Met de Elantra N Teaser kunnen we zien wat we niet kunnen krijgen. Gedeeltelijk dan.
Vooruitgang is soms maar moeilijk te bevatten. Nog niet zo heel erg lang geleden was de Hyundai Elantra zo’n beetje de hekkensluiter in zijn klasse. Ja, je kreeg veel ruimte voor het geld en de uitrusting was voor elkaar.
Maar man, de lijmlucht was werkelijk niet te harden. Het knappe was dat zowel het standaard stof als het optionele leer aanvoelden als plastic. De plastics van de rest van het interieur waren kneiterhard. Het ergste was nog dat het rijden tegenviel. De stoelen deden pijn aan je rug, de motoren waren rumoerig en het onderstel was sportief noch comfortabel. Ze bleven wel heel, dat dan weer wel.
Elantra N Teaser
Als dat je referentiekader is voor een Elantra, dan ga je verrast staan van de auto die er binnenkort aankomt. Want de Elantra N teaser-foto’s die Hyundai zojuist de wereld in heeft gestuurd, zijn verrassend. Is de door Luc Donckerwolke getekende Elantra nu gewoon een dikke auto? Alsof dat saaie klasgenootje in de brugklas extreem goed is opgedroogd.
De gewone Elantra van de huidige generatie (CN7 voor intimi) is al een dikke auto om te zijn. De N-Line (afbeeldingen onder) is nog wat gaver en deze Elantra N belooft daar een schepje bovenop te doen. De Elantra staat op het K3-platform Hyundai. Dat is een compleet nieuw platform, waar in de toekomst de nieuwe Kia Ceed en Hyundai i30 op komen te staan.
Motor
Qua motor lijkt het een zekerheidje te zijn dat het Theta-II blok erin gehangen wordt. Dat is een 2.0 viercilinder met turbo en intercooler. Deze levert 275 pk bij 6.000 toeren en 353 Nm van 1.500 tot 4.700 toeren.
Inderdaad, de motor uit de i30 N. Of de Elantra N naar Nederland komt, is niet waarschijnlijk. Het zou wel kunnen. In Nieuw-Zeeland wordt de auto namelijk verkocht als ‘i30 Sedan’. De komende weken zal Hyundai meer loslaten over de Elantra N.
Variomatic zegt
wat een hondslelijk ‘ik weet niet wat ik ben’ gedrocht.. doodvermoeiend om naar te kijken met al die vegen, strepen, vouwen en die schreeuwerige, aggressieve styling. Dit zie je tegenwoordig zelfs terugkomen bij notabene de Corolla. Die Aziaten hebben kennelijk wel heel veel te compenseren lately..
mashell zegt
Op zich een goed design maar wat lijken die wieltjes klein, door de wigvorm lijkt het achterwiel ook nog eens kleiner dan het voorwiel (hebben sommige oudere BMW’s ook).
erce zegt
Klopt, typisch Hyundai probleem (hoewel Toyota dat ook vaak heeft): teveel body voor het formaat wielen. Geen gezicht.
MarcoM zegt
@mashell: lijken wel Volvo Ixion velgen.
MarcoM zegt
Ik zou een andere naam hebben gekozen, Elantra trok je nou geen volle zalen mee. Kies dan voor Nlantra ofzo.
avocado zegt
Lijkt wel een Mirai, en dat is uiteraard niet best.
B00G1E zegt
Dit is toch gewoon de 2.0 T-GDI die in alle Kia/Hyundai modellen zit?
Heb dit in mijn sportage en an sich is het prima behalve het benzine verbruik. Gemiddeld 1 op 8 als het meezit