In de eerste maand van 2015 werden er 47.946 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 44.368 in dezelfde maand vorig jaar. Dat is een welkome plus van ruim 8 procent.
De Nederlandse autoverkoop kende een fikse dip het afgelopen jaar, bijna net zo erg als 2009 en een niveau dat verder voor het laatst in 1969 werd gehaald… Gelukkig lijkt er zonneschijn te komen na de regen, de eerste maand van 2015 noteren de verkopen een mooie plus van 8.1 procent. Het is nog even afwachten op de groei in de rest van het jaar, maar het begin is er. Overigens is marktonderzoeker Aumacon gematigd positief, januari was ‘vroeger’ de drukste maand bij autodealers omdat mensen graag een model van het nieuwe modeljaar wilden. Nu de overheid elk jaar de regels omtrent gunstige bijtelling en wegenbelasting versoberd, haasten mensen zich juist in december naar de dealer en is januari een matige maand.
Volkswagen voert de ranglijst aan en weet ruim twee keer zoveel auto’s te verkopen dan nummer twee Renault. Daarmee zijn bijna één op de vijf nieuwe auto’s dit jaar afkomstig uit Wolfsburg.
Positie | Merk | Aantal registraties | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 9.197 | 19,2% |
2 | Renault | 4.450 | 9,3% |
3 | Peugeot | 3.561 | 7,4% |
4 | Toyota | 2.822 | 5,9% |
5 | Ford | 2.578 | 5,4% |
Ook als we kijken naar de populairste modellen dan wordt de lijst aangevoerd door Volkswagen. Opvallend is dat de relatief oude Up! de lijst aanvoert, voor de Polo en de Golf.
Positie | Model | Aantal registraties |
---|---|---|
1 | Volkswagen Up! | 2.979 |
2 | Volkswagen Polo | 2.535 |
3 | Volkswagen Golf | 2.145 |
4 | Renault Clio | 1.805 |
5 | Peugeot 108 | 1.576 |
sr20det zegt
Groei?!? uitgezonderd de kop van n-h dan zeker? Wat een k*t maand was het bij ons..