Glas is grotendeels vergeten, maar op Interclassics staat er eentje te glanzen.
Dit is een bijdrage van Robert van den Oever en Maarten van der Pas
Heel bekend is het Duitse automerk niet bij het grote publiek in Nederland, maar het maakte mooie en fijn rijdende sportwagens op basis van eigen techniek en ontwerpen van naam: Glas. De autofabrikant heeft maar kort bestaan, totdat BMW zich er noodgedwongen over ontfermde. Op Interclassics in Maastricht vonden we een prachtig gerestaureerde Glas 1700 GT Coupe. Het is een ranke en elegante compacte sportwagen naar ontwerp van de Italiaanse designer Pietro Frua en met een 1,7 liter viercilinder van 100 pk.
De groene 1700 GT is afkomstig uit de Verenigde Staten waar hij in 1967 nieuw is geleverd in Californië. Begin jaren ’80 is de auto gerestaureerd met hulp van Hans Glas zelf (oprichter van het automerk) en in 2016 kwam hij naar Duitsland. Recent is de auto opnieuw helemaal onder handen genomen om volledig gerestaureerd aangeboden te worden met slechts 400 kilometer op de teller.
Het model kwam in 1964 op de markt met een 1,3 liter motorblok en kreeg een jaar later gezelschap van de sterkere 1,7 liter-versie. Deze GT betekende de grote doorbraak voor het kleine Glas dat voorheen bekend was van de Goggomobil, de tweecilinder dwergauto waarmee oprichter Hans Glas in 1955 zijn eerste schreden in de autowereld zette. Van de GT zijn als coupe en cabrio samen ruim 5.300 stuks geproduceerd. Er was in diezelfde periode ook nog een Glas TS vierdeurs sedan, waarvan er 13.000 zijn gebouwd. Voor Glas waren dat grote productie-aantallen, maar het was te weinig om als autofabrikant zelfstandig te kunnen voortbestaan.
Vertild aan ambitie
Voor Glas begonnen de problemen toen het een volgende stap zette naar grotere coupes met een grotere motor. De gemakkelijkste weg was twee 1,3 viercilinders aan elkaar plakken tot een V8 en zo ontstond de Glas 2600 V8. Frua tekende opnieuw voor het ontwerp, dat de bijnaam ‘Glaserati’ kreeg. Omdat de 2600 V8 sterke gelijkenissen vertoonde met de Maserati-coupes uit die dagen die ook van Italiaans ontwerp waren. Glas wilde nog hogerop door een sterkere V8 te ontwikkelen van eerst 3 liter en later 3,2 liter.
Maar het ambitieuze Glas vertilde zich aan de snelle ontwikkeling van zijn nieuwe modellen en in 1966 nam BMW het bedrijf over. De bestaande modellen werden doorgebouwd. De grote coupe mocht door als BMW-Glas 3000 V8, maar na slechts 666 stuks trok BMW daar toch de stekker uit. De GT moest voor grotere aantallen zorgen en kreeg het BMW-logo op motorkap en kofferklep, en de bekende BMW-nieren in de grille. Dat oogde wonderwel natuurlijk, alsof het nooit anders was geweest.
Een belangrijke reden voor BMW om Glas in te lijven was de vooruitstrevende motorentechniek van Glas, die BMW graag wilde hebben. Toch moesten uit oogpunt van efficiëntie de Glas-viercilinders plaatsmaken voor de 1,6 liter uit de BMW 1602. En zo leefde de GT nog een paar voort tot 1968 als BMW 1600 GT.
Het is met Glas eigenlijk net als met Lancia: mooi design en mooie techniek, maar te duur om te maken en daarom bleek zelfstandig voortbestaan onmogelijk. Het verhaal van Glas heeft dus helaas niet lang geduurd, maar we hebben er wel een paar hele mooie auto’s aan overgehouden.
kniesoor zegt
De ideale oto voor Arjen Robben. Da’s tenslotte de Man van Glas 🙂
sleepyj zegt
Auto. Zucht.
Robert zegt
Elegant, gracieus en bijzonder fraai. Daar zouden de huidige ontwerpers van BMW mog wel eens wat inspiratie uit kunnen halen.
roverbmwdriver zegt
Wat ontzettend leuk dat jullie aan deze auto speciale aandacht besteden! Voor mij was het vandaag de meest charmante en interessante auto op de hele beurs. Ik heb al vaker gekeken naar een BMW 1600GT, maar ik denk dat de oorspronkelijke Glas toch veel leuker en origineler is. Dus dank voor jullie bijdrage. Wat alleen niet helemaal klopt, is dat het bouwjaar van deze auto na de overname van BMW is. Enfin, dat laat ik de verkoper in de loop van volgende week wel eens laat uitleggen hoe dat precies zit. Als het een aankoop wordt, dan volgen foto’s vanzelfsprekend wel eerdaags eens op Autogespot.
madvillain zegt
Is als het goed is dezelfde als in Brussel stond. Vroegen ze toen iets van 75-80K voor.
Moest je wel vragen, want er stond geen prijs op. Als ik ergens een hekel aan heb… past wel mooi langs m’n andere Glas coupé.
roverbmwdriver zegt
Klopt 75k is de vraagprijs. Ik had al eens eerder een keer een perfecte lichtblauwe 1600GT van een particulier uit Milaan gespot, maar die wilde persé 125k hebben en vond en vind ik te veel. Wat is je andere Glas, als ik vragen mag?
paulus86 zegt
Mooi om te lezen dat er belangstelling is naar de Glas en hopelijk kan je hem naar Nederland halen. Ik heb zelf een glas 1700GT uit ’67. Gezien het wagenpark twijfelde ik ook om deze te koop te zetten
Alfarobert zegt
En geen woord over de Fiat 850 Coupe Sport? Daar lijkt hij toch verdomd veel op