Huh, wat? Is het eindverslag van de BMW 330d Touring er nu al?
Soms lopen de dingen net eventjes anders dan verwacht. Want we zijn amper een jaar verder en de BMW 330d is alweer uit de Autoblog Garage! Hoe kan dat nou? Dat gaan we je uitleggen in dit artikel!
BMW 330d eindverslag (nu al?)
Ten eerste was daar het ophaaltraject. Omdat mijn vaste Uli – zijn moeder noemde hem @bart1976 – op vakantie was, heb ik het zelf moeten doen. Maandenlang heb ik 330d’s zitten bekijken om het gemis van mijn 325d op te kunnen vangen. En het was nogal een zoektocht, want 330d Tourings zijn nog redelijk schaars. Zeker omdat ik voor mij een bijzondere combinatie van opties op de must have-lijst had staan. Ik wilde een exemplaar zonder M Pakket, panoramadak en elektrisch bedienbare stoelen. Maar wel graag sportstoelen, groot navigatiescherm, hout en een kleurtje.
Bij dit blauwe exemplaar moest ik wel toehappen. Nog altijd is het een bijzondere specificatie, met 19 inch individual wielen, groot navigatiesysteem, Plataanrood houtinleg en stoffen sportstoelen. Zo vindt je ze niet in Nederland. De auto stond te koop bij de meest vriendelijke mensen onder de rook van Hamburg die bovendien een puike kop koffie konden zetten. De koop was dan ook snel beklonken. Hoe dat in zijn werk ging, kun je hier lezen.
BMW 330d importeren
Daarna zat ik met mijn handen in het kleine beetje haar dat ik nog overheb. Want hoe ging ik die auto naar Nederland halen? Mijn Uli was niet beschikbaar, een paar kennissen konden niet, iedereen moest ineens werken en zelfs de importservices zeiden: oh, dan moet je een vrachtwagen sturen. Maar ja, die halen niet op bij particulieren. Gelukkig waren daar @Loek en @jaapiyo die geheel belangeloos mee gingen om het Dickschiff uit Duitsland te halen. Ook dat bleek spannender te zijn dan verwacht, maar wel erg leuk. Nogmaals mijn hartelijke dank naar deze twee topcollega’s die voor een Currywurst, McPlant en wat ongezonde snacks heen en weer wilde rijden. Je bent er uiteindelijk toch een dag mee bezig.
De 330d en ik konden het snel vinden in Nederland. De auto is een uitstekende metgezel gebleken. Betrouwbaar ook. Ondanks wat kleine issues die bekend waren, was het een ‘harde’ auto. In tegenstelling tot al mijn andere auto’s was de eerste beurt eigenlijk ook de laatste. Remschijven achter, remblokjes achter, remolie verversen en de motorolie verversen. De grootste verandering was het monteren van mijn BBS-wielen en de Continental SportContact 7-banden. Voor mij waren deze een revelatie.
Toevallig heb ik ze ook onlangs bij een Audi A5 gereden en ze zijn enorm goed. De Michelin Pilot Sport 4S was altijd de beste, maar de GoodYear Eagle Assymetric 6 is er inmiddels voorbij. De Conti’s moeten daar dan weer voorbij gaan, als je alle tests mag geloven. Waar ik zelf aan moest wennen was de grip in de regen én op droog wegdek. De band heeft een breed ‘repertoire’. Nadelen? Ze maken meer kabaal en het verbruik was minder gunstig. Maar dat kan ook aan de squared setup liggen die bovendien ietsje te breed was.
Heel veel rijden!
De 330d heb ik vervolgens gebruikt waarvoor deze is bedoeld: heel veel rijden! Het is de ultieme snelwegauto. Even een rijtje naar Lille om een brocantemarkt te bezoeken? Zo gedaan. Vervolgens naar München om de IAA bij te wonen? Dat kan meteen erachter aan. Vervolgens weer in één ruk naar Nederland rijden? Geen probleem. Sterker nog, de auto doet het graag. Ja, een 330i zal sneller zijn, maar dit rijdt relaxter. Met zo’n diesel hoef je nooit hoog in de toeren te jagen. Sterker nog, vaak zet ik op de Autobahn gewoon de pook in zijn 7 of 8 en kachel ik met al het koppel door.
Mijn vorige auto’s heb ik allemaal technisch aangepakt en bij de 330d was dat niet anders. In eerste instantie moest de auto goed zijn, daarna zou ik verder kijken naar upgrades. De belangrijkste voor mij was het aanpakken van het onderstel. Ik was zelf niet te spreken over de adaptieve dempers van de 330d. Ja, je merkt het verschil wel en op zich doet het wat het zegt, maar niet voldoende. In Comfort vond ik ‘m niet echt comfortabel en in Sport was er naar mijn beleving weinig sportiefs aan. Wel reed de auto prettiger in sport, maar dan is de besturing kunstmatig zwaar en de gaspedaalrespons veel te hyperactief. Dus liet ik ‘m in Comfort staan.
Installatie Cobra Evo S schroefset
De oplossing vond ik bij Cobra Suspension, een Nederlandse specialist op het gebied van veren en onderstelsets. Voor de 330d waren er diverse keuzes en ik ben voor de Cobra Evo S gegaan bij Jeffrey en Howan van PSR Parts in Woerden. Dat is een schroefset die je in hoogte én in hardheid kunt instellen. Dat is ideaal, want dan kun je het onderstel aanpassen aan de omstandigheden.
In alle gevallen was het een enorme vooruitgang ten opzichte van wat BMW standaard heeft gemonteerd. Er was zoveel meer rust in de auto. Oneffenheden werden veel beter opgevangen en het misselijkmakende nadeinen was ook weg. In bochten lag de auto ook veel kalmer. Hierdoor werd het lekkerder om lange stukken ermee te rijden. Veel minder vermoeiend en een stuk relaxter.
Zeker voor gebruik op openbare weg is de Cobra S een absolute aanrader. Echte tuningfreaks of trackday-helden kunnen beter voor de meervoudig instelbare Cobra Evo R gaan of een toffe set van Öhlins of AST, maar dit is voor 99% van de gebruikers een enorme vooruitgang van het spul dat BMW zelf durft te monteren. Martijn zegt altijd wel ‘elke auto wordt beter van 100 pk extra’, maar in principe geldt ook ‘elke auto wordt veel beter van goede schroefset’. Maar ja, dat zegt Martijn dan ook geregeld.
Autec Winterbanden op de BMW 330d
Nog een aanpassing: de winterbanden! Er zat een set Continental winterbanden bij met 17 inch Autec AP velgen. Bijzonder? Neuh, maar wel gewoon keurig. Het is typisch Duits, om eenvoudige wieltjes te kiezen. Liever een nette set Autecs met TUV dan die Imitatierommel die je hier in Nederland veel zit. Met de winterbanden kwam ik wel achter een van de USP’s van de 330d: het verbruik! Als je een beetje normaal reed, haalde je met gemak 1.000 km op een tank. Mijn record stond op 1.180 kilometer op één tank. En ja, met een viercilinder kan het nog zuiniger, maar dan hoor je voorin die nagelaar en zo’n zescilinder draait verhoogd stationair. U begrijpt: 3 Serie, die ZF 8HP-transmissie en N57D30-motor zijn een geweldig combinatie.
Maar waarom heb ik hem dan toch weg gedaan? Nou, dat had eigenlijk te maken met financiën en iets moois dat voorbij kwam. Dus ik moest de 330d wel verkopen om in aanmerking te kunnen komen voor ‘iets anders’. Dus zette ik de 330d te koop en ging ik wachten. Helaas was die andere auto vrij snel verkocht. Ik ‘vergat’ alleen mijn advertentie eraf te halen. Met een schuin oog was ik toch weer aan het kijken naar E91’s en aparte Alpina’s. Of een leuke Seat Leon Cupra. En ik heb altijd nog een Mercedes-Benz E-Klasse Coupé willen hebben. Of misschien toch een Audi A5 Cabriolet voor de zomer. En waarom niet een keer een Jaguar XE of Alfa Giulia uitproberen? Keuzes, keuzes, keuzes.
LAATSTE PRIJS!!!
Dus de auto stond al die tijd te koop. Aan het begin kreeg ik wat reacties ‘LAATSTE PRIJS’ en ‘8000 EURO KOM IK VANDAAG HALEN’ of van die verkoopservices die verkoop voor je willen doen. Pfff. Geen zin in. Totdat ik enkele weken later een bericht kreeg van Autobloglezer Chris. In eerste instantie of hij mij niet stoorde in verband met de Dag Des Heeres (zondag). Hij was op zoek naar een dergelijk uitgevoerde BMW 330d Touring. Chris had al een behoorlijk wagenpark met diverse BMW’s, waaronder een hele toffe 130i M Sport en E39. Hij zocht zelf een relatief moderne daily voor de lange afstanden. Tja, dan is die 330d de ideale metgezel.
De afspraak en proefrit waren snel gemaakt en de deal was snel beklonken. Qua prijs waren we er vrij snel uit. Wat hij maximaal wilde bieden was wat ik er minimaal voor wilde hebben. Dus de onderhandeling ging vrij voorspoedig. Uiteraard met een volle tank. Ik vind een lege auto meegeven echt zó gierig. Ben je aan het onderhandelen over een auto, laat je de tank leeg. Enfin, zo gezegd zo gedaan. Gevoelsmatig ging het wel heel erg snel snel. Van ‘oh ja, de auto stond nog te koop’ naar ‘hij is nu echt verkocht’.
BMW 330d Einde duurtest
En zo kwam er toch – veel sneller dan verwacht – een einde aan de 330d duurtester. Wie tussen de regels doorleest zal wellicht twee vragen hebben. Ten eerste: wat rijd ik nu? Nou, zolang ik nog geen vervanger heb, leen ik de 116d van mijn pa. Die auto gebruikt hij toch niet en is te mooi te laten staan. Ten tweede: waarom heb ik überhaupt de 330d dan verkocht als er niets anders voorbij kwam? In eerste instantie was dat niet helemaal de bedoeling namelijk. Het bleek dat de nieuwe eigenaar een minimaal zo grote autofanaat is en bijzonder zorgvuldig met zijn auto’s omgaat. Dus ik wist dat de auto terecht kwam bij een goed adres.
En ja, ik had nog een heel lijstje met modificaties op de planning staan, maar daar kwam het niet van. Persoonlijk vind ik ook niet dat de F31 er veel nodig heeft. Dat onderstel is echt een aanrader om aan te pakken. De motor en bak zijn geweldig en een briljante combinatie. Zuinig, soepel en snel. Wat dat betreft gaat de T-224-BS verder waar die heel erg goed in is: heel veel lange afstanden afleggen in verrassend weinig tijd. Het waren 25.000 geweldige kilometers!
Meer in deze serie:
- We kopen een dieselbeuker!
- We halen een 3 Serie uit Duitsland
- BMW 330d Update
- We verlagen de BMW 3 Serie!
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- BMW 330d (F31) Touring van WillemE
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW M135i (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- BMW Z4 sDrive35i van Machiel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Lexus RX 500h duurtest
- Lync & Co 01 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- MINI Cooper S van WillemE
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Tesla Model S van Nicolas
- Volkswagen Golf V GTI van Loek
kniesoor zegt
Ben toch benieuwd wat er niét aan de oto beviel, waardoor-ie al weer zo snel weg moest 🤔
vetnek zegt
Bezit van de zaak..
Lekker verder kijken naar ander mooi spul en nu snel de trekker over kunnen halen met het € in de hand.
willeme zegt
@amghans:
Er was eigenlijk niets mis mee. Technisch was ‘ie erg goed en beviel verder de 330d uitstekend. Ik had er zo nog een paar jaar aan vast kunnen plakken. Sterker nog, als een koper zich niet gemeld had, hadden we ‘m nog gehad. Het is ook een beetje dat ik weet dat ‘ie nu erg goed terecht gekomen is (ook nog eens in de buurt).
Het is meer een kriebel voor iets anders waarbij ik niet alles kan verklappen voor het volgende Autoblog Garage-artikel ;-)
rollingstoned zegt
Hopelijk wordt het een Giulia ofzo ;-)
jaapiyo zegt
Ik denk dat het een Duitse dieselbeuker wordt.
schreute01 zegt
Als een koper zich niet gemeld had, hadden we ‘m nog gehad. Duhhhhh.
Johanneke zegt
Ieder zijn ding eh, maar moet je niet een keer tevreden zijn met wat je hebt? Misschien zie ik het helemaal verkeerd, ik ken je natuurlijk helemaal niet, maar zie in mijn eigen omgeving ook af en toe mensen die echt gehersenspoeld worden door alle reclames en al het moois dat er is. Hebben al een dikke oled TV, maar je ziet dat het knaagt aan ze dat er een beter model is en ja hoor daar kopen ze het nieuwe model weer omdat ze gewoonweg geen rust in de kop hebben totdat ze de nieuwste hebben. Koopziek gemaakt door alle reclame en alle social media waar iemand het altijd beter heeft dan jijzelf.
Kan ook helemaal niet van toepassing zijn hier, maar ik denk enkel, wat een geweldige wagen zo’n 330d als je kilometers maakt, en toch weer zoeken naar iets anders, why. Wat heb je nog meer nodig.
petert zegt
Hij werkt voor een bedrijf waar hij moet schrijven over auto’s, dan snap ik best dat je ziet wat er allemaal te koop is en dat het handig is om iets te hebben om over te schrijven. Daarnaast denknik dat er veel andere mensen zijn die over dezelfde auto’s nadenken, dan is het voor ons leuk als hij er over schrijft en een eventuele vergelijking kan maken.
willeme zegt
@4G63:
Jazeker! Ik was er heel erg tevreden mee! Ik heb een Philips 65″ LCD televisie die ik 5 jaar geleden in de uitverkoop heb gekocht voor 650 euro en die heb ik nog steeds. Nog altijd heel erg blij mee ;-). Ik volg bijna geen social media (behalve voor werk natuurlijk) dus dat scheelt wellicht ook :-D. Die druk van KOPEN KOPEN KOPEN ervaar ik niet echt. Maar, als iemand echt heel erg blij is met zijn auto, dan kan dat aanstekelijk werken (zoals de Eend van @michel of de Mercedes E350 van @bart1976). En dan ga ik ook weer op Mobile.de zoeken ;-).
Johanneke zegt
Haha ja ik zie ook constant auto’s die ik wil hebben, dat is waar. Wil alleen eerst mijn huis afbetalen (ben al bijna op de helft na 5 jaar nu) dus dat doel houdt mij met beide benen op de grond.
Plus, mijn auto’s zijn geen ene drol waard dus te koop zetten levert toch niks op 😉 denk dat ze alle 3 bij elkaar 5000 euro waard zijn.
Benieuwd wat je gaat kopen! Persoonlijk lijkt het mij lastig om zo’n 330d te overtreffen, zonder echt serieuze knaken uit te gaan geven.
Dutchdriftking zegt
@johanneke: Je hebt bizar lage rente en mag 30 jaar doen over afbetalen. Ook heb je de eerste 15 jaar een enorm belasting voordeel. Waarom zou je in hemelsnaam versneld aflossen?! Je kan dat budget toch veel beter gebruiken voor verlagen van de energie rekening of in aandelen stoppen? Dat rendeert veel beter lijkt mij.
Johanneke zegt
Energierekening is al zeer laag, daar valt weinig meer aan te doen. Dak ligt al vol panelen, cv was nieuw toen ik het huis kocht, dus die blijven we nog even gebruiken.
Het is gewoon de grootste opslag en zekerheid die ik mijzelf kan geven. Gaat 900 euro per maand schelen als ik eraf ben. Uiteraard kan je op de beurs meer geld maken (ik beleg ook overigens), maar eerst wil ik het huis bezitten. Dat is stap 1 naar een vervroegd pensioen en ultieme zekerheid.
Heb overigens wel mazzel gehad ja. Gekocht voor 245, nu meer dan 4 ton waard. Lage rente. Maar ook met lage rente betaal je zo maar 50k aan rente. Goedkoper om die niet te betalen. Dus ram zo’n 20k per jaar van de hypotheek af. Afgelopen jaar een kleine erfenis gehad, toen was het wat meer.
V8Vantage zegt
Niets is goedkoper/fijner dan geen hypotheek! Goed bezig @Johanneke!
vetnek zegt
Goed verhaal op Autoblog
rogerzz zegt
Meh, zijn prioriteiten zitten alsnog wel snor. Liever iemand met een Galant en een half-afbetaald huis dan een gehuurde A45 AMG die stoer doet met geld wat hij niet heeft.
En inderdaad, waarom zou je een 330d wegdoen waar je blij mee bent. Als iemand een realistisch bod doet op mijn auto zal ik het waarschijnlijk afwijzen. Dan zou ik dezelfde terugkopen met minder kilometers, waar ik vervolgens een paar duizend euro op toeleg, met het idee dat minder kilometers beter is. Want als je iets wegdoet, moet het wel vervangen worden door iets beters, en ik kan niet gek veel bedenken wat ik liever zou hebben dan een (in zijn geval) 330d station.
Dutchdriftking zegt
Lagere maandlasten is altijd fijn, Maar als je nu al op de helft ben, is het dan niet een beter idee om te gaan kijken voor een (hypotheek) tweede huis? Als het mogelijk is om er een klein appartement of studio bij te krijgen welke je kunt verhuren dan ga je toch veel harder? Met de huidige huurprijzen dan kan deze huur een groot deel van de hypotheek voor beide woningen bekostigen. Dan kan je daarna versnelt aflossen, en heb je een passieve vorm van inkomsten. Dat is denk ik dé sleutel tot vervroegd pensioen.
bunnylebowski zegt
@johanneke mijn advies zou ook zijn om het lekker in een extra aandelen mandje te stoppen. Maar snap het gevoel van vrijheid wel. Goed bezig
racerx zegt
Ik ben benieuwd welke auto je heeft doen bewegen deze 330 te koop te zetten, degene die verkocht was voor je de F31 kwijt kon.
Jammer man, vond het een prachtige auto in een fraaie uitvoering. Ongetwijfeld ga je daar nog wel een keer spijt van krijgen… afhankelijk van wat ervoor terug komt. Ik lees dat je naar E91’s hebt zitten kijken: die sturen inderdaad wel beter, maar mijn ervaring is dat wanneer je eenmaal gewend bent aan een nieuwe generatie een oudere toch als een stap terug voelt. Al met al zonde maar hey! Op naar de volgende 👌🏼
willeme zegt
@racerx: ik heb even een rondje in de 330d E90 van @jzaero mogen rijden en dat was wel een eyeopener. De F31 is veel comfortabeler en relaxter, de E90 heeft dat directe (moet je ook maar van houden he). Terug naar een oude generatie zou ik helemaal niet erg vinden. Ja, mijn omgeving zou denken dat het minder goed met mij gaat, maar als het een mooi exemplaar is. Vergeet niet, dat als iemand een perfecte Audi A5 3.0 TDI uit 2008 heeft in donkerblauwe met bruin leer dat ik op zoek naar redenen ben om zo’n aanschaf te rechtvaardigen :-D.
racerx zegt
Dat is ook een erg fraaie auto! Eerste generatie is nog steeds de mooiste, kennis van me heeft al jaren een S5 van die generatie. Blijft mooi.
Wat een ander van me denkt zal me worst wezen (anders had ik ook geen knalrode Ducati die ‘enige’ compensatie doet vermoeden), maar ik vind het vaak toch een stapje terug als het om o.a. gebruiksgemak en interieur gaat. Daar kijk je toch het meeste tegenaan. Ik zou daarom mijn F11 voor geen goud om willen ruilen voor de E60 die ik hiervoor had, ondanks dat dat een hele fraaie 540i was in de juiste spec en ik het nu met een 523i moet doen (wel stage 1). E60 stuurde wel lekkerder overigens.
bunnylebowski zegt
Leuk om te lezen, het kriebelt gewoon altijd. Echt een afwijking , maar wel een leuke en vooral herkenbare afwijking.
Een Alpina dus als opvolger ? ;-)
willeme zegt
@bunnylebowski: Dat zou heel erg mooi zijn, maar die was helaas vrij snel verkocht… Maar misschien komt er iets anders moois voorbij!
bunnylebowski zegt
@willeme u vraagt wij draaien… toevallig bij m’n ‘eigen’ BMW specialist een alpina b5s e60 die echt nét online is gekomen.
een van de minst gewilde vijf series in een obscure alpina verpakking. Dit schreeuwt jouw smaak ;-). Alleen een heel saai zwart interieur met aluminium lijsten..
https://www.gerritjonkers.nl/occasions/alpina/b5s/6717045
Dutchdriftking zegt
Tja dit is ergens wel jammer. Ik had graag nog heel veel over de 330d gelezen. Maar de Giulia komt vast snel, dan gaan we lekker daar van genieten 😎
marcomanta zegt
Klinkt bekend, je verkoopt je auto opeens en wat is de volgende. Mooi verhaal!
alcantara zegt
Ik vind raarrr, zo snel auto’s verkopen zeker als je er ook nog flink geld in stopt voor upgrades. Maar ieder zijn ding natuurlijk. Er waren toch ook nog een witte Audi en E91 in het spel, of zijn die ook al verkocht? Ik hou het allemaal niet meer bij, Gelukkig is de F20 zo te zien wel een blijvertje. Die van mij blijft ook nog wel even tot hij uit elkaar valt. Compact, rwd, handbak en een goede 200pk. Meer heb je niet nodig om lekker een beetje te boenderen.
willeme zegt
@alcantara: die witte stationwagons zijn helaas beide al weer verkocht :-)
shibby zegt
Ik ben vooral welke kleur de nieuwe Alfa van @willeme heeft :-)
willeme zegt
@shibby: Verde Montreal heeft mijn voorkeur (maar nog buiten budget ;-)).
AC zegt
Jammer en begrijpelijk tegelijk. Ik haalde altijd upgrade inspiratie uit je verhalen, dus handig als het weer een BMW wordt :). Maar er is veel meer moois, benieuwd wat het gaat worden!
991TurboS zegt
Vraag me af hoe een 330i sneller is dan een 330d? Qua snelheid scheelt het helemaal niks. Enige waarin die sneller is, is het legen van de tank. Dus de 330d is sneller.
willeme zegt
@911TurboS: op hoge snelheid loopt een 330i ietsje sneller door. Bij normaal gebruik is de 330d sneller. Het is alleen boven de 200 dat een 330i fractioneel sneller is.
mc96 zegt
@ willeme; Is een G31 met een dikke diesel niet iets voor jou?
pignon zegt
Van mij mag Willem iedere maand een nieuwe auto kopen. Levert leuke verhalen op!
seatleon zegt
Het aankoopadvies van vorige week is hiermee dus ook verklaard;)
raspaardje zegt
Onverwachte wending, deze verkoop!
En zou het zo maar kunnen zijn dat deze 3 gisteravond ook op de Autobahn aan het vlammen was?
Oopelkadet zegt
Via MP Willem? Erg knap, een diesel in NL verkopen. Ik vraag me af hoe ik dat straks met mijn F31 320d ga doen. Ik ga nog zeker voor de G21 330d, én zet daar gelijk een KW DDC onderstel op. Ivm toekomstige emigratieplannen alleen nog kijken of ik nog een jaartje kan wachten. Scheelt een hoop BPM gedoe. Ik blijf diesel fantastisch vinden. Koppel, cruisen…voor veel kms en lange afstanden echt heerlijk.
racerx zegt
Klinkt goed, waar gaat de (enkele) reis naartoe?