Le Dakar is ten einde en de 47-jarige Stéphane Peterhansel neemt de overwinning mee naar Frankrijk. Hij was in zijn MINI ALL4 Racing van het X-Raid-team de uiteindelijke eindbaas.
Peterhansel is een Dakar-routinier. Zes keer won hij de rally per tweewieler, dit maal mocht hij twee weken lang zandhappen over een Zuid-Amerikaans parcours van zo’n 4.000 kilometer in een opgekalefaterde MINI. in de auto-categorie was het vooral een tweestrijd met de buggy’s van van Redbull Qatar, maar die lieten het op het betrouwbaarheidsvlak afweten. De buggy’s van het energiedrankje begonnen echter wel kneitergoed aan de rally; van de eerste zes etappes wisten coureurs Nasser Al-Attiyah en Carlos Sainz er vijf op naam te zetten. Technische problemen zorgden echter voor een vroegtijdige uitschakeling, waarmee de weg vrij was voor Peterhansel om zijn elfde Dakar-overwinning te pakken. De Amerikaan Robby Gordon faalde jammerlijk met zijn Hummer na een koprol te hebben gemaakt, waardoor hij veel tijd verloor en niet meer dan een 14e plaats in het klassement wist te pakken.
Auto’s
1. Stéphane Peterhansel (MINI)
2. Giniel de Villiers (Toyota)
3. Leonid Novistkiy (MINI)
De tweewielerstrijd werd door Fransman Cyril Despres gewonnen op zijn KTM. De eindzege van de 39-jarige coureur kwam zaterdag in de slotrit tussen La Serena en Limache, op 150 kilometer van hoofdstad Santiago de Chili, niet meer in gevaar. Hij eindigde met een 10:43 voorsprong op de Portugees Ruben Faria, eveneens een KTM rijder. Hoogst genoteerde Nederlander: Frans Verhoeven, met een negende plek in het eindklassement.
Motoren
1. Cyril Depres FRA (KTM)
2. Francisco Lopez (KTM)
3. Ruben Faria (KTM)
Bij de quads was het de Argentijnse Marcos Patronelli die overheerste. Hij werd op de voet gevolgd door Ignacio Casale, maar gaf de koppositie vanaf dag 2 niet meer uit handen. Eigenlijk was het vooral een Yamaha-overwinning, want ook de nummer drie Rafal Sonik reed door het Chileense landschap op een Japanse vierwieler.
Quads
1. Marcos Patronelli (Yamaha)
2. Icnagio Nicolas Casale (Yamaha)
3. Rafal Sonik (Yamaha)
De laatste dag van Le Dakar 2013 vormde voor Gerard de Rooy de ultieme poging om zijn IVECO Trakker alsnog de top drie van het eindklassement in te rijden. Het doel: een vijftal minuten goedmaken om alsnog een podiumplek en het brons te pakken. Maar helaas, het blijft dit jaar bij een vierde plaats in de eindrangschikking. Een schril contrast met zijn overwinning van vorig jaar. Dit jaar waren de Kamazjes uit Rusland net iets sterker, wat wel blijkt uit de top drie. Debutant en landgenoot (alhoewel, Twente…) René Kuipers eindigde op een negende plaats.
Trucks
1. Eduard Nikolaev (Kamaz)
2. Andrey Karginov (Kamaz)
3. Ayrat Mardeev (Kamaz)
Samenvatting op de JijBuis hieronder:
En een zooitje foto’s van het zandracefestijn. Tot volgend jaar dan maar.
Oh, en voor de liefhebber; de topicfoto staat HIER in het groot (2304×1536), mocht je nog een zanderige wallpaper zoeken.
dennisr zegt
Veel te weinig van gezien.. het enige was af en toe dat half uurtje om 6 uur ofzo..
Had er wel uren naar kunnen kijken..(mits er een beetje pech en actie is natuurlijk)
Megakix zegt
@dennisr: bijna iedere avond gekeken…tussen 22:30 en 23:30…nice nice
dennisr zegt
@Megakix: Ja ik zocht eigenlijk een zender waar wat langere uitzendingen waren.. dat je er bijv. zaterdagmiddag even lekker voor kunt zitten.. volgens mij voorgaande jaren ook gehad.. of ik herinner het me totaal verkeerd :P
rufctr01 zegt
@dennisr: je hebt gelijk! Veel te weinig op tv geweest. Als het maar dat kutvoetbal is dan hebben de zenders er wel tijd voor.
jrk68 zegt
@rufctr01:
2 uur per dag op RTL 7 vind ik niet echt weinig, gezien het feit dat het geen voetbal is.
Verder kon je de livetiming checken op Dakar.com
Megakix zegt
@dennisr: die ‘live ritten’ staan mij niet bij…althans, die paar voorgaande jaren toch ook niet (?). Maar goed, van zulke rallys krijg je meestal te weinig te zien. Op zaterdagmiddag heb / had je Rallyreport; op zich leuke beelden, maar er zat altijd een irritanteling doorheen te ratelen, zodat ik dat programma maar ben ontweken verder.
alcantara zegt
Op 47 jarige leeftijd zelfs, het bewijs dat je geen topatleet hoeft te zijn om Dakar te winnen.
sir_smokalot zegt
@alcantara: Dat is te kort door de bocht. Ga er maar van uit dat deze mannen fitter zijn dan jij en ik. Ook Carlos Sainz (50) kan ’t nog prima aan, maar hij had pech.
’t is wel zo dat routine (en goed materiaal) je een eind brengt.
RazorHead zegt
@alcantara:
denk dat een van de grote redenen dat hij het nog kan, ook komt door zijn ervaring. Hij draait al zo lang mee. En die mens zijn fysiek is waarschijnlijk nog beter dan de uwe ;) heb tijdje terug een artikel over hem gelezen, die man traint als een beest en laat zoals Loeb/schumacher niks aan het toeval over en analyseert constant alles van gegevens.
Alwood zegt
Echt zuur voor Gerard maar met de turbo-problemen krijg ik toch weer de indruk dat Kamaz echt betere trucks maakt. Niet centenknijpen op de kleinste onderdeeltjes maar gewoon alles heel erg sterk maken.
Volgens mij geen noemenswaardige technische problemen bij Kamaz ondanks dat een aantal héél hard afgetrapt zijn. Overdimensioneren begrijpen ze daar gelukkig nog wel. Prachtig. Had Gerard de overwinning uiteraard gegund.
Alwood zegt
Dat bedoel ik dus in het algemeen. Kamaz heeft standaard al onverwoestbare onderdelen. Iveco niet. Daarom wordt veel aangepast maar de turbo-klemring zal wel standaard zijn. Zonde als zoiets je 1,5u kost aan het einde van de dag.
gerbie zegt
@Alwood: Maar de rooy had zonder die kapotte O-ring om de turbo slang wel de dakar gewonnen met ruim een half uur. Want alleen door dit grote tijdverlies hoefden de kamazzen niet meer zo te trappen. Anders waren die ook goed kapot gegaan, net als vorig jaar.
Alwood zegt
@gerbie: maar dat komt denk ik ook door de kwaliteiten van Gerard. Wel een erg goeie chauffeur. Dat was Chagin ook maar de huidige Kamaz-rijders zijn volgens mij iets minder snel en/of ervaren.
gerbie zegt
@Alwood: Je kunt gewoon zeggen dat de laatste jaren het erg dicht bij elkaar ligt. Chagin was een grote coureur net als Gerard, maar bijvoorbeeld Hans Stacey is ook een goede rijder, alleen jammer van dat ene ongelukkige moment.
desjonnies zegt
@Alwood:
Dus daarom heeft het oost-europese dievengilde jarenlang juist Iveco’s gepikt om in oost europa te verkopen?
Spaghetti Macks zijn gewoon goede vrachtwagens.
En die oostblokkers pikten juist iveco’s omdat die erom bekend staan een goed ochtend humeur te hebben bij vrieskou!
dakarbemo zegt
@Alwood: Vergeet ook niet dat alle Kamaz teamleden dat als een full time baan hebben. Dat terwijl alle nederlandse deelnemers de Dakar “erbij” doen. Natuurlijk word er wel veel getraind maar het is niet hun beroep. De Nederlanders presteren gewoon enorm goed ten opzichte van de top
Megakix zegt
@Alwood: nah, vorig jaar was onze hollander de winnaar…
justaminifan zegt
MINI hè, logisch!
Alwood zegt
@justaminifan: BMW bedoel je. Of stopt MINI tegenwoordig 3 liter turbo zescilinder diesels in de countryman?
gerbie zegt
Waarom heb je zoweinig, zegmaar niets, geschreven over de Nederlandse deelnemers. Bij de auto’s hadden we lange tijd uitzicht op een top10 plek. Bij de trucks zijn er 5 nederlanders bij de eerste 10, en10 bij de eerste 20. Maar over dit alles meld je niets, jammer.
OT: Leuk om te zien dat dit jaar bij alle onderdelen nederlanders meekonden met de absolute top. Dus hopelijk volgend jaar meer mooie resultaten.
alcantara zegt
@gerbie: Trucks tellen niet, het is hier geen truckersblog.
gerbie zegt
@alcantara: onzin natuurlijk, want dit laat het hard van iedere autobloggert ook gewoon sneller kloppen. Kijk maar bij de pre-proloog waar de trucks het meeste spektakel geven. Ze rijden trouwens ook gewoon als auto’s tegenwoordig, dus echte vrachtwagens mag je het niet meer noemen.
xiran zegt
@gerbie: alleen het gewicht is x10
gerbie zegt
@xiran: Ruim 8 ton idd. Maar wel ruim 800 pk en 3500 Nm
Megakix zegt
@gerbie: Autoblog.nl = nieuws van de straat ….is dus niet nieuws uit een voorgeasfalteerd F1-zielig-circus of nieuws vanuit een zandbak…toch ?
sjaakk zegt
@Megakix: Dan zal je hier weinig nieuws meer vinden omdat ze genoeg tips krijgen en of dingen vinden op het internet. Dat zal dus betekenten dat ze alleen maar auto revieuw plaatsen en dus ook niet van een beurs, dat is namelijk binnen en niet op de straat. Dus je bent gewoon bullshit aan het lullen. Autosport is ook nieuws. Het is ook vrachtAUTO dus ja dat telt ook. Hij geeft een tip voorwat extra info, ik geef hem gelijk. Ik zelf was wel benieuwt naar wat de nederlanders gedaan hebben.
jrk68 zegt
@sjaakk:
Laat onverlet dat er niet veel research is gedaan naar wat de nederlanders wel gepresteerd hebben. Frans Verhoeven won bv een etappe bij de brommers.
Persoonlijk heb ik erg meegeleefd met Tim en Jurgen die ondanks alle tegenslagen met het materiaal toch de rally uitgereden hebben met hun buggies.
Ok, ze deden niet mee om de prijzen, zelfs niet in hun T3 klasse maar het gros hier had het allang opgegeven.
sjaakk zegt
@jrk68: Tja ik geef zo ook gelijk dat ze uitrijden. Je bent best wel lang van te voren bezig met voorberijden. Als het dan eventjes niet lukt dan maar opgeven is zwak. Het is toch je doel om in zo`n uitputtings slag de finish te berijken. Niets meer dan respect voor het uitrijden.
Megakix zegt
@sjaakk: ben zelf een prima liefhebber van de Dakar. Maar het geëikel over coureurs en ‘lijstjes’ van wie de meeste mazzel had tijdens een bepaalde rit…dat is geen autonieuws kerel. Evenals (dus) het sneue F1 gebeuren.
Kortom, schoenmaker blijft bij uw leest; auto’s op / van de straat. Zo was er laatst een artikel over de volgauto’s in de wielerkoers; prima toch ! Maar voor wedstrijdsverslagjes ga je maar naar de fanboysites dunkt me.
sjaakk zegt
@Megakix: Het is autosport met straat auto`s en of techniek wat in straat auto`s terecht komt. Tja aangezien het artikel hier geplaatst word betekent het dat er wel vraag naar is en dat andere mensen het wel interreseerd. Ik zelf ben niet eentje die de dakar op de voet volgd. Maar ben wel benieuwt hoe het een beetje gegaan is en of er opmerkelijk dingen gebeurt zijn. De F1 kijk ik dan wel weer altijd.
xiran zegt
@Megakix: je hoeft het niet te lezen, ik zou veel meer op autoblog willen alleen nemen ze de middenweg. Niet teveel en alleen de belangrijke feiten.
jrk68 zegt
@Megakix:
Ik zie liever dit soort artikelen dan die rappers gossip.
baasbas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bmwe46csl zegt
Peterhansel is baas
Alwood zegt
Ook leuk: als Riwald en Van Loon volgend jaar nou 1 monster-team vormen…
Megakix zegt
Stephan Peterhansel…heeft er iemand een ‘bekende’ die een méér debiele achternaam heeft ? :)
bungabungastig zegt
@Megakix: Stéphane, eerst voornaam goed leren schrijven.
Megakix zegt
@bungabungastig: true…true…vreemd dat je @ricardo niet gewezen hebt op zijn foute spelling dan…
ricardo zegt
@Megakix: True! Gefikst. ;)
anakiet zegt
@Megakix:
Pal Anders Ullevalseter ?
Blijf je ook nog bij Dakar ;)
Megakix zegt
@anakiet: damn…. ^^
MAB zegt
@ricardo: Bedankt voor de wallpaper!
VeniVidiVici zegt
Die Kamaz-jes waren helemaal niet beter of sterker! de Rooy had gewoon ontzettende pech toen zijn turboslag eraf geklapt was en na meer dan 1 uur er eens iemand langs kwam die zo’n slang bij had. Die wachttijd heeft hem de overwinning gekost, PUNT!
jrk68 zegt
@VeniVidiVici:
Sorry hoor, maar ik vind het knap knullig van zo’n profesioneel team dat ze dat onderdeeltje niet bij zich hadden. Zeker als je weet dat je service de dag ervoor uit de wedstrijd gecrashed is. De kosten zijn het niet en het is een gevoelig onderdeel.
Alex_79 zegt
@jrk68: Dat hadden ze wel, het probleem was dat de snelle assistentietruck van Jo Adua de etappe ervoor gecrasht was. Ze moesten alles dus over drie trucks verdelen (De Rooy zelf, Biasion en Kuipers) en wat niet paste ging in de servicetruck. Daar lag dus dat reserveonderdeel pook
jrk68 zegt
@Alex_79:
Ja duh, dat zeg ik toch….
Alleen hadden ze het geen van 3en het bij zich en heeft Eimbert Timmermans hem uiteindelijk geholpen.
VeniVidiVici zegt
@jrk68: Helemaal mee eens! Essentiële onderdelen moet je gewoon als rijder zelf meenemen. De turbo zelf en de random onderdelen sowieso aangezien dat een zeer gevoelig, maar mega belangrijk onderdeel is!
Maar goed elke Dakar leer je weer bij, zo ook Gerard de Rooy. Dus volgend jaar pakt hij de Kamaz-jes gewoon weer in! :-)
dakarbemo zegt
T hele spul moet terug naar Afrika, terug naar de etappes waarbij in de top 3 verschillen ontstonden van 30 minuten. Het is maar een beetje een slap aftreksel geworden daar in Zuid Amerika. De bedoeling was ooit dat er geen mens aan kon komen, nu komt 2/3 aan.
Er worden te veel stages afgelast vanwege het weer.. Laat die mannen toch een enorm zware rally rijden, dat is de hele bedoeling van een Dakar. Natuurlijk zal t nu ook zwaar zijn geweest maar als je die Afrikaanse Dakar rally beelden terugkijkt…
vwally zegt
Had mezelf voorgenomen om dit jaar te gaan kijken. Helaas niet van gekomen. Dan maar volgend jaar ;)
jrk68 zegt
Nu we het toch over rally’s hebben, Loeb heeft de Monte Carlo weereens gewonnen. En ere wie ere toekomt, Ogier werd 2de met de Polo voor Sordo met een DS3.
Hubert zegt
Niemand aangekomen in Dakar en toch een winnaar?
pier zegt
Debutant en landgenoot (alhoewel, Twente…)
Ok dan zijn Kuipers, Wevers, ten Brinke, Huzink, ten Harkel toch allemaal Duitsers volgend jaar? :P Ondanks de pech binnen het Riwald team toch trots op de boys uit het Oosten :)
sir_smokalot zegt
Mooi laten lullen. Nagenoeg alle Nederlandse inbreng kwam dit jaar weer uit ‘de provincie’. Brabant en Twente zijn hofleverancier.
dakarbemo zegt
T hele spul moet terug naar Afrika, terug naar de etappes waarbij in de top 3 verschillen ontstonden van 30 minuten. Het is maar een beetje een slap aftreksel geworden daar in Zuid Amerika. De bedoeling was ooit dat er geen mens aan kon komen, nu komt 2/3 aan.
Er worden te veel stages afgelast vanwege het weer.. Laat die mannen toch een enorm zware rally rijden, dat is de hele bedoeling van een Dakar. Natuurlijk zal t nu ook zwaar zijn geweest maar als je die Afrikaanse Dakar rally beelden terugkijkt…
Alex_79 zegt
@dakarbemo: In Argentinië werd idd aardig wat geneutraliseerd, misschien maar overslaan volgend jaar, want Peru en Chili gingen wel goed.
Afrika gaat denk ik pas gebeuren als de lokale overheden hun problematiek met Al Quaida opgelost hebben. Marokko is redelijk veilig, maar voor de rest is er in alle landen die tussen Parijs en Dakar doorkruist kunnen worden wel iets aan de hand:
– Mauretanië: Al-Quaida kampen en Toearegs die al eerder voor losgeld deelnemers probeerden te ontvoeren
– Mali: moslimextremisten die het land willen overnemen en Franse troepen die dat proberen te voorkomen
De route die ze een keer naar Egypte hebben gekozen zou kunnen, maar Algerije, Tunesië, Libië en Egypte kampen nog altijd met de naweeën van de Arabische lente. Daarbij heeft de ASO in Zuid-Amerika precies gezochten wat ze vonden. Meewerkende overheid, grote schare fans, mooie plaatjes van de Chileense en Peruaanse duinen voor Eurosport.