Je kan nu wel elektrisch op vakantie gaan met je EV.
Het was een ramp vorig jaar. Duizenden leaserijders gingen met hun families op pad. Eindelijk, ‘bijtellingsarm’ op pad met een schoon geweten. In Nederland valt er goed te leven met een EV (tenzij ze spontaan vlam vatten natuurlijk), maar in het buitenland was men nog niet zo ver. Overal waren er gestrande elektrische auto’s die uren moesten wachten voor een plaatsje bij trage laadpalen, als ze het al deden.
Het was vreselijk. Volwassenen mensen met volgevreten kinderen die gewoon niet op plaats van bestemming aankwamen om daar te kunnen Twitteren, Facebooken, Youtuben of wat families tegenwoordig gezellig samen doen. Om dit te voorkomen pakten veel EV-eigenaren nog eventjes de auto met plofmotor van de buurman (iedereen wil graag je diesel lenen als ze op vakantie gaan).
Elektrisch op vakantie dit jaar wel mogelijk
Dit jaar moet alles beter zijn. Dat meldt ChargeUp. Dat is een Europese vereniging van laadpaalaanbieders. Die melden dat er maar liefst 44% aan oplaadpunten is bijgekomen.
Het is misschien wel een klein beetje smokkelen, want bij dat aantal vallen kennelijk ook de Tesla-superchargers die nu beschikbaar zijn voor mensen met een elektrische auto van een ander merk. In Nederland kon dat vorig jaar al, maar in Frankrijk nog niet. Zo ondervond onze hoofdredacteur @michaelras op zijn vakantie in Frankrijk met een EV.
Niet te hard rijden!!!
Het is nu dus wel mogelijk om te de elektrische auto op vakantie te gaan. Daarbij moet je wel opletten dat je niet te snel gaat. In Nederland mag je maximaal 100 km/u rijden en dat is een perfecte snelheid voor een laag energieverbruik.
Ga je echter harder rijden, heb je onevenredig meer energie nodig (ten opzichte van de snelheid). Als je de toegestane snelheden in Europese landen gaat rijden, is de accu een stuk sneller leeg. Dus gewoon lekker de cruise control op 100 km/u zetten en het verzamelde werk van Bert & Ernie voor onderweg op de speakers aanzetten.
Via: NOS
cdlop01 zegt
Het is en blijft een drama…… je gooit een EV niet vol in paar minuten. Met name in Frankrijk en Italie zeker niet aan te raden zo is mijn ervaring helaas.
louisvdd76 zegt
Rij nu 3,5 jaar EV en nog nooit een issue gehad met laden naar Italië of Frankrijk. Ooit richting wintersport Oostenrijk 1x een verkeerde lader gekozen in Duitsland (V2 ipv V3) waardoor we 10-15 moesten wachten voordat we konden laden maar dat was mijn eigen schuld…. Even niet zelf nagedacht. Vanuit Italië teriug van wintersport 3x 20-25 min geladen. Je kunt net je broodje en koffie wegwerken en snelle toilet stop maken voordat je verder kunt.
Door het jaar heen sta ik nooit bij een tankstation want je kunt gewoon als je werkt of slaapt laden. Scheelt een hoop tijd op jaarbasis.
Tegenwoordig hebben ook veel campings gewoon laadpalen staan die je niet bij chargemap ziet.
Ook een voordeel in de zomer zet je vast de airco aan voordat je weggaat. Lekker in een koele auto instappen i.p.v. over verhit. ;-)
SimonMc zegt
Tja, het is maar wat je “minuten” noemt. Bij bepaalde elektrische auto’s kun je 120 km in 5 minuten bijladen…
dromedaris zegt
Onzin.
Tegenwoordig heel goed te doen. Op 20-30 minuutjes ben ik op 80% bijgeladen. 3x moeten stoppen onderweg naar zuid-frankrijk. Laadpaalfiles waren ook afwezig (tov vorig jaar).
grrrrrene zegt
Het is en blijft een kwestie van willen en de juiste mindset als je op vakantie gaat.
Ga je doorjakkeren zonder stoppen en in één ruk naar Zuid Frankrijk, Spanje of Italië om daarover vooral op te scheppen tegen andere mannen, hoeveel kilometer jij op een dag hebt gedaan, of ga je wat meer verantwoord met je gezin om en stop je af en toe even om de benen te strekken, terwijl de auto bijlaadt?
Niet voor langere tijd stoppen om ook geestelijk even bij te tanken is ontzettend ongezond en komt de concentratie niet ten goede. Daar is al genoeg over geschreven door wetenschappers, maar voor sommigen is dat tegen dovemansoren. “Ik kan dat wel. Dat gebeurt mij niet. Enzovoorts…” Zelfs mijn oom, die chauffeur van beroep was (inmiddels met pensioen), reed relaxed met enkele korte rustmomenten tijdens vakantieperiodes, juist omdat hij wist hoe gevaarlijk het was om maar door te jakkeren.
Dus tenzij je tot die categorie hoort, is een EV op vakantie prima te doen. Het is vakantie, geniet er dan ook van.
iannuzi zegt
Waarom reageert hier iedereen verdedigd op? Niet doen! Wij EV-rijders weten wel beter en willen niet dat er meer bij komen. Dan wordt het alleen maar drukker en verdwijnen de stimulerende maatregelen. Stop er aub mee :-)
ssommer zegt
Echt onzin. Vorig jaar met EV en gezin naar zuid-oost Italie gereden. Zonder enkele problemen en/of wachtrijen. Helemaal niks. Daarnaast heerlijk uitgerust aankomen door iedere 2 a 3 uur even 15 min te pauzeren.
De jaren ervoor waren wel nog een drama!
ssommer zegt
Echt onzin. Vorig jaar met EV en gezin naar zuid-oost Italie gereden. Zonder enkele problemen en/of wachtrijen. Helemaal niks. Daarnaast heerlijk uitgerust aankomen door iedere 2 a 3 uur even 15 min te pauzeren.
De jaren ervoor waren wel nog een drama!
ssommer zegt
Echt onzin. Vorig jaar met EV en gezin naar zuid-oost Italie gereden. Zonder enkele problemen en/of wachtrijen. Helemaal niks. Daarnaast heerlijk uitgerust aankomen door iedere 2 a 3 uur even 15 min te pauzeren.
De jaren ervoor waren wel nog een drama!
ssommer zegt
Echt onzin. Vorig jaar met EV en gezin naar zuid-oost Italie gereden. Zonder enkele problemen en/of wachtrijen. Helemaal niks. Daarnaast heerlijk uitgerust aankomen door iedere 2 a 3 uur even 15 min te pauzeren.
De jaren ervoor waren wel nog een drama!
ssommer zegt
Echt onzin. Vorig jaar met EV en gezin naar zuid-oost Italie gereden. Zonder enkele problemen en/of wachtrijen. Helemaal niks. Daarnaast heerlijk uitgerust aankomen door iedere 2 a 3 uur even 15 min te pauzeren.
De jaren ervoor waren wel nog een drama!
ssommer zegt
Echt onzin. Vorig jaar met EV en gezin naar zuid-oost Italie gereden. Zonder enkele problemen en/of wachtrijen. Helemaal niks. Daarnaast heerlijk uitgerust aankomen door iedere 2 a 3 uur even 15 min te pauzeren.
De jaren ervoor waren wel nog een drama!
mashell zegt
Duitsland is super. Frankrijk vond ik probleemloos. Spanje erg moeilijk. Italië ga ik komende proberen.
grrrrrene zegt
Ik kwam in Griekenland (Peloponese) een Brits stel tegen dat met hun Kona EV helemaal naar Griekenland was gereden via Italië (en dan met de boot over). Zij hadden de laadpalen voor het uitkiezen blijkbaar, maar door Macedonië het hele eind rijden was niet makkelijk, omdat daar bijna geen laadinfrastructuur is.
Ik denk dat je dus prima naar Italië kunt komende zomer. Fijne vakantie!
banderas zegt
Het is en blijft helemaal geen drama. Ik ben naar Oostenrijk geweest. 3x onderweg gestopt wat ik normaal ook zou doen. Of eet/rust je niet? Gaat allemaal prima en geen seconde spijt van gehad.
banderas zegt
Het is en blijft helemaal geen drama. Ik ben naar Oostenrijk geweest. 3x onderweg gestopt wat ik normaal ook zou doen. Of eet/rust je niet? Gaat allemaal prima en geen seconde spijt van gehad.
marcomanta zegt
Onlangs in Schotland geweest, volop laders gezien, zelfs bij lodges en cottages.
Jeroen zegt
Net aangekomen bij onze tussenstop aan de Oostenrijkse grens. 3 fietsen achterop de Tesla, AP op 130 en rijden maar. 2×15 minuten gestopt voor een kop koffie en 1×40 minuten gestaan omdat het restaurant wat traag was met de salade. Laat al die sceptici maar lekker tekeer gaan, des te meer ruimte voor ons bij de laadpalen 😉
cdlop01 zegt
Nou, het is en blijft behelpen, in Frankrijk Spanje en Italië, echt onzin bovenstaande ” bevindingen”, wij vonden het een ramp. Maar ja EVangelisten bagatelliseren graag.
lekkerdwars zegt
Wat een stemmingmakerij toch weer, tegenwoordig prima te doen als je een EV hebt met >450km range en de pieken enigszins omzeilt. Op die momenten staan er trouwens ook rijen bij de pompen langs de Autoroute
RAW zegt
Als je ook kunt laden zonder je caravan af te moeten koppelen is het helemaal ok. Helaas zie ik daar nog wel issues, want probeer maar eens een vrije plek te vinden in het hoogseizoen langs de grote snelwegen. Maar ook dat zal tzt wel opgelost worden. Blijft het probleem dat ze nieuw te duur zijn om privé aan te schaffen en gebruikt er nog maar weinig en vooral duur aanbod is. Ook een kwestie van tijd wellicht, maar of ik zo lang met mijn huidige benzine auto door kan rijden? Zal daarom eerst een PHEV worden voor mij.