Althans, dat is de conclusie die je kunt trekken op basis van de ‘Car Cost Index 2021’.
Er wordt veel geklaagd over hoe duur elektrische auto’s wel niet zijn. Dit is niet geheel onterecht, want elektrische auto’s zijn ook gewoon nog steeds duur. De aanschafprijs is echter maar één factor in het totale kostenplaatje.
Als je de vraag wilt beantwoorden of EV’s goedkoper zijn dan benzineauto’s onder de streep, moet je de nodige factoren in aanmerking nemen. Dat is dus geen eenvoudig rekensommetje. Gelukkig hoeven we dat zelf niet te doen. Er is namelijk een nieuwe Car Cost Index gepubliceerd.
Daarin valt te lezen wat de maandelijkse kosten zijn voor benzineauto’s, dieselauto’s, PHEV’s en volledig elektrische auto’s. Daarbij is er gekeken naar 22 Europese landen. We zijn natuurlijk vooral benieuwd hoe het in Nederland gesteld is.
Goed nieuws voor degenen die op het punt staan een EV te kopen: de maandelijkse kosten zijn anno 2021 duidelijk lager. Voor een D-segment benzineauto komen ze uit op €1.172, terwijl ditzelfde bedrag voor een vergelijkbare EV €950 bedraagt. Opmerkelijk genoeg zijn PHEV’s volgens deze index duurder dan reguliere benzineauto’s, met een maandbedrag van €1.194. Goed om te weten: er is uitgegaan van de kosten over vier jaar, met 30.000 gereden kilometers per jaar.
Qua kosten voor benzineauto’s zit Nederland – niet geheel verrassend – aan de dure kant van het lijstje. Alleen in Zwitserland, Oostenrijk en Portugal ben je duurder uit volgens de Car Cost Index. Qua EV’s zit Nederland in de middenmoot. Het duurste land om elektrisch te rijden is Tsjechië, met €1.222 per maand. Het goedkoopste land om elektrische te rijden is Griekenland. Waarschijnlijk omdat je daar niet op kunt laden.
Volgens deze index is EV-rijden niet alleen goedkoper als je naar een premium D-segmentauto kijkt. Ook in het C-segment zou elektrisch rijden goedkoper zijn en in het B-segment is het even duur.
Alle cijfers kun je bekijken in het Car Cost Index 2021-rapport.
knapzuur zegt
Met 25-35 cent per kWh is het voor mensen zonder overschot aan zonnepanelen anders inmiddels steeds minder interessant aan het worden.
flutterby zegt
@knapzuur: des te belangrijker om met een EV toch je energiecontract wat langer vast te leggen als je dat risico niet kan dragen.
bartteeuwen zegt
@knapzuur: Uiteindelijk ga je voor een EV natuurlijk net zoveel belasting betalen als voor een auto met verbrandingsmotor. De melkkoe van de staat wordt niet zomaar opgeheven.
5cilinder zegt
@knapzuur: Want 25/6 is nog geen 5 cent/km. Met 1,83€ per liter moet je auto ruim 1 op 37 lopen om op dat bedrag per km te komen.
werf76 zegt
Wat een onzin. Dan moet ik eerst een elektrische auto kopen die ook nog eens veels te duur zijn.
Er worden in vergelijking met mijn V70 nog steeds niet gelijkwaardige elektrische auto’s gebouwd die mij dezelfde ruimte geven.
Om het niet over het gebruiksgemak te hebben vwb ALLE omstandigheden (tanken wanneer ik wil en waar ik wil en in dezelfde tijd etc).
De markt moet eerst compleet overspoelen van elektrische auto’s zodat ze voor de gewone man VEEL meer bereikbaar worden. En als dat zo is, dan moeten we nog maar zien hoe voordelig zo’n auto is. Ook moeten we maar zien hoe de elektrische infrastructuur het allemaal houd wanneer menigeen aan zo’n auto begint.
flutterby zegt
@werf76: Je reactie schiet van persoonlijke situatie naar de gewone man. Vind jezelf zo gemiddeld? Hier in de straat zie ik geen V70’s en wel veel EVs, misschien ben je wel minder gemiddeld dan je denkt.
Al is mijn straat ook geen afspiegeling van de gemiddelde man, maar wel van de gemiddelde nieuwbouwwijk in de Randstad.
berlinetta zegt
Misschien wonen er wel veel mensen in jouw straat die zakelijk kunnen leasen?
flutterby zegt
@berlinetta: met name privé auto’s, ook degene met een stekker, echter beweer ik niet dat mijn straat het gemiddelde van de Nederlandse man voorstelt. In de regio zie ik namelijk aanzienlijk minder dure en/of elektrische auto’s.
maotje zegt
@werf76: veels te duur? Hoeveel % is een
Ev duurder?
billymobiel zegt
Een Tesla Model S is ruimer dan een V70. Heb ze naast elkaar in de carport gehad.
goodvibrations zegt
Dit geldt alleen voor aanschaf van een nieuwe auto…
Omslagpunt voor een tweedehands auto is pas in 2025, tenzij voor elektrische auto’s dan ook wegenbelasting betaald moet worden.. dan kan het nog wel langer duren… Als ik nu, om elektrisch te rijden, een nieuwe auto aanschaf is de TCO veel hoger dan mijn huidige hybride.
flutterby zegt
@goodvibrations: beetje afhankelijk van je gebruik. De eerste generatie EVs uit 2013-2016 zijn, volgend jaar met subsidie, erg scherp geprijsd (omdat ze voor vele niet voldoen).
goodvibrations zegt
Klopt, voor een boodschappen auto kan het eerder uit. Maar dan heb je het absoluut niet over hetzelfde gebruiksgemak.. Een 5 jaar oude fiat 500 is nog altijd goedkoper dan een nieuwe of tweedehandse elektrische.. Zelfde geldt voor een VW-up.
Tanken zijn niet de enige lasten he ;-). Afschrijving & misgelopen rendement doordat je het geld niet elders kan inzetten moet je ook mee nemen…
Zeggen dat het in gebruik goedkoper is, is een mooi argument voor de vrouw om een Taycan aan te schaffen ;-)
Turbo S zegt
@goodvibrations: misgelopen rendement kun je compenseren door een goedkope lening voor de auto aan te gaan en het geld in je bezit blijft en je er rendement op kunt behalen. Afschrijving op een 5 jaar oude Up valt ook wel reuze mee.
wigboldus zegt
Lening voor een auto, dat zou mij echt te gek worden, en private lease vindt ik veel te duur.
Persoonlijk kijk ik altijd onder de 10k, dat vindt ik nog betaalbaar uit mijn spaarrekening, je kunt daarom hele leuke wagens vinden die nog lang mee gaan met relatief weinig onderhoud.
Mijn vorige (VW golf 2005) van 6k of 7k heb ik zelf nog 200.000km gereden in 9 jaar zonder hele gekke dingen.
Mijn huidige (Saab 9-3 2010)) vorig jaar ook voor 6k gevonden, nog in hele goede staat.
Zal qua onderhoud en brandstof met kwijt zijn dan een nieuwe auto (ev of niet), maar door de lage aanschaf heb ik genoeg ruimte daarvoor.
Ik ga echt geen lening aangaan voor zo’n dure auto, persoonlijk vindt ik dat weggegooid geld.
Dutchdriftking zegt
Een beetje een scheve vergelijking wel. Met 30k km per jaar in een D-segmenter moet je kijken voor een diesel. Ik gok dat die dan véél goedkoper is dan de benzine en elektrische tegenhanger.
tinnemans zegt
@dutchdriftking; Die 30.000km/jaar trekt de vergelijking inderdaad vreselijk scheef. Bij 15.000km zal de benzine auto goedkoper uitpakken, want juist veel rijden maakt een benzineauto relatief prijzig.
jippie zegt
Nu is het nog(heel lang?) wachten tot elektrisch rijden ook officieel leuker rijden is dan op benzine. 👹
MarcoM zegt
Nog steeds denken we in een zeepbel. Het gros van de mensen rijdt in een oudere benzine of diesel auto en heeft gewoonweg niet het geld om EV te gaan rijden, ook al zouden ze dat willen. Ook hebben velen een aanhanger en of caravan, hoe dan een EV met caravan. Nee, het zal echt nog jaren en jaren duren.
Turbo S zegt
@marcomanta: dat was vroeger precies hetzelfde. Toen reden ook eerst de rijken auto en duurde het ook lang voordat het gemeengoed werd.
b088y zegt
@marcomanta: er worden toch nog 400-500k auto’s per jaar verkocht tegen een gemiddelde prijs van ruim 37k. Gaat dus sneller dan je denkt.
berlinetta zegt
@b088y: En de EV’s gaan daarna naar het buitenland
MarcoM zegt
@berlinetta: dat gebeurd nu al.
MarcoM zegt
@b088y: waarvan 35k van de bank is. Eerst zien dan geloven
b088y zegt
@marcomanta: gaat er toch niet om of het van de bank is, dat is gewoon wat er gemiddeld aan een auto word uitgegeven.
Hier staan ook nog 2 benzine auto’s voor de deur, 1 lease en 1 gekocht. Het is niet dat ik pro EV ben, maar dingen veranderen. Over 5 jaar staat er waarschijnlijk ook een EV (en dat zal geen lease zijn)
boomhauwer zegt
Ik koop wel een 125cc motorfiets. 1 op 65 rijden.
MarcoM zegt
@boomhauwer: net als in Thailand met z’n vijfen er op zitten zeker.
Charles Taycan 4S zegt
I know…😉👍
A zegt
Ik rijd is zo een Skoda Enyaq 80, ik moet zeggen rijden is fijn maar het laden dat vind ik een dingetje.
Valt me op dat ik voor mijn werk erachter kom dat ik geregeld geen laadpalen kan vinden bij de ziekenhuizen.
Verder het verbruik, als je dus elke dag moet laden uren aan zo een laadpaal vind ik beetje irritant worden.
Want waar ik met diesel laten we 700km mee reed is dat met elektrisch rijden absoluut niet het geval. Opgegeven was 585km actieradius (ik hield rekening met 485 km leek me reëel) dat is door het WLTP 510 km berekend, de dealer zegt vervolgens 410km en door mij in praktijk 330km als ik de percentage in mijn display moet geloven.
Dat zijn dus cijfers waar ik van schrik, ik heb notabene zelfs een warmtepomp erin zitten.
Nu schijnt het dat je met snelweg km’s minder teruggeeft aan de accu en in de stad dus wel meer ivm het remmen.
Nu heb ik dus meer snelweg km’s en zit ik met een actieradius van niks.
Nu gaan we kijken wat het laden kost, dan ga ik niet ik kw etc rekenen maar je zit tussen de 15 en de 17euro per “tankbeurt” opzich niet veel zou je denken als je dus ook echt 510 km zou kunnen afleggen maar als ik elke dag moet tanken en dus de auto moet laten staan om te laden en half laden is niet voldoende voor mijn ritten en de te weinig laadpalen of defecte etc dan ga je toch stiekem balen.
Ja deze auto rijdt super fijn maar ik heb deze nu 1,5 maand en het is niet rozengeur en maneschijn.
Gewicht 2230kg! Kijk eens naar de wegenbelasting wat zo een ding kost.
Aanschaf mijn versie was 66.000euro
Tja dan is een auto tot 10K echt geen gek idee…
Nogmaals ik hoef geen kritiek ik geef mijn ervaring weer en dat mensen die twijfelen toch even ook een andere kant van het verhaal horen.
Zij moeten alle zaken even in hun achterhoofd houden.
Al is het de prijs voor de banden van elektrische auto’s, speciale banden dus speciale prijzen.
En ga zo maar door.