De Tesla Model Y is in Nederland! De crossover is eindelijk bij de RDW geregistreerd. Dat betekent binnenkort nog meer Tesla’s.
In twaalf jaar tijd is Tesla gestegen van kitcar producent van omgekatte Lotussen tot meest waardevolle fabrikant van dit moment. Tesla doet het even. Door zich te concentreren op extreem goede accu’s, efficiënte motoren, hoogstaande autopilot-techniek en een supercharger-netwerk kun je dus dingen als bouwkwaliteit, interieurafwerking en een deugdelijk functionerende spuitcabine overslaan.
Model Y
Het is briljant, want het werkt. Op dit moment levert Tesla drie auto’s: de Model S (2012), Model X (2015) en Model 3 (2018). Nu is het tijd voor het model om de line-up sexy te maken, met de Model Y. Nu zit er bij Tesla altijd even tijd tussen de onthulling en de daadwerkelijke levering. De auto werd anderhalf jaar geleden al geïntroduceerd, maar we moeten ze nog tegenkomen in ons kleine, koude, kikkerlandje dat gek is op Tesla’s.
RDW
Maar goed nieuws: de eerste Tesla Model Y is bij de RDW geregistreerd! Dat kunnen we opmaken uit dit ‘draadje‘ dat wij vonden op Twitter met de hulp van een Nederlandse Tesla Super Fanboy. Eigenlijk moeten we de eerste zin in deze alinea iets anders formuleren, want de eerste Model Y’s zijn geregistreerd, inderdaad: meervoud.
Goedgekeurd
Dit betekent dat de Model Y goedgekeurd is door de RDW en dat de Model Y in Nederland is. Ook kan dit min of meer betekenen dat de EU-specificatie voor de Model Y zo goed als ‘af’ is. Dat heeft dan nog relatief lang geduurd, alhoewel Tesla levering herfst 2020 van te voren had aangegeven. De Model Y is niet alleen al anderhalf jaar oud, in feite is het meer een andere carrosserievariant van de Tesla Model 3, dan echt een compleet nieuw model. Het interieur komt rechtstreeks uit de Model 3, alleen staan de stoelen op stelten.
Bestellen in Nederland
De Tesla Model Y is al wel te bestellen. De nieuwe instapper is de Model Y Long Range met vierwielaandrijving. Deze knalt in 5,1 seconden naar de 100 km/u en haalt 217 km/u. Op een volle accu kun je maar liefst 505 km halen. Deze variant kost 65.018 euro. In principe is dit de beste keuze als je een Model Y zoekt, aangezien je waarschijnlijk een iets praktischere keuze moet maken (anders had je wel een Model 3 kunnen kopen).
Performance
De tweede versie is de Model Y Performance, eveneens met vierwielaandrijving. Deze haalt 241 km/u qua topsnelheid en 480 km op een volle accu. De 0-100 km/u sprint is hilarisch: 3,7 seconden! Dat is sneller dan een X3 M Competition, GLC 63S AMG of F-Pace SVR. Dat terwijl de prijs van 71.018 euro vele malen bescheidener is. Mochten beide prijzen te hoog zijn, een Model Y met enkel achterwielaandrijving zal in mei 2021 volgen.
Met dank aan Tesla Super Fanboy De Luxe voor de tip!
Ot92 zegt
Dit model Tesla zie ik voor het eerst, Tesla nieuws boeit me niet zo heel veel, maar goed dit lijkt gewoon op een Model 3 die wat hoger op zijn poten staat…? Is dit bedacht voor de oudere mensen die een harde plasser krijgen van een auto met hoge instap ofzo?
koeberg zegt
Hij is wat hoger inderdaad. Maar vooral de kofferruimte is veel praktischer. De model 3 heeft een vrij kleine opening, dit is een hatchback.
frederik zegt
@koeberg: Maar er is geen enkele reden waarom de 3 niet een normale handige bagageruimte zou kunnen hebben.
zoomzoom zegt
Kosten. Volgens mij is een hatchback iets duurder op te maken…
Donstil zegt
Ik weet niet of ik het eens ben met de terminologie die je gebruikt om dit te omschrijven maar ik val met mijn 35 jaar niet onder “ouderen” maar vind een hogere instap ook geweldig!
Als ik in deze klasse zou willen shoppen zou ik zeker de Y boven een 3 prefereren.
SvenskaAeroplanAB zegt
@Donstil: simp… ;)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ok boomer (ik ben zelf 41 en gruwel van SUVs en cross overs) Heeft dus weinig met leeftijd te maken.
367pk zegt
@F36GC: ik ben bijna 61, en gruw met je mee
ako6 zegt
Bijna 50, maar erg tevreden met mijn SUV (Kodiaq), vooral om de ruimte. Zoals een echte Sport Utility Vehicle betaamt: al mijn sport spullen kunnen erin, windsurf, kitesurf, kitefoil, sup, mountain bikes achter op. Geweldig. Hiervoor een Grand Scenic, maar die is in het laatste model kleiner geworden, en het dakraam kan niet meer open :-(
arhanso zegt
Waarom is Donstil een boomer?
tortuga zegt
@Donstil: ben bijna aan die leeftijd, toch liever een lage instap, zelfs op crashtests is het al gebleken dat lager beter is.
schreute01 zegt
@tortuga: vandaar dat de Mazda CX-30 de veiligste auto ooit getest is (euro-Ncap).
406_v6 zegt
@Donstil: ik haat hoge instap…
Ram-G-maN zegt
Ik prefereer de Model Y boven de Model 3. Dat zeg ik als iemand die crossovers en SUV’s verschrikkelijk vind. Waarom de Model Y. Simpelweg omdat je beter kunt zitten dan de Model 3. De packaging van de batterij zorgt voor een hoge vloer in de cabine. Met als gevolg dat je zowel in de Model S als de Model 3 enorm ongemakkelijk zit. Achterin is het een stuk erger dan voorin omdat je je benen niet kunt strekken. Het is net een lage poef met een rugleuning. Je bovenbenen worden bovendien onvoldoende ondersteund. Ten slotte heeft de Model Y ook nog een praktische hatchback waardoor de keuze stuk gemakkelijker wordt.
vondick zegt
Dan heb je de verkeerde voorkeur. Je zit hier op Autoblog.
dutchneon zegt
Veel meer praktische ruimte, maar bovenal met kinderen veel handiger. Inmiddels is mijn oudste 6 en kan het bijna zelf, maar je moet ze toch nog controleren, de jongste moet ik nog 3 jaar helpen en dan is laag helemaal niks, elke keer er helemaal overheen hangen voor die gordel.
Dan is mijn oude L322 range rover fantastisch, dan kun je gewoon blijven staan in plaats van yoga oefeningen!
Richmond zegt
@Ot92: niet alleen ouderen rijden SUV. Ik zie genoeg jonge gezinnen een 2008, 3008 of 5008 rijden.
Ot92 zegt
@benja01 dat krijg je ervan als de vrouw de broek thuis draagt.
mikee368 zegt
Of rekening houd met dat je kinderen hebt/krijgt die je ook moet helpen het kinderzitje in. Dan is dat toch wel fijner als de stoelhoezen wat hoger is.
Ot92 zegt
@mike368 je kan ook gewoon een grote station nemen hoor…
mikee368 zegt
Ja en die is er nog niet in elektrisch met de range en technologie van Tesla
vondick zegt
Jammer he, zoveel mensen die niks met auto’s hebben…
jaytje zegt
@Ot92: is bij Audi of bmw toch niet anders?
Paul58 zegt
@Ot92: ot92 heeft vrij weinig met Tesla te maken, welkom in 2020.
Ot92 zegt
@kevin1989 Oh nee toch… de wereld vergaat!
flutterby zegt
@Ot92: kofferbak van de 3 kan ik nog mee leven, maar met drie kinderen is de extra ruimte voor mij reden (naast het trekgewicht) om deze aan het lijstje toe te voegen, stiekem wel in Performance uitvoering.
Ot92 zegt
@flutterby Ok begrijpelijk.
mashell zegt
@Ot92: oudere mensen krijgen geen harde plasser van een hoge instap maar van blauwe pillen…
Ot92 zegt
@mashell haha klopt.
nissanfairladyz zegt
Ik denk door mensen zoals je vrouw. Mag je je vrouw niet? :)
Teerdz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Gezien het feit dat deze auto een grote achterklep heeft i.p.v. een kofferdeksel zoals de Model 3, zal dit wel de nieuwe lieveling van de Tesla fans in Nederland worden. Net ff wat praktischer dus. En met 8% bijtelling over de eerste 40K zal het maandbedrag over het de gehele catalogusprijs ook nog wel te behappen zijn.
Ik vraag me alleen wel af hoe Tesla denkt de concurrentie aan te gaan met de vele nieuwe en bestaande modellen onder de 40 mille; ze raken de exclusiviteit in de EV markt natuurlijk wel een beetje kwijt.
Oh en @willeme, de tijd dat we ons kikkerlandje ‘koud’ konden noemen ligt volgens mij al weer een tijdje achter ons ?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Vandaag is het ons “klamme kikkerlandje”
mikee368 zegt
Tesla is een nieuwe fabriek in Berlijn aan het bouwen. Deze moet de prijs in 1 x 10-15 duizend omlaag krijgen voor de Model Y i.v.m. het vervallen van import tarieven en kosten voor het verschepen.
Daarbij word due fabriek een stuk goedkoper met hogere productie capaciteit dan waar ze nu geproduceerd worden. Oftewel, dan kan de prijs ook verder omlaag.
Als Tesla iets wilt is het wel de kost prijs verder omlaag krijgen en dat herhalen ze regelmatig doormiddel van daden of door zeggen.
dutchneon zegt
@rrrobert; Door het feit dat je met een Tesla overal zorgeloos naartoe kunt rijden en zonder passen gedoe kunt laden.
Als je met een E-tron naar Italië gaat dan merk je pas hoe goed Tesla het voor elkaar heeft ;)
koeberg zegt
€65K is veel geld. Ik denk dat Nederlanders nog even op de versie met één motor wachten. Of misschien wordt de auto nog wel goedkoper wanneer de Teslafabriek in Duitsland klaar is.
flutterby zegt
@koeberg: zo lang de vraag het aanbod overstijgt zie ik niet gebeuren dat de prijzen gaan zakken. Prijzen laten zaken is een flink steek in de rug voor wie er al een aanschaft heeft (al wordt dit voor levering vaak nog gecorrigeerd).
mikee368 zegt
En toch is dat iets dat Tesla continu doet. En als je je dan benadeeld voelt als koper is dat toch echt jou probleem helaas.
Dit is iets dat Tesla allesinds de productie van hun eerste model doet en ze zullen er ook niet mee stoppen.
Daarbij, ze bowen nu GF4 Berlin en die moet ook de Model Y gaan produceren.
Dan zal de prijs in 1 klap 10k omlaag kunnen doordat er geen import tarief op het voertuig meer betaald hoeft te worden plus geen 2500 voor het transport over de oceaan.
Daarbij moet die nieuwe fabriek veel efficiënter en goedkoper worden per unit of capacity waardoor de prijs verder omlaag kan en toch net zo veel winst er op behouden.
flutterby zegt
@mikee368: schattig dat jij denkt dat Tesla auto’s goedkoper maakt als dat kan. Ze doen dan pas als het moet om vraag op peil te houden. De marges van Tesla zijn ongekend bij massaproductie.
mikee368 zegt
Ongekend goed inderdaad!
Gemiddeld meer dan 20% gross margin. Mooil 12 maanden winstgevend en nieuwe fabriek begint nu echt goed op stoom te komen. Volgend jaar nog Berlijn en Texas gigafactories er bij met elk ook ~500 duizend voertuigen aan productie capaciteit.
Dat ze nu “alleen” winst draaien op die credits is alleen vol te houden bij gebrek aan de financiële rapporten door te nemen. Als je alles goed bekijkt zie je hoeveel ze uitgeven aan R&D plus CapEx dat op zichzelf meer is al dan die credits.
Als u dan nog kijkt maar hoe de investeringen per capaciteit zijn die gedaald de laatste jaren, de operationele kosten in % van de omzet daalt al gestaag jaren naar beneden en worden er nu dus 3 uitbreidingen/fabrieken gebouwd die halverwege volgend jaar allemaal open moeten zijn.
Tesla heeft laten zien dat ze het in 10 maanden in China kunnen. Dus in 12 maanden in de EU moet lukken met de technieken die ze nu toepassen.
Verder voeren ze continu prijs verlagingen door. En toch houden ze de gross profit hoog.
U mag het hier niet mee eens zijn. Maar dan vraag ik aan u, hoe veel van de rapporten heeft u door genomen? En hoeveel van die info heeft U verwerkt in statistieken en diagrammen om een overzicht te krijgen?
Zo nee, kunt u dan weerleggen aan de hand van die rapporten waar ik fout ben?
flutterby zegt
@mikee368: Giga Berlin is goed op weg om sneller te produceren dan Shanghai en Tesla heeft de kans hiermee te bewijzen dat wat in China kan ook in Europa, zelfs in bureacratische Duitsland kan.
Nu kunnen de meningen over de wat uit de fabriek rolt verschillen, maar de aanpak en uitvoering van Tesla is ongekend. De financiële cijfers zijn zeer sterk, de enige reden dat de winst beperkt is de enorme groei die nu gerealiseerd wordt door meerdere markten tegelijk volledig op zijn kop te zetten, soms lijkt het net een sprookje.
mikee368 zegt
Het lijkt soms inderdaad kei hard op een sprookje. Maarja dat krijg je als het zo lang al zo is dat de hele industrie alles traag aanpakt en vertraagt waar het kan ten goede van de winst.
Innovative en disruptie loont niet altijd in het begin in winst. Maar zeker wel op ten duur zoals nu te zien is.
jeroenm83 zegt
Mercedes start als 1 en 2 bij een willekeurige GP. Tesla’s worden elke keer lelijker.
Gewoon even een paar zondagsche waarheden.
Diesel Rocks zegt
Voor dat geld koop je een prachtig afgewerkte premium auto met een snorrende brandstof motor waar je nog jaren plezier van kunt hebben zonder dagelijks bereikangsten te ondergaan.
ronaldotour zegt
@diesel435d: Dagelijks? Toe maar.
harrie zegt
Scheelt je wel een hoop premium onderhoud, pemium accijns en premium wegenbelasting.
367pk zegt
@harrie: dit hoi wordt alleen “gekocht” door lieden die hun baas laten betalen. Als je 70 mille of meer van je eigen spaargeld op een automobiel stukslaat, wil je telkens weer met een brede glimlach achteromkijken als je je auto net geparkeerd hebt. Is bij dit misbaksel uitgesloten.
flutterby zegt
@367pk: de meeste van die lieden zijn eigen baas en profiteren zo van lage bijtelling én zeer lage operationele kosten.
560pk zegt
IK KAN EINDELIJK WEER ONDER EIGEN “NAAM” INLOGGEN!!
Flutterby, als antwoord op jouw reactie: dan adviseer ik een Dacia Logan diesel station. Niet te verslaan op die punten.
flutterby zegt
@560pk: Die wint het niet van de Y in operationele kosten hoor. Zeker met eigen zonnepanelen.
bfvo zegt
@flutterby: wel als je afschrijvingen meeneemt
dutchneon zegt
Precies en zoals @bfvo hier denkt, ook met afschrijving… die Dacia wil niemand meer na 5 jaar en met die Tesla maak je gebruik van alle aftrek en verkoop je hem daarna zeer gunstig of zet hem prive
mikee368 zegt
Nou, ik been geen eigen baas, mag geen auto van de zaak maar ben toch voor dit model aan het sparen!
De veiligheid van de voertuigen bij Tesla staat op nummer 1.
De techniek/technology in hun voertuigen staat dik op nummer 1.
Het zijn de meest efficiënte EV’s op de weg.
En ik vind ze dus WEL mooi.
Leuk dat u alles over 1 kam scheert, maar dat is belachelijk natuurlijk om te doen. Alleen maar omdat het uw mening is betekent niet dat iedereen die deelt.
vondick zegt
Tesla’s zijn best mooi, maar niet de Model Y. Die is lelijk. Mag jij dus ook niet mooi vinden.
z3cabby zegt
@mikee368: Je scheert het zelf zo ook over 1 kam…
mikee368 zegt
O? Waar scheer ik het dan over 1 kam? Leuk dat u dat claimt. Maar zonder enige onderbouwing zegt dat verder weinig. Kan Ik er niet beter op letten en staat het nogal apart.
Philip - EQC zegt
@mikee368 weet jij dan niet dat je het door Tesla geclaimde bereik met een korreltje zout moet nemen, met 80% mag je al heel blij zijn, een 400 km is dan eerder realistisch … je kan daar genoeg reviews over vinden. Er is eentje die zegt dat het 430 km is, maar dan wel met airco uitgeschakeld. Maw, Tesla is goed, maar niet zo extreem goed als wat je denkt. De technologie is goed, maar … voeg dan maar 7.500 € extra toe om het te hebben en werkt maar matig en wordt beperkt door de wetgever. Wat veiligheid betreft, staan ze op hetzelfde niveau als elk degelijk merk, de rest is Amerikaanse propaganda En last but not least, veel van de positieve verhalen komt van influencers, ze worden er namelijk beter van door het referal program … dat is Tesla haar manier van marketing voeren. Doet me altijd denken aan de huismoeder in een reclame van een wasproduct. Ik heb mijn was nog nooit zo wit gekregen als wat die dame kan.
flutterby zegt
@philipc: Tesla is net als alle andere merken verplicht om de WLTP cijfers te gebruiken. Zelf haalde ik 400 km met 130 km/u en 500 km met 100 km/u. Gewoon met airco aan.
Philip - EQC zegt
@flutterby, proficat … maar zoals wat ik van de meeste hoor is 450 km voor een Model 3 LR een te verwachte bereik en dit artikel gaat over Model Y en zal 400 met moeite del gehaald kunnen worden. En ja, je kan zodanig met een EV gaan rijden dat het allemaal minder verbruikt. Zo heb ik zondag een experimentje gedaan met mijn EV, die heeft een gewicht vergelijkbaar met Model X, en over een afstand van 64 km, waarvan 50 aan constante snelheid van 90 km/uur op de autosnelweg, optimaal van coasting gebruik gemaakt, ja dat is iets wat Tesla nog niet heeft (volgende update misschien) en resultaat was 166 Wh/km …. wil ik een Model X nog zien doen. En door dat resultaat zou ik nu kunnen claimen dat ik een bereik heb van 481 km (WLTP is 417). uiteraard claim ik dat niet want ik reed niet zoals normaal, maar een bereik van 400 is realistisch (96%). Niet slecht voor een EV die toch achterloopt, althans dat wordt beweerd in de Tesla kringen).
flutterby zegt
@philipc: de EQC herinner ik als aardig zuinig hoor (Bjorn Nyland), de Model X totaal niet maar dat is met 7 zitplaatsen ook een forse jongen.
Ondanks dat ik een vrij vlotte rijstijl heb rijd ik trouwens relatief zuinig. Met anticiperen kan je veel winnen en zo blijf ik nog een beetje bezig in de auto.
mikee368 zegt
Io snap dit soort reacties niet. Het slaat echt totaal nergens op vind ik. Alsof met gewone auto’s het verbruik wel klopt! Nee dus haha.
Verder, ik rij maximaal zo’n 200km per dag, als ik van huis zou gaan met een EV laad ik hem tot 80% op en probeer ik dat boven de 30% te houden. Oftewel ik gebruik het liefst maximaal zo rond de 50% batterij. Optimaal voor levensduur en minimaal gezeik met laden en dergelijke.
Elke avond als ik thuis kom kan ik hem eventueel aan de lader hangen als dat nodig is.
Ik denk dat Tesla beter is dan dat 90% van de lezers hier weet, niet omdat ik een paar YT filmpjes heb gezien maar omdat ik hands on ervaring heb met EV’s, ik veel mensen ken die een EV hebben waar ik het regelmatig over heb met die mensen en zo tot bepaalde conclusies kan komen voor me zelf.
Verder kijk ik altijd verder dan mijn neus lang is en zie ik ook alle productie problemen van elk merk. Er is geen 1 merk die maar in de buurt komt van de techniek die Tesla in een auto stopt. En dat hoeft u niet van mij aan te nemen, laten we daar de echte experts naar over oordelen zoals Sandy Munro. https://youtu.be/TOrrdqje9Og
En voor mensen hier gaan roepen. Ja maar is een youtuber blablabla!
Nee, het is een bedrijf die al decennia toonaangevende teardowns doet van allerlei producten en sinds het begin van de crisis dit ook een beetje op YT is gaan doen om wat extra inkomsten te genereren en de vraag van het publiek een beetje te beantwoorden.
Dat “beter” worden van het referral program is ook al weer achterhaald doordat het goed op de schop is gegaan. Zo hebben ze er nog weinig voordeel aan doordat iedereen mee doet aan de zelfde trekking en als je hem hebt gewonnen doe je niet meer mee.
Ik snap uw “voeg dan maar 7.500 € extra toe om het te hebben” niet helemaal, die techniek is er al. Het gaat niet alleen om hun Autopilot. Maar om de echte techniek ij de auto. Hoe de integratie is tussen alle electronic. Hoe weinig electronica en kabels ze gebruiken ten opzichte van de concurrentie. Het feit dat ze de lichtste, efficientste, sterkste en goedkoopste electro motor in de model 3 hebben liggen van de markt. Daar gaat het over met techniek.
En dan hebben we het nog niet eens over hun “mega casting” van de achterkant waarmee ze grotere gegoten onderdelen kunnen maken dan welk ander automerk ter wereld dan kom.
Weer zo iets dat gewicht bespaart de constructie en de integriteit hiervan ten goede komt en als beste, de kosten omlaag brengt doordat je niet meer 70-100 onderdelen aan elkaar hoeft te bouwen.
Philip - EQC zegt
@mikee, die extra 7.500 euro is om de FSD te kunnen gebruiken, want de gewone Autopilot is niets anders dan wat andere auto’s ook kunnen. En hoe komt het dat die Tesla’s zoveel geluid binnenlaten, rol- en windgeluid, als ze toch zo geweldig goed gebouwd zijn … ga is een testrit doen met een e-tron of een EQC … dan begrijp je wat ik bedoel. Tesla is niet slecht hoor, maar over premium kwaliteiten beschikt een Tesla niet. De concurrentie heeft Tesla al zo goed als ingehaald, kijk maar naar de resultaten van een Taycan … Bjorn Neyland heeft er gisteren een video over gepost, op vlak van verbruik doet Tesla Model S het net iets beter, en op vlak van laden ovetreft de Taycan de Tesla, en met geen klein beetje. En dan heb je natuurlijk de overige kwaliteiten die men gewoon is van een premium merk, zoals bijvoorbeeld akoestisch glas, om maar eentje te noemen. Kortom, bij Tesla ligt de focus op performance en efficiëntie en de rest ziet men over het hoofd, dat heeft altijd goed gewerkt … maar nu komt er concurrentie, zal het blijven werken? Dat is de grote vraag! Maar dat er een publiek voor zal blijven bestaan is zeker. Alleen zal dat misschien niet in de gehoopte grote getallen zijn. En om af te sluiten, hoe meer concurrentie hoe beter, zo komen er alsmaar minder ICEes op de baan!
flutterby zegt
@philipc: kijk ook even naar het gewicht en formaat van de EQC, Etron en Model X. De EQC en Etron hebben veel meer isolatie aan boord.
Verder deel ik je mening dat het goed is dat er keuze is. Iedereen wil andere dingen en zo is er voor ieder wat wils. #StopBurningStuff
Philip - EQC zegt
@FLUTTERBY, dat is het hem nu net, er wordt geroepen dat Tesla zo efficiënt is, maar dat blijkt dan toch zo niet te zijn, Model X weegt ongeveer hetzelfde als een EQC, en Model X heeft een beter weerstandscoefficient, toch vebruikt die niet minder, in feite is de EQC effcienter. dat het een 7 zitter kan zijn is niet relevant. En ja de EQC heeft meer isolatie en dat merkt men dan ook, stiller ga je een EV niet vinden, e-Tron doet het ook zeer goed op dat vlak; maar die doet het dan wel wat minder op verbruik, maar dan wel weer beter op laadsnelheid. En ja, een Model 3 is zuiniger, maar dat is puur omdat die gewoon lichter gebouwd is, dat ten koste van het comfort en veel meer anders is dat niet.
riel zegt
@367pk: ik kijk regelmatig met grote glimlach achterom. Achteruitkijkspiegel dan maar goed.
koentag zegt
@riel: 3x dan ofzo?
fanboy zegt
@367pk: Heb je wel eens in een Tesla gereden? Het rijdt toch erg leuk hoor, en zeker wel glimlach waardig.
Sowieso is dit een hele snelle auto die nu in het bereik is van mensen die voorheen niet zulke snelle auto’s reden.
Diesel Rocks zegt
BEV rijders doen het voor het geld, ICE rijders doen het voor het plezier.
flutterby zegt
@diesel435d: gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde leuk.
kruij zegt
@diesel435d: en kom je na jaren erachter dat je een veelvoud aan wegenbelasting, onderhoud, brandstofkosten en afschrijvingen hebt betaald.
avdb55 zegt
@kruij: en hoelang denk je dat het duurt tot de regering bedenkt dat het redelijk idioot is om van een bepaalde groep auto’s geen motorrijtuigenbelasting en geen brandstofaccijns te heffen? Elektrisch aangedreven auto’s zijn een prima reden om kilometerheffing te introduceren.
herve11f zegt
@avdb55: niet lang, vandaag aangekondigd in België: Er komt een nieuwe berekeningswijze van de elektriciteitsrekening. De pieken van EV’s belasten het net teveel en deze extra kost zal worden doorgerekend. Bron: VRT nieuws.
flutterby zegt
@herve11f: In Nederland kennen we piek en dal stroom, dat is feitelijk al genoeg om EVs ‘s nachts te laten laden.
herve11f zegt
@flutterby: neen wat jij bedoeld is wat wij in België dag en nacht tarief noemen. Dat bestaat hier al sinds 1975.
Nieuw is een piekbelasting. Maw wanneer je een EV inplugt vraag je plots meer vermogen van het net. En hier zal je moeten voor betalen. Simpel uitgelegd: bvb iedere dag van het jaar stekkeren betekend 365 keer een piek = 365 x €1,5 = € 547,5 (subjectief getal ter voorbeeld) extra kost. Dit kan je enkel vermijden als je een homebattery zet gekoppeld aan zonnepanelen. Maar niet iedereen wil/kan dat plaatsen. Ook als je geen pieken hebt zal je toch een forfaitair bedrag moeten betalen. Welkom in de bananenrepubliek.
flutterby zegt
@herve11f: Is er ook al een belasting op waterkokers, kookplaten en ovens ingevoerd?
Diesel Rocks zegt
@flutterby, ik heb het even voor je uitgerekend. Het eenmalig opladen van een Tesla 100 kWh (van leeg maar vol) is vergelijkbaar met 862 huishoudens die gelijktijdig een waterkoker aanzetten.
flutterby zegt
@diesel435d: het ging om het vermogen en niet de energie overdracht. Een goeie waterkoker trekt evenveel als de gemiddelde EV (per fase). Als je net geen 3 waterkokers tegenlijk aan kan dan wordt een elektrische auto een probleem.
Overigens zijn er genoeg beschermingen om dit te voorkomen (uitschakelen bij laag of hoog voltage).
Diesel Rocks zegt
Je vergeet even dat je BEV ettelijke uren continue staat te laden en niet 20 seconden zoals een waterkoker. Je verbruikt tijdens het opladen dus evenveel energie als dat je je waterkoker ruim 850 keer zou aanzetten. Als 100 mensen in de wijk een BEV opladen is er dus een veel grotere kans op overlap dan wanneer 100 mensen in de wijk een waterkoker aanzetten binnen een periode van zeg 4 tot 5 uur.
flutterby zegt
@diesel435d: ik denk dat er rond etenstijd opeens heel veel ovens moeten voorverwarmen, waterkokers aan gaan en fornuizen opgestookt worden.
Daarnaast is de technologie er al lang om niet al die EVs tegelijk op vol vermogen te laten laden, of tijdelijk pauzeren als er te vraag elders is.
herve11f zegt
@flutterby: nou dat is dan interessant, ik steek ‘s avonds mijn EV in omdat ik morgen ergens een afspraak heb die 150km ver ligt en de morgen daarop kom ik tot de conclusie dat ik onvoldoende bereik heb. Is dat nou de vooruitgang?
flutterby zegt
@herve11f: ja, want elke systeem dat zich hiermee bezig houdt heeft een opt-in of opt-out. Dus die paar keer per jaar/maand dat je het nodig hebt kan jij op volle snelheid laden en zullen de andere (tegen beloning of korting) iets minder krijgen. Hoe groter de pool met EVs hoe minder het effect als er een enkeling het nodig heeft.
ty5500 zegt
De maandelijkse piek waarnaar wordt gekeken heb je zelf in de hand. Je hoeft heus geen zonnepanelen + thuisbatterij te hebben om dit te vermijden. Het zal in de toekomst een zaak zijn om je elektrische auto op te laden als geen andere zware verbruikers op hebt (bv als je slaapt met een timer) en je auto niet extreem snel op te laden (bv 16 a monofasig volstaat zeker voor een volle batterij als je elke dag maar 1/4 of 2/4de van je batterij leegrijdt) en dan heb je geen extra kost. Je hebt immers zelfs zonder elektrische auto een bepaald maandelijks piekvermogen van je huishouden (wrs als je kookt en bv. je elektrische oven+kookplaat gelijktijdig hebben opgestaan).
riel zegt
Een EV trekt maximaal 11kW van het net. Daarbij is het zeer goed mogelijk te laden op basis van belasting en vraag. Ik doe dat al een jaar (bijv. Jedlix). Ik krijg daarvoor zelfs geld (scheelt ongeveer 10% in de stroomkosten). Je stelt in dat je de auto om 7:00 s’morgens op x % vol wil hebben en de rest wordt voor je geregeld. Er wordt dan geladen als er veel vraag is.
Overigens is die 11kW toch wel peanuts hoor. Een kookplaat en oven trekt dat ook, warmtepompen gaan dat trekken etc. Een gemiddeld industrieterrein doet tig keer een paar woonwijken, die auto’s gaan op een gemiddelde woonwijk geen pijn doen.
In de toekomst zullen EV’s zelfs gaan terugleveren en zo de balans op het net houden. Dezelfde technologie als de Jedlix app zou mij daar dan voor kunnen compenseren, om 5 á 10% capaciteit beschikbaar te stellen als buffer.
kruij zegt
@avdb55: oh je brengt me aan het twijfelen. Wie zal ik geloven, avdb55 of een heleboel investeerders over de toekomst van de elektrische auto en alle fabrikanten die al hun ontwikkeling budget op elektrische auto’s inzetten? Maar even serieus, de elektrische auto is veel energie efficiënter, nieuwe innovaties hebben vaak een zetje nodig en als je eenmaal elektrisch rijd wil je niet meer terug. Is mijn waarneming n=20.
Diesel Rocks zegt
Ook dat is flauwekul. Ik ben van BEV terug gegaan naar een dikke diesel. Alleen als je van een slome auto ineens in een relatief snelle BEV komt te zitten wil je niet meer terug.
flutterby zegt
@diesel435d: is een 330e ook een slome auto?
Diesel Rocks zegt
Heb ik ook gereden. Die is zeker snel van z’n plek, maar absoluut geen match voor een 6 in lijn diesel met tuning, dan praat je over een verschil van 125 pk en 250 nm.
flutterby zegt
@diesel435d: Die korte versnellingen van diesel vind ik maar niets. Het eindeloos acceleren is voor mij puur genot, ongeacht of je meetapparatuur nodig hebt om te zien wat sneller is. In de 330e werd ik knettergek van de automaat. Hij is te zenuwachtig in sportstand en te traag in comfort.
avdb55 zegt
@kruij: waar slaat dit nu op? Mijn reactie ging in op het fenomeen subsidiëring van elektrische auto’s.geen mrb, geen brandstofaccijns. Zodra de elektrisch aangedreven auto een meer substantieel deel van het wagenpark vormt, komt de staat geld tekort.
En de ev meer efficiënt? De auto zelf wel, maar het totaalrendement ligt nog steeds rond het niveau (matige) dieselauto. Elektriciteit wordt nog steeds hoofdzakelijk fossiel opgewekt (zonder wkk ca 45% rendement) en moet vervolgens getransporteerd worden, omgezet naar andere spanningen en dan ook nog eens in batterijen opgeslagen en weer beschikbaar komen. Uiteindelijk ergens rond de 26%rendement.
Maar ja de elektrische auto heeft al 185 jaar een geweldige toekomst.
flutterby zegt
@avdb55: heb je een bron waar die verliezen vanaf de kolencentrale tot in mijn batterij op gebaseerd zijn? De helft van de energie gaat echt niet verloren in transport hoor, hooguit 10-15%.
Daarnaast is er een alternatief voor kolencentrales, er is geen schaalbaar alternatief voor diesel. In het ergste geval kan je zelfs nog beter stroom opwekken met diesel en je auto laden, dat is efficiënter.
herve11f zegt
@flutterby: met je laatste zin bewijs je dat je er geen kaas van gegeten hebt.
flutterby zegt
@herve11f: Graag leer ik bij. Waar ga ik mis?
crepito zegt
@avdb55: Daar zit je echt volledig fout. In totaliteit is juist bij een BEV véél efficiënter. Zelfs als die op grijze stroom rijdt, is de totale uitstoot minder.
mikee368 zegt
@avdb55 https://youtu.be/RaGVoB4Zn-Y
Geen kaas van gegeten? Kijk! Een Tesla die opgeladen word door een diesel en vervolgens jog veel verder kan rijden ook haha.
Pascal zegt
Met 400km range en op elke 50km een supercharger zit je wel écht met samengeknepen billen inderdaad!
Diesel Rocks zegt
Hier 1000 kilometer range en elke 2 kilometer een plek om dit binnen 3 minuten weer aan te vullen. Dat zijn nog eens cijfers hè?
Pascal zegt
Kerel, ik hoef jou verder niets uit te leggen. Geniet gewoon lekker van je diesel, een 435d is een zeer fijne auto en believe it or not: ik ben ook absoluut een BMW liefhebber. Als ik je ooit tegen kom kijk ik dus zeker graag nog even naar je om in m’n achteruitkijkspiegel.
flutterby zegt
@diesel435d: om de 2 km? Waar woon jij? Die cijfers zijn complete onzin.
Met een Tesla heb in al die snelladers die Nederland kent niet eens nodig, enkel in het buitenland en ook daar heb ik in de vakantie geleerd dat er eerder 50 km tussen tankstations zit dan 5 km. Wanneer ik er kwam was ik echt niet binnen drie minuten weer op de weg aan het rijden hoor. Mijn snelste tankbeurt (40 liter) is 5 minuten, zonder een seconde omrijden.
hiostu zegt
Welke bereikangsten? Ik heb elke dag een vol geladen auto voor de deur staan.
Diesel Rocks zegt
Als je er nooit in rijdt is een BEV inderdaad de betere keuze.
harrie zegt
Levering voorjaar 2021 communiceren ze, maar denk dat ze er nu een hoop aan gelegen is er dit jaar nog een zwik naar Nederland te verschepen.
Zeker nu de vraag in de VS flink gedipt is door Corona.
mikee368 zegt
De vraag ij de VS gedipt is?
Waar heeft u het over? De verkoop aantallen in de VS zijn nog steeds bizar hoog. Ze hebben ruim 80% van de EV markt in de VS. Ze zijn 1 van de weinige zo niet de enige auto bouwer die GEEN krimp in de eerste 6 maanden van dit jaar heeft gehad met auto verkopen.
potver7 zegt
Dat Tesla de meest waardevolle autofabrikant is heeft trouwens niks met de auto’s te maken (behalve dat die electrisch zijn). Verreweg de meeste, zo niet alle winst die Tesla maakt is afkomstig van de verkoop van emissierechten aan andere fabrikanten.
hiostu zegt
Onzin, ze kunnen die emissierechten alleen verkopen, omdat ze succesvol zijn in het verkopen van auto’s. Anders was er niets om te verhandelen.
potver7 zegt
@hiostu: sure, maar die verkoopaantallen op zich zorgen dus niet voor die beurswaarde. Het bewijst nogmaals dat het businessmodel van Tesla wezenlijk anders is dan die van andere fabrikanten. De winst wordt niet behaald door het verkopen van auto’s boven de kostprijs (doen ze namelijk niet). De autoproductie is een vehikel (pun intended) om zoveel mogelijk emissierechten te kunnen verkopen.
crepito zegt
@potver7: Wat een onzin. 6 miljard omzet waarvan 400 mio credits, en dat was een uitschieter. Doordat Tesla EV’s verkoopt, kunnen bv een FIAT blijven bestaan. En verkopen onder de kostprijs? Whut!?
mashell zegt
@crepito: en hoeveel netto winst? Als dat minder is dan die 400 miljoen aan credits lijkt het er sterk op dat ze wel degelijk onder de kostprijs verkopen.
Aangezien ze heel het sensoren pakket monteren zelfs als de klant die niet gekozen heeft heb je natuurlijk al snel een verkoop onder de kostprijs te pakken.
crepito zegt
@mashell: Ah, je hebt volgens mij een nieuwe definitie voor ‘kostprijs’. Graag uitleg
mikee368 zegt
Misschien moet u eens iets anders gaan doen dan bureau stoel know it all uithangen als u niet de financiële stukken heeft gelezen.
Enig idee hoeveel Tesla per kwartaal aan R&D uit geeft?
Enig idee hoeveel Tesla per kwartaal aan CapEx uitgeeft?
Enig idee hoeveel overige kosten ze hebben voor het draaien van het bedrijf?
Enig idee wat de GAAP gross profit van het bedrijf is? En op de voertuigen?
Want Tesla behaald gemiddeld zo’n 25% winst op hun voertuigen, echter daarna komen er nog zaken zoals ik eerder hier boven heb benoemd die de totale winst drukken.
Als je bv naar Ford kijkt met de F150 dan kan je uitrekenen dat ze zo’n 7-8 miljard winst halen op dat model alleen al. Maar als je naar de feitelijke winst kijkt kom je net aan 6 miljard. En dan hebben we nog niet eens de andere voertuigen er bij gehaald die ook met winst verkocht zouden worden.
Maarja, het is makkelijk roepen als u niks hier van weet en alleen Tesla dit ziet doen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
En het is vooral beurswaarde wat natuurlijk feitelijk pas echte monetaire waarde is op ’t moment dat je je aandelen verzilvert. Tot die tijd is ’t slechts een getal op een beeldscherm. (en voor degene die nu gaat roepen: “jouw banksaldo is ook slechts een getal op je beeldscherm” zeg ik: met aandelen kan ik geen ik brood kopen of hypotheek betalen. Ik zal ze eerst moeten verkopen).
flutterby zegt
@F36GC: geld van mijn spaarrekening moet ik ook eerst om boeken hoor. Je hebt wel gelijk hoor, maar het argument klopt niet.
Aandelen kan je tijdens werktijden op elk moment verkopen in tegenstelling tot bijv overwaarde in je huis.
Het risico met aandelen alleen is dat het minder tot niets waard kan worden, al kan je dit risico tegenwoordig prima uitspreiden tot nihil met wereldwijde ETFs in 3000+ bedrijven.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het gaat hier om de waarde. Mijn 1 euro op m’n spaarrekening is morgen ook 1 euro (zeker met de rente van nu). Een aandeel kan morgen meer of minder waard zijn.
flutterby zegt
@F36GC: Dat jou 1 euro morgen nog 1 euro waard is klopt zeker, echter is jou 1 euro morgen niet meer hetzelfde in dollars, ponden of roepies waard. Ook de waarde van valuta fluctueert.
baklava zegt
Wat een prachtig interieur. Een Hyundai Excel uit 1997 is er niks bij.
fendercd60 zegt
Eindelijk? Jammer dat er weer een lelijke auto tussen zit.
bruinwerker zegt
CAD-model van de Model X en dan Scale 0.8?
flutterby zegt
@bruinwerker: Model 3 en dan x1,1. Is redelijk bekend dat ze onderling 75% van de onderdelen delen.
gilettelubbers zegt
Tesla blog?
jdpetrolhead zegt
Wat een lelijk hok. Niks nieuws aan. Geen inspirerend design, net zo saai als de andere Tesla’s. Nee, ik zou 100x liever in een Polestar 2 rijden bijvoorbeeld.
autodidact zegt
S3XY!!
crepito zegt
De Model Y is anderhalf jaar oud!? Nope. 5 maanden.
willeme zegt
@crepito:
Nee. Officiële onthulling en prijzen vrijgegeven op 13-03-2019:
https://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-tesla-model-y-inclusief-nederlandse-prijzen-121904
Maar als jij die periode 5 maanden wil noemen, be my guest :-D
crepito zegt
@willeme: Dus als die dan onthuld is, is die 1,5 jaar ‘oud’? Een Porsche Taycan is nu ook 5 jaar ‘oud’?
willeme zegt
@crepito: Porsche Taycan is september 2019 onthuld:
https://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-onthult-taycan-turbo-s-inclusief-prijzen-129740
Het is echt niet zo moeilijk ;-)
crepito zegt
@willeme: Tsja, als je 4 jaar lang iets onofficieels onthuld en wel al klanten mailt en pas gaat tellen vanaf de ‘officiële’ onthulling, dan wel ja. Alsnog apart om een auto dan 1,5 jaar ‘oud’ te noemen. Al helemaal als jullie zelf uitgingen van eind 2021:
“Het is de bedoeling dat de Model Y Performance, Long Range en Dual-Motor All-Wheel Drive in de herfst van 2020 geleverd gaan worden. Het instapmodel voor die 39.000 dollar volgt pas in de lente van 2021. Dit zijn overigens de Amerikaanse levertijden. Plak voor Nederlandse orders er gerust een jaartje bij”
willeme zegt
@crepito: Je bent zelf een discussie aan het bedenken om te winnen. Normaal gesproken is de tijd tussen onthulling en levering zo’n 6 maanden. Soms sneller, soms wat langer.
Betreft de tekst: als Tesla zegt wanneer de levering verwacht kan worden, melden we dat. Ze hebben zich keurig aan hun eigen doel gehouden. Vast staat dat de auto al 1,5 jaar oud is.
Volkswagen ID3 begint hetzelfde verhaal te worden: ook dat model had er al moeten zijn. Alfa Giulia was ook zo’n geval: veel tijd tussen onthulling en daadwerkelijke levering. Het is dus niet alleen een Tesla-dingetje, er zijn ook andere fabrikanten die deze ’tactiek’ toepassen.
Het zijn de gewoon de feiten. Daar kan ik niets aan veranderen. Tesla Model Y is in maart van 2019 onthuld en is nu pas in NL. Anderhalf jaar. Best veel.
crepito zegt
@willeme: Talloze modellen worden jaren voordat ze worden geleverd ‘onthuld’. Ze noemen het dan ‘concept’, Tesla niet.
mashell zegt
@crepito: een concept is een design oefening. De ontwikkeling van de wagen is dan nog niet afgerond.
Tesla doet dat zeker ook wel, ze hebben de vrachtwagen, de pickup en de roadster laten zien allemaal met geclaimde techniek die er nog niet is, concept cars in optima forma. Het enige wat Tesla anders maakt is dat het hier niet gaat om te kijken hoe klanten er op reageren maar om nieuw investeringskapitaal aan te trekken.
crepito zegt
@mashell: Want? Met een reservering van 100$ (cybertruck), die je vervolgens op de balans moet parkeren, noem jij ‘investering’? En een Taycan moest je voor 2500 aanbetalen. Een ‘registratiebetaling’ van 1000 voor een ID.3.. Waarom is het dan alleen bij Tesla om kapitaal aan te trekken? Er zijn overigens veel meer voorbeelden van merken.
flutterby zegt
@crepito: de Model Y staat hier nog steeds op €2000 aanbetaling hoor (en daarom wacht ik het even af), alle andere modellen staan inderdaad op €100.
Wat betreft de Cybertruck wilde ze de vraag polsen omdat ze bij te lage vraag een andere traditionele pickup gingen maken. De investeringen voor de productie van de Cybertruck is namelijk bizar laag (en hier gaat Tesla enorm van groeien).
mikee368 zegt
@mashell u heeft duidelijk GEEN kennis van zaken. Het geld voor de reserveringen mag Tesla niet aanraken. Staat zowel in de kleine lettertjes als andere redenen.
Oftewel u roept hier maar wat om Tesla in een slecht daglicht proberen te zetten. Maar tegelijk zet u uzelf voor paal doordat u laat zien dat u er eigenlijk weinig verstand van hebt en Tesla probeert af te kraken.
Wel heerlijk dat u dat probeert. Is het maar weer duidelijk dat mensen geen eigen onderzoek doen en kan ik weer laggen om dit soort reacties.
flutterby zegt
@willeme: tel jij de leeftijd van kinderen ook vanaf het moment van de zwangerschapstest?
willeme zegt
@flutterby: in Maleisië deden ze dat wel: leeftijd begon bij ‘bevruchting’ :-D
Maar nee, het is gewoon het oment tussen onthulling van het productiemodel en wanneer je ‘m op kenteken voor je neus hebt staan. Bij sommige auto’s is dat vrij snel. Bij de Model Y duurde het vrij lang. Geen Tesla of EV bashen overigens. Plofmotor fabrikanten kunnen er ook wat van.
flutterby zegt
@willeme: helaas geen plusknop op iOS, maar bij deze. Persoonlijk tel ik liever vanaf wanneer die geleverd wordt of zou worden.
mikee368 zegt
Bij de Model Y duurde het lang?
O bij de Model S, X en 3 was het veel sneller wilt u zeggen? De model Y was voor Tesla record tijd.
Verder is de onthulling van de auto en de productie versie van de auto een wezenlijk verschil welk onderhevig is aan continue verandering tegen de regelmatige verandering van andere fabrikanten die jaartallen hanteren voor hun voertuigen.
Tesla doet het allemaal net even wat anders waardoor dit soort vergelijkingen niet op gaan helaas. Maarja zelf weten verder.
406_v6 zegt
Boeien die acceleratie… mijn Lexus doet het in 5,6 sec, iets wat me nog nooit is gelukt in het Nederlandse verkeer.
vondick zegt
Raar. Ik doet het bijna dagelijks in het verkeer, ook rond de 5s.
ty5500 zegt
Die binnenkort zou ik met een korreltje zout nemen. Er werd altijd aangegeven dat de y’s voor europa in europa gebouwd zouden worden. Die fabriek in duitsland wordt pas verwacht midden volgend jaar klaar te zijn. Op de tesla site spreken ze ook van productie ten vroegste 2021.
crepito zegt
@ty5500: precies
flutterby zegt
@ty5500: ze streven naar de fabriek in Berlijn sneller op te leveren dan Shanghai en voorlopig liggen ze ruim voor op schema.
mikee368 zegt
De fabriek staat nu gepland om rond maart af te zijn en april-nei productie te starten. Dan zal het nog wel een aantal maanden duren voor ze de volle capaciteit zullen gaan bereiken voor de eerste fase.
Er zit een kans in dat de Model Y uit de VS getransporteerd zal worden voor bv het performance model. Persoonlijk zou ik w8en op de EU geproduceerde versie.
Vooral omdat ze daar wel een nieuwe spuiterij hebben plus de laatste technieken om dat voertuig te produceren wat de kwaliteit omhoog schroeft en de kosten omlaag brengt.
flutterby zegt
@mikee368: een 2020 Y is zakelijke wel interessant (bijtelling en MIA), al zou mijn voorkeur ook naar een Europese gaan aangezien er al uitgesproken is dat daar weer flinke stappen in productie gemaakt worden, wat hopelijk de kwaliteit ten goede komt (lak, panelgaps, ect).
bloemhof010 zegt
Wtf hoe the ffck kan je blij zijn dat zo een lelijke ikea kast geregistreerd staat
mikee368 zegt
Omdat niet iedereen de zelfde smaak als u heeft. En sommige mensen respect kunnen hebben voor andere hun mening en smaak
willeme zegt
@crepito: Nee, het gaat om de lancering van productiemodellen. Concepts neem ik niet in beschouwing. In dat kader kunnen we bij Tesla (Cybertruck, Semi, Roadster) het nog VEEEL langer maken. Het is gewoon een lange tijd tussen onthulling van productieauto en levering. Daar kunnen veel redenen voor zijn (voorrang andere markten, ontwikkeling, laatste 2% NVH, opstartproblemen productielijnen). Feit is dat 1,5 jaar behoorlijk lang is. Voor Tesla, voor Porsche en voor Alfa Romeo.
Waar je de fout in gaat, is dat Tesla de productieversie van de Model Y heeft onthuld. Dat Tesla dingen anders doet dan andere fabrikant siert ze (en maakt het ook interessant), maar het blijft een lange periode. Overigens, om je eigen argumenten te gebruiken, de Model Y werd al in 2015 bevestigd:
https://www.autoblog.nl/nieuws/elon-musk-er-komt-een-tesla-model-y-80909
Eerste teasers waren er al in 2017:
https://www.autoblog.nl/nieuws/een-eerste-blik-op-de-nieuwe-tesla-model-y-99316
Anyway: het is gewoon vrij lang, wat de (gegronde) reden ook mag zijn.
crepito zegt
@willeme: Die ‘onthulling’ is geen productieauto, maar een ‘concept’ dat dicht tegen productiemodel aanzit. Waarom zou een fabrikant moeten wachten met een onthulling vlak voor de eerste leveringen?
willeme zegt
@crepito: Nee, dat is fout wat je beweert.: de onthulling was geen concept. Het was een productiemodel. Staat nota bene in het persbericht. Inclusief levering en prijzen.
Het is geen aanval op jouw of ‘jouw’ merk, het is gewoon een feit. Er zat gewoon een hele lang tijd tussen. Als Alfa Romeo het doet, zeggen we er ook wat van. En bij de VW ID3 vermelden we het ook. En wat te denken van de TVR Griffith, die krijgt bijkans een facelift voordat ‘ie in productie gaat.
crepito zegt
@willeme: Al bij de onthulling wordt dus productiedatum en eerste levering gemeld, wat vervolgens is vervroegd, en dan alsnog moet je benadrukken dat het allemaal lang duurt? Er worden trouwens in die tijd nog redelijk wat wijzigingen aangebracht aan het model. Apart om daar zo aan vast te houden, dat is mijn mening. Je laat je leiden door de term ‘concept’ of ‘productiemodel’, terwijl in beide gevallen veelal een vanafprijs en levering wordt geschat.
willeme zegt
@crepito: het is wat het is. Daar kan ik verder niet veel aan. Ze zullen er bij Tesla er vast over nagedacht hebben. Dat ze op die manier media exposure pakken en de tijd gebruiken voor de ontwikkeling. In de tussentijd kun je de aandeelhouders tevreden houden. Het is niet zo’n vreemde strategie, het gaat wel vaker als het een nieuw markt segment is voor een nieuw merk. Tesla heeft destijds gecommuniceerd dat de Model Y de productieversie was. Iets dat je ook duidelijk kunt zien, overigens.
Je mag je eigen mening hebben, uiteraard! Als jij het kort vindt, dan mag dat. Als jij het een concept vindt, mag dat ook! Ik kan dat alleen niet vermelden omdat het feitelijk onjuist is.
frederik zegt
Als je dit “S3XY” vindt heb je hele rare voorkeuren…
Ot92 zegt
@frederik Wa nen kanjer van een wagen is de Tesla Model Why he!
Sike.
cdlop01 zegt
Grootste voordeel, je zit hoger. Vind zitcomfort abominabel slecht, vooral op achterbank, in alle Tesla ‘s. Hoop ook dat afwerking en bouwkwaliteit stuk beter is, wij hebben diverse Tesla’s rijden waarvan de lak nu al loslaat, afgeleverd werden met deukjes, water in koplampen en duidelijke slijtage interieur .., auto’s zijn van eind vorig jaar……., zeer slecht. Hele goede EV waardeloos gebouwd.
ishiban zegt
Wie schrijft dit? En wat word bedoeld met de “meest waardevolle fabrikant”. Als het om geld gaat is dit nog altijd Toyota. Snap het niet echt, bedoelen ze meest waardevol voor de sector in de zin van vernieuwd? Ik wil het over 10 jaar nog wel eens zien. Als ik ze krakend aan alle kanten over een drempel hoor rijden. Wat na 2 jaar al het geval is.
flutterby zegt
@ishiban: newsflash: Tesla is meer waard dan Toyota.. Zeker nu het aandeel rond de $1650 staat.
ishiban zegt
@flutterby Wat is een aandeel? Ligt dit geld op de plank? Met een beetje schandaal is het morgen ineens weg. Tesla maakt nog steeds verlies als ze hun CO2 tax niet verkopen. Maar goed mensen geloven erin en betalen er dik voor. Prima ik heb alleen me twijfels hoelang deze bubbel blijft bestaan, aangezien het nog steeds geen volume merk is. Als ze nu al moeite hebben met kwaliteit afleveren. Word het alleen maar minder. Amerikanen kunnen niks maken wat echt goed is. Zelf denken ze van wel natuurlijk. Maargoed dat is mijn mening.
flutterby zegt
@ishiban: de focus van Tesla ligt niet op kwaliteit, die markt is al verzadigd, de focus ligt op zo voordelig mogelijk een auto van de bank rollen. Hun fabrieken zijn het product en daar zijn ze erg sterk in.
De emissie rechten is niets anders als wat GM doet door op de Bolt per stuk $5-8k verlies te nemen. Dat kunnen ze doen omdat ze elektrische auto’s moeten verkopen om hun andere auto’s (met echte winst) te verkopen.
Diesel Rocks zegt
Krijgen die Tesla’s nooit een facelift? Ik zie buiten elke 200 meter zo’n fantasieloze snoet in de spiegel. De grijze golf is inmiddels nog exclusiever.
schreute01 zegt
Ik heb vorige week in een Tesla model 3 gereden en weet nu zeker: volgende wagen wordt een Tesla. Geweldig concept. Afwerking iets minder maar ok. Ik heb ook in roestende Mercedessen, rammelende VW’s en budgetvretende BMW’s gereden.
pietje zegt
Ik dacht dat Europa überhaupt geen model Y’s kreeg voordat ze hier in Europa zelf geproduceerd werden door die Tesla fabriek bij Berlijn.
Maar ook bij die fabriek zelf is nog maar net begonnen met bouwen, dus dat duurt nog wel even voordat dat klaar is.
akranoplan zegt
Toch raar dat de model Y nu al zou geregistreerd zijn in Nederland, laat staan Europa. De Europese Y’s gaan in Berlijn gebouwd worden. De Y krijgt zelfs een grondige update zodat deze eenvoudiger en sneller kunnen geproduceerd worden in Berlijn… Quote Musk van eind juli: And we’re really changing the design of the car in order to make it more manufacturable. The fundamental architecture of Model Y will be different in Berlin, it may look the same, but the internals will be quite different
grandmasterb zegt
Waarom zijn die Tesla’s steeds lelijker? De S vind ik wel fraai, maar de 3 en deze Y zijn , met name van voren, spuuglelijk. Je moet toch wel erg weinig van auto’s houden om zo’n wangedrocht te kopen, de achterpassagiers schijnen in de laatste 2 ook beroerd te zitten. Of gaat het hoofdzakelijk om de lagere bijtelling?
frank2b zegt
Model ei?
ozzytrk zegt
Walgelijk.