Volkswagen heeft een probleem met haar TSI-Motoren, en dan met name de distributieketting. Een toch wel cruciaal motoronderdeel dat een autoleven mee moet gaan, maar dat blijkt bij veel modellen niet het geval. We zochten contact met VW-importeur PON om eens te peilstokken hoe het nou zit. Zijn die TSI-motoren rommel of valt het op schaal wel mee?
Kort gezegd: ja, er zijn problemen. Maar dat hoeven wij of PON je niet te vertellen. Complete fora zijn volgespamd met relazen over gedoe met het blokje dat dikwijls goed weet te scoren in de jaarlijkse motorlijstjes. En het woord ‘TSI’ hoeft hier maar te vallen of er begint iemand ‘ENGINE FOR ONE YEAR!’ te roepen. En waar rook is…
1.2 TSI MY 2010
Het probleem waar veel VW-eigenaren tegenaan lijken te lopen zit hem dus in de distributieketting. Deze zou in sommige gevallen kunnen uitrekken, met een ratelende koudestart en een brandend motorlampjes als gevolg. PON heeft dit probleem voor de 1.2 TSI inmiddels erkend, en spreekt over 941 VW’s, 242 Skoda’s, 70 Audi’s en 14 Seats in Nederland die een verse distributieketting zullen krijgen. Ze hebben 85% van deze VAG-mobielen inmiddels in de werkplaats gehad en het productieproces is door mannen in witte jassen te Wolfsburg reeds aangepast. Kortom, de 1.2 is genezen van zijn faalketting.
1.4 TSI (motorcode: BMY)
Dan is er nog de 1.4 TSI (140 pk) waarover een ware klachtenregen plaatsvind. Zelfs Autobild doet niet meer liev over deze geblazen krachtbron van Volkswagen die, als er iets mee is, vooral onder de kap van een Touran van 2006/2007 ligt. Is een gedownsized blok met zowel een turbo als compressor dan toch teveel van het goede? Feit is dat er veel klanten zijn die hetzelfde probleem ervaren als de 1.2 TSI-rijders, en uit onderzoek blijkt dat ook hier de distributieketting kan uitrekken. Tja, een motor die niet meer op tijd loopt, dat is toch een serieus probleem.
PON heeft tegenover ons bevestigd dat er een coulanceregeling is voor TSI’tjes die niet meer binnen de garantie vallen en soortgelijke problemen hebben. Hiermee geeft PON dus aan dat ze ook bij de 1.4 TSI -waarvan er 50.000 rondrijden in Nederland- nattigheid voelen, maar het aantal probleemgevallen zou in zijn totaliteit echter meevallen. Er zijn in verhouding minder gezeikgevallen bekend dan bij de 1.2 TSI.
Wie zich herkent in deze TSI-problematiek mag zich melden in de comments!
MAB zegt
hier, wat nou Autoblog geeft geen kritiek op VAG
MrSkyline zegt
@MAB: Dus als er een ander bedrijf is dat een serieus probleem heeft met meerdere motoren maar dat niet wil erkennen dan kan daar over geschreven worden, Maar als het over VW gaat is het gelijk “kritiek” op VW?
Het is niet meer dan normaal dat een bedrijf dat zijn eigen fouten niet toe wil geven negatief in de media komt, dat is alleen maar mooi, want dat zet ze aan tot actie, dat is met VW zo, dat is met ieder ander bedrijf zo.
Dat is simpelweg hoe de media werkt.
MAB zegt
@MrSkyline: ja nee jij snapt mij volgens mij niet, reageerders hier reageerden op een vorige topic dat autoblog geen kritiek of niks zegt over het probleem van volkswagen van motoren maar nu is er een topic daar over en dat bedoelde ik:)
w0o0dy zegt
@MAB: De tip(s) waren al uren eerder gestuurd, er waren inmiddels een handvol andere artikelen geschreven/online gezet en na de commentaren kwam er dan toch nog een artikel.. en vergelijk de toon daarin eens met die in andere artikelen over recalls en andere problemen bij andere fabrikanten (en dan is eerlijk gezegd Ricardo één van de mensen die het naar eer en geweten lijkt te doen)….
Maar goed, you don’t bite the hand that feeds you, so… i understand.
KEV9 zegt
mjah het VAG concern heeft wel meer enorme motorische blunders… wat dacht je van de 2.5 TDI v6 motor van audi. nokkenaslagers die sleten waar je bijstond, of een versnellingsbak die een middelvinger liet zien en een eigen leven ging leiden.
Freewarefreak zegt
@Soulmaster: Inderdaad. Een maatje van mij heeft die.. nokkenassen en alles is al gereviseerd en vervangen.. en een V6 hoort zijdezacht te lopen.. die van hem schud als een tractor.. al door 10 garages naar gekeken.. niemand weet wat het is.. ze zeggen iedere keer “het kan dit zijn of dit zijn of dit zijn..” maar om iedere keer maar al die onderdelen te betalen voor “onderzoek”.. hij laat het maar zo.. hij heeft zijn zinnen op een andere auto gezet..
Tommy2 zegt
@Soulmaster: Dat had ook vooral met de olie te maken. Volkswagen/Audi verwacht maar dat iedereen keurig de voorgschreven (dure!) olie in zijn blokje gooit, maar de praktijk is anders. Zolang je dit wel doet is er niets aan de hand en draaien ze eeuwig door. Maar zodra je er goedkopere of verkeerde olie ingooit ben je in principe de motor in puin aan het draaien.
Ook autogarages en beunhazen vernaggelen je motor met deze olie. Olie moet je ALTIJD zelf bijvullen, dat weet je zeker dat het ook GOED gebeurd.
Ik vind uiteraard ook dat VAG een te groot risico heeft genomen door dit soort high-end motoren te ontwikkelen. Het mocht wel wat robuster zijn.
KEV9 zegt
@Tommy2: sorry. Maar mijn oude a8 werd dealer onderhouden. De juiste olie en toch dik 3000 euro schade aan de motor door de versleten nokkenassen
Tommy2 zegt
@Soulmaster: Dealers gooien er ook goedkope olie in, kostenbesparing en meer werkzekerheid.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Soulmaster: Tja, Turboblokken bouwen die niet stukgaan moet je ook aan Saab overlaten…
Anoniem zegt
@Soulmaster: VAG sowieso :S, Duitse auto’s :’) Zweedse :mrgreen:!!
prop zegt
@ autoblog,
Leg uit wat downsizing met een falende distributieketting te maken. Dit zijn 2 technieken die op geen mogelijke wijze met elkaar te doen hebben. AutoWeek maakte ook al deze a-technische opmerking .. onbegrijpelijk
coupe20vturbo zegt
@prop:
De krachten die op de ketting van een fsi motor komen zijn misschien wel een stuk hoger door de dubbele blazers. Hierdoor krijgt de ketting meer te verduren, vooral bij koude starts en flink optrekken.
Wel slecht ontwerp van VW bij de weg. Gelukkig doen ze er nu iets aan.
dotternetta zegt
@coupe20vturbo: Wat heeft een turbo met kleppen te maken? Oke, de druk boven de kleppen is iets hoger maar het oppervlak is zo klein en de veren zijn zo stug dat je het verschil niet kunt meten (grammen misschien). De uitlaatkleppen lijken met niet zwaarder belast (misschien alleen door de 0.1? bar extra, maar dat staat niet in verhouding met de veerdruk. Of mis ik iets? (ik heb de laatste tijd iets met domme opmerkingen ;-))
406_v6 zegt
@dotternetta: Door de turbo ontwikkelt de motor fors méér koppel, daar de nokkenas middels de distributieketting rechtstreeks aangedreven wordt vanaf de krukas, is het aannemelijk dat dit hogere koppel debet is aan het oprekken van de ketting. m.a.w. de ketting is waarschijnlijk onderbemeten….
dotternetta zegt
@406_v6: Dan begrijp ik het nog niet, de enige kracht die het ketting moet leveren is het ronddraaien van de nokkenas, die zal door turbodruk een heel klein beetje zwaarder draaien, ik schat 1 pk ofzi. Hoeveel koppel de krukas levert maakt niets uit, dat gaat naar de wielen.
dotternetta zegt
@406_v6: Ik begrijp het nog niet. Het enige wat het ketting moet doen is de nokkenas aandrijven, dat kost misschien 1 pk aan vermogen. Door de turbo’s zal de nokkenas misschien ietsje zwaarder draaien. Het koppel wat de krukas levert gaat voor 99.9% naar de wielen. Volgens mij denk jij dat de ketting je wielen aandrijft.
Poll zegt
@coupe20vturbo: Nee, jij snapt er inderdaad niks van. ‘T is trouwens Tsi.
ramshoek zegt
@prop:
Ik ben het met je eens prop. Downsizing heeft volgens mij niks met distributie ketting slijtage te maken.
De mensheid bouwt al een eeuw verbrandingsmotoren. Daar zitten ook 4-pitters met en inhoud van bijvoorbeeld 2,5 liter bij en die maken toch echt hardere klappen dan een 1.2 TSI’tje.
Nee, het hele verhaal draait gewoon om gebrekkige kwaliteit en kwaliteitscontrole.
Heel veel van die techniek komt gewoon van toeleveranciers die keer op keer te horen krijgen dat het toch echt allemaal goedkoper moet. Het zou me niet verrassen wanneer zowel VAG als BMW/PSA (1.6 THP motor met eenzelfde probleem) hun distributiesystemen van dezelfde toeleverancier betrekken.
Maar de fabrikant blijft eindverantwoordelijke!
peugeot zegt
Ikkuh met, mijn omgebouwde kever
wimpie zegt
@peugeot: heb jij een tsi in je kever liggen ?
prop zegt
‘heeft’
Rémon zegt
Toyota die lost zijn problemen toch beter op dan VAG, ik vind het maar een rare gang van zaken.
desoper zegt
@Rémon Kuiper: Is ook al niet meer waar, ben in het bezet geweest van de 2.2d met verstopte roetfilters en defecte kop. Al moet ik zeggen dat ze bij Toyota meer vergoeden dan PON doet
speedlimit zegt
@desoper:
Komt dan toch op hetzelfde neer…dat Toyota meer vergoedt.
Zelfs de 1.6/1.8 vvt-i die olie zopen kregen nog n mooie coulance regeling.
desoper zegt
@speedlimit: niet goed gelezen inderdaad, als volgende auto ga ik toch maar iets anders nemen dan toyota en Vag.
johanw zegt
wat mij zo tegenvalt van Pon is dat men eerste zegt het niet te herkennen en nu de kritiek te lang aanhoudt wel ineens naar voren komt.
Volkswagen Duitsland informeert al haar importeurs direct als er problemen zijn die voorkomen, wekelijks komen er automatisch updates binnen bij de importeurs over onderdelen etc. die problemen kunnen opleveren of aangepast worden. Dus regelrechte onzin wat Pon eerst heeft gemeld.
overigens bij Autoweek had men het er ook al over dat de 2.0 TFSI van de GTI ook problemen aan het vertonen is.
en ik had nog wel een 3.0 TFSI avant op het oog…hummzz….toch maar 2x nadenken hierover.
bsxc2 zegt
140 of 160 pk uit een 1.4 TSI of 105 pk uit een 1.2 TSI is te veel van het goede, andere merken zie je toch ook bijna niet met zulke opgefokte motoren.
SimonMc zegt
@bsxc2: wat een onzin…
jack_abarth zegt
@bsxc2:
Tot nu toe hoor je toch ook geen klachten over de 1.4 T-jet van “het italiaanse rommelbedrijf” Fiat? Die halen er ook 180pk uit zonder kuren.
Downsizen is niks mis mee, alleen VW heeft gewoon een ontwerpfout gemaakt. Kan de beste overkomen, is niet leuk maar dat is nu eenmaal zo.
michelyman zegt
Meer iets van: kan gebeuren. Elk merk heeft wel iets dat een keer faalt. Beter een uitgerekte ketting dan een gebroken riem. (Renault Twingo en oudere Megane gezien, word je niet vrolijk van)
johanw zegt
@michelyman:
tuurlijk, overkomt de beste…..gaat er alleen om hoe je het oplost. Overigens hebben de mensen vele duizenden euro’s schade aan reparatiekosten. dus een flinke fail…en ja met 2 jaar garantie zit je al snel in de shit.
trigger565 zegt
Wil je betrouwbare techniek, rijd dan modern Italiaans…De looks krijg je er gratis bovenop.
michelyman zegt
@trigger565: Of oud Japans! Vrijwel niet kapot te krijgen. (op een normale manier van rijden)
dotternetta zegt
@michelyman: Inderdaad: oud japans. Nieuw is ook niet meer goed..helaas
G-Ammo zegt
@dotternetta: Niet meer goed… is wel een beetje overdreven. Ik zou zeggen: ”iets minder”. De Japanners (vooral Toyota) stonden aan hun top eind jaren 80 t/m jaren 90, dat zijn in mijn ogen ook de beste auto’s :)
dotternetta zegt
@G-Ammo: Daar rijd ik een Starletje uit 1990 :-) En m’n vrouw een Honda Civic uit 2007, omdat de Toyota’s van na 2005 ons niet meer een verstandige keuze leken, en de Civic natuurlijk wat meer uitstraling heeft :-)
briansegers zegt
Zelfde probleem als Peugeot/mini? Lijkt me aan de fabrikant van de distributieketting te liggen en niet aan het merk… ?
marbre zegt
Het zijn wel erg fijne blokken, hier thuis hebben we een Tiguan met de 1.4TSI (160 pk). Verbruik ligt alleen wel vrij hoog vind ik, bij gecombineerde ritjes moet je echt je best doen om bij 1:12 in de buurt te komen.
johanw zegt
@marbre:
dan doe ik het met mijn 335 niet slecht, 1 op 11 red ik wel ;D
n0zem zegt
Ik bezit een 2010 1.2 TSI van VW en tot voor kort geen problemen met de distributieketting gehad. Nu echter bij een écht koude start (enkele dagen stilstaan) ongeveer 2-3 seconden geratel. Daarna is het verdwenen. Toch ook maar even contact zoeken met de dealer?
topless zegt
@n0zem:
Geratel van de distributieketting is volgens Autobild het begin van de ellende. Vervolgens verspringt de nokkenas en botsen de zuigers tegen de kleppen. Dan is het tijd voor een motorrevisie.
TSI-tje zegt
@topless: Maak de man niet bang. Geen -motor-revisie nodig, ‘slechts’ een ketting revisie.
@n0zem: Ik zou zeker contact zoeken met de dealert. ze zouden de ketting toch moeten vervangen bij de volgende reguliere service beurt, maar voorkomen is beter dan genezen.
timberleek zegt
@TSI-tje:
als je er mee door zou rijden en de ketting zou verspringen zou het wel kunnen natuurlijk.
maar dan moet je nog even doorkachelen
hape zegt
Naja… als het alleen deze motor zou zijn:
1
Bevriezen ontluchtingspijp, betreft modellen: oa Arosa, Lupo, Polo 1.0 en 1.4
Kans dat de motor geen olie meer krijgt en vastloopt bij vorst.
2
Draagarmen scheuren, betreft modellen: Passat B5 en Audi A4
3
Turbo zeer vroegtijdig versleten, betreft modellen: Diverse, oa 2 liter diesels, 1.8T, V10 TDI
4
Scheuren cilinderkop, betreft modellen: 2.0 TDI
5
Dual mass vliegwiel verliest zijn veren, betreft modellen: oa alle nieuwe diesels en diverse zwaardere benzineuitvoeringen
6
Slechte airbagcomputers, betreft modellen: oa Octavia 2.0, in mildere vorm ook VW modellen
Bij stroomuitval blokkeert de airbagcomputer.
7
Foutieve programmering ECU, betreft modellen: alle modellen met een 2.0 AQY motor
ECU genereert spontaan 2 foutcodes, nieuwe computer vereist.
8
Slechte constructie smoorklep, Betreft modellen: oa de 2 liter diesels
Kan olie in deze klep komen met kortsluiting tot gevolg. Indirect gevolg kan oververhitting zijn (zekering koelfan).
9
Constructiefout aircosysteem, betreft modellen: Oa Ibiza/Cordoba
In de persleiding van de airco verliest het systeem zijn vloeistof. De pomp draait bij deze modellen altijd door en loopt vast door gebrek aan smering.
10
Slechte distributieketting en aanverwanten, betreft modellen: 1.2 TSI, 1.4 TSI en eerder de VR6
11
EGR problemen, betreft modellen: Divers, oa 1.4 TSI, alle FSI’s. Kan tot forse motorschade leiden.
12
Kantelende zuigers, betreft modellen: 1.4 16V BBY, BBZ, oa in Fabia/Ibiza/Cordoba/Polo/Golf. Gevolg compressieverlies, afschrijven motor.
13
Fors verhoogd olieverbruik, betreft modellen: Divers, oa 1.4 16V, 2.0 8V, 2.4
Olieverbruik oplopend tot 1 op 500, soms al na korte tijd. Oorzaak longlife olie? Afschrijven katalysator, lambdasonde (verbruik +30%), grote motorrevisie
14
Gebrekkige constructie raamdragers, betreft modellen: Oa Golf 4/Octavia/A3
Kunststof raamdragers breken af, raam verdwijnt spontaan in de deur, soms met breuk.
15
DSG. Behoeft geen verdere uitleg.
16
Mankement: Multitronic. Te zwakke constructie van de bak waardoor de bak stuk draait.
17
Slechte verbinding versnellingsbak, betreft modellen: oa Golf/Octavia/A3 1.4 en 1.6
Versnellingsbakwissel noodzakelijk.
18
Verstuiverproblemen Siemens inspuiting. Bij te lang doorrijden kans op afschrijven motorblok.
19
Kapotdraaien van de nokkenassen, Betreft 2.5 V6 TDI
20
Lekkage deuren bij Leon/Toledo. Komt tussen bodemplaat en bekleding terecht.
21
Luchtmassameter, betreft diesels met een Bosch LMM
22
Bevriezing div carrosseriedelen Golf 5 w.o. deuren.
besaram zegt
@hape:
Mooi lijstje!
FAIL!!! hahaha
The_12oach zegt
@hape: In de tijd dat ik bij VW stage heb gelopen en bij een all round garage heb ik hier bijna ALLE problemen voorbij zien komen enkelt de aircoproblemen niet.
mout zegt
@hape: Dat mag dan zo zijn, maar je rijdt wél Volkswagen!
pikes83 zegt
@hape: wat een bak ellende,geen volkswagen voor mij.
drivingpleasure zegt
@hape: Was al langer bekend dat de wagens VAG vaak in de garage staan.
drivingpleasure zegt
@drivingpleasure: *van VAG
vale46 zegt
@hape: & toch vallen die VAG- auto’s niet spontaan uit elkaar…
Knap!
dotternetta zegt
@hape: LOL, super lijst! Vergeet niet de te kleine oliekanalen in de 1.9 diesel uit de Golf 4: krukas lager slijtage. En de slijtende nokken op de nokkenas voor de verstuivers van de 1.9 tdi!
jack_abarth zegt
@hape:
Vergeet de scheurende kop van de 2,3 V5 niet.
GOD zegt
@hape:
“14”Gebrekkige constructie raamdragers, betreft modellen: Oa Golf 4/Octavia/A3
Kunststof raamdragers breken af, raam verdwijnt spontaan in de deur, soms met breuk.”
Dit is al zo lang een probleem bij VW’s, ramen die verdwijnen, ramen die niet of nauwelijks meer omhoog willen, raambeveiliging wie het omhoog doen van de ramen verhinderd.
Corrado’s hadden er last van, Polo 6N idem dito, Golf 3 had er last van etc. etc.
technopatat zegt
@hape: Wow, en nog blijven de mensen zweren bij VAG! Ik rijd Italiaans zonder ENIG probleem :p!
Vooroordelen zijn toch echt de wijsheden der dommerikken hé…
tstile zegt
@hape: VAG kan je prima terecht zolang je maar goed uitkijkt wat je koopt.
Een Golf 4 is een prima auto. Ivm het risico op vallende ramen vervang je preventief dat onderdeel en je legt een stukje schuim onderin de deur. Daarna heb je een betrouwbare auto. Prima toch.
A4/A6/Passat draagarmen. Zodra je moet vervangen laat je een extra sterke monteren van een goed merk als Mook. Verder heb je een prima auto.
Etc etc
Het is wel sneu voor onwetenden die in blind vertrouwen VAG kopen.
Neluz zegt
geld het nou voor alle 1,4 tsi’tjes ? want als je de polo gti pakt met 180pk uit een 1,4 zou je zeggen dat die ook kuren heeft..
gforce zegt
@Neluz: Heeft ie ook. Collega van mij heeft met minder dan 11000 km op te teller twee keer in de garage gestaan, vanwege sterk vermogensverlies en cilinderuitval… Ook geen pretje lijkt me.
Northwestern zegt
Toch maar een Renault.
vale46 zegt
@Northwestern: die hebben ook hun nodige fails gehad hoor :D
nibor zegt
@vale46: maar geen slechte motoren. Dat kunnen ze dan weer heel goed. Renault heeft alleen wat electronica fails en bouwkwaliteit problemen gehad tussen 2000-2004/5 (modelafhankelijk). :)
timberleek zegt
@RRenault:
bij mij in dorp hebben 3 mensen een espace gehad (weet niet wel bouwjaar). Alle 3 moesten enkele duizenden euro’s versleutelen aan de motoren omdat ze tussen de 180dkm en 200dkm aan gort gaan.
G-Ammo zegt
@timberleek: Mijn vader heeft ook heel even een Espace gehad, en inderdaad, na 200000km kon de wagen op de simpelste hellinkjes niet meer vooruit komen.
Hij vertelde ook dat zelfs de dealers tegen de klanten zeggen (ook tegen m’n vader): Koop de 1.9 diesel niet, die zijn gewoon verschrikkelijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@RRenault: Espace met 2.0 turboblok gaan toch echt al-le-maal stuk hoor! Enige fabrikant die goede turboblokken bouwt (/bouwde) is Saab.
KaCh1ng zegt
hebben wij geluk? 1.9D , 2.0 FSI en een 1.6 CR TDI
EJS zegt
Haha, VAG heeft wel meer beroerde blokken gebouwd.. Van de 2.5 tdi blokken(5 cilinders) die Audi een tijdje bouwde met 115 en 140 pk was ook bekend dat ze er zo rond 265 mee ophielden en een totale revisie nodig hadden.. Het blok in onze Audi was al voor de 2e(!) keer gereviseerd toen de kmstand op 5 ton stond..
pikes83 zegt
@EJS: dat kan toch niet in deze tijd.
TF_Bundy zegt
Elk merk heeft zijn ellende en mis-fires qua ontwerp. De een wat meer dan de ander. Het blijft een stuk techniek waar veel kracht op komt te staan. En remember folks. Het gebruikte materiaal is bijna altijd van de goodkoopste producent! ; )
Het TSI gebeuren kende ik echter niet. En dit is inderdaad absoluut geen beste beurt van VW.
Maar ik kan me nog genoeg terugroepacties van de andere merken herinneren. Dus ik zeg: Laten aanpassen op hun kosten bij de dealer en lekker verder rijden.
drivingpleasure zegt
@TF_Bundy: Het verschil is dat andere merken hun auto’s terug halen omdat er kans is dat er iets gebeurt, vaak is er dus nog niks gebeurt. VAG kampt gewoon met veel problemen op technisch gebied, zo blijkt maar weer, en roept niks terug tot het moment dat ze wel moeten omdat ze anders flink imago schade krijgen.
jrk68 zegt
@TF_Bundy:
Die roepen tenminste terug in plaats van ontkennen en wegwuiven.
Zelf een Leon 1.9tdi gehad, fijne auto hoor als er geen mankementen waren. Sta je in Basel bij de douane licht je raam voor de tweede keer in twee jaar onder in je deur, om een voorbeeld te noemen. Antwoord van PON, pechgehad.
En geloof mij die waardevastheid neem die gerust met een zak zout.
Nieuw 25000 euro na 5 jaar kon ik er 6 terug krijgen.
Nee eens een VAG nooit meer een VAG.
wobwobgaserop zegt
@jrk68: er ontbreekt wat info… hoeveel km’s stonden erop na 5jr? Schades, opknapkosten? Moest zeker gelijk n grote beurt aan uitgevoerd worden? Onderhoudshistorie bekend en afgestempeld of onderhoud van sjaak trekhaak? 4 kale sloffen eronder? Interieur geurtechnisch total loss gepaft? Etc? Zou zomaar nog n prima inruilprijs kunnen zijn! :)
boomhauwer zegt
@jrk68: seats houden dan ook hun waarde minder vast dan vw’s… Ik had een ibiza die na 4 jaar nog maar 25%. Van de waarde overhad…
speedlimit zegt
Lekkende waterpompen bij de 1.4tsi motoren werd ook keihard ontkend door vw.
Veel ervan haalden de 60.000km niet eens.
Gaat hierbij om modellen van 2006-2009…heeft ooit een artikel 2-3 jaar geleden op autointernationaal gestaan.
besaram zegt
Hahahah eat that TSI-tje.
Veel plezier met je fag-product!
Flamingo zegt
@besaram: kleuter
Flamingo zegt
@besaram: ;)
besaram zegt
@Flamingo:
Hehehe:p
speedlimit zegt
@besaram:
Ghehehe die zit ;) + 1.4
TSI-tje zegt
@besaram: Aggut, de pukkel-pubers zie hun kans schoon !
Hoe is het met je scooter speedlimit ? Die heeft gelukkig geen distri ketting hé ? Succes jongens !
406_v6 zegt
@TSI-tje: Is jouw blokje wel gesneuveld dan? :twisted: (blij dat ik Honda rij… :mrgreen: )
speedlimit zegt
@406_v6:
Blijkbaar wel aangezien ie gister afwezig was in dit topic.
speedlimit zegt
@TSI-tje:
Bezoekje aan de dealer gebracht…bang dat ie ook opgerekt was?
Ga je eerst eens verdiepen in t MAN verleden…is nooit van vag geweest zoals jij beweerde.
TSI-tje zegt
@speedlimit: Niet bij de deealer geweest. De mijne hoeft pas weer over een 20K. Tussen de beurten door hoef ik nooit bij de dealer te zijn. Daarnaast heb ik een 1.8TSI en niet de risico 1.2 of 1.4.
Als je een link post lees die dan eerst zelf even door.
Moet je niet nog even bluffen over de chaser op het bureaublad van je laptop ?
speedlimit zegt
@TSI-tje:
Wat is een deealer?
En wat snap je niet van het woord “meerderheidsbelang” ?
TSI-tje zegt
@speedlimit: Aggut… we gaat zout op de staartjes leggen.
Doe je zelf (en de rest van de wereld) een plezier en duik je moeders schuurtje in om aan je scooter te sleutelen.
Weltrust best ‘speedlimit’. Kom maar een keer terug als je zelf een auto bezit.
speedlimit zegt
@TSI-tje:
Met de staart tussen de benen…want nog steeds snap je de betekenis van “meerderheidsbelang” niet :)
TSI-tje zegt
@speedlimit:Jij snapt ‘een auto bezitten’ ook nog steeds niet. Pot verwijt de ketel ?
speedlimit zegt
@TSI-tje:
Zoals ik al zei “met de staart tussen de benen…” of simpelweg van onderwerp afwijken ;)
TSI-tje zegt
@speedlimit: Wat jij wilt. Een narcist als jij kan het toch niet anders zien. De enige remedie; gelijk geven.
Je mag gelijk hebben m’n beste speedlimit.
Einde verhaal !
desoper zegt
@besaram: Jij ook veel plezier gewenst met je petjes-jap. Wacht maar tot de brandweer je met een plamuur-mesje van een boom af mag krabben, dan had je familie graag gewild dat je in een veilig-product ipv van een japans bomenklevertje had gereden.
Wat zal er dan op je grafsteen staan?: “Gelukkig was de ditributie nog in orde”
Flamingo zegt
wij hebben gelukkig geen problemen met onze tdi haha :P
mareal zegt
What happend with Norge.
Meestal is hij als eerste aanwezig met z’n kritiek op vag
norge zegt
@mareal: weet je wat censuur betekent ?
speedie zegt
Toch raar dat lijstje. Rijd al meer dan 25j met VW en nooit één van die problemen gehad. Wel 1 keer een renault en 1 keer een volvo. Beide met motorproblemen in garage gesukkeld. Broer met 6 jaar oude Audi 2,5 tdi en 200.000 km zonder mankement ! Door de CO2 virus worden constructeurs gedwongen kleinere motoren te bouwen die toch de nodige pk’s hebben. Niet alleen bij VW. Als je dan gaat scheuren alsof je een V6 onder de motorkap hebt is het zoeken naar problemen. Misschien dat de eerste uitvoeringen de belasting niet aankonden als je de motor voortdurend tot het uiterste dwingt. Die kleinere TSI motoren zijn pareltjes van techniek maar je moet er het gezond verstand bij houden.
mout zegt
@speedie: 1) In de afgelopen 25 jaar waren ruim 20 jaren zonder TSI.
2) Dat je een 2.5 diesel met 200.000 km de moeite vindt, zegt wel wat. Mijn huidige benzine heeft ook 200.000 km, en uiteraard geen noemenswaardige problemen (moet eens naar een sensor laten kijken).
3) Kleine blokjes krachtig maken is alleen een probleem als je begint met oude ontwerpen, die niet op die krachten gebouwd zijn. Plug een turbo en injectie op een oude Twingo, en het wil vast stuk. Maar als je lagers, koeling en wanddikte van pakweg een 2.0 gebruikt, zijn ze precies even stevig.
4) De hierboven genoemde modeljaren zijn niet bepaald de eerste. De eerste liggen grotendeels al op het autokerkhof.
5) Gezond verstand helpt verrassend weinig tegen doorslijtende distributiekettingen. Wel tegen vastlopende turbo’s, kapotte handbakken en compressieverlies.
technopatat zegt
@speedie: Ik ben van de mening dat ik liever heb dat de technologie zich aanpast aan mij en niet omgekeerd ;)! Want ik betaal er nog steeds voor!
Ik rijd ook met gezond verstand, maar om nu echt enorm voorzichtig te rijden…? Liever niet!
maxis zegt
Mijn pa zijn 1.4tsi is al twee keer voor de helft vernieuwd (cilinderkop, kleppen, distributie e.d.) en het pas een ton gelopen..
rodger zegt
Heb een Golf 6 160pk TSI met DSG. De oliepomp van de turbo (bestaat dat?) is al vervangen bij 30.000 km omdat ie een parkiet na ging doen en nu bij 70.000km ben ik al toe aan m’n tweede koppeling van de DSG. Alles wel onder garantie. Mooie is als je bij de dealer komt en aangeeft wat het probleem is er bij de balie nog nooit iemand van gehoord heeft en dat de monteur die daarna instapt al na 6 meter rijden zegt: “ohja, hoor/voel het al, veel voorkomend probleem” . Hahaha
BJ zegt
Mijn 2.0TSI (zelfde als in GTI VI) in de Scirocco is vooralsnog probleemloos, maar heb wel veel problemen gehoord over de 1.4TSI 160pk in de Scirocco.
Hubert zegt
Komt gewoon door VW inkoop.
Vroeger ging een ketting tonnen mee, overleefde zelfs de rest van de motor.
Maar de marges zijn verscherpt en als er een paar euro per ketting bespaart kan worden, is dat een aardig bedrag op jaarbasis.
Helaas is het in dit geval dus verkeerd gegaan en is er een kettingfalen ruim voordat de levensduur van de motor er opzit.
Je ziet hetzelfde bij de lampen. Moet je maar eens opletten hoeveel relatief nieuwe VW’s er rondrijden met maar een achterlicht.
Uit ervaring kan ik vertellen dat als VAG 1euro kan besparen op een onderdeel van 250euro, ze dat doen. Ondanks dat het risico bestaat dat het niet de hele geplande levensduur haalt. Gewoon een kwestie van geld. Eventuele claims betalen ze dan met de besparingen die ze op de inkoopdelen hebben gemaakt.
timberleek zegt
@Hubert:
dat is niet alleen bij VAG.
Dat is overal, bij elk mogelijk automerk, alle elektronicamerken, in de bouw, in de supermarkt etc
the-budel-guy zegt
Onze 2,7 V6 TDI van vag is niet kapot te krijgen we zitten nu op de 370 duizend kilometer de auto komt uit 2007 en los van het normale onderhoud nooit problemen gehad. Maar we zijn nu toch langzaam aan het kijken voor een nieuwe auto.
desoper zegt
@the-budel-guy: ik heb hetzelfde blok in een handgeschakelde-fwd-A4. Bij mij is echter de kettingspanner pas vervangen, verder een fijne auto
pikes83 zegt
@the-budel-guy: het zijn ook niet allemaal Klöte blokken.
joeytrambel zegt
ik reed ooit de gechipte transporter 2.5 170pk van mijn baas aan puin +- 800000 km. koude motor doortrekken tot 2500 t/pm… trbo slok olie genomen enz.. 4000 euro schade. ik heb het niet op Vag zooi, nooit gehad en snap ook niet dat mensen zich zo laten hersenspoelen om dit merk een warm hart toe te dragen. je wordt bedonderd waar jezelf bij staat..
joeytrambel zegt
80000.. sorry..
joeytrambel zegt
haal ff een 0 af van de km stand
camiel_verkuijlen zegt
ja,
hier een Golf GT.
1.4 tsi met 170 pk uit 2007
distributie ketting is door het blok geslagen waardoor het hele blok aan gort was geslagen.
er is een heel nieuw blok in gekomen……
was bij 70 000km gebeurt.
pon heeft uiteindelijk na heel veel moeite de rekening van nog 10.000 euri betaald
Stopwearingpants zegt
HAHAHA, jongens kijk ff naar de comments bij het vorige artikel LOL
xilver zegt
We hebben een Passat CC van 3 jaar oud en tot nu toe geen problemen. Een vriend van me had thuis een Polo van 2007, die is ondertussen vervangen door een 2011 Golf, en die heeft ook nooit problemen gehad.
In 2008 heeft mijn pa een Audi A6 3.0 Quattro gehad ook met een TDI en daar heeft hij toch ook nooit problemen mee gehad.
Over welke modellen zou het dan gaan?
oski zegt
2010 polo 1.2tsi hier, laatst nog een terug roep actie gehad vanwege het plaatsen vaan een hitteschild. Na zo’n 27 duizend km was de turbo al kapot gegaan. Daarnaast heeft de golf 1.4tsi 160 pk versie al tweemaal nieuwe bougies gehad..
Jipp zegt
@oski: bougies zijn niet van vag maar van Bosch!
audi18 zegt
Mijn ouders rijden al jaren vag, Skoda(octavia1(1.9tdi),octavia2(2.0tdi), vw(passat b5(1.6 en 1.8t) en Audi(A3 1.9tdi 96kw, A4 b5 1.6 en A2 1.4) . Alleen met het 2.0TDI blok(de oude pompverstuiver) hebben we problemen gehad, bleek na wekenlang zoeken een slangetje te zijn dat lek was. Verder nooit motorische problemen gehad.
timmehh zegt
Hier alleen Diesel ervaring. Prive een Golf IV gehad, 1.9TDI met 120 PK (chip). Niet kapot te krijgen, heb de auto weggedaan met km stand van 350dkm omdat er te veel onderhoud rondom de auto moest gebeuren, dat was de auto met deze km stand niet meer waard.
Rij nu lease sinds 30dkm een handgeschakelde Golf VI 2.0TDI BMT met ABT Chip, 170PK. Wat een heerlijke bak, altijd vermogen beschikbaar en heerlijk stil. Om me heen wat collega’s die voor Ford Focus/Alfa/Fiat hebben gekozen, maar imho haalt dit het niet bij de Golf. Dan moet ik er wel bij zeggen dat de mijne 34k cataloguswaarde heeft :)
Ouders rijden een Audi A4 2007 cabrio S-line met 2.0TFSI blok, ook een heerlijke bak. Alleen opmerkingen over de DSG bak, die zijn eigen leven lijdt door het aanpassen aan de rijstijl.
Al met al zeer tevreden over VAG.
togt zegt
Had een Leon FR met de 170pk diesel. Na 60k CONSTANT in het noodprogramma, sensors stuk, vervangen, weer stuk, elke keer EGR problemen . .
Nu geen lease-auto meer, en rij Toyota, 320k op de teller en soms nieuwe bandjes, thats it thats all . .
citroenvtr zegt
toch raar me vader heeft een a3 met een 1.6fsi blok wagen is nu 5 of 6 jaar oud het eenigen probleem wat wij hebben is dat de rechtervooruit soms blijft hangen iets met de electro en de accu was gaar maar meer eigelijk niet
alfamail zegt
ook de versnellingsbakken welke gevuld zijn met vet/gel zijn niet zonder problemmo’s; ze worden stelselmatig uitgewisseld omdat er koelproblemen mee zijn.
Maar verder zijn ze erg goed hoor die VW’s…..
En maar katten op de rest vd merken, ik zei ze hieronder wel weer verschijnen….
Jammerdebammer
kimi100 zegt
Ik hoop dat MINI, Peugeot en Citroen hier oor leering uit trekken en ook wat gaan die aan hun 1.6 THP. Deze heeft namelijk hetzelfde probleem en dat is ook al een keer bij tros radar geweest. De dealers blijven het echter vaak ontkennen en er moet geel gezeur aan te pas komen voor het een keer verholpen wordt.
Wake Up Call!!
ds3thp zegt
Dat probleem van de 1.2 TSI is echt precies hetzelfde als PSA / BMW had met de eerste serie 1.6 THP motoren!
Ook een distributie ketting die op rek kwam en daardoor de timing van de nokkenassen veranderde!
TSI-tje zegt
Ik heb momenteel 150.000Km plezierige, probleemloze kilometers achter de rug met een 1.8TSI. Ook staat er nog een 4.0 W8 in de garage die ca.180.000Km gelopen heeft. Maar dat is een hobby project. Hiervoor een 2.0TDI PD 140Pk gehad die probleemloos 2ton gedraaid heeft. Daarvoor een 2.3 V5 170Pk gehad 170.000 zonder ellende. Daarvoor een 1.8T zonder turbo vervanging of sludge-problemen. Verder nóg een 1.8T en VR6,2.0,1.6 uit dezelfde stal, allemaal met respectabele kilometerstanden weg gegaan. Het grootste probleem wat ik gehad heb was met de 1.8T in de Golf IV GTI van mijn echtgenote. Deze had met 150.000 kilometer een nieuwe turbo nodig. Dit bleek slecht onderhoud van de vorige eigenaar. Inderdaad door sludge de smering van de lagers van de turbo dichtgeslipt.
Nieuwe turbo laten monteren (direct een iets andere, daardoor gelijk wat meer vermogen) van rond de 1000,= en klaar. Daarna heeft de auto de rest van de 50.000 kilometers probleemloos gedaan. Met 2 ton verkocht.
.
Bij de 1.2 blijken nu al 85% van de ‘probleem-auto’s’ al aangepakt te zijn -voordat- deze aandacht in de media kwam.
Dat zegt toch wel wat hoe men hier aan werkt. Ik hoop dat ze deze trend doorzetten en alles netjes oplossen.
Ben toch blij dat ik me destjds niet heb laten verleiden tot een 20%bijtelling 1.4TSI Passat. En gewoon voor de 1.8 gegaan ben. Dan maar 25% bijtellen. :D
E34M5Touring zegt
@TSI-tje: En met de V5 en 1.8T in de Golf 4 dan? Geen bobines kapot? Turbo had je idd wel gehad zag ik. Ik had bij mij in de klas 2 gasten met een Golf 4 GTI, eentje met de 1.8T en eentje met de 170pk V5. Beide hebben stelselmatig alle bobines vervangen, bij de turbo liep juist de turbo kapot bij 110.000km (dealeronderhouden auto). En die V5 ging vaker als V4 door het leven. Het zal echt niet zo zijn dat ELKE VW met zo’n motor slecht is, maar ik heb in min omgeving toch wel een hoop horrorverhalen gehoord. Een maatje van me had een Golf6 1.4TSI die bij 10.000km totaal stil viel. Oorzaak gescheurde turbo. Ding laten repareren maar nooit echt weer 100% geworden. Die ging er dus met 25.000km alweer uit en is vervangen door 170pk TDI Golf6. Die ging bi 35.000km bokken, roken en uiteindelijk ook kapot met een gescheurde turbo. En nogmaals elk merk heeft dit soort gezeik, alleen VW maakt er een kunst van om dit zo lang mogelijk te ontkennen.
TSI-tje zegt
@E34M5Touring: De 1.8T icm een TT Automaat gehad in een Passat 3BG, zonder problemen met 178.000Km ingeleverd. Hier zat de originele turbo dus nog op. De V5 170Pk (rode 5) ook zo rond de 180.000Km op gezet zonder ‘uitzonderlijke’ dingen. De andere 1.8T zat in de Golf IV GTI welke mijn vrouw reed. Deze had wel de problemen zoals boven omschreven. Wat ik toen wel geleerd heb is dat deze zéér gevoelig zijn op schone olie. Een reinigings-set van Forté was daarna ook vast prik, net voordat de olie en filters ververst werden.
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat mijn meeste kilometers, ‘snelweg’ kilometers zijn. ik schat dat dit ongeveer 80-85% van mijn totaal gereden kilometers zijn.
Verder worden de auto’s die ik rij altijd ‘op tijd’ bij de dealer gebracht voor hun beurtjes. Zowel mijn Lease-auto als de auto’s die ik (wij) privé rijden. Liever 3000Km ’te vroeg’, dan 2 kilometer ’te laat’. Verder probeer ik altijd al m’n spullen netjes te behandelen en maakt het me niet uit of ik hem betaald heb of m’n baas hem betaald. De behandeling is hetzelfde.
Jammer genoeg zijn de TSI problemen zoals hier beschreven echt wel werkelijk. En zoals ik al zei, ik hoop echt dat Pon & VW dit voor de mensen die hier wél door gedupeert zijn netjes oplossen.
E34M5Touring zegt
@TSI-tje: Alle jongens in min voorbeelden zijn automotive boys die zeker niet beknibellen op onderhoud. Waarschijnlijk gewoon pech gehad. Maar wel flinke kosten elke keer, die bobines per cilinder zijn mooi maar wel kostbaar als ze om de haverklap weigeren.
TSI-tje zegt
@E34M5Touring: Ja mooi ! Pas zijn de 8 staaf bobines, onder coulance van VW, van de 11 jaar oude W8 vervangen. De mijne scheen nog niet afgemeld te zijn bij de fabriek voor de terugroepactie van ’toen’.
Dit keer kostte het me niets, maar de rekening was totaal 670,= ex de BTW. Ik kan best begrijpen als je dit iedere keer zelf op moet hoesten dat het je, op een gegeven moment, te veel word.
w0o0dy zegt
@E34M5Touring: de Seat Leon die ik heb gehad vrat ook bobines voor ontbijt. In 2,5 jaar zeker 7! Leuke wagen (sportuitvoering ondanks 1,6je zonder pk’s) maar wat een bak storingen (deels te wijten aan LPI-LPG icm met VAG motormanagement)
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Ja ook die gebruiken dat systeem inderdaad. Helaas kregen die gasten ook geen coulance van de dealer. Ook iets waar VW in uitblinkt.
pursuit zegt
Goede auto’s kunnen ze maken, maar het zijn helaas geen Japanners.
tweede_woning zegt
@pursuit: japanners ? en de diesels dan ? De italianen , stuivertje wisselen nu in de top met toyota en Fiat.
speedlimit zegt
@Tweede:
Oh ja…heb je daar wereldwijde verkoopcijfers van om je woorden waar te maken?
denbert zegt
ik vraag me af of de problemen die wij met onze TSI 160pk hebben gehad enkel en alleen te wijten zijn aan de distributieketting…
Mijn bloed kookt als ik terugdenk aan wat we allemaal hebben moeten doen voor ons probleem echt werd aangepakt.
Meer weten? http://tsiproblemen.blogspot.com
tweede_woning zegt
Tja , wie de Autobild leest de laatste 15 jaren ziet niet anders dan ellende bij VW, daar waar de Nederlandse journaille / media enkel om de inkomsten van VAG dacht en sidderde zelfs.
VW is een gedrocht die al jaren in de kelders van de ADAC / DEKRA en ander bivakeerd.
Altijd vooraan willen lopen in de ontwikkelingen , de klant (waarom lopen jullie toch zo hard naar VW ?) als testpilot , in casu om het rendement nog groter te maken.
Autobiuld is jaren terug , onder druk van de klanten , open kaart gaan spelen.
Afwerkingskwaliteit ? Afleidingskwaliteit noemen ze het daar , in het duits natuurlijk….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ah! Leuk dat mijn opmerking gebruikt wordt in een artikel!
Rémon zegt
Hoewel 2.2D-Cat van Toyota ook nog wel is problemen heeft kun je beter een Toyota kopen veel betrouwbaarder en als er wat mee is word het opgelost
E34M5Touring zegt
@Rémon Kuiper: Nah vroeger wel, tegenwoordig laat zelfs Toyota nog wel is een steekje vallen hoor. Stuurhuizen van de Avensis was ook drama. En die D-CAT knappen bij de meest bizarre kmstanden uit elkaar.
speedlimit zegt
@E34M5Touring:
Van die stuurhuizen klopt idd…was vooral bij t 1e model (1997-2003).Bij de t25 (2003-2009) is t redelijk opgelost.
En de d-cat is uiteindelijk een drama diesel gebleken.
E34M5Touring zegt
@speedlimit: We hebben er een paar ingeruild destijds. Verder wel een goede auto moet ik zeggen. Vond die generatie ook veruit het mooist(2003-2005 zeg maar) . Zowel vanbinnen als vanbuiten. Vind de huidige niet zo mooi.
stijn_torfs zegt
Heb het altijd al gezegd, die 1.4tjes met 140pk en meer, dit kan niet lang meegaan. Blokjes van 300duizend km zal je in de toekomst niet meer zo vaak tegenkomen, vuile wegwerpmaatschappij!
technopatat zegt
@Stijn Torfs: doen zoals bmw vroeger deed! Lage compressie 6-in lijn! zuinig en niet kapot te krijgen!!!
kaasboerin zegt
Lekker voor die Leasers.. :D
audi18 zegt
heel opvallend dat er weer duidelijk 2 kanten zijn, bij de reacties heb je mensen die alle problemen herkennen en nog meer, en de mensen die bijna tot geen problemen hebben met vag auto’s.. waar ligt dat dan aan vraag ik me af?
jack_abarth zegt
@audi18:
Dat heeft er mee te maken wanneer je iets wel of geen probleem vind.
vb) Mijn auto schakelt middels kabels, bleek dat in de eerste winter dat ik ‘m had deze vast konden vriezen en daardoor schakelen bijna niet ging. Na wat harken ging deze alsnog los. Probleem is gelijk opgelost bij de dealer, en nooit meer last van gehad.
Ik zelf ervaar dit niet als een big-issue, maar zo kan iemand anders het wel zien en gelijk over moord en brand schreeuwen.
TSI-tje zegt
@audi18: Ik ben het met Jack eens wat betreft beleving van een “probleem”.
Daarnaast zijn er zoveel omstandigheden welke de levensduur van een auto beïnvloeden.
Hoe word de auto gebruikt? (snelwegKm’s of boodschapKm’s?)
Hoe gaat de berijder met de auto om?
(hierboven stelt iemand dat hij geen vertrouwen heeft in een VAG product omdat hij de bus van zijn baas, met een koude motor, naar de 2500rpm trapte en de diesel daardoor kapot ging. Zegt meer over de man dan over de techniek imo)
Maar volgens mij gaat het hier puur om een productiefout en dan is het aan de fabrikant (middels zijn importeur) dit op te lossen voor zijn klanten. Hopenelijk doet PON dit netjes. Maar als er problemen zijn bij twee van de 10,20,30,40 (of zo) motorvarianten, zijn er begrijpelijk ook zat mensen die totaal geen problemen hebben.
prop zegt
@ een aantal mensen hierboven
Leg uit wat downsizing/vermogen met een falende distributieketting te maken heeft. Dit zijn 2 technieken die op geen mogelijke wijze met elkaar te doen hebben.
technopatat zegt
@prop: Dat downsizen gebeurt meestal op oudere blokjes die er nu eenmaal niet 100% op gebouwd zijn! En dan krijgen ze dit!
Downsizing op zich geeft geen problemen, zolang ze het maar deftig doen en een nieuwe motor ontwikkelen! En niet een oudere aanpassen met een turbo en supercharger… Dan gaat zelfs de vrachtwagen V10 van een Viper er aan kapot…
Jipp zegt
@technopatat: de ketting was denk ik niet goed genoeg aangepast aan de nieuwe krachten… Een klein rekenfoutje kan dit al geven!
prop zegt
@technopatat:
Eeeuh .. ja, maar dat heeft nog steeds niks met het blok te maken. Ook al pers je 10.000pk uit een 1.2’tje van 40jr oud met 3 turbo’s en een gay lader .. de ketting voelt daar niks van.
opgooier zegt
M’n ouders hebben vorige week net een golf 5 met 1.4TSI (122pk) uit 2008 gekocht. Gelukkig lijkt het rustig wat betreft meldingen over die motor.
vwally zegt
@opgooier:
Wij hebben dezelfde auto en bij ons hoor je na een koude start een geratel gedurende 2 a 3 seconden. Dit lijkt mij niet normaal, hebben jullie hetzelfde met de auto of start jullie auto wel “gewoon”?
Jipp zegt
Toch knap dat iedereen die hier negatief is over de motoren er zelf geen heeft of heeft gehad en zich baseert op de meningen van anderen!
w0o0dy zegt
@Jipp: het probleem is dan ook niet dat er een probleem is.. maar dat je als fabrikant je probeert zo lang mogelijk te drukken voor de kosten van meerdere duizenden euro’s en dus je klanten met de ellende probeert af te schepen. Dit verhaal speelt al jaren en nu pas komt er actie van de kant van VAG.. en dan te bedenken dat iedereen Toyota aan het kruis wilde nagelen omdat ze zonder hard bewijs niet wilde overgaan tot een recall….. meten met twee maten?
Productiefout=oplossen op jouw kosten als fabrikant, doe je dat niet dan is het meer dan terecht dat je in de openbaarheid en in de rechtzaal ter verantwoording wordt geroepen.
huge zegt
Tuurlijk maakt VW ook fouten maar er rijden ook heel wat meer VW’s rond dan de meeste andere merken dus procentueel gezien valt het mee. Overigens schijnt het een probleem van een toeleverancier te zijn die niet kettingen heeft geleverd die aan de VW eisen voldoen (wat vaak samenhangt met de VW inkoop die lekker de prijs gedrukt heeft zodat een toeleverancier ergens moet sparen).
En de opmerking dat als VW (en alle anderen) 1 Euro kunnen sparen ze dat doen is logisch. Bij 1-10 miljoen voertuigen per jaar is 1 Euro besparing al snel 1-10 miljoen meer winst…wie zou dat niet doen?
gorre zegt
Daarmee zie je dat elke merk zijn problemen heeft en de tijd dat er aan een volkswagen niets kwam is ook voorbij
Je ziet dan ook in de ADAC score dat zelfs Renault met verschillende modellen op de eerste plaats staat naar betrouwbaarheid, zij hebben in 2007 ook toegegeven dat er veel problemen waren met de modellen van 2004 – 2007 en die zijn ook allemaal opgelost door vervangen van oudere motortypes door nieuwere !
johanw zegt
rara waar komen de G-lader en nu DSG specialisten vandaan?
er zijn bedrijven die enkel hierop een flinke boterham kunnen verdienen en dat is niet omdat deze techniek zo goed is.
TheVeenmeister zegt
Ik heb hetzelfde gehad met een Nissan Micra. De CA12DE had ook zo’n probleem. Evenals de CA18DE in de Almera en Primera. Moest het tot Nissan Europe laten escaleren om dit geregeld te krijgen…
horzel zegt
Ik rij zelf een Golf V 1.4 TSI maar geen problemen. Ik vraag niet het uiterste van de motor. Misschien heb ik er daarom geen last van tot heden. Mocht ik er ooit last van krijgen dan reken ik op toch wel op Pon. Ook de Duitse premium merken hebben zo hun problemen.
prop zegt
@technopatat:
Eeeuh .. ja, maar dat heeft nog steeds niks met het blok te maken. Ook al pers je 10.000pk uit een 1.2?tje van 40jr oud met 3 turbo’s en een gay lader .. de ketting voelt daar niks van.
technopatat zegt
@prop: als de ketting voorzien is op een vloeiend versnellende atmosferische motor en plots komt er een supercharger in die daar een massa aan koppel in 1x geeft dan gaat die ketting ook sneller moeten versnellen dan anders!
Een ketting rekt niet uit van lang grote krachten te moeten verdragen, een ketting rekt uit van telkens een klopje te krijgen! Het veranderen van krachten is voor een ketting nefast, niet de krachten zelf!
prop zegt
@technopatat:
aha, dus daar mee beken je dat het blok er niks mee te maken heeft ondanks je dit eerder wel uitsprak ;-)
Evengoed, ik snap je beredenering betreft de ketting en de versnelling en het koppel wat daar op komt te staan maar dan nog ben ik van mening dat dit niet van toepassing is.
technopatat zegt
@prop: Aan het blok opzich niet nee (internals enzo bedoel ik dan…)! Maar de opbouw van het oude blok kan heel erg ongeschikt zijn om er dan een zwaardere ketting rond te leggen! Wat ervoor zorgt dat het dan wel weer het blok zijn schuld is ;)! ook het aantal bochten zal de ketting geen goed doen (vooral de kettingspanners dan…)! Want zeg nu zelf, zouden ze bij VW niet zelf op het idee gekomen zijn om de ketting dan gewoon een maatje zwaarder te bestellen?
Op zich heb ik geen probleem met veel pk’s uit een klein motortje (zoals ik hierboven ergens zeg!)! Maar dan moet het deftig gedaan zijn en alles moet vanaf het begin met die filosofie ontworpen zijn! Niet aangepast! Een motor is te delicaat om op grote schaal alles aan te passen en op nog grotere schaal te produceren…
Ik begrijp dat je mijn gedachtengang/theorie niet kan volgen hoor, maar je kan niet ontkennen dat er ergens iets foutgelopen is hé! Anders zou dit artikel er niet staan! En het feit is dat Fiat/ford/PSA veel minder problemen hebben met hun kleine prestatieblokken dan VAG! En die van de eerder genoemde merken zijn zo goed als allemaal WEL nieuw ontwikkelde blokjes!
prop zegt
@technopatat:
Goeie onderbouwing .. thanks.
Ontkent kan er sowieso niet idd. De laatste AutoWeek heeft een artikel eraan gewijd … staat ea in over de oorzaak.
Opmerkelijk is dat ze naar onderhoudse vrije old school dis riemen gaan overstappen.
technopatat zegt
@prop: Lol, is inderdaad opvallend te noemen!
Hebben ze al een preciese oorzaak of de richting waarin ze moeten zoeken? Ik volg het nu niet zo hard maar mijn interesse is wel gewekt :)!
memyselfandi zegt
Begrijp ik hieruit 2010 1.2tsi en dus niet 2011? Heb een Polo uit Q3 2011.
Ik heb overigens wel die Leon ooit gehad met lekkende deuren en een zwembad na een regenbui achter mijn stoel :-)
Maar er is altijd wat, maakt niet uit welke fabrikant is mijn ervaring. Ook met mijn 3serie…
dotternetta zegt
@memyselfandi: Probeer eens een Toyota uit de jaren 90
pursuit zegt
Wil iemand Rechercheur een kopje thee en een knuffel gaan geven? Hij is zo stil in dit topic..
w0o0dy zegt
@pursuit: ssshht en vooral niet meer aanhalen dat hij zo liep te roeptoeteren dat zo’n fijne ketting zo oneindig veel beter was dan een distributieriem van een paar tientjes… anders hebben we weer een ambtenaartje in de ziektewet…
pursuit zegt
@w0o0dy:
+1
Het is alleen zo jammer dat je hem alleen in afzeikmodus tegenkomt, met een weinig objectieve kijk op automotive.
rv2012 zegt
Als dit nou een blok van een bmw was, dan was de toon van het bericht veel negatiever en werd er terloops ook nog even reclame gemaakt voor VAG. Wat een ontzettend tam bericht terwijl de VAG-kwaliteit er vanaf straalt.
-edit: Zozo, je doet er weinig aan om te verhullen dat je een Bimmerfanboy bent-
realcar zegt
Van een coulanceregelingis geen sprake. Juist andersom. Bij mijn broer zijn Golf 1.4 met 160 PK zijn er problemen met de DSG bak (slippende platen). De garage probeert dit probleem te ontkennen nu op te rekken totdat de garantie verstreken is.
redbeams zegt
Tja liever een STi dan een tsi ;)
valkenburg60 zegt
Ik snap nog steeds niet waarom mensen toch nog vw en Audi kopen! Zijn deze 2 merken dan zo goed? Geef mij maar een Japaner
penthane zegt
tstile: “Een Golf 4 is een prima auto. Ivm het risico op vallende ramen vervang je preventief dat onderdeel en je legt een stukje schuim onderin de deur. Daarna heb je een betrouwbare auto. Prima toch”.
Je koopt een TV, maar die doet het alleen als je er gelijk een nieuwe transformator inzet en hem openmaakt om ergens een stukje rubber tussen te doen.
Hoeveel van die TV’s zou de fabrikant verkopen?
toddemij zegt
Zijn er ook mensen met goede of slechte ervaringen over de Polo 1.2 tdi bluemotion 5 deurs ??
Ga hem over 4 dagen ophalen en ben toch wel benieuwd en ook geschrokken na al die probleemverhalen over de tsi motoren.
Heb tot nu toe mazda en nissan (2.2 tdi turbo Tino)zonder enig probleem gereden.
boekie zegt
Eerst bij 28.000 km. bij mijn Polo 1.2 TSI de distributie vervangen (gratis), bij 32.700 EPC-lampje, geen vermogen meer; hitteschildje gemonteerd en software-update (gratis0. Bij 1e beurt constatering dat de waterpomp bij 32.800 lekt. Vervangen met 50% coulance (200 euro). Vind ik nogal mager voor een auto met zo weinig km.’s en ruim 2 jaar oud. Komt dit probleem vaker voor?
eric61 zegt
VW Golf 6 1.4TSI uit 2009, 60.000 km. Had af en toe kort geratel ’s morgens bij koude start. Nadat garage het ook geconstateerd had auto voor reparatie gehad, kon kettingspanner of nokkenasversteller zijn. Helaas werd het de laatste, en alleen de materialen moeten betalen, iets meer dan € 600,-. Rest (1 dag aan werkuren) onder coulance. VW weet dat een onderdeel niet goed is, en dan toch nog zo’n pittige rekening?
fcch zegt
Heb verleden maand een vw cabrio 1.2tsi gekocht van bwj 2011 met 25000 km, kdacht een topper te hebben gekocht maar blijkt nu reeds na 1 maand en amper zelf 1200km te hebben gereden een flopper te zijn. Er brand constant een lampje van de ESP en de wagen doet niet anders dan chokken!! Weet hier iemand een oplossing voor of zou het ook te maken hebben met de distributieriem zoals ze bij PON beweren?
tempel zegt
Een ketting rekt niet, hij slijt, onder andere door verkeerde modulering van kettingwielen.
VW , net zoals de Italianen overigens, zijn innoverend bezig. Dan gaat er wel eens iets mis.
En als er iets mis gaat en je bent bijna marktleider, heeft dat impact.
Ik heb trouwens een hekel aan die gedownsizede motoren, las in autovisie dat het 1.4 TSI blok uit de Scirocco 3 na ongeveer 170000 km aan revisie toe is. Slijtage aan zuigers. Turbo aan revisie toe na 220000 km.
Binnenkort toch maar proberen om een Golf 5 R32 te bemachtigen, als opvolger voor mijn VR6, waar ik al 10 jaar met veel plezier in rond tuf.
evan1974 zegt
Vakkundig genaaid.
Voor een grote beurt bij dealer garage geef ik aan dat de motor soms moeilijk start en dat hij soms een ratelend geluid maakt. Ze zouden ernaar kijken.
1600 euro later zijn er wat dingen vervangen en nagekeken; nu probleemloos de zomer in, denk ik nog. Oh ja, wat die ratel betreft, die hadden ze niet gehoord.
De volgende dag: Toch weer een moeilijke start, en het motorlampje gaat branden. Naar de dealer maar weer.
Die melding wordt uitgelezen en de melding is iets van: Motor as en nokkenas assynchroon…. Wat dat ook mag betekenen. Het kan een sensor zijn, die soms wel eens vervuild, of de distributieketting (ja, ik heb een 1.4 TSI motor van VW). Geadviseerd wordt om de sensor te vervangen. Ik zeg: maar als het toch de ketting is dan? Ja, dan wordt het kostbaar verhaal, zegt John, mijn dealer service manager. Ik vraag om toch maar te kijken of het de ketting is. Ik heb die dag, terwijl ik wacht een slecht voorgevoel. En ja hoor, worst case scenario. Ik moet rekenen op 2400 euro. Wel allemachtig, ben ik nu 4000 euro aan die auto kwijt? Hoe is het mogelijk?
Maar dan komt de aap uit de mouw. Het blijkt een bekend probleem te zijn (zie de blog). En VW coulance, niet meer bij 160000 kilometer. Maar het ergste van al, de dealer heeft gewoon mijn onnozelheid misbruikt. Ik had per slot van rekening aangegeven dat de motor moeilijk start en soms een ratelend geluid maakt. Iedere kenner hier weet dan wat er met je 1.4 TSI motor aan de hand is. Maar deze dealer heeft eerst mijn voorremmer vervangen, met de hoop dat de distributie riem nog wel een beurtje mee zou gaan. Stelletje $l@@eb#kk&! Ik heb er geen goed woord voor over. Een de 50% coulance die de dealer gaf ten spijt, als je op deze manier met iemands goed vertrouwen speelt, dan ben je het voorgoed kwijt. En dat geldt ook voor het merk. VW betrouwbaar, niet betrouwbaarder dan welk automerk ook. Ik ben gewoon vakkundig genaaid.
demira zegt
Hallo,
30 dagen terug heb ik een VW Touran gekocht en raad ’s wat voor een motor. Juist ! Een 1.4 TSi 2006 . 235000 km. Nu kapotte distributieketting. Kosten € 4000 !
Auto altijd in onderhoud geweest bij een VAG in Gouda. Eerst Gekeken in boekjes enzo , is nl. met NAP ! Heeft nooit een andere distributieketting gehad. Gebeld met dat bedrijf in Gouda en die hebben het nagekeken in de computer en zeggen ook , nooit een vervanging van de ketting! VW zegt dat ketting een autoleven mee moet gaan. Dit kan toch niet ?! Wie gaat dat nu vergoeden? Ik kan met die hele auto niets meer want al mijn geld heb ik daarin gestopt. Ik moet de auto minimaal 6 maanden op mijn naam houden want ik doe mee met de autosloopregeling van de gemeente. Dit is echt een hele flinke strop voor mij en mijn gezin want nu kunnen we ook niet meer op vakantie. Bij de VAG malen ze er ook niet om natuurlijk. Gebeld met de VAG in Den Haag , geen hulp.
We zitten echt letterlijk met de handen in het haar.
We kunnen wel janken zo erg is het.
VW kan je vertrouwen dachten we. Met de sloopregeling hebben we ook een VW weggebracht met een distributieriem dan wel en we dachten, mooi ! Deze is met ketting en geen omkijken naar !
Echt, echt spijtig.
FB_812878757 zegt
Het scenario zoals hierboven geschetst met de 1.4 TSI motor past één op één in mijn situatie. Het betreft een Touran maart 2008 waarvan de Turbo vervangen moet worden. Ik zag het al aankomen; ketting eerder vervangen (viel nog onder garantie van de 2e hands aangeschafte Touran) omdat er speling werd aangegeven door het management systeem, regelmatig olieverbruik (” tja, redelijk normaal voor een / deze auto” …) tot het moment kwam dat er donkere rook uit de uitlaat kwam. Bougies, bobines vervangen, geen resultaat. Tot het VW garagebedrijf slangen e.d. (ik heb niet zoveel verstand van auto’s) ging losmaken die met de turbo te maken hadden. Olieaanslag leidde tot de conclusie dat de turbo vervangen moest worden. €. 1980,- …Er staat 124.000 km op de teller van deze 1.4. DSG (!). En helaas iets te jong (2008) voor de coulance regeling? Ik bespeur wel enig meedenken bij het garagebedrijf en zal bij positieve uitkomst de naam publiceren.
Arnold Gertenbach
martiniman zegt
Bij mij past het scenario ook één op één. Ik heb een Tiguan uit 2009 met 80.000 km op de teller. Nadat de bougies zijn vervangen omdat deze te warm geworden zijn, vervanging van een defecte turbo (beide bij vorige eigenaar) ging nu het motorlampje branden, geen vermogen meer e.d.
Ook kortstondig tikken van de motor bij een koude start begon parten te spelen sinds enkele werken geleden. En nu is de distributieketting aan vervanging toe, kleppendeksel beschadigd en de brandstofpomp.
De totale kosten: 2500 euro.
De dealer heeft uit coulance betr. distributieketting 50% vd kosten op zich genomen (dit is van 2000 euro). Dus 1500 voor mijn rekening. Op zich netjes maar belachelijk dat dit niet vergoed wordt door Volkswagen Nederland.
Als ik mij meld bij PON word ik afgewimpeld dat ik bij de dealer moet zijn, dus weer kastje naar de muur verhaal.
Ik vraag mij ook af of er geen adres bekend is in Duitsland waar meer uit te halen is. De problemen worden in fora erkend, maar officieel hoor je niets. Daarnaast lees je dat onderdelen, ook buiten garantie, indien zij fabrieksfouten vertonen kostenloos vervangen worden. Wellicht is er iemand die hier meer informatie over kan bieden.
zekers zegt
Die kosten zou ik zeker niet op me nemen, garantie of niet en coulance mun bips.
Fabrieksfouten komen ook daarbuiten gewoon voor rekening van de fabrikant.
Tuurlijk proberen ze er onderuit te komen, totdat er een brief van een advocaat komt.
Dan kiezen ze toch echt eieren voor hun geld en doen ze wat ze verplicht zijn.
Pon die kan me wat.
horzel zegt
Volkswagen reageert helemaal niet!
Ik heb zelf een Golf V 1.4 tsi met 140pk nieuw aangeschaft in 2007 met motorcode BMY. Heb al in een vroeg stadium gelezen over de problemen en het VW voorgelegd. Daar was nog helemaal niet bekend. Nooit van gehoord.
Ik rij sindsdien als een bejaarde om de ketting maar zo min mogelijk te belasten. Preventief vervangen is mogelijk maar wel 100% voor eigen rekening. Coulance van VW komt pas als er echt problemen zijn en de auto niet al te oud is en de auto altijd bij VW in onderhoud is geweest. Met 10.000 km per jaar is het dus altijd voor eigen rekening tenzij je al redelijk snel problemen krijgt.
Mijn Golf uit 2007 heeft een slechte ketting, mijn ouders Golf uit 2009 idem, de Polo uit 2011 waarmee ik bij de dealer proef heb gereden had een slechte ketting. De vorige eigenaar had de oproep om de ketting te laten vervangen of genegeerd of de auto is niet bij VW in onderhoud geweest.
Zijn VW’s nog wel betrouwbaar of draait alles om een laag verbruik volgens de fabriek om de bijtelling laag te houden!?
Heb maar besloten mijn Golf V in te ruilen voor een Up (zonder ketting) voor vrouw en kinderen. Jammer VW, vindt de modellen wel mooi om te zien namelijk……maar motorisch zijn ze blijkbaar niet in staat om de fransen en Italianen te evenaren….
hklaver zegt
Gisteren ineens met 80 kmh gaf motor problemen. Weggebracht meteen en nu doordat volkswagen de zuigers in de tsi 1.4 motoren niet goed designed hebben moet ik nu alles reviseren. Auto is van 2010 tiguan net nog geen jaar bij dealer gekocht maar garantie verlopen. Hoe zit het colance regelingen ?