Hou je vast: 204 pk, 220 Nm, 0-100 in 8,5 seconde en dat allemaal op electriciteit! Jawel, dit is de eerste officiële electrische MINI. Hij was een paar maanden geleden al aangekondigd en nu heeft MINI de electrische MINI voor de Amerikaanse markt geintroduceerd. In eerste instantie zullen er 500 stuks gebouwd worden, 490 daarvan zullen geleased kunnen worden door klanten in New York en Los Angeles. De overige 10 worden show exemplaren.
Ook wordt er over nagedacht om de MINI op termijn in Londen te gaan testen. Helaas hebben de lekkere presentaties die hierboven genoemd zijn wel een paar nadelen. Zo is deze MINI maar een tweezitter, want de achterbank heeft plaats moeten maken voor de lithium-ion accu’s. Ook is de topsnelheid begrensd op 152km/u. De range van deze electrische MINI is 250 kilometer. Prima voor gebruik in de stad. Ook is de MINI E een stuk zwaarder geworden, namelijk net iets minder dan 1.500 kilo. Opladen kan je thuis doen met behulp van de Wallbox in 2,5 uur.
De range van de MINI zou extra lang zijn omdat er (uiteraard) gebruik wordt gemaakt van Brake Energy Regeneration. De MINI E zal zijn debuut maken op de LA Motor Show in november. (via: Motoring File)
bunzing zegt
kijk,dat is nou nog eens een elektrische auto die het overwegen waard is….
Larrs zegt
2,5 uur laden valt opzich mee. De range van 250km is weer niet zo veel, maar voor stad gebruik is het natuurlijk ideaal.
Elke avond opladen en je kan elke dag zonder problemen rondrijden. Al vraag ik me hoeveel het gaat kosten om elke dag de auto op te laden.
w0o0dy zegt
1500kg? HAHAHAHA, een vet varkentje zonder ruimte en ongetwijfeld behoorlijkprijzig…. onzin project dus.
Guan zegt
@Larrs; doorgaans ga ik niet 250 kilometer rijden voor iets dat minder dan 2,5 uur duurt. Tenzij je dus koerier bent is dit denk ik voldoende voor 95% van het auto gebruik.
MC zegt
ik vraag me af wat er onder de motorkap zit. De electromotor natuurlijk, maar naar mijn idee blijft daar ook redelijk veel ruimte over voor accu’s. Op zich valt de oplaadtijd me mee.
Wat natuurlijk helemaal ideaal zou zijn is als je bij een toekomstig ’tankstation’ een accu pakket zou kunnen verwisselen. Dan is ook gelijk het probleem van de range en oplaadtijd voor een groot deel opgelost.
Palo Vieluc zegt
Allemaal mooi en wel, maar deze heren hebben het vorige al over gedaan (en deze beschikt wel over 4 zitplaatsen ) Oké, het laden duurt langer en de actieradius is minder, maar voor het stadsleven is dit toch niet echt een gemis of wel?
http://www.hybridtechnologies.com/products/cars/flash/
Iceman zegt
Hmmm, 490 stuks worden geleased…….GM EV1 all over again?
robbie zegt
@w0o0dy, voor een rijdend laboratorium vind ik het niet verkeerd.
Fortuna zegt
Als ze nu eens een goedkope elektrische auto zouden maken, ik zou er eentje kopen voor mijn woon-werkverkeer en daarnaast een fossiel gestookt exemplaar voor de langere ritten.
w0o0dy zegt
@robbie: met 1500kg zal het ding de hoek om gaan als een Golf met grindtegels in de kofferbak…… en wat was ook al weer één van de sterke kanten van de Mini? Bochtjes…. dit hok kan vooral rechtdoor meekomen. Onder de 1200kg zou het wat kunnen zijn…. alles erboven is bullshit.
Solstice zegt
Schokkend.. 8)
Zoepie zegt
Ik vind dat er hier nogal meningen worden geponeerd zonder er weldegelijk ervaring mee te hebben. Dus dikke zever.
Ik zou hem wel willen testen.
JanJansen zegt
Veel belangrijker is de vraag of hij achterwielaandrijving heeft.
Met zo veel koppel zie ik wel mogelijkheden.
Wat het gewicht betreft: een Cayman weegt evenveel.
Arne - Auto Financiering zegt
Wat zal de richtprijs van deze auto worden? Denk dat er best wel wat mensen geinsteresseerd in zullen zijn
Nick_BE zegt
Wow, die valt best nog mee. Klein beetje jammer van de begrensde topsnelheid. Maar het gewicht is best weinig voor een elektrische auto, zeker als je hem vergelijkt met bepaalde concurrenten.
robbie zegt
@w0o0dy, waarom denk je dat ze deze MINI eerst in de VS gaan testen ;)
Die geven toch niks om weggedrag.
VonStroke zegt
De oplaadtijd valt best mee, maar 1500kg? Achterlijk zwaar.
RobertJ zegt
Wat ik nog niet snap,dat ze niet gewoon die TNT busjes volproppen met accu’s. Een accieraduis van 350Km op een dag is ruim voldoende voor pakketbezorgers. Op dit moment is het starten, rijden, stoppen, pakket afgeven, starten…….. Dat schiet niet op!
Je hebt in geval van een TNTbusje een aardige omvang om te testen, het is milieuvriendelijk en als het goed werkt ga je auto’s ermee uitrusten.
RobertJ zegt
* actieradius
Stephan Tast zegt
De auto van de toekomst wordt schoner en lichter. Een Mini van 1500 kg, de grootste contradictio in terminis uit de autohistorie, met aan boord waarschijnlijk zo’n 500 kg chemisch afval in de vorm van lithium-ion accu’s. Dit is een nog grotere giller dan de Tesla, die vooral als ie stilstaat stroom verbruikt.
Timmie zegt
204 pk is wel netjes! Uiteraard mag dit cijfer niet boven de 218 komen, aangezien ie anders vorbij de JCW zou komen… Dit ding heeft waarschijnlijk zijn max-koppel reeds vanaf 0 opm, dus die zal wel snel op zijn plaats komen, maar wederom (opzettelijk) trager dan de JCW.
.Memphis. zegt
@RobertJ, omdat iedere vierkante centimeter aan bagageruimte geld waard is voor de koerierdiensten, dan ga je geen belachelijk groot/zwaar batterijsysteem inbouwen waarmee je de helft van de ruimte in je bestelwagen verkwanselt.
co-driver zegt
waarom hebben ze de PML -Mini niet als voorbeeld gebruikt , deze heeft 2 in-wheel motoren van elk 165 kw en een generator aangedreven door een 250 cc flex-fuel motor ( 1450 kg – 4 zitplaatsen , nano-technologie batterijen ) .
Deze wagen was te zien op de Lotus 60 th …..
Oli4K zegt
Welke stad in Nederland is dat eigenlijk, waar je als normaal mens doorsnee chauffeur* meer dan 250 km op een dag kunt rijden?
@ Stefan Tast
Grote kans dat Tesla de leverancier is van de accu en de aandrijving van deze Mini E, hoewel ze dat zelf ontkennen noch bevestigen.
*koeriers en taxichauffeurs uitgesloten
Oli4K zegt
Ah. Zie dat de strikethrough tag hier niet werkt…
xjs678qr zegt
250km is idd genoeg voor de meeste ritten, maar dan moet je op je bestemming ook kunnen bijladen (wat niet overal het geval zal zijn). Eventjes van Brussel naar Luxemburg en terug zit er dus al niet meer in (tenzij met laadplaatsen).
Als 2e wagen is dit misschien wel het overwegen waard, hoewel het ontbreken van zetels (en dus wschl ook kofferruimte) toch wel een gemis is…
Wat doe je trouwens als je met zo’n wagen zonder elektriciteit valt? EEn jerrican accu gaan halen?
Oli4K zegt
Een Mini koop je niet omdat je zo graag met mensen achterin rondrijd. Het is sowieso al geen pretje om er achter in te kruipen (weet ik uit ervaring – heb een Cooper voor de deur staan).
Dat opladen onderweg is wel echt een punt, naast de beperkte levensduur van de accu’s wellicht. Overigens zou ik niet weten hoe ik ‘m zou moeten opladen zonder oprit of vaste parkeerplaats voor de deur. Eerst een van de buren of hun visite vragen om hun auto weg te zetten? Of zou je de gemeente zo gek kunnen krijgen een vaste plek te laten geven voor elektrische-auto-bezitters?
De ideeën van http://www.betterplace.com/ zouden die issues weleens op kunnen lossen. Zij zijn al bezig in Israël, Denemarken en China landelijke grids op te zetten met stations waar je lege accu voor een volle kan worden ingeruild (en sneller dan je je tank met sap vult).
Bob zegt
Hij wordt gelukkig in de VS getest. Met het gemiddelde gezeik niveau van Nederlanders zou er namelijk nooit iets gebeuren. In Nederland sta je namelijk toch altijd in de file .. op zich zou je in Nederland zelfs op houten wielen en zonder veren kunnen rijden .. zelfs op een Ezel ga je sneller vooruit in de avondspits. ;)
Timmie zegt
@ co-driver:
Omdat ie dan qua vermogen hoger dan de John Cooper Works-versie zit. Aangezien Mini deel uitmaakt van BMW, hechten zij nogal veel belang aan modellenhierarchie.
CSL zegt
Zeker een go go.
Erg netjes gedaan. veel meer dan 20 000dollar zou die denk ik niet worden.
Pixed zegt
Schandalig dat dit weer voor enkelen beperkt is. Zo zie je nog maar eens hoe de autoindustrie de touwtjes in eigen handen heeft, en de consument in een houdgreep. Zij gaan wel beslissen wanneer wij elektrisch gaan rijden…
Marco zegt
Smart komt volgend jaar met een fortwo electric drive. Was een tweezitter, blijft een tweezitter :). Loopt alleen krapaan snelwegtempo…
floryn zegt
breng ze nou op de markt!!!!!!
Cooper S zegt
Dat gewicht is natuurlijk veel te veel voor een auto van dit formaat. Ik ben wel erg benieuwd naar de gewichtsverdeling. En hoe snel de actieradius omlaag gaat als je met verlichting en airco aan rijdt.
Wel top dat je niet aan van die prius-achtige dingen hoeft als de Tesla Roadster buiten je budget valt.
Kim zegt
0-100 in 8.5 seconden voor 204pk,…….traaaaaaag!!
Renee zegt
250 km is toch zat voor woon/ werk. Ik ken erg zijn ig mensen die 100km van het werk vandaan wonen.