Dat we in Nederland veel elektrisch rijden, is bekend. We zijn zelfs koploper in de EU. Maar hoe is het gesteld in andere landen? Laten we voor de gein eens kijken naar Spanje. Hoe is het daar?
Om te beginnen, Autoblog heeft sinds een paar maanden een correspondent in Spanje. Niet omdat het moet, maar omdat het gewoon zo is. Ondergetekende is namelijk het koude Nederlandse klimaat ontvlucht en heeft zijn toevlucht genomen tot de Costa Blanca.
Is een aanrader hoor. Het is begin oktober en het is hier nog altijd een heerlijke 27 graden. Zonnetje erbij, uitzicht op zee, het kan allemaal veel slechter. Zeker als je een elektrische auto hebt. (Zo, zag je wat een mooi bruggetje ik daar maakte?) Want voor de bezitters daarvan is het kommer en kwel.
Elektrisch rijden gaat prima. Opladen alleen niet
Spanje heeft een prima infrastructuur. Althans, het merendeel van de wegen is prima in orde en er zijn tankstations in overvloed. Maar als je een elektrische auto hebt, is het afzien geblazen. Want geen enkel land in de EU heeft minder laadpalen dan Spanje.
De Spaanse vereniging van autofabrikanten Anfac zoekt namelijk jaarlijks uit hoeveel laadpunten er zijn en ordent dat op een schaal van 0 tot 100. Heel Europa heeft een gemiddeld cijfer van 27,3, terwijl Spanje niet verder komt dan 16,8.
Omdat die punten niks zeggen, hebben we ook een absoluut getal voor je. In het hele land met bijna 47 miljoen inwoners, zijn er nog geen 8000 publieke oplaadpunten. En dat is vrij weinig, zeker gezien het feit dat Spanje in 2030 maar liefst 3 miljoen elektrische auto’s wil hebben rondrijden.
Elektrisch rijden is niet populair
Een simpele conclusie, in Spanje is elektrisch rijden niet populair. Sterker, elektrisch rijden is in Spanje HELEMAAL niet populair. Van alle auto’s op de weg, is slechts 0,34% elektrisch. In Nederland is dat aantal een stukje hoger, namelijk 3,2%. Ook nog niet bijster veel, maar wel vele malen hoger dan in Spanje.
Overigens is het wel de bedoeling dat er op korte termijn een enorm aantal nieuwe palen geplaatst gaan worden. Maar je kent de Spaanse mentaliteit, mañana, mañana. Het plan was namelijk om er dit jaar alleen al 25.000 neer te zetten, maar het aantal bleef steken op 400. Is maar een heel klein verschilletje, toch?
Kortom, mocht je plannen hebben om in Spanje te gaan wonen (ik zou het gewoon doen, is leuk), laat dan je elektrische auto achter in Nederland. Heb ik ook gedaan met mijn BMW i3. Koop gewoon een lekker dikke diesel en kijk over 5 jaar maar eens hoe het er dan voorstaat met de laad-infrastructuur.
Maar Spanje een beetje kennende, heb ik er een hard hoofd in…
Jantje_555 zegt
heb wel gehoord dat de taksen op dikke motoren amper iets van een 250 euro op jaarbasis zijn. Dan zou ik ook liever een 550i of 550d rijden!
MarcoM zegt
Ik weet wel meer plekken in Europa waar het dun gezaaid is met laadplekken. Ja, langs snelwegen kun je snel laden, maar owee als je in de binnenlanden bent, met 3,6 of 7 kw en daar sta je dan. Nee, mooie verhalen, maar ik vrees dat we nog zeker 5 jaar moeten wachten.
@Wouter en zijn team, misschien een trip inplannen via binnenwegen naar Zuid Italie. Ik verheug mij nu al als jullie met 3 EV’s op weg zijn.
kennone zegt
@marcomanta: dit dus.
nofxke zegt
Dacht een overzicht te krijgen van heel Europa door ‘andere landen’ in titel. Maar gaat dus enkel over hoe elektrisch rijden in Spanje..
chrism zegt
@nofxke: Juist! Dat was ook mijn eerste reactie.
Bernadette zegt
Als er enkel had gestaan: Hoe staat Spanje er voor werd er minder op geklikt.
V8Vantage zegt
Staat toch duidelijk in de intro? Net even onder het plaatje kijken.
mwti zegt
In NL zijn ze compleet gestoord. Stelletje schapen daar.
maotje zegt
@mwti: waarom? Een beetje uitleg of onderbouwing graag.
petroldrinker zegt
@mwti: klopt, valt mij ook op elke keer,vorige week nog naar zwitserland geweest, wat een verademing om nagenoeg geen EV’s tegen te komen een week lang, de enige die je zag was in geneve of een verdwaalde nederlander…. alleen maar omdaten paar in de overheid roepen dat het goed is en wat subsidie geven gaan ze als makke lammen erop hier… spijtig
Richmond zegt
@petroldrinker: de wereld is groter dan auto liefhebbers met benzine in hun bloed en mensen met range anxiety. Er zijn steeds meer mensen die geloven in het product ev kan zijn om de schone uitstoot, besparing op tco of omdat ze de stilte heel comfortabel vinden. Die mensen kiezen er bewust voor en niet direct omdat er subsidie op.zit.
Redrum zegt
Ik zou de titel van het stuk aanpassen naar hoe zit het in Spanje 😅
faalhaas zegt
Bepaalde figuren komen zelfs elk jaar per stoomboot naar Nederland.
KiraLight zegt
Ik las zojuist dit:
https://www.formula1.com/en/latest/article.watch-how-formula-1-is-striving-to-create-a-100-sustainable-fuel.1ENHVTjKDbXNOIidEJ8okc.html
Er is nog hoop voor de ICE auto’s.
Max en de F1 gaat ons redden.
maotje zegt
@KiraLight: zou jij je geld er op durven zetten dat dat het gaat worden?
berlinetta zegt
Ik denk dat het wel een mooie tussenoplossing is. Iedereen in een EV krijgen, kan volgens mij nog lang duren. Zeker in andere delen van de wereld (denk aan Afrika). En ik kan me ook voorstellen dat er bepaalde sectoren zijn waarin elektrisch rijden/varen/vliegen gewoon niet haalbaar is. Dan kunnen biobrandstoffen wel interessant zijn.
maotje zegt
@berlinetta: ik snap nog steeds niet waarom er altijd naar andere delen van de wereld gekeken word. Wij leven toch niet in afrika of azie? Waarom zouden wij hier meer moeten verdienen dan in afrika of azie? Maar die vraag stellen we onszelf niet omdat het in ons eigenvoordeel werkt.
berlinetta zegt
Omdat er toch over de hele wereld milieuvervuiling plaatsvindt? Vieze lucht stopt niet bij de landsgrenzen. Elk land zal mee moeten doen. In Afrika zie ik ze de komende 100 jaar nog niet in EV’s rijden, dus dan zouden biobrandstoffen daar een goeie oplossing zijn. Dat bedoel ik ermee te zeggen.
En je opmerking over meer moeten verdienen, begrijp ik niet helemaal.
maotje zegt
@berlinetta: nee dat is dus niet waar. Jij geeft hiermee aan dat de lichtkwaliteit dus overal ter wereld hetzelfde is. Dat kan niet.
Daarnaast is het ook niet waar dat de gehele wereld mee moet doen om het milieu te verbeteren. Het probleem zit hem in het feit dat iedereen het woord milieu kent. Maar de betekenis ervan is en blijft vaag en schimmig. Maar de betekenis is wel van belang om er een mening over te kunnen hebben. Dus bij deze dan ook de vraag kun jij vertellen wat het milieu nou eigenlijk is?
KiraLight zegt
Ja, iig geld wat ik kan missen.
Ik hou wel van een gokje.
maotje zegt
@KiraLight: dan hebben we een deal.
petroldrinker zegt
@maotje: eerder dan die vervuilende EV’s
ericc zegt
Omdat de zuiderse landen in Europa er financieel slechter voor staan dan de noordelijke landen. Onze tweedehands auto’s gaan daar nog populair worden tegen 2030. Hun elektriciteitsnet is niet klaar om massaal EV te rijden. Alleen hebben ze dat in Straatsburg nog niet begrepen. In België trouwens ook niet!!!!
wimof zegt
Troost, het onze ook niet (B)
Jantje_555 zegt
in Belgie wil de partij Groen de kerncentrales sluiten en gascentrales plaatsen…dat vind ik zo lachen… meer co2 uitstoot willen creëren
mashell zegt
Dat is kiezen tussen twee kwaden, de gammele Belgische centrales open houden met het risico dat heel België en Zuid Nederland onbewoonbaar wordt omdat er zomaar iets mis kan gaan of ietsjes meer CO2 uitstoten. Niet zo’n vreemde keuze.
Dutchdriftking zegt
@mashell: wat dacht je van een derde optie? Nieuwe kerncentrales bouwen? Moeten we hier ook doen.
maotje zegt
@Jantje_555: als je beseft dat de kerncentrales in belgie in een niet al te beste staat (meer) zijn is dat niet zo vreemd. Veiligheid van de mensen staat toch altijd voorop?
Dutchdriftking zegt
@Jantje_555: dat kunnen ze inderdaad alleen in België bedenken….
berlinetta zegt
Ik denk dat iedereen opgelucht kan ademhalen als de Belgische kerncentrales zijn gesloten.
maotje zegt
@ericc: het hoeft ook nog niet klaar te zijn om massaal elektrisch te gaan rijden. De omschakeling gaat namelijk niet van de een op de andere dag maar zal tientallen jaren vergen. In die tussentijd kan rustig aan gezorgd worden dat het wel op orde komt.
Neem daarbij in het achterhoofd dat er in die tussentijd ook steeds meer zonnenpanelen komen en huishoudelijkapparatuur ook steeds energiezuiniger word.
berlinetta zegt
Het feit dat er steeds meer zonnepanelen komen, begint eigenlijk eerder een probleem te worden dan een oplossing. Het elektriciteitsnetwerk kan het amper aan. Er wordt nu juist steeds vaker geadviseerd om niet meer zonnepanelen te nemen dan je zelf nodig hebt. Dat heb ik ook gedaan namelijk.
geen1234 zegt
Voor autoblog: Wellicht is het handiger om ‘advertenties’? duidelijker te markeren. Ik heb best vaak dat als ik naar beneden scroll en een bekend artikel zie als “Range Rover Evoque PHEV, “, ik denk ok dat was het nieuws, sluiten die site. Maar dan blijkt dat er nog nieuwe artikelen onder die “Range Rover Evoque PHEV, ” staan.
Charles Taycan 4S zegt
@nicolasr, is het zo slecht in Spanje? ga vd winter een paar maanden daar naar toe. Wel een huis met prive garage waar ik kan laden gelukkig…
Ron zegt
Wij zijn ook net aangekomen in de Costa Blanca met een elektrische Kona en blijven een paar maanden. Dit hebben we 2 jaar geleden ook gedaan en is zeer goed bevallen. Afgelopen winter kon het niet wegens Corona. Een elektrische auto in Spanje gaat prima als je een eigen stopcontact hebt om hem op te laden. Dat kan dan ’s nachts ook nog voor 3 ct/kWh. Scheelt nogal met Nederland. Publieke langzaamladers zijn er nauwelijks. Maar er zijn voldoende snelladers om door het land te rijden en veel beter dan bv. in Frankrijk. Kosten 25 ct/kWh. We zijn 2 jaar geleden naar Sevilla geweest en plannen in februari Cadiz en Gibraltar. Het bevalt ons buitengewoon.
Charles Taycan 4S zegt
@Ron, Frankrijk heeft de derde hoogste laadpaaldichtheid van Europa na NL en D. Spanje heeft er idd een stuk minder maar volgens mijn app valt het zeker nog mee! @Nicolasr, rijdt gewoon graag in zijn Porsche Cayenne Diesel!😜👍
Jantje_555 zegt
onlangs in Polen geweest, 0 EV’s en 0 laadpalen gezien
Bernadette zegt
En dat in ’n land vol met… Polen! (snappie ‘m?? 😂)
flyerbunch zegt
@Jantje_555: Er is nog veel werk daar maar 0? Nee, het is nog lang niet zoals NL, maar sinds dit jaar heeft bijna elk groot Orlen benzinestation langs de snelweg een snellader. Ook andere merken zoals Greenway en wat andere spelers breiden uit in rap tempo, maar doen voornamelijk het binnenland. Jezelf goed informeren vooraf is uiteraard altijd de boodschap.
Jantje_555 zegt
een kameraad van me rijd een Tesla en die zei het me ook…je ziet er ook geen enkele EV rijden!
seba zegt
Zoals hier boven al vermeld, elke grote Orlen heeft een laad station. Ook kan je bij goede hotels terecht om je auto op te laden.
flyerbunch zegt
Ze zullen er wel ooit komen die Spanjaarden, maar goed alles heeft zo z’n voordelen als z’n nadelen. Enjoy Spain! 😉
Curacars.com zegt
Over 5 jaar wordt er in heel Europa geen benzine of diesel meer verkocht. Ook niet in Spanje, die auto’s zijn dan duurder dan electrische auto’s. Met de zon in Spanje rijdt iedereen gratis rond in hun EV.
Nederland en Duitsland staan al op het keerpunt, over 2 jaar is het net zoals in Noorwegen. Zelfs de UK en Frankrijk zijn een jaar later aan over.
Specht zegt
@Curacars.com: Totale onzin. Wie gaat dat betalen? Sinterklaas of de kerstman?
maotje zegt
@Curacars.com: hoe kom je aan deze informatie? Durf je hier een wedje op te leggen??
ericc zegt
@Curacars.com: laatste nieuws uit Noorwegen…EV’s worden 25% extra belast! Zie automotorundsport.de
MarcoM zegt
@ericc: hoezo extra belast?
berlinetta zegt
Ik geloof best dat brandstofauto’s in NL duurder worden dan EV’s, maar dat zal eerder zijn om de overheid brandstofauto’s nog meer kapot belast. Jan Modaal blijft vervolgens gewoon in z’n ouwe tweedehandsje door kachelen en hopen dat de auto het lang genoeg uithoudt tot een EV ook voor hem betaalbaar is.
MarcoM zegt
@Curacars.com: en dat geloof jij, droom maar verder. We mogen blij zijn als we over 10 jaar op 30% zitten. Het stroomnet kan het gewoon niet aan, zelfs in NL niet.
tinnemans zegt
Wat de situatie in Spanje extra lastig maakt, is dat het een groot land is met heel veel lege stukken erin. Het is dus al snel nodig, en door het prachtige wegennet practisch zeer haalbaar, om enorme afstanden af te leggen. En met de hoge zomerse, en verrassend lage winterse, temperaturen in het binnenland, is het ook al niet de meest EV vriendelijke omgeving.
Maar in tegenstelling tot wat @nicolasr zegt, wil je natuurlijk niet in een diesel rondrijden, dat doe je in een E65 740i die je bij een Mercado elke lekker volgooit met zeer betaalbare E98. ;)
Helaas woon ik er niet, maar wie weet komt dat nog.
Donstil zegt
Ik zit op dit moment in Spanje toevallig, rij in Nederland elektrisch maar ben met een Road-trip door Europa bezig in een geleende diesel :) , Om die reden hou ik toch het laden een beetje in de gaten, ik ben nu in Zwitserland, Italië, Frankrijk en Spanje geweest maar ondanks dat het in Italië en Frankrijk ook niet geweldig is zie ik hier in Spanje echt nergens laadpalen (regio Alicante). Heel af en toe komt er een verdwaalde Tesla voorbij maar ze zijn dun gezaaid hier.
Als we vol naar Elektrisch rijden willen moet er nog een hele hoop gebeuren voor ik met mijn elektrische auto comfortabel door Europa kan.
teske zegt
Vorige week nog op en neer naar de Costa Brava. Kon beter laden als in Frankrijk. Niet met mijn Nederlandse pasjes overigens, new motion en plugsurf. Account aangemaakt bij EVcharge, daarna volop laadpalen te vinden, veelal 50kWh. Dus best goed om mijn 50kW accuus mee te laden. Worden sporadisch gebruikt dus het voordeel is dat er altijd wel een plekje vrij is.
goodvibrations zegt
Laten we eerst eens het energie probleem oplossen… Elektriciteit is in NL ook grotendeels opgewekt door gascentrales. Opwekking Nederland: Aardgas 20miljard kWh, kolen 3,hernieuwbaar 8…
En dan moeten huizen ook nog eens van het gas af… Lekker dan! Overigens is nu al ~500.000.000 kWh voor elektrische auto’s.. bij een wagenpark van 200.000. stel je voor dat we overmorgen alle 8,7 miljoen elektrisch hebben..
zou ons net dat aankunnen? ;-)