veroorzaakt.
towi1989 zegt
Km oppervlakte? Dat noemt men dan vierkante kilometer.
boomhauwer zegt
@towi1989: tja, de redactie is grote fan van Google translate.
octaan64 zegt
Wat mij opvalt aan petrolheads is dat ze totaal geen gewag maken over het feit dat elke getankte liter aan metrologische regelgeving valt en elk geladen KWu nog nooit van regelgeving heeft gehoord. Maar dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die de toezichthouder bellen dat ze minder KM met een tank benzine doen bij station X en verder nooit kijken of hun internetprovider zich aan zijn belofte houdt.
waterisnat zegt
herkennen jullie een watermeloen als deze voor je ligt? Echt ongelofelijk wat een kul op een autowebsite.