Ken je de Volkswagen ID.X nog? Nee? Die gaat dus in productie.
Dat je als fabrikant een hot hatch in je gamma hebt is lang niet meer vanzelfsprekend. Er is bijvoorbeeld geen Ford Focus RS meer en OPC behoort inmiddels ook tot het verleden. Wel is er nog altijd de Golf GTI. De vraag is alleen: hoe lang nog? De ID-modellen staan namelijk klaar om geleidelijk aan het modellengamma van Volkswagen over te nemen.
Dat betekent het einde van het GTI-label, maar er komt wel wat voor in de plaats: het GTX-label. Deze letters zagen we voor het eerst op de ID.4 GTX en binnenkort volgt de ID.5 GTX. Dat zijn alleen geen enorm sportieve auto’s. Althans, de ID.4 GTX was dat niet. De aflopende daklijn van de ID.5 GTX gaat daar waarschijnlijk weinig verandering in brengen.
Volkswagen heeft echter ook nog de ID.3. Met zijn compacte afmetingen leent deze auto zich beter voor een sportieve uitvoering. Of die er ook ging komen was tot op heden nog niet geheel duidelijk.
Er was wel een concept car, genaamd de ID.X. Daar werd alleen opvallend weinig ruchtbaarheid aan gegeven. We weten alleen van het bestaan van deze auto af omdat CEO Ralf Brandstätter een tamelijk amateuristisch ogende fotocollage op zijn LinkedIn-pagina deelde.
Gelukkig was hij zo vriendelijk ook wat info te delen. Het prototype is 200 kg lichter dan een normale ID.3, heeft 328 pk en doet 0-100 km/u in 5,3 seconden. Als klap op de vuurpijl beschikt de ID.X ook over een Driftmodus. Zoals te zien op de foto’s zijn er ook zichtbare upgrades in de vorm van groengele accenten, dikke velgen en alcantara sportstoelen.
Voor wie dit allemaal als muziek in de oren klinkt is er goed nieuws: Ralf Brandstätter heeft inmiddels bevestigd dat de ID.X in productie gaat. Dat wil zeggen: de ID.X zal de basis vormen voor een productiemodel. Deze gaat waarschijnlijk geen ID.X heten, maar gewoon ID.3 GTX. Verdere details worden er nog niet onthuld.
Wel heeft de Volkswagen CEO nog een ander interessant nieuwtje: hij hint op een elektrische auto met het R-label. Als de ID.3 GTX het naam hot hatch niet waardig blijkt te zijn, kunnen we dus altijd nog wachten op een ID.3 R.
Via: Autocar
Charles Taycan 4S zegt
Kijk, ze doen het wel gewoon daar bij VW!😉👍
mvdbosch zegt
@Charles Taycan 4S: nou poehee…. elke model 3 blijft er nog steeds voor. Nice try… but no sigar. Ik wacht wel op de id3 R :)
bischero zegt
@Charles Taycan 4S: wat is het precies dat ze ‘doen’? Ik vind het niet heel indrukwekkend. Eerst zorgen dat de erbarmelijke software betrouwbaarder wordt. Denk dat het krediet dat Leusden in Almere, Breda of Hoofddorp heeft/had redelijk aan het verbranden is.
Charles Taycan 4S zegt
@bischero, na het schandalige dieselschandaal van VW hebben ze de mammoettanker VW heel snel op een nieuwe koers laten varen naar de transitie van EV. Dat is voor zo een groot en vastgeroest concern zeker geen sinecure en verdient dan ook mijn respect. Ze zijn hier dan ook voortvarender in te werk gegaan dan andere Duitse merken m.i. Heb nu sinds dit jaar 2 nieuwe EV’s gekocht van het VW concern, een Taycan en een Seat Mii en beiden probleemloos qua software gelukkig. Ze lopen nu iig voor op Mercedes en BMW wat dat aangaat die nu pas gaan komen met fatsoenlijke en dedicated EV’s en met al hun aanloopproblemen en softwareproblemen van dien…😉
bischero zegt
@Charles Taycan 4S: ik heb een andere visie, net als het voor of achterlopen op ontwikkelingsgebied. Ik heb voldoende kennis om te kunnen zeggen dat VW in ontwikkeling niet voorop loopt, wel in ‘to market’ tijd. Jou hoef ik gelukkig niet uit te leggen dat NL en Noorwegen niet de markten zijn waar fabrikanten heel erg veel op afstemmen als het om ontwikkeling gaat. Wij stellen weinig voor als markt, en zijn steeds minder interessant. Een heel ‘enge’ spreiding op segment en merk zelfs. Of kleur 🙃
Hooguit zijn we een proeftuin voor tricky introducties. Er is nl. geen 8% bijtellingskneus die over 5 jaar een merk links laat liggen als er gezeur mee is geweest en dat merk dan weer een bijtellingsknaller aanbiedt. 😉
Charles Taycan 4S zegt
@bischero, ik begrijp je visie en ben het daar ook grotendeels mee eens.🙏
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: hier ook erg te spreken over onze eGolf, maar de ID serie en zusjes ben ik nog niet van overtuigd.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, ja mooi man! De ID heeft gewoon tijd nodig om te rijpen, was bij Tesla ook in het begin…😉maar komt goed!
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: druk gevoelige knopjes gaan voor mij nooit wennen. Daarom is de V90 ook weer de deur uit. Bij VW zie je die trend ook in de Golf 8 en vind daarom het interieur van de Golf 7 (basis van de eGolf) veel prettiger.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, aha! En wat is/ komt er ipv de V90?
doublechevron65 zegt
@Charles Taycan 4S: ja de kopie van de kopie en ga zo maar door. Suf 🥱 suffer, sufst!
Charles Taycan 4S zegt
@doublechevron, tja kopieergedrag van fabrikanten kan idd suf overkomen echter doen ze dat wel bewust, vanwege hun merkidentiteit en is iets van alle decennia en alle merken. Mercedes, BMW, Audi….😉
ericc zegt
Wel hopen dat er meer cosmetische ingrepen zijn gedaan dan enkel wat kleurtjes, velgen en stoelen. Eerst het ding 5 ronden op de Groene Hell zien jakkeren alvorens het de letters GT verdient!
vaakbenjetebang zegt
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het GTI-equivalent van de Golf GTI de Focus ST is en volgens mij bestaat die nog gewoon. Neemt niet weg dat de spoeling dunner wordt.
lekkerdwars zegt
Blijft allemaal zo lauwwarm bij VW terwijl ze kennis in huis hebben om er een serieuze hot hatch van te maken!
harrie zegt
ID.3, de auto die alle levenslust uit je vandaan trekt.
Was na een kwartier wel klaar met de proefrit en toen baalde ik dat ik nog helemaal terug naar de dealer moest rijden.
Robert zegt
Die fluorescerende accenten hebben een hoog Halfords/Autostyle gehalte.
frank2b zegt
200 kg lichter – da’s altijd goed nieuws.
Ten koste van wat, trouwens? Range?
Onehp zegt
Ben blij dat er leukere kleine BEV’s komen die ook leuk zullen sturen naast het verplichte snel op het ‘gas’pedaal reageren.
Rij nu zelf een id4, heel smooth en comfortabel voor de familie en toch geen straf voor papa als ie alleen een leuk weggetje vindt. Voor de echte lol is er wel nog een ICE autootje, dat had anders kunnen zijn als er echte leuke kleine BEV sportievelingen waren.
Redrum zegt
Volgens mij moet je een BEV ook wel “leuk” kunnen maken. Met de elektrische motoren heb je volgens mij juist goud in de handen qua rijgedrag en daarom snap ik niet dat fabrikanten daar niet meer op inspelen als ze een hot hatch maken. Je kan die dingen per seconde zo afstellen dat je, indien je dat wenst, al driftend en gecontroleerd door elke bocht kan. Dit in samenspel met de bakken PK’s en het lage zwaartepunt maakt dat je er toch wel leuke dingen mee kan. Kijk bijvoorbeeld naar de track mode op de Tesla waar je heel precies de power naar voor of achter kan sturen.
tinnemans zegt
Een stuk minder lelijk dan de andere EV’s van VW, dus dat is dan tenminste iets. Verder nooit fan fan van hatchbacks geweest.
marcomanta zegt
Dat menneke erbij, he gij daar met oene blije bakkus.