We nemen een kijkje in de wereld van de elegante Mercedes coupés.
Afgelopen week was er de IAA Mobility 2023 in München. Dat was een bijzondere invulling van een doorgaans traditionele beurs. Het was namelijk een beetje vreemd dat er twee beurslocaties waren: eentje in de binnenstad en eentje in de traditionele Messe
Mercedes stond er te schitteren met twee nieuwe coupés, de AMG GT Coupé en de kleinere CLE. Die waren in dit geval wat sportiever en opvallender opgetuigd. Maar toch bleef het idee van Mercedes-Benz coupés in ons hoofd draaien.
Op de rit van en naar München kwamen we ze namelijk geregeld tegen. Oudere keurige dames en/of heertjes in een originele onverprutste Mercedes coupé. Zo’n auto waarvan je weet dat ze er al jaren voor zorgen en er gewoon mee blijven rijden. En ja, dat zijn de auto’s die de importboeren maar wat graag oppikken. Daarom hier een overzichtje van de tofste elegante Mercedes coupés:
Mercedes-Benz CL600 (C215)
1999 – 2002
Hoe kan een 5 meter lange auto in hemelsnaam elegant zijn? Nou, zo! De Mercedes S-Klasse van de W220-generatie wordt niet door iedereen onthouden als de beste van zijn generatie. Ondanks wat schoonheidsfoutjes was het overigens een dijk van een auto. Het grootste probleem met de W220 is de wat generieke en ingetogen styling. Mercedes was té bescheiden.
De CL maakte dat helemaal goed. Waar zijn voorganger een pompeuze tweedeurs sedan was, is dit een briljant uitgerekte Gran Tourer. Er waren AMG-versies van, maar eigenlijk is dat overkill, we zijn op zoek naar elegante Mercedes coupés, niet zozeer bloedsnelle. Een vroege CL600 met atmosferische V12 is precies wat je wil bij zo’n auto (en vlot zat). In de juiste kleurstelling nog altijd een plaatje om te zien.
Mercedes-Benz E350 CDI Coupé (C207)
2009 – 2012
Hoppatee, we gooien er een diesel in! Maar een motor maakt toch niet uit voor het uiterlijk? Nou, jawel! De E500 Coupé had een 388 pk sterke V8, maar ook standaard het AMG-sportpakket. Dat kan deze generatie prima hebben, maar zonder is de auto een stuk eleganter en daar ging het om in dit overzicht.
Aanvankelijk was de bedoeling om ook deze auto CLK te nomen, maar op het laatst werd het toch E-Klasse Coupé. De techniek is dan ook afkomstig van de W204 C-Klasse, en niet van de W212 E-Klasse waar ‘ie op lijkt. Het ontbreken van de B-stijl is nog altijd een fraaie vondst, alhoewel er een minimale stijl ter versteviging zit vlak bij de achterste stijl.
Mercedes 380 SEC (C126)
1981 – 1985
Lange tijd was dit een enorm foute auto, want dat is helaas iets wat je vaker ziet bij dikke Duitsers. Die lopen een cyclus door van nieuw, jong gebruikt, gebruikt, zwaar ‘getuned’ en uiteindelijk worden het als ware vlinders weer klassiekers. Dat is met de SEC ook gebeurd. De lijnen worden met de dag fraaier bij deze SEC.
Mercedes 350 SLC (C107)
1972 – 1981
De nieuwe Mercedes AMG GT is eigenlijk een SLC, want het is eigenlijk een gesloten variant is van de SL. Het leuke is dat deze auto enerzijds sportief en anderzijds juist chic is. Althans, naar Mercedes-maatstaven. De louvres in de zijruiten zijn voor Mercedes enorm uitbundig, maar nog altijd een fraai detail. De coupé bleef tot 1981 in productie, de roadster hield het vol tot 1989!
Mercedes E 320 Coupé (C124)
1993 – 1996
De Mercedes E-Klasse Coupé is een beetje een lastig verhaal. De auto is namelijk weliswaar een coupé, maar net als de BMW 3 Serie E46 meer een tweedeurs sedan dan een echte coupé. Maar na al die jaren is die discussie niet meer relevant, want kijk er eens naar! Eenvoudige lijnvoering met fraaie proporties. Net als met veel andere Mercedes coupés is de 320 CE het mooiste als je er niet aan te veel gaat veranderen om ‘m sportiever te maken.
Mercedes-Benz S500 4Matic Coupé (C217)
2014 – 2017
De favoriet van ondergetekende. Natuurlijk, iedereen praat over de AMG of de versie met het AMG pakket, maar dit is eigenlijk de S-Klasse coupé zoals deze moet zijn. Onopvallend, maar wel met présence. Deze uitvoering in het donkergroen met bruin leder en de eenvoudige vijfspaak-velgen is namelijk helemaal perfect.
Mercedes Benz E220d Avantgarde Coupé (C238)
2017 – 2020
Net als bij de S-Klasse (en veel andere Mercedes coupés) moet je echt je best doen om het AMG-pakket te ontzien. En ja, op deze generatie ziet het er ook gaaf uit, maar vaak ziet een non-AMG er niet zo dik uit omdat ze standaard zijn uitgevoerd. Maar bij Mercedes kan je echt alle kanten op met het optieboekje.
Zo kon je naast de AMG-variant ook de Avantgarde kiezen. Vervolgens kon je deze aankleden met grote wielen, rode lak en een beige interieur, zoals de persauto van destijds. En dan staat er ineens een heel andere auto dan een mat-witte E53 AMG met zwarte wielen.
Mercedes-Benz 300 SE Coupé (112)
1962 – 1967
De Mercedes CL is zo mooi omdat ie een daklijn deelt met deze schitterende S-Klasse coupé van weleer. De ‘SE Coupé’ van de 112-generatie (en de 111 natuurlijk). Zelden was een auto zo statig en voornaam, ook de proporties zijn welhaast perfect gekozen.
Vrij design kon namelijk gelukkig nog in de jaren ’60. Dat houdt dus in: het voorwiel ver naar voren, een goede ‘vooras-naar-dashboard-ratio’ en een relatief flinke overhang aan de achterzijde. De achterste stijl staat boven het achterwiel, zoals het hoort.
Mercedes CLK 320 Elegance (C208)
1997 – 2000
De Mercedes CLK is de voorloper van de CLE in de zin dat het namelijk een C-Klasse is die tussen de C- en E gepositioneerd is. Ja, er was een hele dikke AMG (met 5.4 liter V8), maar dít is wat je kocht als je net gepensioneerd was. Pastelkleuren waren helemaal in in de jaren ’90, dus je kon ook bijzondere tinten krijgen op de CLK.
De 320 is de motor die het er beste bij past: fruitig klinkend doch voldoende discreet en meer dan snel zat. Beige leer erin en een dakraampje, en je kon perfect door Europa met je vrouw (of man, dat mag ook) aan je zijde. Gewoon puur genieten. En ja, je kon daarvoor ook een C-Klasse sedan kopen, maar de CLK was om aan de wereld te tonen dat je kinderen het huis uit zijn en je een mooie daklijn kunt waarderen.
Mercedes-Benz 250C 2.8 (W114)
1969 – 1973
Nog voordat de E-Klasse er was, was er de W114 (en W115). Dat zijn in principe de voorgangers van de W123 E-Klasse. In tegenstelling tot de 123 is er nu geen T-Modell, maar wel degelijk een coupé. Deze had een langere kofferklep dan de sedan en was er enkel met zescilinder lijnmotoren.
Ook hierbij waren maximale prestaties ondergeschikt aan maximaal genieten, alhoewel je op de Autobahn standaard een abonnement kreeg (dat laatste feitje is verzonnen maar had heel erg goed waar kunnen zijn). De W114 is terecht een van de fraaiste elegante Mercedes coupés ooit gebouwd.
Mercedes-Benz CLE450 4Matic (C236)
En zo komen we uiteindelijk uit bij de Mercedes-Benz CLE, de nieuwe elegante coupé van Mercedes. Het is net als veel andere auto’s een model wat je in het echt moet aanschouwen om ‘m te waarderen.
Op dit moment heeft Mercedes alleen persfoto’s van de versie met een sportief AMG-pakket, maar we zijn erg benieuwd als je hier een elegante Mercedes coupé van gaat maken. De basis lijkt in elk geval dik in orde te zijn!
mustang750supersnake zegt
huh? ik mis de coupe versie van der dicke hund?
bunnylebowski zegt
Lekker lijstje, voor mij by far de CL600. Donkerblauw met dat licht grijze geperforeerde leder en die houten lijsten. Schitterend.
Alternatief de 380SEC. Die dan wel volledig zwart met die oranje / bruine sierlijsten.
Ik ben geboren en getogen met het merk BMW, maar altijd een enorm zwak voor het oudere werk van Mercedes. Wie weet, ooit..
isleofman zegt
Prachtig spul, maar elegant kan je de jaren 70 tot 90 toch niet noemen.
Robert zegt
Smaak is subjectief. Niet zelden ook leeftijdsgebonden ook.
eklasse zegt
Mooie lijst. Ik heb mooie herinneringen aan de C124.
De onderbreking van achterruit bij de C207 is trouwens niet gemaakt ter versteviging maar omdat de achterste zijruit op deze wijze (aan de rechterzijde) helemaal geopend kon worden. Vanwege de symmetrie is dat daarna ook links zo ontworpen.
vaakbenjetebang zegt
@eklasse: haha, jouw reactie was nog niet zichtbaar toen ik de mijne hieronder aan het typen was.
Gulli zegt
Ik, als billenman, moet toch even opmerken dat de huidige generatie Mercedes sedans en coupés teveel neus en te weinig kont hebben. Wat is er mis met een kloeke achtersteven? Nu lijkt het wel of de daklijn uitkomt in het nummerbord 🤨
vaakbenjetebang zegt
Dat stijltje bij de C207 is niet zozeer ter versteviging. Het is nodig om te zorgen dat de zijruit achter geopend kan worden. Als het stijltje er niet zou zijn, zou de ruit namelijk door de vulhals van de tank heen moeten lopen, en dat gaat nou eenmaal niet.
pier zegt
Voor mij de c215 en de c126. De eerste graag in almandine black.
Hawkeye72 zegt
Doe mij maar een 560SEC, bij voorkeur een Lorinser in champagne.
erics zegt
Mooie herinneringen aan de C124…was net 20 en mocht mee paar Benzen halen uit D. Ik kreeg een rode 300CE-24 . Voor het eerst harder dan 200km/h gereden, man wat gaaf !
spidermann zegt
Graag een 280 SE 3.5 uit de zestiger jaren. Cargold.de heeft vaak mooie auto’s in het assortement.
cdlop01 zegt
De w126 sec, 560 sec. Mooiste grote Benz coupé. Wat een ongelooflijke kwaliteit en wat een uitstraling. Mijn partner en ik hebben 2 jr geleden nog gekeken naar donkerblauwe met prachtig velours interieur, pullman noemde Mercedes dit. Slechts 10k op teller, eigenlijk fonkelnieuw dus, Euro 100.000,– . We hebben het om de prijs niet gedaan en hebben daar nog steeds enorm veel spijt van.
Jmmr dat Mercedes geen mooie Sec, Cl meer maakt van huidige S klasse, besparingsdrift helaas. De laatste Cl was totaal niet geslaagd en geen succes.
golf1985 zegt
Die 300se is toch wel echt gaaf. Gewoon nog een bloedmooie wagen. Cl600 zoals die daar afgebeeld staat als alternatief
Richmond zegt
De 300SL.gullwing? Ook een elegante coupe
bietje zegt
De C126 560SEC is nog echt een chique klassieke schoonheid, daarna is het toch allemaal minder geworden. En tja… ze werden idd fout ‘gemaakt’ door div tuners… de Sbarro 500SEC is zeer exemplarisch 😂
http://sbarro.phcalvet.fr/voitures/biturbo/Sbarro_biturbo_Gullwing.jpg
kniesoor zegt
Ook even zo’n W114 coupé gehad, een 250CE uit 1969 met – jawel ! – een handbak met 4 versnellingen. En een schuifdak. Traag als een Opel maar verder wel een kloeke otomobiel.
ponnie zegt
De beschreven coupe’s zijn alles behalve elegant, de lompheid maakt ze juist tof.
Homer55 zegt
Hoewel ik eerder voor de sedan ga voor praktische redenen zeg ik geen nee tegen een C215 CL600 facelift met de biturbo V12 en 800nm. De koude start is al kippenvel.
maseraudi zegt
De C215 op de eerste foto lijkt veel op die van mijn. De kleur blauw is volgens mijn Tansanitblau. Het is zo een mooi ingetogen design. Maar je wilt juist niet een vroege V12 (M137) hebben, maar die van na de facelift, dus vanaf eind 2002 met V12 biturbo (M275). Deze motor is veel betrouwbarer en heeft natuurlijk veel meer kracht.
Voor mij is dat dan ook de top van understatement, CL600 zonder badges (en natuurlijk geen AMG styling), maar wel met 500pk en 800Nm. Het rijd heerlijk kan ik zeggen.