Elektrisch rijden is kansloos. De infrastructuur loopt te ver achter.
We trekken de pleister even van de zere rotte wond. Elektrisch rijden biedt enorm veel voordelen en op dit moment is het zelfs de toekomst. Er zijn wat projecten op waterstof of zonne-energie, maar 99% van de autobouwers richt zich nog op elektrisch rijden.
Als je luistert naar de early adopters en EVangelisten, is de elektrische auto supergoed. En daar hebben ze in veel gevallen ook een punt. Maar wat blijkt, elektrisch rijden is ook kansloos. Het kan namelijk nachtmerrie worden voor ‘echte’ mensen die hun EV als een ‘echte’ auto moeten gebruiken.
Elektrisch rijden kansloos
LeasePlan heeft namelijk een enorm groot onderzoek gedaan naar elektrisch rijden anno 2022 in 22 Europese landen. Daaruit blijken een paar interessante dingen. In eerste instantie hoe goed Nederland is, als het gaat om elektrisch rijden. We staan op de tweede plaats als het gaat om de verkoopcijfers en de beschikbare laadinfrastructuur. Keurig. Noorwegen staat (uiteraard) op nummer 1. Onderaan bungelen Tsjechië en Polen. Griekenland is het land waar de meeste voorsprong is geboekt.
Die twee dingen – EV verkoopcijfers en beschikbare laadinfrastructuur – zijn echter niet altijd in evenwicht. In Europa gaat de verkoop van de elektrische auto als een speer. Logisch, want ze worden telkens beter en betaalbaarder. Helemaal top natuurlijk, maar volgens LeasePlan kan het droompje van elektrisch rijden ontwaren in een nachtmerrie. Dat komt namelijk omdat de laadinfrastructuur bij lange na niet meegroeit met het aantal verkochte EV’s.
Dit betekent dat het daadwerkelijk laden een lastige klus gaat worden. En dat laden is al een vervelend iets. In vergelijking met een auto met verbrandingsmotor moet je veel vaker laden en duurt het veel langer. Als je dan ook nog eens in de rij moet gaan staan, dan begint de trein zelfs een interessant alternatief te worden. Leaseplan spreekt dan ook van een ware nachtmerrie.
Wakeup call!
Nu is er uiteraard een oplossing voor. Meer infrastructuur aanleggen! LeasePlan hoopt dan ook dat de Europese landen het rapport van de leasegigant zien als een wakeup call en onmiddellijk aan de slag gaan.
Ironisch is het wel. De regelgeving dicteert dat automerken elektrische auto’s moeten gaan bouwen. Echter, er wordt te weinig gekeken om te zorgen dat de infrastructuur aansluit op dat wagenpark.
Uiteraard hebben we ook de top 22 voor je. Ja hij gaat tot 20, want er zijn twee nummers 11 en twee nummers laatst:
Meer lezen? Dit zijn de 10 elektrische auto’s met de grootste actieradius!
petroldrinker zegt
“Nu is er uiteraard een oplossing voor.”
Ja dat klopt, dat heet een auto met verbrandingsmotor, veel fijner rijden ook dan die duracells
okdoei zegt
@petroldrinker: fijner ben ik het absoluut niet eens.
Rijden met verbrandingsmotorauto’s is soms (zeker niet altijd) leuker, niet per definitie fijner.
flutterby zegt
@petroldrinker: jij liever dan ik. Een elektrische motor is op elk vlak superieur aan ICE. Alleen de energie opslag is nog even behelpen..
bernoulli zegt
Nog een paar jaar, dan verandert hij zijn nickname van petroldrinker in batterijlikker. ;)
wimof zegt
Wanneer het dan nog de moeite mocht lonen.
wceend zegt
Kwestie van prioriteit, vroeger had je ook saaie brandstof auto’s die superieur waren aan gave sportwagens. Als je kijkt hoeveel tijd je erin doorbrengt mag je gevoel wel meewegen vind ik
flutterby zegt
@wceend: als het om gevoel ging reed ik wel weer Tesla ;-)
Redrum zegt
in de file naar je werk….aan het rode licht, waar je naast de autostrade het meeste aan staat, maak je ook al geen kans met een ICE ;)
Sir_Vmax zegt
@flutterby: louter rationeel gezien wel. Emotioneel gezien absoluut niet.
flutterby zegt
@srthellcat: huilen aan de pomp en tijdens onderhoud zijn emoties die ik liever kwijt dan rijk ben.
mashell zegt
Juist emotioneel ook, door het koppel, de stilte rijdt een EV zo soepel, daar wordt ik vrolijk van.
redbeams zegt
@flutterby: Haha wwt een mop…eerst superieur op elk vlak om vervolgens een nadeel te noemen…wij van wc eend…
flutterby zegt
@redbeams: of een brandstoftank superieur is aan een accu is discutabel en haalde bewust dat argument eruit. Het feit dat ik een accu thuis dagelijks kan vullen is mij meer waard dan het totale bereik of onderweg snel vullen/laden.
redbeams zegt
@flutterby: Nee nee ik heb het letterlijk over wat je als eerst zei…superieur en dan een nadeel noemen
flutterby zegt
@redbeams: In je wasmachine zit wel een elektrische motor maar geen accu. Het ene kan best zonder het ander. Zo kan je bijvoorbeeld het bereik ook vergroten met een generator of fuelcell, al zal ik zelf de voorkeur geven uit het vermogen uit een grotere batterij, de mogelijkheid om thuis te laden en de juiste gewichtverdeling.
petroldrinker zegt
Nou ik kan niet 1 iets opnoemen waarop een EV superieur is behalve dat ie minder zelf uitstoot (we laten de energie opwekking ff los ervan), de stilte vind ik de grootste ergernis aan elektrische auto’s maakt de rit saai en vermoeiend (Ik val na 15 min achter het stuur zitten van een EV zowat in slaap zo saai dat ze rijden), ook geen gevoel meer in de autos door gebrek aan versnellingen etc, nee dank je er is niks in een EV wat mij kan bekoren, zal ook nooit gebeuren.
cazzo046 zegt
Nee hoor, mijn M3P rijdt beter dan de 535 en de 1M die ik hiervoor gehad heb.
Pascal zegt
Yep, mijn Model 3 LR AWD rijdt ook aanzienlijk beter dan m’n vorige BMW F30 328i. (destijds geheel tegen mijn verwachting in overigens)
DeWitteCondor zegt
@Pascal: ‘rijdt beter’ is natuurlijk wel enigszins subjectief. Begrijp wat je bedoelt qua comfort en acceleratie ed, maar als je een gorgelende V8 onmisbaar vind zal die persoon daar anders over denken.
Maar ja, vroeger dachten we ook allemaal dat we geen mobiele telefoon nodig hadden, of een ipad …
Pascal zegt
@DeWitteCondor wat er objectief aan is en waar ik vooral op doelde met ‘lekker rijden’, is dat zowel stuurgedrag als comfort beter zijn, dit wordt trouwens ook door de nodige autojourno’s bevestigd. Ik had een M-onderstel met variabele elektrische sportsteering wat alleen maar zorgde voor een kneiterhard onderstel met nauwelijks stuurgevoel. Het vermogen zit uiteraard ook op een totaal ander niveau inderdaad. Qua geluid wint de ICE dan in theorie, maar die 4-cilinder klonk verder ook heus niet zo bar inspirerend.
Daarmee houdt het vergelijk op. Wie wild is van een V8-sound weet natuurlijk prima waar ie wel en niet moet shoppen.
DeWitteCondor zegt
@Pascal: dat snap ik, maar dat is niet inherent aan een EV. Je hebt er vermoedelijk ook die dramatisch rijden en je hebt ook ICE’s die fantastisch rijden volgens autojournalisten.
Pascal zegt
@dewittecondor ja mee eens, ik zoomde alleen in op de rij-ervaring tussen die specifieke BMW en m’n huidige Model 3 die ik opvallend vond. De best sturende en klinkende auto’s zijn natuurlijk nog steeds met afstand ICE’s. Wat bij iemand past is afhankelijk van voorkeur, rijgewoontes, evt. laadmogelijkheid bij huis, etc. etc.
maotje zegt
@dewittecondor: is allemaal een kwestie van wennen. Toen we met paard en wagen reden vonden we het gehinnik en het klak klak lopen van t paard ook leuke bijkomstigheden.
kas_par zegt
Fijner? Voor mij is het grootste pluspunt van elektrisch rijden dat het zo verschrikkelijk veel prettiger rijdt. Altijd vol trekkracht, als ik wil kan ik menig sportauto met brandstof motor eruit trekken bij het stoplicht. En ook op hoge snelheid is de trekkracht er. Heerlijk! Het rijdt soepeler, directer, stiller. Niks dan voordelen qua rijplezier.
PunicaOase zegt
En elke keer hoor ik dat er ook op het net geen capaciteit zal zijn voor heel veel EV’s.. en dat er geen mensen zijn om het aan te leggen.. en dan nog de materiaaltekorten.. Heb niks tegen EV’s, maar verwacht nog wel minstens 1 a 2 decennia te rijden in dinosap-auto’s..
barchettadriver zegt
Zou er niet te hard op rekenen.Over 8 jaar geen dinosap auto’s meer, en ga er maar vanuit dat de laatste dinosappen vanwege CO2 uitstoot duur gaan worden.
Bovendien maken EV’s zo’n grote stappen dat ze nu eigenlijk al een fijnere auto zijn dan de meeste dinosappers. Laden met 200 KW, 20 Minuutjes van 10 naar 80%.
wimof zegt
En waar kan je die 200 KW alzo vinden?
Straal van 10 km aub.
Pascal zegt
Ik woon 6km bij een v3 Supercharger vandaan (250KW). Natuurlijk haalt ie dat slechts bij een korte piek, maar de gemiddelde laadsnelheid is alsnog zodanig hoog dat de batterij wel degelijk in zo’n 15 minuten van 10 naar 80% gaat.
petroldrinker zegt
nog altijd 10 min meer nodig omt e laden om 20% minder capaciteit te bereiken dan een ICE
stekkerkoning zegt
@wimof de plaatselijke BP en Total of (Total Energies zoals ze willen) op een ruime steenworp van mijn woning hebben ultrasnelladers staan, bij werk is er een Van der Valk voor snelladen met hoog vermogen. Onderweg nog één snellaadlocatie in beide richtingen, waar ook 200 kW+ wordt geboden. Vooropgesteld dat het juist thuis en tijdens het werk prima is om een gewone paal te pakken (en ik de fiets of trein naar het werk neem).
De Randstad is ruim voorzien, daar komt het op neer.
wimof zegt
Jammer, voor mij woon ik in België, ruraal gelegen met nog 3 x220v zonder nulleider, er is hier nog veel werk aan de winkel.
Redrum zegt
Waarom zou je die nodig hebben? Ik rijd elke dag 180km aan 130km/u als het verkeer het toelaat (en ook wel sneller) … ik moet nooit laden en indien ik zou moeten laden, doe je er een beetje in en hop naar huis.
Als je geen oprit of laadpaal thuis hebt, dan doe je er inderdaad beter aan om ICE te blijven rijden.
Variomatic zegt
@barchettadriver: geen nieuwe meer hier in Nederland te koop bedoel je, maar nog wel in andere landen en nog miljoenen tweedehands ICE’s waar nog decennia in kan worden gereden!
Richmond zegt
@variomatic: er zal een overgangsperiode zijn, maar je kan niet als overheid maken om tot in den eeuwigheid uitstoot laten genereren. Je kan niet het hele rijdende wagenpark in eens vergroenen, maar je kan ook niet niks doen en wachten tot het zelf gebeurd
DeWitteCondor zegt
@barchettadriver: je hebt het dan over nieuwe auto’s, die na 2030 allemaal EV moeten zijn. Wat Punicaoase (vet lekker trouwens) schrijft klopt dus wel. Reken maar dat het bestaande wagenpark nog lang doorgereden wordt. Er rijden nu ook zat auto’s van 10-15 jaar oud. En dat zal niet zo snel onbetaalbaar worden, tenzij je volksopstanden wil uitlokken …
Van Epschoten zegt
@barchettadriver: over 8 jaar geen nieuwe nee. Een derde handsje van een jaar of tien is voor de meesten realistischer .
bernoulli zegt
Mooi dat de Oostbloklanden onderaan bungelen. Worden ze ook niet gejat.
Rudy zegt
EV en geen eigen oprit hebben is gewoon een slechte combinatie imo.
banderas zegt
@Rudy: mwa, ik red het meer dan prima.
racerx zegt
Dit dus. Dat is eigenlijk ondoenlijk.
flutterby zegt
@Rudy: werkt hier prima, al heb ik wel een eigen laadpaal.
ghost zegt
Ik vind het echt meevallen. De kip rijdt een EV, en de eerste 2 weken moet je gewoon even wennen maar als je daar doorheen bent, is het dikke prima. Shell heeft bij veel tankstations inmiddels ‘Recharge’ palen staan, snelladers met beter tarief dan Fastned vaak, en dan kan je gewoon bij elke pomp even bijladen indien nodig. Komt nog bij dat je ook via de Tesla app laders kan pakken, of alsnog FastNed, Ionity, Allego, younameit…valt echt mee.
banderas zegt
Ik ging van /- 230 naar 380km range en ik heb veel meer rust. Ik hoef bijna nooit bij te laden in een week en dus geen laadstress.
avocado zegt
Wat is precies EV maturity?
Jerry zegt
@avocado: hoeveel oude mensen het aandurven om in een EV te rijden?
bvdp zegt
losjes vertaald: het aandeel EV’ s. De mate waarin EV rijden volwassen is geworden. Bij de onderste regionen staat het nog in de “kinderschoenen”
admiajfe zegt
analyse van de lijst in oplopende volgorde is ook moeilijk klaarblijkelijk….
2x nummer 3
2x nummer 8
3x nummer 11
2x nummer 14
2x nummer 20
dan ben je lekker journalistiek bezig…
mashell zegt
Als je 3x nummer 11 hebt waarom is er dan wel een nummer 13?
Redrum zegt
oh, ik dacht dat je chinees aan het bestellen was
lekkerdwars zegt
Nogal overtrokken voor de meesten mensen denk ik. Na 2 jaar thuisladen met zonnepanelen en sporadisch superchargen is mijn conclusie dat dit prima werkt zolang je een EV hebt met een praktijk range van 400+ km en eigen laadpaal. Zelfs publiek AC laden doe ik zelden en rij toch echt 25,000 km / jaar, waarvan 1 a 2 keer op vakantie naar het buitenland.
koeberg zegt
> Nu is er uiteraard een oplossing voor.
Gewoon niet in een appartement wonen. Maar je auto op eigen grond laden. [grijns]
Pascal zegt
Appartement gaat prima hoor. Ik heb een eigen parkeerplaats en direct vanuit de bouw is die al voorzien van een eigen laadpunt.
bernoulli zegt
Als je het artikel leest is de oplossing: niet in Polen gaan wonen.
stekkerkoning zegt
Het terugkerende bericht van Leaseplan over het gierende tekort aan laadpalen. Nochtans is het geen verkeerde club voor de ev-lobby want ze zetten nogal wat ev’s op de weg en weten waarover ze het hebben.
martin zegt
Lease maatschappijen preken voor eigen parochie. Gelukkig nooit wat mee te maken (gehad).
Binnenkort ’thuis-laad-belasting’ en andere EV gerelateerde heffingen, kunt er op wachten.
Jantje_555 zegt
en hoe komt de stroom tot aan de paal? Is deze dan wel groene stroom? Anders blijf je beter dieselen.
Pascal zegt
Da’s al een stuk of 100 keer onderzocht dat een EV op grijze stroom nog altijd veel efficienter is dan een ICE. Bij toevoeging van groene stroom wordt het verschil alleen maar groter.
rogerzz zegt
Ik keek net het journaal en een Tesla rijder was goed verontwaardigd dat er een briefje was met ‘kun je hem weghalen’ na 5 dagen opladen 🤦🏻♂️
Overigens zijn de Kona en XC40 rijders wel by far de meest extreme plakkerts. Tesla rijders hebben vaak werk, de bejaarden met een Kona en XC40 laten hem doodleuk soms 3/4 dagen staan hier. Zelf heb ik een intense hekel aan plakkers en mijn apple watch en telefoon geeft braaf een melding als mijn auto vol is en dan haal ik hem weg. De plak-boete juich ik helemaal toe, als het niet normaal kan, dan maar met boete. Als we dat probleem eerst oplossen, meer palen is iets meer lange-termijn..
Redrum zegt
Mag men inderdaad zeer zwaar beboeten, no mercy!
jeroenm83 zegt
Nee man laat die rare elektrohokken lekker staan aan zo’n paal! Zometeen gaan ze ook nog ‘mijn’ parkeerplaats bezetten.
herve11f zegt
EV’s zijn voor de meeste mensen onhaalbaar omdat er teveel compromis instelling verlangd wordt.
Het is allemaal mooi als je een eigen laadpaal en/of parkeerplaats hebt, maar indien dit er niet is moet je toegeven dat het vele stappen terug is in dit snelle leven.
JW zegt
Straks met de caravan op vakantie, ohnee lukt niet
Redrum zegt
niets dan voordelen, door de EV minder sleurhutten op de weg. Geweldig!
zjos zegt
EV is te duur, dus onbetaalbaar en onhaalbaar voor veel mensen.
Te beperkte actie radius ( zeker in de winter)
Te lange laadtijden. (In dit artikel roemt men een laadtijd van 20 min bij een lading van slechts 80%. !!! absurd slecht vergeleken bij een brandstof auto.
Er zal straks alleen een kleine elite nog auto kunnen rijden omdat zij het kunnen betalen en een eigen laadplek hebben. Dat heeft het grootste deel van de automobilisten wonend in een rijtjes huis of hoogbouw dus niet.
Het elektrificeren van ons wagenpark betekent het einde van het zelfstandig reizen voor velen. Blijft over het openbaar vervoer waar je straks ook nog alleen met een coronapaspoort of groen vaxvinkje in mag.
Wordt eindelijk eens wakker mensen !
mashell zegt
Een elektrische auto is helemaal niet duur, ze zijn juist goedkoop. Ja, de aanschafprijs is hoger maar de gebruikskosten zijn veel lager, ze gebruiken veel minder energie, hebben minder onderhoud nodig dus de som van de kosten (aanschafprijs – restwaarde + onderhoud + energiekosten) valt veel lager uit.
Het absurde zit juist bij de verbrandingsmotoren, die hebben per kilometer zoveel meer energie nodig dat het erg vreemd vinden dat we dat nog acceptabel vinden en dan hebben we het nog niet eens gehad over de giftige uitlaatgassen of de afhankelijkheid van olieproducerende landen. Je hoeft ook helemaal niet elke dag te laden omdat je niet elke dag 300km rijdt, niet iedereen hoeft dus perse een eigen laadplek te hebben.
Dus wordt wakker en zie in dat doorgaan met verbrandingsmotoren niet de weg is en dat elektrisch rijden juist de enige manier is waarop we de vrijheid van persoonlijk vervoer kunnen blijven behouden.
eimert zegt
Of een ICE of EV beter is, is een onzinnige discussie. Dat een ICE giftige dampen uitstoot kan gewoon niet meer. ‘Als ik maar kan blijven rijden en de rest kan (letterlijk) stikken.’ Maarja, Tata steel mag ook nog steeds gewoon blijven roken. Verhoogde luchtwegaandoening of niet
melcon zegt
Zoveel giftige dampen stoot een moderne ICE helemaal niet uit, sterker nog een EV in de stad stoot soms zelfs meer fijnstof uit (de meeste fijnstof uitstoot wordt veroorzaakt door remmen en banden, een snel optrekkende EV veroorzaakt zeer veel fijnstof).
Overigens hebben we het bij personenvervoer nog steeds over laaghangend fruit, wat je eigenlijk helemaal niet hoeft te plukken (in Nederland zijn personenauto’s verantwoordelijk voor welgeteld 2,6% van de uitstoot). Een Tata produceert in zijn eentje al meer uitstoot dan de gehele over de weg vervoer sector (5,2%). Als we onze kolen & gas centrales voor 2030 vervangen door (moderne snel schakelende) kern energie als basis gecombineerd met zonne en wind energie dan halen we onze klimaat doelstelling op onze sloffen. Sterker nog dan halen we ons doel voor 2050 zelfs al. Na energieopwekking heb je nog industrie, landbouw en huishoudens die samen ruim de helft vertegenwoordigen, als je die ook nog aanpakt kun je de uitstoot met 90% laten afnemen en dan heb je nog steeds niets met een auto of vrachtauto hoeven doen. Maar ja, een auto aanpakken is politiek lekker makkelijk, mensen die een EV rijden geloven dan ook nog eens heilig dat ze goed bezig zijn en het klimaat redden (Tesla rijders zijn de ergste wat dat betreft). Maar het aanpakken van de sectoren waar het om gaat is politiek niet zo populair, dan heb je opeens duizenden boze boeren met hun trekkers op het malieveld staan, dat wil je natuurlijk niet ;-). Kernenergie staat inmiddels wel op de agenda dus blijkbaar is er toch nog wat verstand in onze politiek al zal dat ongetwijfeld vele jaren duren voor de eerste schep ook maar in de grond gaat.
Pascal zegt
“sterker nog een EV in de stad stoot soms zelfs meer fijnstof uit” -> gelooft u het zelf? Keihard optrekkende Tesla’s zie je nauwelijks tot niet in de stad; 95% rijdt gewoon normaal of hooguit ietwat stevig. DHL bezorgt inmiddels met elektrische busjes in de binnenstad waar ik woon, wat een verademing als je daar langsloopt in plaats van zo’n meurende diesel.
goodvibrations zegt
Simpel op te lossen toch? Als je een ice koopt betaal je BPM en wegenbelasting.. Als je een EV koopt betaal je “laadinfrabelasting”. Afhankelijk van het gewicht oid.. Moet op te lossen zijn 😉.
michaelb72 zegt
Het rijden met een EV is prima, op het enorme zwaardere gewicht na dan.
Maar een gigantisch aantal laadpalen plaatsen gaat niet lukken ivm de netwerkcapaciteit, er zijn nu al regio`s waar geen zonnepanelen meer aangesloten kunnen/mogen worden. Dit wordt alleen maar erger, de kosten voor opwaarderen van het stroomnetwerk bedraagt in de miljarden en kost vele jaren.
En dan nog steeds het volgende praktische probleem;
Bijladen (bijtanken) met een EV duurt veel langer dan bij een ICE, en je hebt voor verschillende laadpalen weer verschillende apps of abonementen nodig, je kunt niet gewoon als bij een benzinestation met een bankkaart of contant geld betalen. zolang dat nog steeds het geval is, bijft een ICE veel praktischer en makkelijker in gebruik.
Ook kun je een ICE gewoon overal parkeren, zonder na 2 uur je auto te moeten verplaatsen omdat je een EV laadplaats niet meer bezet mag houden (boete = € 95,-).
Tot dat deze obstakels verholpen zijn blijft een EV een niche product wat nog niet optimaal geschikt is voor de modale automobilist.
bvdp zegt
Wat een rare titel. EV rijden is helemaal niet kansloos als je kijkt naar het onderzoek. Er zijn in Europa grote verschillen, maar dat wil niet zeggen dat het kansloos is. Er zijn uitdagingen, maar daarom is het nog wel kansrijk. Wacht maar eens een paar jaar af en kijk dan nog eens naar dit artikel.