Dus jij wil graag de wereld redden en rondrijden in een elektrowaggie? Dan kan je vanaf eind 2010 terecht bij Peugeot. Het Franse merkt brengt dan namelijk de Mitsubishi i MiEV i0n op de markt. Maarrr Gaston wat kost dat dan? Volgens Peugeot rij je al in een i0n voor minder dan €500,- per maand. Geen geld toch?
En daarnaast zijn de verbruikskosten ook nog eens zeer laag, namelijk €1,50 per 100 km. En als klap op de vuurpijl hoeven zakelijke rijders over de i0n ook nog eens geen bijtelling te betalen, tel uit je winst! Uiteraard zitten er wel wat haken en ogen aan deze guitige elektromobiel, want de range is bijvoorbeeld maar 130 km. Al noemt Peugeot dat: een royale actieradius van 130 km. En bedenk wel dat die range alleen wordt gehaald in uiterst gunstige omstandigheden, in de echte wereld zal daar hoogstens 75% tot 50% van over blijven. Tel daar ook nog eens bij op dat de topsnelheid ‘slechts’ 130 km/u is.
Mocht je interesse hebben in de i0n (idd met een schuine nul) dan wil ik je toch vooral aanraden om het karretje te gebruiken in de stad en op de golfbaan. Het opladen van de accu’s via een gewoon stopcontact kost 6 uur (nachtje slapen dus) en er is ook een snellaadoptie waarbij de accu’s in 30 minuten al voor 80% geladen zijn.
De elektromotor levert 64 pk en een koppel van 180 Nm, daarmee duurt de sprint van 0 naar 100 gaat in 15 seconden. Overigens heeft Peugeot al de nodige i0n’s verkocht aan Veolia en Greenwheels en 2.500 particulieren hebben al aangegeven interesse te hebben.
Lijkt het jou iets?
RobinS zegt
Nope next!
Hennep zegt
Best geinig.
NielsB zegt
Minder dan 6000 euro per jaar terwijl de reis naar m’n ouders meer dan 9 uur duurt (anderhalf uur rijden, 6 uur laden, nog eens anderhalf uur rijden)?
Voor peugeot: http://www.watbenjedan.com
Ahura zegt
@NielsB: dus hij is niet voor jou bedoeld. Next! Wat zeuren mensen toch over de actieradius. Als jij meer dan 130 km moet rijden per dag moet je gewoon niet die auto nemen. Zo simpel is het..
hotseflots zegt
@Ahura: Ja, de fiets is dan een goed idee…
Ahura zegt
@hotseflots: mee eens ;)
sacha zegt
Is dat een Tata Nano met batterijen?
Citrofiel zegt
Voor die prijs heb je geloof ik ook een C-segmenter. Niet zo’n moeilijke keuze, of toevallig moet die i0n heel goed bij je wensen passen…
Emile_Benz zegt
’t Is dat er Peogeot op staat, anders zou ik zeggen: “Leluk eendje!”…
Mja, alleen ’n peugeot rijdt als ’n Peugeot…voor geen meter dus…
Frankypanky zegt
@Emile_Benz:
Peugeot?!?
Je bent verkeerd geinformeerd, vriend!
De basis is toch afkomstig van Mitsubishi!!
Jantje_555 zegt
en wat als je op een appartement woont of lastige buurjongetjes hebben die je stroomkabel oversnijden.
andere jelle zegt
past wel in onze garage…
JH zegt
AMS heeft een test van twee electro-autos gedaan en die waren niet al te goed. Doordat het koud was, was de actieradius van de Mitsubishi 77km ipv 144 en 106km voor de Smart ipv 135km. De kosten waren daardoor vergelijkbaar met een zuinige diesel. Pikant detail is bij het opladen het stroomnet meerdere uren met 2.8kW belast werd waardoor de zekeringen het niet meer trokken…
http://www.auto-motor-und-sport.de/eco/aktionsradius-von-elektroautos-reichweiten-liegen-unter-herstellerangaben-1758558.html
MLTB zegt
Kap is met kut ‘elektrowaggie’. Gelijk al geen zin meer om dat bericht te lezen.
Joske zegt
Nog meer file’s, pfffffffffffffffffff. Ik zie ze al in grote getalen langs de weg staan met een lege accu.. Als ze nou een anwb lidmaatschap erbij doen, verkoopt die misschien een stuk beter.
Leuk om van huis uit naar de supermarkt te rijden, maar verder ook niet.
Spuit11 zegt
Komop zeg wie rijd er dagelijks nu meer dan 130 km? Meeste mensen wonen (gelukkig anders zouden er nog meer files zijn) toch echt wel binnen 65 km van hun werk. Veel gezinnen hebben 2 auto’s tegenwoordig dus 1 voor de korte radius en 1 voor de lange afstanden et voila.
Hou nou eens op met elke vooruitgang en innovatie bij voorbaat af te schieten omdat het geen V8 motor en geen 200+ pk is maar denk eens aan het dagelijks gebruik en de kosten. Ik zou graag zo’n autootje rijden vooral vanwege de gebruikskosten en de verbeterde luchtkwaliteit!
Zoepie zegt
Ik rij dagelijks 270 km dus ik kom er net 10 te kort, maar ik veronderstel dat als ik aanschuif in de file met de radio en airco aan dat hij wss een stuk minder ver zal komen. Dan liever mijn bluemotion golf.
BaySideBlueBoy zegt
Plug-In-Biofuel Hybride FTW!!! ;)
CO2-neutraal en super efficiënt rijden wat wil je nog meer? :D
BaySideBlueBoy zegt
En ohwjah, een meer dan fatsoenlijke range. :D
BaySideBlueBoy zegt
Waarom heet het niet Peugeot iOn-Wannabe-ForTwo-With4Doors-LongWheelBase-Li :twisted:
super zegt
woon werk is voor mij 90km totaal, dus als ik dat voor een fractie van de prijs zou kunnen doen zonder al te veel luxe op te geven, waarom niet? het is toch niet alsof m’n woon werk route zich leent voor “sportief rijden”, ben al lang blij als er geen file staat. ik begrijp ook niet zo goed waarom sommige mensen koste wat kost hun 2 ton wegende v12 met 100 miljoen miljard pk naar bestemmingen moeten rijden die ofwel dusdanig dichtbij liggen dat de motor nog niet eens warm van wordt ofwel via zo’n saaie, met files bezaaide route loopt dat je er spontaan van in slaap valt.
500 per maand vind ik overigens niet al te goedkoop, een polo bluemotion diesel kost een stuk minder per maand, betaal je geen wegenbelasting en bpm en rij je diesel 1:30.
Sebas zegt
“Het opladen van de accu’s via een gewoon stopcontact kost 6 uur”
Dit is toch het euvel van elke elektrische auto!!! Zo wordt op vakantie gaan met de auto een vakantie opzich!
robbie zegt
@Sebas: lekker boeiend! Hoeveel keer per jaar ga je met de auto op vakantie? Twee keer?
Voor die twee weken per jaar huur je dan toch gewoon een andere auto. Probleem opgelost.
Ik begrijp sowieso niet waarom sommige mensen het hele jaar rondrijden in een auto die ze “eigenlijk” alleen maar een paar weken per jaar nodig hebben (als ze op vakantie gaan).
Volgens mij kunnen de meeste mensen prima 99% van de tijd in een tweepersoons auto rondrijden. Voor die paar keer dat je meer ruimte nodig hebt huur je gewoon een grotere auto. Probleem opgelost.
El Rey zegt
Wauw! Briljant! Wat handig! Ik ga m’n vorige baan terug nemen met 1,6km woon/werk iedere dag. Op dit moment is ‘ie vooral goed voor de lichaamsbeweging aangezien ik 135km woon/werk doe tegenwoordig, iedere dag dus 5km auto duwen. Die welvaartsbuik ben ik binnenkort kwijt.
Klassiekerrally zegt
Wat een kansloos hok zeg… Waarom moeten die lelijke krengen toch altijd op een Tata Nano achtig vehikel lijken?
Zijn Tesla en Fisker de enigen die het snappen?
Ahura zegt
@Klassiekerrally: en logisch nadenken zit er voor jou niet in? Denk je dat die Tesla en Fisker enorm veel gaan verkopen? Die zijn veel duurder. Aangezien de meeste mensen krenten zijn en een goedkoop leasehok willen is dit toch ideaal? Daarbij vind ik persoonlijk de styling wel geslaagd. Saai is het iig niet. Daarbij; de Mitsubishi i bestaat veel langer dan de Tato Nano..
BaySideBlueBoy zegt
@Ahura: Zoals ik al eerder aangaf, vind ik dat de Tata Nano gebaseerd is op de iMiev en die weer op zijn beurt gebaseerd op de Smart ForTwo. Lekker creatief dus…
Megakix zegt
500 euro per maand voor zo’n belachelijke bak ? Mwa…dagget nie..
NovaStar zegt
Hij is wel ONWIJS lelijk maar als je gewoon van Randstad naar hartje A’dam moet. Waarom niet? Toch lekker file rijden. Euh zoeven, muziekje erbij niks remmen niks schakelen niks afslaan vanwege te weinig toeren, niks tanken. Alleen opladen. Mooi toch? Ben er voor.
Cardesigner zegt
Een leasebak kost nog minder… en dan rijd je wel een leuke auto (mits je geen Prius kiest.)
Hardleers zegt
500 per maand? Voor 500 heb ik een golf 2 met apk en genoeg benzine om 4 keer de actieradius van dat malle ding te kunnen rijden. Kortom, als ik elke maand een golf koop ben ik net zo duur uit met meer afstand die ik af kan leggen.
floryn zegt
misschien als boodschappenwagen, maar ja eerst maar eens een dag of twee proberen of zo. En 500 euro, daar kan je ook een hoop andere leuke zaken van rijden die dan ook van jou zijn.
Klassiekerrally zegt
@ ahura: Beetje beleefder zou wel mogen…
Natuurlijk bevinden de Tesla’s en Fiskers zich in een ander marktsegment. En natuurlijk worden die niet in zeer grote aantallen verkocht.
Maar dat verklaart nog steeds niet waarom elektrische auto’s zo’n lelijk ontwerp moeten hebben. Wat is er mis met een elektrische auto in de vorm van een Mazda 2, een Opel Corsa, of van mijn part zelfs een Daihatsu Cuore? Waarom blijft het ontwerp ‘KIJK EENS, IK BEN ELEKTRISCH AANGEDREVEN!’ schreeuwen? Puur vanwege het zogenaamd milieuvriendelijke karakter? Dat zou ik ongelofelijk jammer vinden…
Ahura zegt
@Klassiekerrally: hybrides zijn er ook in ‘normale’ auto’s. Dat electrische auto’s er wat bijzonder uit kunnen zien vind ik niet perse iets slechts. Werd eens tijd dat mensen in wat meer futuristische auto’s gingen rijden ipv maar hangen aan het conservatieve wat we al jaren doen. Maar zal wel kwestie van enkele jaren zijn dat we ook in meer normale auto’s electro techniek zullen vinden
Dotternetta zegt
Er rijdt hier in Noord Oost Friesland al 10 jaar een elektrisch busje rond, wordt gewoon gebruikt voor dagelijkse dingen. Die man die zweert er bij. Ik neem aan dat dat ding minder is dan deze. Maar 500 euro per maand is wat te gek, daar heb je een mooi huis voor! hier dan ;-)
Ahura zegt
OMG, die auto gaat rond de 48.000 euro kosten!!! Ik zeg; FLOP!
Bob zegt
Airbagstoring? het lampje blijft branden. Afgezien daarvan Fiat had 20 jaar geleden al eens een elektrische Panda, het ding was niet te slijten toen.
Klassiekerrally zegt
@ Ahura: Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar ik krijg niet de indruk dat bij de Peugeot nu alle mogelijkheden die een elektrische aandrijving biedt vormgevingstechnisch gezien uitgebuit zijn.
En ik zou ‘m ook niet echt futuristisch willen noemen…
Ahura zegt
@Klassiekerrally: tja die ‘schuld’ ligt bij Mitsubishi dan ;) Nou ja futuristisch, iig wel apart en modern. Vooral de doorloop van motorkap en voorruit.
.
In Japan heet ie Mitsubishi i-MIEV maar met benzinemotor gewoon i (sinds 2006 te koop). Hij valt in de kei-klasse en die zijn doorgaans nog kleiner dan onze A-segment auto. Ze mogen niet langer zijn dan 3.4 m, 1.48 m breed, 2 m hoog en niet meer dan 660 cc hebben
Klassiekerrally zegt
En de prijs is inderdaad gewoonweg de doodsteek voor ’t ding…
timberleek zegt
even relativeren
de theoretische actieradius is 130km
dit is waarschijnlijk als je non stop langzaam rijd (50 oid)
alleen moeten we stoppen en optrekken
we rijden op de snelweg
en we hebben ook radio/airco/lampen etc aan.
als het koud is kan hij een stuk minder ver omdat de accu’s minder kracht leveren. Dit is op te losse met ‘accuverwarming’ maar dat kost stroom. dus daar schiet je niks mee op.
en je moet in de positie zijn om hem op te laden thuis en evt op je werk.
Er zijn vast wel mensen waarvoor hij perfect is. maar ik denk dat hij voor de meeste mensen niet heel praktisch is.
en dan nog 500E per maand
en hoe lang gaan de accu’s mee? het zal wel Li-ion zijn, dus niet lang
super zegt
@timberleek:
waarom ga je er van uit dat de makers niet over het gebruik van stroomvretende apparatuur hebben nagedacht? Het ontwerpen van een dergelijke auto is op zichzelf behoorlijk complex, dus als de vereiste kennis, know-how, intelligentie daar kennelijk wel voor voorhanden was, waarom ga je er dan van uit dat de ontwerpers dan niet over dat soort basale dingen hebben nagedacht?
Overigens zijn autos veel zuiniger bij een snelheid van rond de 90 km/u dan rond de 50 km/u.
newbie zegt
net een Tata Nano…
timberleek zegt
@super
ze hebben er ook wel over nagedacht.
maar dergelijke cijfers zijn altijd gebaseerd op de beste omstandigheden etc. Dat geldt ook voor normale auto’s. Je moet goede omstandigheden hebben en echt zuinig rijden wil je dergelijke cijfers benaderen in ‘real life’.
Dus met een ‘normale’ rijstijl (dus niet heel erg letten op zuinig rijden), kun je verwachten dat dit verbruik hoger uitvalt.
die 50kmh was maar een voorbeeld. ik geloof je dat 90 zuiniger is. Maar op de snelweg rijd je 120. dan zal je actieradius lager uitvallen doordat je veel meer last hebt van luchtweerstand.
super zegt
@timberleek:
Ik geloof wel dat je in praktijk iets minder km’s zou kunnen halen maar extreem veel minder zullen het er niet zijn, als zou blijken dat deze auto slechts een fractie van het beloofde aantal km’s haalt dan is dat heel erg slechte publiciteit en dat is veel schadelijker voor de producent dan een aantal autos minder verkopen.
Met normale autos is het overigens vaak hetzelfde, haal je meestal net iets minder dan de maker belooft tenzij je heel “zuinig” rijdt, dan haal je vaak iets meer dan de maker belooft.
Maar goed, de tijd zal het gaan leren…
Laurens zegt
Ik wens alle eco wannabees succes met de aankoop van deze auto (lees wel de kleine lettertjes, die 500 Euro dekt niet alles), maar als het om het milieu gaat is een 107 van hetzelfde merk nog steeds de betere keuze.
Mr. V8 zegt
De ideale auto voor de huis- tuin en keukenmoedertjes van Nederland… Bleeeeh!
timberleek zegt
@super
klopt
al heb ik begrepen dat er op de hybride markt wat meer wordt overdreven met de cijfers. maar daar weet ik verder het fijne niet van.
we zullen het inderdaad wel zien
al maak ik me wel zorgen over dat soort auto’s en een winter zoals dit jaar.
Het lelijke eendje zegt
48000 euro is de prijs. Belachelijk veel!
500 euro per maand, dat is veel geld!
Interesse tonen is niet moeilijk, maar kopen; neeeeeeeeeee!!!
Voor dat geld koopt ge in België al een Porsche boxter, veel beter en vooral sneller!
Mr. Dj M. zegt
Belachelijk veel te duur!
Sowieso raar dat Mitsubishi de techniek allemaal zo “weggeeft”!
Emerald_Green_Jag zegt
Deze Probeer Eens Uw Geluk En Ondervindt Teleurstelling is overpriced.
Waar blijft die Model S van Tesla? Da’s tenminste een elektrische auto waarin ik gezien wil en kan worden.
De verwachting is dat-ie ongeveer 50K gaat kosten (US prijs, dus 65 K in Nederland met alle extra belastingen).
y.master zegt
Nee dank je, mij niet gezien
Dimglor zegt
Wow en wil je erin gezien worden…. Neen…
Geef mij maar de tesla modellen ;)
Pietje zegt
1.5€/100 km haal je zeker niet! 6u laden aan 2.8kW kost je 6u*2.8kW/u*0.1€/kW = 1.68€ en dit berekend IN DE DALUREN. Dan heb je minder dan 16.8kWh in je accu. Daar rijdt je geen 100Km mee! Bij testen raakte men maar 77km ver. De motor is 47kW, de capaciteit van de accu vond ik nergens, anders kon het verbruik juist berekend worden. Reken er maar op dat zo’n snellaad beurt veel kost! 1u op vol vermogen (130km/u) kost u zeker 47kWh*0.1 = 4.7€. Het verbruik is dus even duur als van een gelijkaardige verbrandigsmotor.
Hierbij zijn er dan nog geen taksen gerekend die wel betaald worden op benzine en diesel dus binnen enkele jaren moet er extra taks op elektrische voertuigen komen.