Gevalletje duurt even, maar dan heb je ook wat? De Tesla Model Y komt eindelijk naar Nederland.
In maart 2019 kondigde Tesla de Model Y aan. Dat is toch alweer zo’n twee en een halfjaar geleden. Ruim een jaar later konden de eerste Amerikanen gaan rijden. Hier in Europa hebben we een stuk langer geduld moeten hebben. Met name diegenen die al vanaf het eerste uur een bestelling hebben openstaan. Dat in de Nederland jaarlijks de teugels der bijtelling strakker worden aangetrokken helpt ook niet mee. Aan al dat lange wachten komt eindelijk een einde.
Tesla Model Y naar Nederland
In de Tesla configurator staat nu omschreven dat de Model Y in september van dit jaar arriveert. Nog een kleine twee maanden wachten dus. Zelfs als je er vandaag eentje configureert spreekt Tesla over een verwachting levering in september. De Model Y is in feite de verhoogde, iets praktischere variant op de Model 3. Zo’n succes als de Model 3 zal de Y niet worden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de bijtelling.
Op het moment van schrijven is er keuze uit een Model Y Long Range en een Performance. Eerstgenoemde begint bij € 64.000,- en de Performance kost minimaal € 70.000,-. Het is goed om te weten dat uitsluitend de Long Range vanaf september 2021 leverbaar is. De Performance arriveert op z’n vroegst begin 2022. Een exacte maand durft Tesla nog niet te melden.
Verwacht vooral leveringen tegen het einde van september. Dat is een voorspelling waar de Autoblog redactie zich wel durft aan te wagen. Eind september loopt het derde kwartaal af en dan kan de Amerikaanse autofabrikant nog snel de cijfers opkrikken. Tesla heeft vaker alles op alles gezet om zoveel mogelijk leveringen vlak voor het einde van een kwartaal mogelijk te maken. Om daarmee ook records binnen te harken.
harrie zegt
Fors hogere prijs dan de Model 3 terwijl techniek grotendeels hetzelfde is.
Wel een heel stuk praktischer, maar de Kia en Hyundai lijken een stuk betere aanbiedingen.
flutterby zegt
@harrie: klinkt alsof Tesla bij de concurrentie afgekeken heeft.
por100 zegt
Efficient en praktisch: het saaiste wat het leven te bieden heeft.
mashell zegt
Je hebt een nieuwe schoonmaakster nodig want efficiënt, praktisch kan best tegelijkertijd met leuk.
cloverleaf zegt
@mashell: geef eens een voorbeeld?
por100 zegt
Met het risico op moderatie: Een tesla zuigt in ieder geval wel ja
tinnemans zegt
@por100; Klopt helemaal. Ik weet dat autorijden voor veel mensen enkel vervoer is, maar ik probeer altijd wel een auto te kopen die net even anders is (met wisselend succes). Ook met andere dingen trouwens, dat maakt het leven zoveel leuker.
Richmond zegt
@tinnemans: leuk is subjectief ofwel er zullen genoeg mensen zijn die dit wel een leuke auto vinden
por100 zegt
Dat betwijfel ik, want als je er puur wetenschappelijk naar gaat kijken dan gebeurd er wat betreft dopamine en andere geluksstofjes veel meer met een persoon als naast een bewegingsverandering er ook een auditieve verandering plaatsvindt. Vrij logisch ook want het zijn intense trillingen die je oppikt.
dawwg zegt
En lelijk als de nacht ook nog. Maar ja, meeste mensen hebben zich braaf laten indoctrineren dat je leeft om te werken en belasting te betalen en een kleinere auto dan de buurman of een keer per met pech langs de weg staan het einde van de wereld is omdat je kind dan 5 minuten te laat op de opvang is en daar de rest van z’n leven onder moet lijden …
Jozo zegt
Zal waarschijnlijk niet veel verkocht gaan worden.
Ionic 5 is iets kleiner maar wel een stuk goedkoper.
Pascal zegt
@jozo valt nog te bezien, in Amerika verkoopt de Y toch al harder dan de 3. Goede alternatieven zijn er inmiddels zeker, de Koreanen zijn inderdaad ook lekker bezig.
RiKe zegt
@Pascal: Dat heeft voornamelijk ook te maken met de financiële situatie van de bevolking. Hier in Nederland worden we wel ernstig kaal geplukt.
pramm zegt
De Ionic 5 zal wel niet gaan verkopen, de Leaf is iets kleiner, maar wel een stuk goedkoper…???
pramm zegt
Het prijsverschil is overigens niet eens zo heel groot. Configureer de Ionic 5 vergelijkbaar als de standaard model Y Long range, dan is het prijsverschil minder dan 4.000 euro.
arta zegt
Ik hoop dat er veel op de weg komen. Een vlotte auto met veel ruimte.
Nee hij is niet mooi, maar het rijdt goed, is vlot, laadt snel. Ideale gezinsauto.
Een Dacia MCV is ook een stuk goedkoper en ruimer dan een 3-serie touring, maar toch zijn er genoeg mensen die voor een BMW kiezen. Ik denk daarom dat dit best een goede deal is.
Volgend jaar vanuit Duitsland nog even €5000 a €7500 van de prijs en een prima deal
mashell zegt
Ik denk dat de de hogere loonkosten van de Duitse fabriek die bijdragen aan de kostprijs mooi weg gestreept zullen worden tegen de besparing op importheffingen en transport.
christian85 zegt
@arta: en nog €50k voor dit hok betalen? Mij niet gezien.
flutterby zegt
@arta: hier kijk ik het nog een jaartje aan en verwacht dat de prijs toch meer naar de 50k gaat. De Chinese variant gaat denk ik tegenvallen als Berlijn op snelheid komt.
goodvibrations zegt
Tjah, je moet wel heel erg van “de beste specificaties” houden om hier nog voor te kiezen.
Mustang mach e, Hyundai Ionic 5, Skoda Enyaq, Audi Q4 etron & VWID4 zijn betere keuzes inmiddels…
Denk dat Tesla vaart moet maken met de model 2 om niet hard aan marktaandeel in te leveren.
Robert zegt
De Model Y is hoger, groter en waarschijnlijk ook zwaarder dan de Model 3, maar deelt wel dezelfde aandrijflijn. Dan kan de range alleen maar kleiner worden. En toch gaat -ie meer kosten.
Ik denk niet dat we deze veel gaan zien op de Nederlandse wegen.
harrie zegt
Denk het wel, bij de Model 3 krijg je amper een krat bier door de achterklep.
RiKe zegt
@harrie: uit ervaring kan ik je zeggen dat dit niet klopt, er gaat best veel in
Pascal zegt
@rike er gaat inderdaad opvallend veel in, de achterbak is heel diep. Alleen blijft het qua laadopening toch een sedan; zoiets als een kastje schuif je er helaas niet in.
monsieurleloure zegt
@pascal
Wanneer heb jij voor het laatst een kast in je auto geschoven ? Ik nooit terwijl het makkelijk in mijn auto zou passen….
Pascal zegt
@monsieurleloure eigenlijk vrijwel nooit inderdaad. Voor die ene keer leen ik dan wel ff een andere auto of hang er een aanhangertje achter.
mvdbosch zegt
@harrie: wat voor kratjes haal jij? Ibc containers?
baserace zegt
@RRRobert: hij krijgt als ik het goed heb de nieuwe 4680 cellen; die bieden 16% meer range dus of die daadwerkelijk minder range krijgt dan de Model 3 valt nog te bezien
karhengst zegt
Dergelijke argumenten zijn nog nooit van belang geweest voor hoge hokken.
akranoplan zegt
Liever nog een paar maanden wachten op de Europese Model Y dan tevreden moeten zijn met deze Chinese uitvoering. De Y’s die in Berlijn gaan gebouwd worden gaan nog beter afgewerkt zijn dan die uit Shanghai (die op hun beurt beter zijn dan Freemont) en die krijgen waarschijnlijk ook al de nieuwe batterijen.
harrie zegt
ja maar bijtelling…
akranoplan zegt
Heb ik in België niet veel last van ;-)
autogeak zegt
jij hebt weer last van andere dingen onder…weg.
flutterby zegt
@akranoplan: Tussen 2021 en 2022 op kenteken zit ongeveer 1k verschil per jaar netto. Echter als de catalogusprijs +/- 5k zakt ben je daarmee alsnog goedkoper uit. 64k vind zelfs ik wel erg duur voor de Y.
akranoplan zegt
De Model Y long range heb je in België voor €63.000. De BMW iX3 start bij €70.000. Deze is trager, minder ruim en heeft een lagere actieradius. Afwerking en service is dan weer wel veel beter bij BMW. Ik vind m ook veel te duur maar ik ga er wel vanuit dat de Duitse Y’s toch iets goedkoper gaan worden. Niet alleen omwille van invoertaksen maar ook omdat de concurrentie alsmaar beter wordt (Kia EV6, Audi Q4 e-tron,…)
dwfc zegt
Verkoop van tesla in NL is gedecimeerd !
Zoals ook in België …..
Gaat een exclusieve wagen worden in de Benelux !
RiKe zegt
@dwfc: Verkoop/lease van heel elektrisch vervoer gaat een stevige klap krijgen in Nederland nu de bijtelling tarieven steeds meer gelijk komen te liggen met reguliere auto’s. Dan zijn dit soort wagens ineens een heel stuk duurder dan benzine alternatieven. Vergeet niet dat de ruime meerderheid van de Nederlanders denkt met de portemonnee en niet vanuit een “smaak” oogpunt
Corrado16v zegt
Oef. Net als je denkt dat het niet lelijker kan dan de X
Charles Taycan 4S zegt
Zie liever een Polestar, Kia EV6 of Ford Mustang Mach E… maar ieder zijn keuze en voorkeur natuurlijk!
Sempiternal zegt
@Charles echt waar? Hadden we niet verwacht van jou.
Benny_Weisz zegt
Ik dacht dat ‘ie er al lang was…. Maar misschien komt het ook doordat al die lelijke Tesla stofzuigers zoveel op elkaar lijken.
probono zegt
@bennyweisz: hebben ze afgekeken van Mercedes.
Roskampies zegt
Tesla de lease kadett
probono zegt
@roskampies: Dat roepen alleen de lui die ‘m niet mogen of kunnen leasen.
Roskampies zegt
@probono: idd!
Regenpijp zegt
Superieure EV!
probono zegt
Ben benieuwd wat de mode Y echt gaat doen in Nederland en Europa. Met Hyundai en Kia is er meer te kiezen dan voorheen, dus makkelijk zal ‘t niet worden. Wel fijn dat we weer een model Ev extra kunnen kiezen als consumenten. Concurrentie helpt ons allen!
tourannetje zegt
Met de Id4 en de Q4 is het over en uit met de Model Y, komt een jaar te laat ben ik bang.
Pascal zegt
Concurrentie is er inmiddels wel, maar hier is ook gewoon een markt voor. Ik vind de Skoda Enyaq trouwens ook een opvallend mooie auto in dit segment.
Sempiternal zegt
Net op tijd om nog het eindejaars bijtellingssprintje mee te pakken. Wordt gewoon een knaller hoor, Mark my words…
Echte koperts/leaserts doen niet zo aan dat krampachtige jouw-mijn-auto-merk-is-beter-want-argumentABC. Die willen gewoon een fijne auto voor dagelijks vervoer. En dan is ‘ie ook nog vlot..