Heeft u er totaal geen zin meer in om met een bezempje of wat strooizout de oprit sneeuwvrij te maken? Het kan verleden tijd zijn.
Chris Tuan, een onderzoeker aan de universiteit van Nebraska (waar sneeuw inderdaad een probleem is), denkt namelijk de oplossing te hebben. Hij heeft een vorm van “geleidend” asfalt ontwikkeld, dat voor 20% uit piepkleine stukjes staal en carbon bestaat en voor de rest uit normaal beton. Op het moment wordt er op kleine schaal getest door het Amerikaanse ministerie van verkeer.
Om even het complete wegennetwerk open te breken en er een ander soort asfalt te storten zou natuurlijk bizar duur zijn, maar het zou zichzelf terug moeten verdienen. Het is namelijk pas echt duur om al die mensen rond te laten rijden in strooiwagens, die vreselijke smurrie de wegen op spuiten.
Dat zou verleden tijd kunnen zijn, maar er zit nog een voordeel aan vast. Zo zou dit een opstapje kunnen zijn naar wegen die elektrische auto’s opladen terwijl ze rijden. Zijn ze dalijk nog verantwoordelijk voor ijsvrije wegen ook… Wat denkt u, wel makkelijk om de wegen even ijsvrij te maken door een knopje om te zetten? (bron: phys.org)
potjak zegt
Zo op het eerste gezicht vind ik het een top idee!
awesome zegt
@potjak: op het eerste gezicht wel.
Tot je even denkt aan een spoorwegmaatschappij die het niet eens voor elkaar krijgt op stalen (!) wissels op temperatuur te houden.
Die dus maar gewoon niet in NL.
MJB zegt
@awesome: Gelukkig is ProRail niet verantwoordelijk voor ons wegennet.
ziekegeest zegt
@awesome: Wissels zijn van staal. Staal houdt warmte en kou goed vast. Bovendien krimpt staal bij kou en zet staal uit bij warmte. Logisch dat het niet lukt om de wissels recht en op temperatuur te houden.
Het asfalt in kwestie bestaat voor slechts 20% uit staal en carbon, dat krimpt en zet dus nauwelijks uit. Aangezien het om een groot oppervlakte gaat en men niet per se over een spoor hoeft te volgen (kriskras over het asfalt blazen vriend!!), heb je de nadelen van een spoor niet. Het is dus heel goed mogelijk om zoiets in de praktijk te implementeren.
…je hebt het zelf niet verzonnen, anders zou het wel een topidee zijn, hè?
vtechlover zegt
Als het zo ver komt dat ze er elektrische auto’s er mee opladen, dan is het bye bye petrol :(
kdautos zegt
@vtechlover: Ja idd, dan moeten krijgen we dat akrapovic enzo cd’s gaan maken voor je auto geluid?
Gulli zegt
@kdautos: cd’s? Wat zijn dat?
volvologisch zegt
Wordt vast net zo’n succesverhaal als dat fietspad met zonnepanelen. Maar ja zulk soort ontwikkelingen zijn altijd een kwestie van vallen en opstaan tot er een volmaakt product uit naar voren komt. +1 voor de creatieve mindset, in 2050 wellicht werkelijkheid.
trustmeiamanengineer zegt
Het probleem is dat ze in Amerika (en België) denken dat beton überhaupt geschikt is om te gebruiken voor wegen… In Nederland wordt er getest met asfalt geïmpregneerd met zout, schijnt tot nu toe zeer goed te werken. En kost dus ook geen elektriciteit, want als je het complete wegennet onder stroom moet gaan zetten…
davelepeef zegt
@trustmeiamanengineer: maakt niet uit joh. Samen met het benodigde extra vermogen voor alle stekkerbakken schiet het huidige net vast te kort zodat we de beste oplossing op korte termijn maar kiezen, de goede oude kolencentrale… :X
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: dat zoute asfalt snap ik ook niks van. De reden dat zout werkt is omdat het oplost in het water, en vervolgens het vriespunt van dat water verlaagd. Dit betekent in mijn ogen dat het zout dus ofwel op raakt na een aantal gladde dagen, of zelfs weg spoelt met regen.
redneckdarian zegt
@lekbak: Het verlaagd het vriespunt idd. Maar ik grote delen van de VS is in de winter de dagtemperatuur lager dan dat. Een zoute weg zou dus niet werken. Strooien deden ze ook nooit bij ons in Wisconsin
tjorque zegt
@trustmeiamanengineer: jij bent nog nooit op de autobahn geweest zeker?
pesu zegt
@trustmeiamanengineer: Geen idee over welk vermogen we het hier hebben, maar langs vrijwel elke weg staan al lantaarnpaals, dus erg ingrijpen hoeft het niet te zijn.
MJB zegt
@pesu: Zo’n paal trekt relatief weinig stroom als je dat vergelijkt met het omzetten van vele tonnen sneeuw in water.
pesu zegt
@mjb: Het zou me niks verbazen als het niet eens zoveel vermogen kost om continu boven de 0 graden te blijven. Zelfde verhaal als vuur en water, de aanhouder wint. Als het niet hard sneeuwt of maar -2 graden is, kan het stroomverbruik nog wel eens meevallen.
MJB zegt
@pesu: De luchttemperatuur mag dan wel meevallen, als het een nacht flink gevroren heeft is de bodem flink koud. Het opwarmen van asfalt daar vlak boven gaat je dan zeker wel behoorlijk wat energie kosten. Maar goed, tegen de tijd dat dit geïmplementeerd wordt hebben we wellicht al allerlei zeer productieve duurzame energiebronnen in gebruik.
pesu zegt
@MJB: Ja maargoed, onder dat laagje koude grond zit ook weer warme grond. Misschien kunnen ze zelfs iets met die warmte doen? Dat lijkt me wel een gaaf systeem. Jammere van dit soort onderzoeken is dat ze er nooit meteen bij vermelden wat de haken en ogen zijn haha.
Verder een aantal jaar geleden een open dag van Hogeschool Rotterdam Automotive bezocht en daar hadden ze al een concreet ontwerp klaar liggen voor inductieladen via het asfalt. Mocht dat ooit geïmplementeerd gaan worden, dan lijkt dit me, i.c.m. anti-ijsvorming en groene energie, een erg mooie combi.
MJB zegt
@pesu: In Nederland zit er niet zoveel aardwarmte in de grond. Wat er is zit sowieso erg diep omdat Nederland een rivierdelta is. Veel water in de grond wat de boel erg koud houdt (en in de nazomer wel weer relatief warm, maar heel snel gaat dat niet). Het is een interessant idee om die aardwarmte te gebruiken om wegen warm te houden, maar gezien de diepte van die geringe warmte denk ik niet dat dat midden in de winter echt haalbaar is.
Dutchdriftking zegt
En dan heb je statisch geladen asfalt? Lijkt me soms toch knap vervelend.
GWBoes zegt
@dutchdriftking: Maar wel handig als er een keer een vrachtwagen met piepschuimbolletjes crasht.
yipikaye zegt
Om wegen te verwarmen onder winterse omstandigheden heb je giga veel energie nodig.
Wij in musliauto’s rijden om energie te besparen en de wegbeheerder doet aan energievernietiging. Gaat echt niet gebeuren.
berlinetta zegt
Ik zie het in de verste verte nog niet gebeuren. Kost teveel en tegen de tijd dat het rendabel is om dit te verwezenlijken, zijn er vast al betere oplossingen.
Jochempie zegt
Maar hoe moeten we dan nog sneeuwdriften? :'(
falcon zegt
Misschien wel goed om het volgende artikel van jullie zelf er even bij te pakken:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/25/alternatieven-voor-zout-bij-gladheidbestrijding
Ik vind bijvoorbeeld het suikerbieten-alternatief een aardige, begrijp ook niet zo goed waarom dit niet wordt geprobeerd in Nederland.
Groenlinks heeft het wel geprobeerd zie ik :-) https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiI9Zj-hcfKAhVCWhoKHdykBGsQFggxMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.gemeenteraademmen.nl%2Fnc%2Fvergaderingen%2Fdocument%2Fdocument%2F31743%2Fvia%2Fitemdocument%253A10051.html&usg=AFQjCNElaevmGtOYLSxFhUZIZAEOQUQJAw&sig2=dySCWhMVzawvwGaNCWUC0g
367pk zegt
Hier in de Botlek ligt al jaren een viaduct met “vloerverwarming”. Werkt goed, ik heb echter geen idee wat de exploitatiekosten zijn.
tjorque zegt
We kunnen de aarde misschien volledig uitrusten met vloerverwarming, nooit sneeuw en ijs meer… Respecteer de winter nu gewoon en blijf thuis als je niet op sneeuw kan rijden… Zo simpel…
Gulli zegt
Wat is er mis met een combine met vlammenwerper achterop? Mensen denken alleen maar in problemen…
clarkson zegt
Dit heeft iedereen toch wel eens bedacht? Maar dit kan nooit goed komen met de grond die er onder zit. En dieren?
Laat sneeuwschuivers toch lekker sneeuwschuiven man. Moeten nou echt alle banen verdwijnen?
fabiotol zegt
Tot je je magneet laat vallen
HzR zegt
Roestende snelwegen?