Als je auto’s bouwt die ruim een miljoen euro kosten, is het wel handig als je klanten hebt die ze willen kopen. Kennelijk hadden mensen wel interesse in een vierdeurs Bugatti 16C Galibier, maar moest er dan van alles veranderen…
Het merk Bugatti van de 21ste eeuw kennen we vooral van de tweedeurs coupés die bizarre snelheden kunnen halen met een extreem niveau aan luxe en comfort. Er was echter een tijd waarin Bugatti werkte aan een vierdeurs snelheidsmonster: de 16C Galibier. In 2009 getoond, vier jaar later weer dood. Waarom was nooit echt honderd procent duidelijk. Enerzijds waren er vraagtekens over de winstgevendheid van het project, anderzijds waren er vragen of Bugatti wel de productiecapaciteit had voor twee auto’s. Destijds bouwde het immers ook nog de Veyron.
Tegenover Hagerty geeft hoofdontwerper Achim Anscheidt echter eindelijk duidelijkheid: het lag aan de klanten. De bazen van Bugatti hadden namelijk naar de opmerkingen van klanten geluisterd en kwamen daarbij een aantal conclusies. Zo moest de auto hoger en (nog!) langer zijn. De hoogte steeg met 15 centimeter, in lengte kwam er maar liefst anderhalve meter bij. Dat terwijl het conceptmodel al 5,3 meter lang was.
Die heerlijke kont van de 16C had zelfs plaats moeten maken voor een (kleine) kofferbak. Dat zou met name voor de Chinese markt zijn, waar een grote kofferbak kennelijk belangrijk is. Daardoor raakte de Bugatti echter wel zijn subtiele hints naar het verleden kwijt, ook was het ronde lijnenspel compleet weg, aldus Anscheidt. De ontwerper zegt zelfs dat de auto er vanaf de zijkant uitzag als een teckel en vanaf de achterkant als een bolhoed op wielen. Klinkt niet bepaald goed.
In 2012 werd de auto ‘na hoog bezoek van een man uit Salzburg, Oostenrijk’ dan ook als dood verklaard. Gelukkig werkte Bugatti stilletjes al een aantal maanden aan de Chiron. Anders was het Franse merk na één auto alweer verdwenen. Wie overigens wel zin had in zo’n vierdeurs Bugatti: opperbaas Stephan Winkelmann wil een tweede Bugatti uitbrengen…
Robert zegt
Het blijft jammer dat de Galibier, in de vorm zoals deze in 2009 aan de wereld werd voorgesteld, het nooit tot het productiestadium heeft weten te schoppen. Ik vind het nog steeds een fraaie auto om te zien.
willemvdberg zegt
@RRRobert: precies dit. Hij zou zelfs nu nog mee kunnen qua design!
sr20det zegt
@willemvdberg: zeker weten, en meteen de Lamborghini Estoque ernaast in productie !
fmgarcia zegt
@sr20det: Een S8 is toch niet te vergelijken met deze Bug?. Ben het wel eens dat ze moeten komen!
joejojo2012 zegt
Gewoon de stoffige mallen van de EB112 van zolder halen en produceren maar. Vooral in bordeaux met die putdeksels als velgen. Gewoonweg kwijlen met een bakje
banderas zegt
Logisch lijkt me dat je koffers mee moet kunnen nemen..
moveyourmind zegt
Een soort S-Type, maar dan voor echt rijke mensen…
joosstra zegt
Nee, laat maar. Lijkt teveel op de eerste Panamera. Dit ding is te lomp, te opzichtig met die zilveren flanken. En hij lijkt nu al teveel op een bolhoed, inderdaad. Doe mij maar de Estoque van Lamborghini, die ziet er nu nog steeds waanzinnig goed uit.
dracae zegt
Blijkbaar zijn wij niet de juiste klanten voor zo’n ding…. want de potentiële klanten wilden blijkbaar een (nog) veel lomper ding….
dwfc zegt
Hayte, dit is het beste artikel van vrijdag 21/02/20 … met voorsprong ! Dit mag je meer inlassen dan de algemene pers releases.
Dutchdriftking zegt
Niet naar klanten luisteren levert soms geniale auto’s op. XJ220…..
maferick74 zegt
@dutchdriftking: ja dat was n fantastische auto…
JanJansen zegt
@dutchdriftking: het hele model van Apple is erop gebaseerd. “Klanten weten zelf niet wat ze willen totdat ze het zien.”
robbie123 zegt
Als je een beetje autobouwer van “caliber” bent dan bouw je een auto naar eigen inzicht en luister je juist niet naar je rijke vervelende egoistische klanten. Kom op zeg Bugatti! Wees een held
TimoBac zegt
@robbie123: precies. Aan een kunstenaar vraag je na het maken van een beeld ook niet of hij er nog even wat vanaf kan hameren. You take what you get.
vroaaaaaaaaaar zegt
@timobac: een kunstenaar maakt slechts 1 beeld en heeft dus maar 1 klant nodig om het aan te verkopen. Een auto volledig uitontwikkelen kost bakken met geld, dus je moet er wel zeker van zijn dat je er meer dan 1 van kan verkopen.
lekkaah zegt
@vroaaaaaaaaaar: nee, ze hebben gelijk; deze fabrikant moet gewoon producten produceren die ze niet kunnen verkopen /s
rynnus zegt
Snap de beslissing van Bugatti nog steeds niet. Als mensen dan meer ruimte willen, kun je het ontwerp niet gewoon in alle dimensies uitvergroten? Maar goed, zo zal het wel niet werken of zo…
mashell zegt
Waarom wordt de man uit Salzburg niet bij naam genoemd? Het is toch geen geheim wie er in 2012 bij VW de alles bepalende stem had en in Salzburg woonde? Als een Bugatti sedan nog absurder en lomper moet zijn dan een Rolls Royce Phantom dan is het misschien inderdaad maar beter die weg niet in te slaan.
ericd zegt
Het zijn natuurlijk al geen wondertjes van subtiel design, laat de gemiddelde nouveau meebabbelen, en dan kunnen ze beter de uit te brengen toplimo de Bugatti Potpourri noemen.