Jeep komt namelijk binnenkort alleen nog maar met auto’s waarmee je elektrisch kunt offroaden. Inderdaad, allemaal elektrische Jeeps.
Toen ik eens zat te denken welke insteek ik aan dit artikel wilde geven, dacht ik direct aan ‘negatief’. Want Jeep wil weer het groenste jongetje van de klas zijn, we willen die elektromeuk niet en wat is er mis met een V8, of desnoods een 4-pitter met turbo?
Maar gaandeweg dacht ik dat we dat misschien eens niet op deze manier moesten gaan aanpakken. Want als je heel realistisch kijkt, is offroaden met een elektrische auto misschien wel vele malen beter dan met eentje op benzine of diesel.
Jeep komt met drie nieuwe EV’s op de proppen
Een elektrische auto heeft namelijk best wat voordelen in het terrein dan een benzine-variant. Het eerste voordeel is natuurlijk het koppel. Dat is direct beschikbaar en dat is best lekker als je ergens een flinke wand omhoog moet rijden. Verder is het zwaartepunt lekker laag vanwege de batterijen in de vloer.
Nadelen zijn er ook natuurlijk. Een elektrische Jeep is veel zwaarder dan een conventionele en als je héél ver het terrein ingaat, kun je je lege accu’s nooit opladen. Dan is een jerrycannetje met diesel of benzine toch wel praktischer.
Maar al met al lijkt het me helemaal geen slecht idee om eens een paar echte offroaders te maken die worden voortbewogen door elektriciteit. Ik denk dat ze je zullen verbazen.
Welke drie Jeeps zijn dat dan?
Oh ja, dit artikel werd in de eerste plaats geschreven omdat Jeep drie nieuwe elektrische auto’s heeft aangekondigd, de Avenger, de Recon en de Wagoneer. Die eerste wordt op 17 oktober voorgesteld aan het publiek en staat begin volgend jaar in de showroom.
Het is een kleine SUV die zo’n 400 kilometer ver kan komen op 1 batterijlading. Je kunt ermee offroaden, want de Avenger krijgt vierwielaandrijving.
Datzelfde geldt voor de Recon. Die komt eerst alleen uit in de VS, maar zal later zijn weg ook naar Europa vinden. De Wagoneer tenslotte wordt de grootste elektrische Jeep. Die komt in 2024 uit en zal na de VS ook snel op de andere grootste markten ter wereld worden verkocht.
Elektrisch offroaden iets voor jou?
Kortom, Jeep gaat ons laten kennismaken met echt elektrisch offroaden. Al zal dat natuurlijk minder goed gaan met de Avenger en de Recon, aangezien dat ‘normale’ SUV’s zijn. De Wagoneer echter wordt een echte elektrische offroader en dat belooft veel goeds, Jeep kennende.
Maar de grootste vraag is natuurlijk, is elektrisch offroaden iets voor jou? Of geef je jouw portie liever aan fikkie en blijf jij trouw aan de plofmotor?
Laat het weten in de comments!!
Dutchdriftking zegt
Als je iemand offroad aan het gidsen bent is het wel prettig dat je niet boven het motorgeluid uit hoeft te brullen.
fanboy zegt
Het lijkt me echt heerlijk om in stilte te offroaden. Tot nu toe was het altijd genieten van de mooie uitzichten met een nagelende diesel, de vogeltjes hoor je niet :P
gregorius zegt
Voor de kenners: zijn die nieuwe platformen? Of zijn dit gewoon Jeep-coach-builds op bestaande (Eeuro)-Stellantis platformen?
Overigens heb ik geen mening over elektrisch off-roading, want ik off-road niet. Ik zou best willen off-roaden, maar er zijn nog 100 andere dingen die ik nog liever zou doen als ik weer eens vrij zou hebben. Maar stel dat ik zou gaan off-roaden; tja, waarom niet elektrisch. Zolang de range duidelijk is en niet opeens 20km blijkt te zien ipv 250 zodra je begint met off-road dingetjes te doen.
O plaat zegt
Ik loop niet warm voor elektrisch rijden opzich dus nee. Ook zijn echte off-road wagens op een hand te tellen. Ondanks dat de suv populair is zijn ze vaak enkel met een AWD systeem te krijgen, niet met 4×4 en staan ze zelden op een ladder chassis. Ook lees ik geen info of deze wagens op een ladder chassis komen en of ze aan elk wiel een motor zullen hebben om 4×4 mogelijk te maken. Ik vermoed vooral veel show weinig prestaties.
fanboy zegt
@shiva: Ik denk dat je een beetje snel oordeelt. Een ladderchassis is geen noodzaak voor een goede offroader, al zijn het vaak wel de echte 4x4s.
Het gaat meer over bodemvrijheid en hoe goed de traction control is. De Rivian met een motor voor ieder wiel maakt natuurlijk gehakt van alles.
Er zijn inmiddels de nodige 4wd elektrische SUVs. Die hebben allemaal sowieso een motor per as. Staat daarmee al gelijk aan het locken van je centerdiff. En vaak koppel genoeg, dat low-gearing niet echt noodzaak is.
Echter zijn de meeste totaal ongeschikt om offroad te gaan vanwege gebrek aan bodemvrijheid of bescherming.
Maar als je dan kijkt naar een Audi E-tron (uit 2018) die kan het allemaal wel. Die kun je naar 25cm bodemvrijheid zetten en de traction control is super goed, dat ding is serieus goed in het terrein.
FB_100003908191927 zegt
Ik geniet volgende maand al 2 jaar van mijn Jeep Renegade Trailhawk 4xe. Zonder ladderchassis, zonder lage gearing. Met een setje Pirelli Scorpion AT+ banden er onder rijden we met evenementen bijna alle opstakels die de Wrangler en Landcruiser rijders doen. Er wordt begin van de dag altijd op neergekeken omdat het maar een SUV is. Tot je bijvoorbeeld in de electrische modus door 80 cm water gaat zonder problemen terwijl veel (echte) terrein autos blijven steken op 60-65 cm. De traction control werkt subliem. In combinatie met 250 Nm koppel van de electromotor kun je ook op zanderige hellingen zonder spectakel stapvoets wegrijden. En door de volledige metalen beplating aan de onderkant hoef je ook niet direct bang te zijn dat je je auto beschadigd als je een steel of boomstronk tegenkomt.
O plaat zegt
Een ladder chassis blijft wel superieur als het gaat om stevigheid en de boel heel houden bij serieus misbruik off Road. Ik wist het niet van die Etron. Voor hier zal het allemaal wel goed zijn maar ik zweer toch bij antieke technologie. In mijn ogen is offroaden vooral avontuurlijke auto vakanties door Oostblok landen-Afrika. Het lijkt mij in die situaties eenvoudiger om brandstof en reserve onderdelen te vinden voor bewezen voertuigen. Koppel is ook niet altijd een must. Ik heb al extremere zaken zien gebeuren met een Fiat panda 4×4 dan met suvs met 10x zo veel pk.
FB_100003908191927 zegt
Inmiddels bijna 2 jaar eigenaar van een Trailhawk 4xe. En het elektrisch offroad rijden is heerlijk.